• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Branża chce kolejnych 3 lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej

Krzysztof Koprowski
27 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Po 2 kwietnia br. nie będzie już podziału na legalne i nielegalne nośniki. Wszystkie będą musiały być zgodne z treścią uchwały krajobrazowej. Po 2 kwietnia br. nie będzie już podziału na legalne i nielegalne nośniki. Wszystkie będą musiały być zgodne z treścią uchwały krajobrazowej.

Branża reklamowa ponownie próbuje wpłynąć na uchwałę krajobrazową w Gdańsku. Do Rady Miasta Gdańska wpłynął właśnie projekt uchwały, która ma przedłużyć termin wejścia w życie w pełnym zakresie nowych regulacji z kwietnia 2020 roku do kwietnia 2023. Wnioskodawcy przekonują, że zwlekali z działaniami kilkanaście miesięcy, czekając na wyroki sądu, które na ich wniosek rozpatrywały legalność uchwały.



Jak długi powinien być okres dostosowawczy w uchwale krajobrazowej?

To kolejna próba wpływu na treść uchwały krajobrazowej podejmowana przez firmy specjalizujące się w tzw. reklamie zewnętrznej, czyli wszechobecnych banerach, siatkach reklamowych i billboardach.

Dotychczas sądy rozpatrywały już 12 razy sprawy związane z uchyleniem jej zapisów (wszystkie na korzyść miasta - uchwała nie musiała być zmieniona).

Dokument podważał także bezskutecznie wojewoda pomorski - Dariusz Drelich.

60 zamiast 24 miesięcy na dostosowanie reklam



Najnowszy pomysł branży reklamowej zakłada wprowadzenie zmian w oparciu o obywatelską inicjatywę uchwałodawczą, czyli przedstawieniu na posiedzeniu Rady Miasta autorskiej propozycji uchwały podpisanej przez co najmniej 300 mieszkańców i poddaniu jej pod głosowanie.

Zgodnie z proponowaną treścią obywatelskiego projektu uchwały, wnioskuje się o zmianę przyjętej już uchwały krajobrazowej w zakresie tzw. okresu dostosowawczego:

- Dla tablic reklamowych i urządzeń reklamowych istniejących w dniu wejścia w życie uchwały i niezgodnych z przepisami Uchwały ustala się termin dostosowania do zasad i warunków określonych w uchwale na 60 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.
Obecnie obowiązujący okres dostosowawczy został ustalony na 24 miesiące i upływa 2 kwietnia br. Po tej dacie każdy nośnik reklamowy - legalny, jak i nielegalny - musi spełniać wymagania stawiane przez uchwałę krajobrazową.

Wydłużenie tego okresu do 60 miesięcy od wejścia w życie uchwały Rady Miasta oznacza, że wszystkie nośniki reklamowe będą rozpatrywane pod kątem zgodności z uchwałą dopiero po 2 kwietnia 2023 r.

Jeden z nowszych przykładów funkcjonowania uchwały krajobrazowej - budynek przy skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i Trasy Słowackiego. Jeden z nowszych przykładów funkcjonowania uchwały krajobrazowej - budynek przy skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i Trasy Słowackiego.

Branża reklamowa: czekaliśmy na orzeczenia sądów



- Podstawowym argumentem uzasadniającym niniejszy projekt uchwały jest zbyt krótki okres na dokonanie czynności dostosowawczych w zakresie oznaczonym uchwałą krajobrazową. Przede wszystkim podjęcie owych czynności, nawet w pozornie odpowiednim, 24-miesięcznym terminie, nie było możliwe z uwagi na okoliczność toczenia się postępowań sądowych co do uchwały krajobrazowej. Datą, od której możliwe było liczenie się z nieuchronnością wejścia w życie uchwały krajobrazowej był w istocie dzień wydania wyroku Wojewódzkiego Sądu Apelacyjnego w Gdańsku, powodując nieuchronność wejścia w życie uchwały krajobrazowej. Tym samym od tego momentu, tj. od dnia 6 lutego 2019 r., adresaci rozpoczęli przygotowania do dostosowania się do wymogów uchwały krajobrazowej. Pewność prawa, jako jedna z podstawowych cech aktu normatywnego, uległa daleko idącej dewaluacji, szczególnie w ostatnim okresie, zatem konieczne było zakończenie procesu legislacyjnego, którego w zakresie ustawodawstwa samorządowego immanentnym elementem jest proces administracyjnej (nadzór wojewody) oraz sądowej kontroli aktów prawotwórczych. Tym samym cechę "prawa" uchwała krajobrazowa uzyskała z dniem wydania wyroku WSA w Gdańsku - czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.
Wnioskodawcy zwracają ponadto uwagę m.in. na:
  • możliwość uznania ustawy krajobrazowej za niezgodną z prawem,
  • wątpliwości w zakresie ważenia interesów mieszkańców oraz firm reklamowych przy wprowadzaniu 24-miesięcznego okresu dostosowawczego przez Gdańsk,
  • braku obowiązku przyjęcia uchwały krajobrazowej przez Gdańsk.

- Jesteśmy przekonani, że zgodnie z sentencją "nec temere, nec timide" miasto Gdańsk będzie w stanie zrobić pół kroku w tył, aby pozostać w awangardzie miast wprowadzających ład przestrzenny, a przy tym szanujących porządek prawny i dobry obyczaj. Wierzymy, że miasto stać na to, aby swoim działaniem (lub zaniechaniem) nie wpisywało się również w dający się zauważyć trend wprowadzania zmian nagłych, z pozycji siły, bez realnego prawa do obrony - konkludują wnioskodawcy.

Urzędnicy: uchwała krajobrazowa nie wymaga żadnych zmian



Dariusz Słodkowski podczas konferencji na temat Gdańskiej Szkoły Szyldu. Dariusz Słodkowski podczas konferencji na temat Gdańskiej Szkoły Szyldu.
Urzędnicy stoją na stanowisku, że uchwała krajobrazowa nie wymaga wprowadzania żadnych zmian - zarówno pod względem jej legalności, jak i potrzeby uporządkowania reklam.

- Składanie takiego projektu uchwały na zaledwie kilka tygodni przed wejściem w pełnym zakresie uchwały krajobrazowej dobitnie pokazuje, że firmy reklamowe od początku dążyły do jej storpedowania, a nie dostosowania się do nowych regulacji - ocenia Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni - Propozycja zmiany okresu dostosowawczego aż do kwietnia 2023 r. nie ma na celu wydłużenia terminu na uporządkowania reklam, ale dalszego czerpania zysków z chaosu w przestrzeni publicznej. Za kilka lat znajdzie się kolejny powód, żeby odwlec uporządkowanie bałaganu reklamowego.

Sopot: termin dostosowawczy 12 m-cy, Gdynia: bez uchwały



Warto przypomnieć, że w Sopocie tzw. okres dostosowawczy dla reklam wynosił 12 miesięcy i minął w czerwcu 2019 r. 12 miesięcy to jednocześnie najkrótszy możliwy termin przewidziany ustawą.

Czytaj też: Ponad 100 tys. zł kar za reklamy szpecące Gdańsk i Sopot

Gdynia do dzisiaj nie przedstawiła projektu własnej uchwały krajobrazowej i nie rozpoczęła szerszych prac nad tym dokumentem poza zapowiedziami jej wdrożenia.

Poradnik Szyld Gdański (pdf)

Szyld Gdański from Trojmiasto.pl


Przewodnik po gdańskiej Uchwale krajobrazowej (pdf)

Przewodnik po uchwale krajobrazowej Gdańska from Trojmiasto.pl

Opinie (263) ponad 10 zablokowanych

  • Miasto - ani kroku wstecz!!!

    Czas oczyścić miasto z tego syfu reklamowego, 24m to 2 LATA, to bardzo dużo. Natomiast firmy czekając na decyzję sądu tak naprawdę cwaniaczyły więc to już ich problem. Won z miasta jeśli nie umiecie robić estetycznych reklam!

    • 11 4

  • Przedsiebiorcy (1)

    Drogi Przedsiębiorco masz zdjac reklamę, zamówić nową (Oczywiście w firmie rekomendowane przez miasto) w formacie niczytelnym, zapomnij o klientach w swojej firmie, zamknij zakład, a Państwo którzy to wymyślili nie zobaczą wypłaty, bo przecież ona jest wyplacana z Twoich podatków. Drogi Przedsiebiorco, naprawdę staniesz się Drogi.
    Powodzenia Wszystkim!

    • 3 18

    • a później się obudziłeś.

      • 7 1

  • Ja czekam aż zniknie ta paskudna "reklama" w formie wyświetlacza domu pogrzebowego na skrzyżowaniu obok Galerii Bałtyckiej. To jest dramat. Cała kamienica wygląda jak śmietnik.

    • 7 1

  • reklamy. (2)

    od tych reklam sa podatki.kasa miejska ma widac ich w nadmiarze.

    • 4 7

    • Miasto przejmuje monopol na tablice

      Wciaz te same zdjecia reklam ktore juz dawno zostsly zdemontowane miasto w sposob naturalny zmienia sie powstaja nowe budynki a tym samym tablice sa demontowane. Wiekszosc systemowych nosnikow powstalo na podsrawie wydanych pozwolen na budowe a teraz nazuje sie nam demontowac legalne tablice ludzie traca prace a my zaufanie do wladz Gdanska. Teraz tablice bedzie mozna montowac tylko na terenie nalezacym do miasta.

      • 1 1

    • idź pracować w domu publicznym. z tego też są pieniądze.

      • 2 0

  • Test dla Radnych

    Mam nadzieje, że Radni nie ugną się przed tą ordynarną proporcją!!! 25 lat już kosicie pieniądze na chaosie estetycznym w Polsce. Mam nadzieje, że miasto w sferze estetyki przestrzeni zostanie w końcu ucywilizowane na pohybel hamulcowym!

    • 5 1

  • Won z tym syfem!

    Próba przeciągnięcia o kolejne lata to totalna bezczelność.

    • 8 1

  • Ustawa krajobrazowa, Hala widowiskowa i wiele innych jeszcze

    Gdynia jak zawsze indywidualna;
    Pamietam z jakiego ramienia startował do swoi=jej pierwszej kadencji p. Szczurek -podobno był bezpartyjny ale z poparciem PiSich . No i to dziś wyraznie widać , słychać a przede wszystkim czuć = na ulicach tego pieknego niegdys miasta.

    • 2 0

  • Ryzyko było kalkulowane ale...

    Firmy miały do wyboru:
    A) zacząć przygotowania od razu wydając pieniądze ryzykując, że uchwala okaże się niezgodna z prawem i będą to pieniądze stracone
    B) olać przygotowania ryzykując przyjęcie uchwały i ewentualne kary z niej wynikające

    Nikt nie wymuszał podjęcia tej czy innej decyzji, firmy muszą się teraz zmierzyć z konsekwencjami swoich działań.

    Nie wiem jakie to koszty ale pewnie ktoś policzył (ewentualnie przycebulił bo żal kasę wydawać), ze bardziej się opłacał wariant B plus ewentualna próba torpedowania.

    • 10 0

  • Zieleniak

    Masakra od lat.

    • 4 1

  • wypad cwaniaki nieuczciwe. I tak juz te wasze reklamy to samowole budowlane.

    powinniscie placic za poplenienie przestepstw samowoli budowlanych. Cwaniaczki leniwe.

    [poza tym te reklamy stanowia zagrozenie, glownie dla kierowcow, bo zaslaniaja znaki drogowe.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane