• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brzeźno rozjeżdżane przez samochody. "Problem narasta, rozwiązania brak"

Maciej Korolczuk
15 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

110 samochodów naliczył nasz czytelnik na 400 metrowym odcinku ulicy w Brzeźnie. Nadmorska dzielnica w weekendy zamienia się w dziki bezpłatny parking, co jest coraz większym utrapieniem dla mieszkańców. Rada dzielnicy rozkłada ręce i wskazuje, że problem przypomina gordyjski węzeł: w obecnych warunkach jest nie do rozwiązania. Po pierwsze na strefę płatnego parkowania nie chcą zgodzić się mieszkańcy, a po drugie największe problemy z rozjeżdżaniem dzielnicy występują w weekendy, gdy SPP nie obowiązuje.



Co najbardziej pomogłoby rozładować ruch samochodowy w pasie nadmorskim?

Ulica DunikowskiegoMapkaGałczyńskiegoMapka w Brzeźnie łączy główny skwer przy pętli tramwajowej z osiedlem i Zespołem Szkół Ogólnokształcących nr 10.

Na co dzień parkują na nich mieszkańcy oraz klienci okolicznego pasażu handlowego i Supersamu "Kupiec".

W weekend ulice te, podobnie jak wszystkie inne w pobliżu plaży, zamieniają się w darmowy parking. W niedzielę jeden z naszych czytelników tylko na liczącym 400 metrów odcinku naliczył ponad 100 aut.

Samochody zajmowały nie tylko zatoki postojowe, ale też chodniki, pasy zieleni oraz dziki parking przy klubie Corpus GymMapka.

Te plaże są mniej zatłoczone, bo trudniej tam dojechać



- Wszyscy widzimy, jak wygląda Brzeźno w sezonie wakacyjnym - mówi Jarosław Gudzowski, Przewodniczący Zarządu Dzielnicy. - Mierzymy się z nadmiernym hałasem, śmieciami czy właśnie parkującymi samochodami. Oczywiście cieszymy się z faktu, że przyjeżdżają do nas turyści, bo to się wiąże z wymiernymi zyskami naszych lokalnych przedsiębiorców. Ale nie ma co ukrywać, że trzeba systemowego działania, by te dwa, trzy miesiące sezonu nie były dla mieszkańców zbyt dużym obciążeniem.
Trasa spaceru naszego czytelnika, który na 400-metrowym odcinku naliczył ponad 100 zaparkowanych samochodów. Trasa spaceru naszego czytelnika, który na 400-metrowym odcinku naliczył ponad 100 zaparkowanych samochodów.
Przed wakacjami radni to systemowe rozwiązanie próbowali znaleźć. Jesienią 2020 r. na jednej z sesji rady dzielnicy dyskutowali m.in. o możliwości wprowadzenia - wzorem Jelitkowa - sezonowej strefy płatnego parkowania. Przeprowadzono też konsultacje z mieszkańcami. Zarówno ci ostatni, jak i większość radnych uznała (do przegłosowania uchwały o utworzeniu SPP w Brzeźnie zabrakło jednego głosu), że płatne parkingi przy plażach w Brzeźnie problemu nie rozwiążą.

- Największe problemy w naszej dzielnicy występują w weekendy, a wtedy zwykła strefa płatnego parkowania nie obowiązuje, bo nie przewiduje tego ustawa o drogach publicznych. Opłaty w weekendy miasto może pobierać tylko w ramach Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w ścisłym centrum miasta. Są pomysły, by lobbować o zmianę w ustawie, by dopuścić w niej także tworzenie ŚSPP poza centrum miast np. w pasach nadmorskich, gdzie zatłoczenie samochodów jest największe. Ale do tych działań musi włączyć się miasto. Rada dzielnicy jest na to za mała - dodaje Przewodniczący Zarządu Dzielnicy Brzeźno.
Mieszkańcy Brzeźna i radni tej dzielnicy liczą na częstsze patrole straży miejskiej i policji. Mieszkańcy Brzeźna i radni tej dzielnicy liczą na częstsze patrole straży miejskiej i policji.

