- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Branża chce kolejnych 3 lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej
Branża reklamowa ponownie próbuje wpłynąć na uchwałę krajobrazową w Gdańsku. Do Rady Miasta Gdańska wpłynął właśnie projekt uchwały, która ma przedłużyć termin wejścia w życie w pełnym zakresie nowych regulacji z kwietnia 2020 roku do kwietnia 2023. Wnioskodawcy przekonują, że zwlekali z działaniami kilkanaście miesięcy, czekając na wyroki sądu, które na ich wniosek rozpatrywały legalność uchwały.
Dotychczas sądy rozpatrywały już 12 razy sprawy związane z uchyleniem jej zapisów (wszystkie na korzyść miasta - uchwała nie musiała być zmieniona).
Dokument podważał także bezskutecznie wojewoda pomorski - Dariusz Drelich.
60 zamiast 24 miesięcy na dostosowanie reklam
Najnowszy pomysł branży reklamowej zakłada wprowadzenie zmian w oparciu o obywatelską inicjatywę uchwałodawczą, czyli przedstawieniu na posiedzeniu Rady Miasta autorskiej propozycji uchwały podpisanej przez co najmniej 300 mieszkańców i poddaniu jej pod głosowanie.
Zgodnie z proponowaną treścią obywatelskiego projektu uchwały, wnioskuje się o zmianę przyjętej już uchwały krajobrazowej w zakresie tzw. okresu dostosowawczego:
- Dla tablic reklamowych i urządzeń reklamowych istniejących w dniu wejścia w życie uchwały i niezgodnych z przepisami Uchwały ustala się termin dostosowania do zasad i warunków określonych w uchwale na 60 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.
Obecnie obowiązujący okres dostosowawczy został ustalony na 24 miesiące i upływa 2 kwietnia br. Po tej dacie każdy nośnik reklamowy - legalny, jak i nielegalny - musi spełniać wymagania stawiane przez uchwałę krajobrazową.
Wydłużenie tego okresu do 60 miesięcy od wejścia w życie uchwały Rady Miasta oznacza, że wszystkie nośniki reklamowe będą rozpatrywane pod kątem zgodności z uchwałą dopiero po 2 kwietnia 2023 r.
Branża reklamowa: czekaliśmy na orzeczenia sądów
- Podstawowym argumentem uzasadniającym niniejszy projekt uchwały jest zbyt krótki okres na dokonanie czynności dostosowawczych w zakresie oznaczonym uchwałą krajobrazową. Przede wszystkim podjęcie owych czynności, nawet w pozornie odpowiednim, 24-miesięcznym terminie, nie było możliwe z uwagi na okoliczność toczenia się postępowań sądowych co do uchwały krajobrazowej. Datą, od której możliwe było liczenie się z nieuchronnością wejścia w życie uchwały krajobrazowej był w istocie dzień wydania wyroku Wojewódzkiego Sądu Apelacyjnego w Gdańsku, powodując nieuchronność wejścia w życie uchwały krajobrazowej. Tym samym od tego momentu, tj. od dnia 6 lutego 2019 r., adresaci rozpoczęli przygotowania do dostosowania się do wymogów uchwały krajobrazowej. Pewność prawa, jako jedna z podstawowych cech aktu normatywnego, uległa daleko idącej dewaluacji, szczególnie w ostatnim okresie, zatem konieczne było zakończenie procesu legislacyjnego, którego w zakresie ustawodawstwa samorządowego immanentnym elementem jest proces administracyjnej (nadzór wojewody) oraz sądowej kontroli aktów prawotwórczych. Tym samym cechę "prawa" uchwała krajobrazowa uzyskała z dniem wydania wyroku WSA w Gdańsku - czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.
Wnioskodawcy zwracają ponadto uwagę m.in. na:
- możliwość uznania ustawy krajobrazowej za niezgodną z prawem,
- wątpliwości w zakresie ważenia interesów mieszkańców oraz firm reklamowych przy wprowadzaniu 24-miesięcznego okresu dostosowawczego przez Gdańsk,
- braku obowiązku przyjęcia uchwały krajobrazowej przez Gdańsk.
- Jesteśmy przekonani, że zgodnie z sentencją "nec temere, nec timide" miasto Gdańsk będzie w stanie zrobić pół kroku w tył, aby pozostać w awangardzie miast wprowadzających ład przestrzenny, a przy tym szanujących porządek prawny i dobry obyczaj. Wierzymy, że miasto stać na to, aby swoim działaniem (lub zaniechaniem) nie wpisywało się również w dający się zauważyć trend wprowadzania zmian nagłych, z pozycji siły, bez realnego prawa do obrony - konkludują wnioskodawcy.
Urzędnicy: uchwała krajobrazowa nie wymaga żadnych zmian
Urzędnicy stoją na stanowisku, że uchwała krajobrazowa nie wymaga wprowadzania żadnych zmian - zarówno pod względem jej legalności, jak i potrzeby uporządkowania reklam.
- Składanie takiego projektu uchwały na zaledwie kilka tygodni przed wejściem w pełnym zakresie uchwały krajobrazowej dobitnie pokazuje, że firmy reklamowe od początku dążyły do jej storpedowania, a nie dostosowania się do nowych regulacji - ocenia Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni - Propozycja zmiany okresu dostosowawczego aż do kwietnia 2023 r. nie ma na celu wydłużenia terminu na uporządkowania reklam, ale dalszego czerpania zysków z chaosu w przestrzeni publicznej. Za kilka lat znajdzie się kolejny powód, żeby odwlec uporządkowanie bałaganu reklamowego.
Sopot: termin dostosowawczy 12 m-cy, Gdynia: bez uchwały
Warto przypomnieć, że w Sopocie tzw. okres dostosowawczy dla reklam wynosił 12 miesięcy i minął w czerwcu 2019 r. 12 miesięcy to jednocześnie najkrótszy możliwy termin przewidziany ustawą.
Czytaj też: Ponad 100 tys. zł kar za reklamy szpecące Gdańsk i Sopot
Gdynia do dzisiaj nie przedstawiła projektu własnej uchwały krajobrazowej i nie rozpoczęła szerszych prac nad tym dokumentem poza zapowiedziami jej wdrożenia.
Poradnik Szyld Gdański (pdf)
Przewodnik po gdańskiej Uchwale krajobrazowej (pdf)
Opinie (263) ponad 10 zablokowanych
-
2020-02-27 08:02
gdyby wszyscy wczytali się w te uchwałe
to by się dowiedzieli że nie chodzi tylko o pstrokacizne, problemem są restrykcyjne zapisy wielkościowe i grubościowe ktore podnoszą koszty zwykłych szyldów kilkukrotnie ze względu na technologie produkcji, Trzeba to uporządkować ale różnica w grubości kasetony 3 a 6 cm to niewiele w wyglądzie a cena wyprodukowania cienkiego kasetonu jest 3x wyższa
- 8 24
-
2020-02-27 08:06
Skok na kasę, nic wiecej (4)
Miasto próbuje na różne sposoby wyciągać z ludzi pieniądze, jak nie przez wywóz śmieci to przez kary za reklamy. Wszystko jest wina lokalnych władz które otrzymują mniejsze pieniądze z Warszawy i musza szukać nowych źródełek finansowania. Zwykle darmozjady. Niech się wezmą za elewacje budynków a nie reklamy który poza niektórymi wyjątkami wcale nie są takie straszne. Mamy reklamy dużo nowocześniejsze niż cały zachód, ponieważ wszystkie powstawały w ostatnich dwóch dekadach a nie jak za nasza zachodnia granica już pol wielu temu. To elewacje są szpecące nie reklamy!
- 6 39
-
2020-02-27 08:30
(3)
szkoda tylko, ze jaki te elewacje by nie były to są przysłonięte reklamami. I nie pisz tutaj o estetycznych reklamach, bo albo nie wychodzisz na miasto, albo przybiłeś kartę w zakładzie produkcji reklamy o 8:00 i siejesz tutaj swoją propagandę
- 6 2
-
2020-02-27 08:35
(2)
Przepraszam mówisz o elewacjach pana olecha któremu najpierw pozwolono na reklamowanie na całych elewacjach amber gold a gdy już afera zamieciona pod dywan wielkoformatowe reklamy na elewacjach zaczęły im szpecić? Obudź się człowieku bo nie wiesz w jakiej machinie przyszło nam egzystować. W tym wszystkim jest drugie dno bo nikomu tu nie chodzi o estetykę gdy zabudowują całe miasto betonem. Jakiś deweloperzy maja całe płace budowy w reklamach i to nikomu nie przeszkadza. Oferty deweloperów mogą wisieć. Włącz myslenie
- 2 8
-
2020-02-27 08:57
Słychać wycie, znakomicie! (1)
- 4 2
-
2020-02-27 08:58
Dobre,spodobało mnie się:)
- 0 1
-
2020-02-27 08:13
Gdynia, skansen lat 90. (2)
Wizualnie i mentalnie.
- 20 4
-
2020-02-27 11:30
Ale 5G mają pierwsi-na zdrowie
- 1 0
-
2020-02-28 18:36
Wolałbyś Licheń ?
- 1 0
-
2020-02-27 08:16
chyba sa smieszni
gdansk jest brzydki i szpetny przez te glupie reklamy, jedzmy na slowacji, jedzmy do czech czy do niemiec, czy szecjoi nie ma tam takiej pstrokacizny jak u nas... ale boje sie ze przy tej radzie miasta z platforma u steru to jest bardzo mozliwe ze dalej ich eldorado bedzie trwalo w najlepsze
- 14 4
-
2020-02-27 08:20
Wystarcza mi reklamy na polshicie
.. te na ulicach powinny zniknąć natychmiast.
- 10 2
-
2020-02-27 08:25
Pewnie liczą na scenariusz Warszawy
Poczekają, dogadają się z odpowiednimi osobami i za 3 lata uchwała krajobrazowa będzie nieważna :) deweloperzy tak robią od lat i działa.
- 6 3
-
2020-02-27 08:25
Trochę to nie fair!
...by było, gdyby teraz wydłużyli okres. A co z tymi co wydali pieniądze aby dostosować się do nowej regulacji, a teraz okaże się że reszta będzie mogła bez dodatkowych inwestycji być lepiej widoczna od nich przez kolejne 3 lata.
Jakkolwiek z samą uchwałą w wielu miejscach bym polemizował to jednak w tym momencie za późno na wydłużanie terminów przejściowych.- 20 3
-
2020-02-27 08:29
Niebywała bezczelność firm outdoorowych....
- 12 5
-
2020-02-27 08:42
Jakich 3 lat? To powinno wejsc od kolejnego miesiaca i tyle. A ta cala branza nawet nie wie gdzie ma rozwieszone swoje reklamy
- 15 1
-
2020-02-27 08:42
No nie wiem. Budynek pokazany na zdjęciu (1)
ten na rogu Słowckiego, wygląda gorzej bez reklamy.
Ta elewacja raczej nie grzeszy estetyką i artyzmem...- 5 29
-
2020-02-27 09:22
Taka reklama to jakieś 30 tys. miesięcznie, dla wspólnoty jakieś 10 tys. miesięcznie. Przez rok daje to 120 tys. Spokojnie powinno im starczyć na remont elewacji.
- 12 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.