• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brzeźno rozjeżdżane przez samochody. "Problem narasta, rozwiązania brak"

Maciej Korolczuk
15 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

110 samochodów naliczył nasz czytelnik na 400 metrowym odcinku ulicy w Brzeźnie. Nadmorska dzielnica w weekendy zamienia się w dziki bezpłatny parking, co jest coraz większym utrapieniem dla mieszkańców. Rada dzielnicy rozkłada ręce i wskazuje, że problem przypomina gordyjski węzeł: w obecnych warunkach jest nie do rozwiązania. Po pierwsze na strefę płatnego parkowania nie chcą zgodzić się mieszkańcy, a po drugie największe problemy z rozjeżdżaniem dzielnicy występują w weekendy, gdy SPP nie obowiązuje.



Co najbardziej pomogłoby rozładować ruch samochodowy w pasie nadmorskim?

Ulica DunikowskiegoMapkaGałczyńskiegoMapka w Brzeźnie łączy główny skwer przy pętli tramwajowej z osiedlem i Zespołem Szkół Ogólnokształcących nr 10.

Na co dzień parkują na nich mieszkańcy oraz klienci okolicznego pasażu handlowego i Supersamu "Kupiec".

W weekend ulice te, podobnie jak wszystkie inne w pobliżu plaży, zamieniają się w darmowy parking. W niedzielę jeden z naszych czytelników tylko na liczącym 400 metrów odcinku naliczył ponad 100 aut.

Samochody zajmowały nie tylko zatoki postojowe, ale też chodniki, pasy zieleni oraz dziki parking przy klubie Corpus GymMapka.

Te plaże są mniej zatłoczone, bo trudniej tam dojechać



- Wszyscy widzimy, jak wygląda Brzeźno w sezonie wakacyjnym - mówi Jarosław Gudzowski, Przewodniczący Zarządu Dzielnicy. - Mierzymy się z nadmiernym hałasem, śmieciami czy właśnie parkującymi samochodami. Oczywiście cieszymy się z faktu, że przyjeżdżają do nas turyści, bo to się wiąże z wymiernymi zyskami naszych lokalnych przedsiębiorców. Ale nie ma co ukrywać, że trzeba systemowego działania, by te dwa, trzy miesiące sezonu nie były dla mieszkańców zbyt dużym obciążeniem.
Trasa spaceru naszego czytelnika, który na 400-metrowym odcinku naliczył ponad 100 zaparkowanych samochodów. Trasa spaceru naszego czytelnika, który na 400-metrowym odcinku naliczył ponad 100 zaparkowanych samochodów.
Przed wakacjami radni to systemowe rozwiązanie próbowali znaleźć. Jesienią 2020 r. na jednej z sesji rady dzielnicy dyskutowali m.in. o możliwości wprowadzenia - wzorem Jelitkowa - sezonowej strefy płatnego parkowania. Przeprowadzono też konsultacje z mieszkańcami. Zarówno ci ostatni, jak i większość radnych uznała (do przegłosowania uchwały o utworzeniu SPP w Brzeźnie zabrakło jednego głosu), że płatne parkingi przy plażach w Brzeźnie problemu nie rozwiążą.

- Największe problemy w naszej dzielnicy występują w weekendy, a wtedy zwykła strefa płatnego parkowania nie obowiązuje, bo nie przewiduje tego ustawa o drogach publicznych. Opłaty w weekendy miasto może pobierać tylko w ramach Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w ścisłym centrum miasta. Są pomysły, by lobbować o zmianę w ustawie, by dopuścić w niej także tworzenie ŚSPP poza centrum miast np. w pasach nadmorskich, gdzie zatłoczenie samochodów jest największe. Ale do tych działań musi włączyć się miasto. Rada dzielnicy jest na to za mała - dodaje Przewodniczący Zarządu Dzielnicy Brzeźno.
Mieszkańcy Brzeźna i radni tej dzielnicy liczą na częstsze patrole straży miejskiej i policji. Mieszkańcy Brzeźna i radni tej dzielnicy liczą na częstsze patrole straży miejskiej i policji.

Potrzebne wsparcie policji i straży miejskiej



Radni wskazują też, że w okresie letnim w pasie nadmorskim potrzebne jest większe wsparcie służb. Mieszkańcy - nawet gdy reagują na nocne hałasy, zaśmiecenie czy zastawiony wjazd na prywatną posesję i powiadamiają o tym fakcie odpowiednie służby - nie mogą się później doczekać szybkiej i skutecznej interwencji. Według nich latem rejon Brzeźna patroluje zbyt mała liczba policjantów, co sprawia, że ich działania są doraźne i mocno niewystarczające.

Inną kwestią, na którą uwagę zwracają radni Brzeźna, jest wyludnianie się dzielnicy oraz jej stosunkowo wysoka średnia wieku.

- Większość mieszkańców Brzeźna jest w średnim lub podeszłym wieku. Część z nich, widząc, jak Brzeźno zmieniło się w ostatnich latach, wyprowadza się w inne, spokojniejsze miejsca. Tylko w mojej klatce pozostały dwa mieszkania ze stałymi lokatorami. Pozostałe lokale zamieniają się w mieszkania na krótkoterminowy wynajem dla turystów - dodaje Gudzowski.
Mieszkańcy Brzeźna płacą coraz wyższą cenę za fakt, że parkowanie na ulicach nadmorskiej dzielnicy jest bezpłatne. Mieszkańcy Brzeźna płacą coraz wyższą cenę za fakt, że parkowanie na ulicach nadmorskiej dzielnicy jest bezpłatne.

Pomóc może tylko komunikacja miejska



Na jeszcze inny problem zwraca uwagę Mateusz Błażewicz, radny i mieszkaniec Brzeźna. Jak mówi, aby myśleć o kompleksowym rozwiązaniu problemów nadmorskich dzielnic z parkowaniem, miasto w pierwszej kolejności powinno wspólnie z inżynierami z Politechniki Gdańskiej, którzy pracowali przy wdrożeniu systemu Tristar, przygotować studium kierunku komunikacyjnego rozwoju tych dzielnic i przede wszystkim poprawić w nich ofertę komunikacji miejskiej.

- Martwi mnie fakt, że miasto ignoruje podejmowane przez nas uchwały, w których wskazujemy konkretne działania, które mogą ulżyć mieszkańcom. Swego czasu prosiliśmy miasto, by rozważyło pomysł utworzenia buforowych parkingów przy stadionie i dowożenia turystów w rejon plaż klimatyzowanymi autobusami. Dziś wygląda to tak, że tramwaje jeżdżą zatłoczone, często nie działa w nich klimatyzacja, a to z miejsca zniechęca turystów do skorzystania z transportu publicznego. Niestety nasze postulaty nie spotkały się z przychylną reakcją władz miasta.
To swego rodzaju paradoks, bo z dziesięciu linii tramwajowych aż sześć dojeżdża w rejon plaż w Jelitkowie, Brzeźnie i na Stogach. Dodatkowo w wakacje miasto uruchomiło dwie dodatkowe linie: 63 z Łostowic do Brzeźna oraz linię 68 kursującą między Łostowicami a Stogami. Warto jednak podkreślić, że linie te funkcjonują tylko w weekendy.

Eko-parking przy Ergo Arenie



Z napływem aut w centrum i w okolicach plaż walczy też Sopot, który od kilku lat finansuje w czasie wakacji eko-parking przy Ergo Arenie. Turyści mogą tam bezpłatnie pozostawić samochód i za symboliczną opłatą dojechać do centrum i na plażę elektrycznym meleksem. Każdego roku z parkingu korzysta kilkanaście tysięcy kierowców, co oznacza, że o tyle mniej aut wjechało w obręb ścisłego centrum miasta.

Meleksem z Monciaka do Opery Leśnej za 3 zł



Władze miasta wciąż lobbują też w rządzie i ministerstwie, by rządzący znowelizowali przepisy regulujące zasady funkcjonowania ŚSPP. Tak, aby można je było tworzyć także w miejscach popularnych wśród turystów.

Wideo archiwalne z 2017 r.

Opinie (514) 3 zablokowane

  • WW dni powszednie zwiększyć częstotliwość tramwaj Lini 3

    • 4 0

  • Dodatkowe miejsca

    Warto by wyznaczyć dodatkowe miejsca wzdłuż szyn tramwajowych, które idą w stronę Wrzeszcza jest tam sporo miejsca trochę trawy i jakiegoś asfaltu starego oddzielonego słupkami. Namalowanie pasów parkowania pod skosem też by trochę dało bo jest miejsce. W zasadzie ile miejsc by nie było zawsze będzie mało w okresie letnim.

    • 1 1

  • Taka uwaga (10)

    Mieszkam od roku w Gdańsku i to wszystko jest tu tak dziwnie zorganizowane że tragedia. Jeździ się źle po tym mieście. Parkować nie ma gdzie chociaż jest często miejsce żeby ten parking zrobić. I nie mówię tu że trzeba zabetonować całe miasto ale nie raz 5-7 miejsc może więcej zdziałać. Ceny parkingów w centrum to jakaś kpina za 1.5 h zapłaciłem 12 zł to jakiś haracz a nie opłata. Mieszkałem we Wrocławiu 5 lat i myślałem, że tam jest źle, ale jednak było całkiem dobrze. Komunikacja miejsca też tutaj to tragedia.

    • 9 4

    • (1)

      A mi się wydaje, że nie mieszkałeś we Wrocławiu

      • 4 0

      • Na pewno nie mieszkał, bo nawet nie wie, że parking jest tam droższy (7 zł/h) tutaj 5,50

        a ponoć mieszkał tam 5 lat... ha,ha,ha

        • 0 0

    • Jak ktoś parkuje na prywatnych parkingach.... myśleć trzeba

      a parkowanie w centrum Gdańska i innych miastach, na miejscach postojowych należących do miasta:
      W Gdańsku - 5,50 za godzinę
      w Poznaniu - 7 złotych
      we Wrocławiu 7 złotych
      w Krakowie 6 złotych

      Jakbyś zaparkował 1,5 godziny w centrum Gdańska to byś zapłacił max 7-8 złotych

      • 2 0

    • Wracaj do siebie

      • 1 0

    • Te, manipulant...

      Półtora godziny w Gdańsku, kosztuje 8,25 zł (godzina 5,50 zł), a nie 12 złotych.
      a to powoływanie się na Wrocław, gdzie oczywiście jest drożej, zupełnie cię ośmiesza

      • 1 1

    • (3)

      Nie martw się mieszkam tu od urodzenia i powiem Ci, że Gdańsk jest jednym z najbrzydszych miast Polski oraz o beznadziejnej infrastrukturze. A Człowiek tu się nie liczy tylko Deweloper i ViP. Gdybym mógł się wyprowadzić to spadałbym stąd jak dojrzałe jabłko z jabłoni ale nie mogę...

      • 1 1

      • Kolejny trol (1)

        I zapewne też nie wiesz ile kosztuje tutaj parking...
        Ile masz za wpis?

        • 0 1

        • a ty ile?

          • 0 1

      • Gdynia z chęcią Cię przyjmie

        • 0 1

    • woda w zatoce tez do d..., jakies glony, zielona, smierdząca

      nie to co we Wrocławiu!

      • 2 0

  • Parkowanie

    Jestem w stanie jakoś scierpieć to parkowanie. Gorsze jest to, ze wjezdzaja w osiedla, parkują na parkingach między blokami a także pod domkami. Wraca się potem do domu, a tu na chodniku pod domem szpilki nie wciśniesz, a i wjazdy do ogrodu zastawione

    • 6 0

  • Wytnijcie na kancu hallera ze 2,3 hektary tego dziadostwa ktorego dumnie nazywacie lasem i zrobcie darmowy parkikg-a problem (3)

    sie automatycznie rozwiaze!!!mozna?mozna!

    • 1 5

    • Zlikwidujmy wszystkie parki w mieście, zróbmy tam parkingi!

      • 0 0

    • I morze zabetonować. Parking dla Janusza tam zrobić.

      • 2 0

    • żebyś ty Januszku

      mógł w swoich klapeczkach wjechac prawie na plażę ?! co za pomysł !

      • 1 0

  • Spychaczem to zepchnąć na złom jak nie rozumieją !

    • 3 1

  • 'brak rozwiązania' ale człowiek bez maski

    albo babcia handlująca kwiatkami w przejściu podziemnym to odrazu do aresztu i 30 tysiećy kary

    • 7 0

  • W weekendy

    wprowadzić "strefę zamieszkania" -ograniczona prędkość i parkowanie tylko w miejscach do tego przeznaczonych !

    Każdy laweciarz będzie chciał zwozić źle zaparkowane auta na wniosek policji (najlepiej do panty a tam zutylizują )

    • 4 1

  • heh

    Zamiast kolejnego hotelu, czy "lokali usługowych" niech postawią parking piętrowy i zarządzą jakąś znośną dla kieszeni opłate za postój. Czemu stale mówi się, że nie można?! Można, tylko trzeba chcieć!

    • 6 1

  • Powinny być oznaczone wyraźnie wszystkie miejsca, gdzie można parkować, a dla tych co

    mimo wszystko stają w miejscach niedozwolonych, to szybka kara w postaci porobienia fotek przez SM lub Policję i mandaciki. Oczywiście na tyle wysokie, żeby się nie opłacało. Tu nie chodzi o ilość miejsc parkingowych ludzie. Można by i było tysiąc takich miejsc zrobić, a potem przez większość roku mielibyście fajny, betonowy plac. Chodzi o respektowanie przepisów i szanowanie ludzi, którzy w danym miejscu mieszkają. Ale chołocie z wawki nie wytłumaczysz. Oni najchętniej to by i na plażę wjechali, żeby otworzyć drzwi i rozjebbbać muzę z passata.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane