- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (171 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Branża chce kolejnych 3 lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej
Branża reklamowa ponownie próbuje wpłynąć na uchwałę krajobrazową w Gdańsku. Do Rady Miasta Gdańska wpłynął właśnie projekt uchwały, która ma przedłużyć termin wejścia w życie w pełnym zakresie nowych regulacji z kwietnia 2020 roku do kwietnia 2023. Wnioskodawcy przekonują, że zwlekali z działaniami kilkanaście miesięcy, czekając na wyroki sądu, które na ich wniosek rozpatrywały legalność uchwały.
Dotychczas sądy rozpatrywały już 12 razy sprawy związane z uchyleniem jej zapisów (wszystkie na korzyść miasta - uchwała nie musiała być zmieniona).
Dokument podważał także bezskutecznie wojewoda pomorski - Dariusz Drelich.
60 zamiast 24 miesięcy na dostosowanie reklam
Najnowszy pomysł branży reklamowej zakłada wprowadzenie zmian w oparciu o obywatelską inicjatywę uchwałodawczą, czyli przedstawieniu na posiedzeniu Rady Miasta autorskiej propozycji uchwały podpisanej przez co najmniej 300 mieszkańców i poddaniu jej pod głosowanie.
Zgodnie z proponowaną treścią obywatelskiego projektu uchwały, wnioskuje się o zmianę przyjętej już uchwały krajobrazowej w zakresie tzw. okresu dostosowawczego:
- Dla tablic reklamowych i urządzeń reklamowych istniejących w dniu wejścia w życie uchwały i niezgodnych z przepisami Uchwały ustala się termin dostosowania do zasad i warunków określonych w uchwale na 60 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.
Obecnie obowiązujący okres dostosowawczy został ustalony na 24 miesiące i upływa 2 kwietnia br. Po tej dacie każdy nośnik reklamowy - legalny, jak i nielegalny - musi spełniać wymagania stawiane przez uchwałę krajobrazową.
Wydłużenie tego okresu do 60 miesięcy od wejścia w życie uchwały Rady Miasta oznacza, że wszystkie nośniki reklamowe będą rozpatrywane pod kątem zgodności z uchwałą dopiero po 2 kwietnia 2023 r.
Branża reklamowa: czekaliśmy na orzeczenia sądów
- Podstawowym argumentem uzasadniającym niniejszy projekt uchwały jest zbyt krótki okres na dokonanie czynności dostosowawczych w zakresie oznaczonym uchwałą krajobrazową. Przede wszystkim podjęcie owych czynności, nawet w pozornie odpowiednim, 24-miesięcznym terminie, nie było możliwe z uwagi na okoliczność toczenia się postępowań sądowych co do uchwały krajobrazowej. Datą, od której możliwe było liczenie się z nieuchronnością wejścia w życie uchwały krajobrazowej był w istocie dzień wydania wyroku Wojewódzkiego Sądu Apelacyjnego w Gdańsku, powodując nieuchronność wejścia w życie uchwały krajobrazowej. Tym samym od tego momentu, tj. od dnia 6 lutego 2019 r., adresaci rozpoczęli przygotowania do dostosowania się do wymogów uchwały krajobrazowej. Pewność prawa, jako jedna z podstawowych cech aktu normatywnego, uległa daleko idącej dewaluacji, szczególnie w ostatnim okresie, zatem konieczne było zakończenie procesu legislacyjnego, którego w zakresie ustawodawstwa samorządowego immanentnym elementem jest proces administracyjnej (nadzór wojewody) oraz sądowej kontroli aktów prawotwórczych. Tym samym cechę "prawa" uchwała krajobrazowa uzyskała z dniem wydania wyroku WSA w Gdańsku - czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.
Wnioskodawcy zwracają ponadto uwagę m.in. na:
- możliwość uznania ustawy krajobrazowej za niezgodną z prawem,
- wątpliwości w zakresie ważenia interesów mieszkańców oraz firm reklamowych przy wprowadzaniu 24-miesięcznego okresu dostosowawczego przez Gdańsk,
- braku obowiązku przyjęcia uchwały krajobrazowej przez Gdańsk.
- Jesteśmy przekonani, że zgodnie z sentencją "nec temere, nec timide" miasto Gdańsk będzie w stanie zrobić pół kroku w tył, aby pozostać w awangardzie miast wprowadzających ład przestrzenny, a przy tym szanujących porządek prawny i dobry obyczaj. Wierzymy, że miasto stać na to, aby swoim działaniem (lub zaniechaniem) nie wpisywało się również w dający się zauważyć trend wprowadzania zmian nagłych, z pozycji siły, bez realnego prawa do obrony - konkludują wnioskodawcy.
Urzędnicy: uchwała krajobrazowa nie wymaga żadnych zmian
Urzędnicy stoją na stanowisku, że uchwała krajobrazowa nie wymaga wprowadzania żadnych zmian - zarówno pod względem jej legalności, jak i potrzeby uporządkowania reklam.
- Składanie takiego projektu uchwały na zaledwie kilka tygodni przed wejściem w pełnym zakresie uchwały krajobrazowej dobitnie pokazuje, że firmy reklamowe od początku dążyły do jej storpedowania, a nie dostosowania się do nowych regulacji - ocenia Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni - Propozycja zmiany okresu dostosowawczego aż do kwietnia 2023 r. nie ma na celu wydłużenia terminu na uporządkowania reklam, ale dalszego czerpania zysków z chaosu w przestrzeni publicznej. Za kilka lat znajdzie się kolejny powód, żeby odwlec uporządkowanie bałaganu reklamowego.
Sopot: termin dostosowawczy 12 m-cy, Gdynia: bez uchwały
Warto przypomnieć, że w Sopocie tzw. okres dostosowawczy dla reklam wynosił 12 miesięcy i minął w czerwcu 2019 r. 12 miesięcy to jednocześnie najkrótszy możliwy termin przewidziany ustawą.
Czytaj też: Ponad 100 tys. zł kar za reklamy szpecące Gdańsk i Sopot
Gdynia do dzisiaj nie przedstawiła projektu własnej uchwały krajobrazowej i nie rozpoczęła szerszych prac nad tym dokumentem poza zapowiedziami jej wdrożenia.
Poradnik Szyld Gdański (pdf)
Przewodnik po gdańskiej Uchwale krajobrazowej (pdf)
Opinie (263) ponad 10 zablokowanych
-
2020-02-27 18:01
(2)
Zapłaciłem rok temu 8tys zł za szyld a teraz muszę go usunąć może miasto mi odda te pieniadze i pokryje koszty dostosowania się do tej uchwały
- 1 8
-
2020-02-27 19:28
Uchawła została przyjęta 2 lata temu. Jeśli nie zapoznałeś się z jej treścią, to sam żeś sobie winien.
- 7 0
-
2020-02-27 20:50
Trzeba było pomysleć, a potem zamawiać szyld.
- 3 0
-
2020-02-27 18:11
Mam nadzieje ze miasto posłucha przedstawicieli branży i w celu pozostania w awangardzie skroci okres przygotowawczy tak aby obowiązywała uchwała od 1marca 2020 oraz zwiększy kary x10.
- 3 0
-
2020-02-27 18:38
(1)
Może warto sie zastanowić nad uchwała bo rzeczywiscie bije też ona we zwykłych zjadaczy chleba drobnych sklepikarzy skoro wnioskodawcy chca trzy lata to zrobmy jeszcze dwa lata bo tyle szumu,wokoł tej uchwały
- 1 5
-
2020-02-27 19:29
Szum robi wąska grupa wielkich, międzynarodowych firm.
- 2 0
-
2020-02-27 19:26
Oby neony wróciły do łask (1)
- 2 0
-
2020-02-27 20:53
Jak byłem młodym chłopcem to.....
To na Grunwaldzkiej we nie było szpetnych banerów reklamowych. Były neony.
Po zmroku ulica dobrze wyglądała.- 0 0
-
2020-02-27 20:49
Brawo Gdańsk.
Mam dość reklam, szpecących nasze miasto.
- 1 0
-
2020-02-27 22:10
jak najszybciej wprowadzić w pełni uchwałę krajobrazową!
Dość pstrokacizny! Wyglądamy jak przysłowiowy III Świat. A tym formom chodzi tylko o dłuższą możłiwość zarabiania kasy. od początku 2019 roku wiedzą przecież, że trzeba się dostosować
- 2 0
-
2020-02-27 23:30
Logika
Przez oczekiwanie na sąd mieli na dostosowanie rok zamiast dwóch lat więc wnioskują o przedłużenie na kolejne 4 lata
- 1 0
-
2020-02-28 10:01
Reklama dźwignia handlu
Żal mi Was... a w internetach to reklama Wam nie przeszkadza? W TV? W radiu? Bez reklamy tysiące ludzi nie miałoby pracy a ceny produktów byłyby wyższe :(
- 0 3
-
2020-02-28 17:14
niech zniknie ten wizualny chlew (1)
za mordę do wiezienia wszystkich którzy łamią prawo i rozwieszają sobie reklamy gdzie popadnie. wstyd pokazywać polskę gościom z zagranicy, szczególnie w trasie od gdyni do wejherowa i dalej w stronę łeby, masakra
- 0 2
-
2020-02-29 12:28
A byłeś na New York Squer? Widziałeś ile tam jest reklam?
- 0 1
-
2020-03-02 16:39
szyldy i reklamy a uchwala
zobaczymy jak będziecie wszyscy krzykacze skamleć od kwietnia, kiedy zorientujecie się , że wszystkich prowadzących jakąkolwiek działalność to dotyczy. szybciutko do czytania uchwały, bo za niezgodne szyldziki nad sklepikami i wyklejone szyby tez sa kary :D :D :D
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.