Potrzebne wsparcie policji i straży miejskiej



Radni wskazują też, że w okresie letnim w pasie nadmorskim potrzebne jest większe wsparcie służb. Mieszkańcy - nawet gdy reagują na nocne hałasy, zaśmiecenie czy zastawiony wjazd na prywatną posesję i powiadamiają o tym fakcie odpowiednie służby - nie mogą się później doczekać szybkiej i skutecznej interwencji. Według nich latem rejon Brzeźna patroluje zbyt mała liczba policjantów, co sprawia, że ich działania są doraźne i mocno niewystarczające.

Inną kwestią, na którą uwagę zwracają radni Brzeźna, jest wyludnianie się dzielnicy oraz jej stosunkowo wysoka średnia wieku.

- Większość mieszkańców Brzeźna jest w średnim lub podeszłym wieku. Część z nich, widząc, jak Brzeźno zmieniło się w ostatnich latach, wyprowadza się w inne, spokojniejsze miejsca. Tylko w mojej klatce pozostały dwa mieszkania ze stałymi lokatorami. Pozostałe lokale zamieniają się w mieszkania na krótkoterminowy wynajem dla turystów - dodaje Gudzowski.
Mieszkańcy Brzeźna płacą coraz wyższą cenę za fakt, że parkowanie na ulicach nadmorskiej dzielnicy jest bezpłatne. Mieszkańcy Brzeźna płacą coraz wyższą cenę za fakt, że parkowanie na ulicach nadmorskiej dzielnicy jest bezpłatne.

Pomóc może tylko komunikacja miejska



Na jeszcze inny problem zwraca uwagę Mateusz Błażewicz, radny i mieszkaniec Brzeźna. Jak mówi, aby myśleć o kompleksowym rozwiązaniu problemów nadmorskich dzielnic z parkowaniem, miasto w pierwszej kolejności powinno wspólnie z inżynierami z Politechniki Gdańskiej, którzy pracowali przy wdrożeniu systemu Tristar, przygotować studium kierunku komunikacyjnego rozwoju tych dzielnic i przede wszystkim poprawić w nich ofertę komunikacji miejskiej.

- Martwi mnie fakt, że miasto ignoruje podejmowane przez nas uchwały, w których wskazujemy konkretne działania, które mogą ulżyć mieszkańcom. Swego czasu prosiliśmy miasto, by rozważyło pomysł utworzenia buforowych parkingów przy stadionie i dowożenia turystów w rejon plaż klimatyzowanymi autobusami. Dziś wygląda to tak, że tramwaje jeżdżą zatłoczone, często nie działa w nich klimatyzacja, a to z miejsca zniechęca turystów do skorzystania z transportu publicznego. Niestety nasze postulaty nie spotkały się z przychylną reakcją władz miasta.
To swego rodzaju paradoks, bo z dziesięciu linii tramwajowych aż sześć dojeżdża w rejon plaż w Jelitkowie, Brzeźnie i na Stogach. Dodatkowo w wakacje miasto uruchomiło dwie dodatkowe linie: 63 z Łostowic do Brzeźna oraz linię 68 kursującą między Łostowicami a Stogami. Warto jednak podkreślić, że linie te funkcjonują tylko w weekendy.

Eko-parking przy Ergo Arenie



Z napływem aut w centrum i w okolicach plaż walczy też Sopot, który od kilku lat finansuje w czasie wakacji eko-parking przy Ergo Arenie. Turyści mogą tam bezpłatnie pozostawić samochód i za symboliczną opłatą dojechać do centrum i na plażę elektrycznym meleksem. Każdego roku z parkingu korzysta kilkanaście tysięcy kierowców, co oznacza, że o tyle mniej aut wjechało w obręb ścisłego centrum miasta.

Meleksem z Monciaka do Opery Leśnej za 3 zł



Władze miasta wciąż lobbują też w rządzie i ministerstwie, by rządzący znowelizowali przepisy regulujące zasady funkcjonowania ŚSPP. Tak, aby można je było tworzyć także w miejscach popularnych wśród turystów.

Wideo archiwalne z 2017 r.

Opinie (514) 3 zablokowane

  • Grzelak

    Prezydent Grzelak słynął ze świetnych pomysłów związanych z parkingami w tej dzielnicy. może ma teraz jakieś nowe przemyślenia???

    • 3 0

  • Sródmiejska Strefa Płatnego Parkowania może obejmować Brzeźno (1)

    Art. 13b. ust. 2a.Dz.U.2020.470 jest zapisane:
    ust. 2a
    Śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy w mieście o liczbie ludności powyżej 100 000 mieszkańców, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 2, a ustanowienie strefy płatnego parkowania może nie być wystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska.

    ust.2
    Strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach charakteryzujących się znacznym deficytem miejsc postojowych, jeżeli uzasadniają to potrzeby organizacji ruchu, w celu zwiększenia rotacji parkujących pojazdów samochodowych lub realizacji lokalnej polityki transportowej, w szczególności w celu ograniczenia dostępności tego obszaru dla pojazdów samochodowych lub wprowadzenia preferencji dla komunikacji zbiorowej.

    • 0 1

    • oczywiście że można, skoro w Oliwie przy biurowcach można, to czemu nie w Brzeźnie?

      • 2 0

  • Przedłużyć tory tramwajowe do ronda przy budach (3)

    Obecnie samochodem można bliżej plaży dojechać niż komunikacją miejską. co mocno zachęca do korzystania z auta w dojeździe. Taka sama sytuacja jest w Jelitkowie, gdzie też trzeba sporo przejść od tramwaju, a parkingi są bliżej plaży na Kaplicznej i Jelitkowskiej
    W obu przypadkach trzeba sporo przejść pieszo, przekraczając ruchliwe w sezonie ulice.

    • 1 5

    • Od przystanku Wczasy lub od pętli do plaży to jest daleko?

      • 3 0

    • Zgadza sie tak jest ale zlikwidowac tramwaj i postawic tam przystanek autobusowy

      • 0 1

    • różnica od ostatniego przystanku tramwajowego do morza to 100m

      bez przesady, taki kawalek to juz kazdy przejdzie.

      • 1 0

  • Dzikie parkingi dzikie miasteczko beż gospodarza

    • 3 0

  • Gdańsk to taki Bangladesz północy na szczęście uciekłem do pięknej hiszpanii i odzylem

    • 0 0

  • Problem leży w służbach

    Tam w piątek, sobotę i niedzielę powinien co godzinę przejść się patrol i wypisać mandaty (bez blokad ewentualnie holowanie). Teraz to wygląda tak, że przyjedzie SM na dworską/hallera założą sześć blokad rano i drugie sześć w porze "obiadowej" i taka to kontrola.

    • 4 2

  • Rozwiązanie (2)

    Moze rozwiązaniem byłoby zbudowanie wielopoziomowego parkingu np podziemnego lub naziemnego kwestia wyboru i możliwości. Parking taki byłby płatny i podejrzewam ze w krótkim czasie zwróciłby się z nawiązką. Komunikacja miejska nic nie zmieni, dlatego ze w większości są to turyści bądź ludzie z obrzeży miasta którzy by dojechać komunikacją musieliby stracić z 2 godziny w jedną stronę. Płatne parkingi też nic nie zmienia bo liczba aut będzie taka sama jak ktoś chce to i tak przyjedzie. Pomyśl z parkingiem buforowym nie jest najgorszy lecz musiałby znajdować się na tyle blisko aby opłacało się z niego korzystać, tzn czekanie i dojazd ekobusem musiałby trwać maksymalnie 15 min inaczej większość będzie nadal jeździła i szukała miejsca gdzie się da.

    • 3 2

    • Jeśli taki parking zwróciłby się szyko to zamiast podpowiadać innym inwestuj w parking :-)

      • 3 1

    • Bardzo dobrze powiedziane z jednym ale. Niektóre inwestycje miejskie wcale nie muszą się zwracać. Należą do nich trasy rowerowe, oświetlenie ulic, ławki, kosze na śmieci, toalety i parkingi również, etc. Te elementy infrastruktury mają zadanie porządkowac funkcjonowanie miasta a nie zarabiać. Bez nich życie w mieście staje się koszmarem i patologią.

      • 0 0

  • To nie jest

    Problem tylko Brzezna. Podobnie jest w Oliwie - park, cmentarz, rynek, we Wrzeszczu okolice Politechniki, szpitali, cmentarza. Jeżeli nie przewiduje sie parkingów a wszystko pod zabudowę to problem nie zniknie, a będzie narastał. Zwyczajnie źle zarządzanie miastem ze szkoda dla mieszkańców i turystyki.

    • 32 3

  • Likwidujmy więcej parkingów (4)

    dziwmy się, że ludzie nie mają gdzie zaparkować. Do tych co zaraz się zlecą z komentarzami "jedź pociągiem/busem/rowerem/wrotkami", powiedzcie to komuś kto jedzie z dwójką dzieci z środkowej polski albo komuś kto przyjeżdża z miejscowości podmiejskich.
    Rozwiązaniem jest tylko i wyłącznie budowanie naziemnych parkingów, które pomieszczą pojawiające sie auta. No ale na to trzeba pieniędzy, które idą na kilometry bezsensownie wytyczonych ścieżek rowerowych i innych wątpliwie potrzebnych inwestycji.

    • 6 3

    • A niech sobie jadą czym chcą tylko żeby parkowali przepisowo a jak się nie da przepisowo to wcale. Tak trudno to zrozumieć?

      • 1 0

    • Buraku wszedzie likwiduje sie parkingi na swiecie bo tepi sie takich szkodników jak ty! (1)

      Ale juz sie niemoge doczekac nowych przepisów jak zaczniesz płacic mandaty po 2-3tys to juz cie niebedzie stac na tego twojego blachosmroda!

      • 1 1

      • No, wiocha pełnym polem. Aleś się popisał merytoryczną wypowiedzią. Skąd Was wytrzasnęli do trollowania sensownych wypowiedzi?

        • 0 0

    • Ja się nie dziwię że ludzie nie mają parkować. Jest dużo chętnych a mniej miejsc = nie mają gdzie parkować, to chyba logiczne. To czemu się dziwię, to to że ludzie parkują nieprzepisowo zamiast zrezygnować z parkowania w danym miejscu albo w ogóle z użycia samochodu. Skoro wiadomo że w jakimś miejcu nie da się zaparkować to jak należy ocenić przyjazd w to miejsce samochodem a później parkowanie w miejscu do tego nieprzeznaczonym? Przecież to wymaga procesu myślowego na poziomie przedszkola...

      • 2 0

  • wprowadzić opłatę za posiadanie auta (4)

    minimum 1000 zł na rok.
    na każdy samochód, na firmę też.
    pieniążki przeznaczać na komunikację miejską, fotoradary, płatne miejsca postojowe.

    • 2 7

    • Dokladnie natychmiast by sie okazało ze nie tylko nie brakuje miejsc ale ich jest za wiele do parkowania

      • 0 1

    • misiu pluszowy, podatek jest ujęty w cenie paliwa

      • 3 0

    • firmy już płacą podatki za samochody, za ciężarowe, środowiskowe za flotę, ile jeszcze tych podatków chcesz mieć? chcesz 20 zł za chleb płacić?

      • 0 0

    • poczekaj, dorośniesz i też będziesz miał samochód

      a nie hulajnogę na minuty

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane