• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brzeźno rozjeżdżane przez samochody. "Problem narasta, rozwiązania brak"

Maciej Korolczuk
15 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

110 samochodów naliczył nasz czytelnik na 400 metrowym odcinku ulicy w Brzeźnie. Nadmorska dzielnica w weekendy zamienia się w dziki bezpłatny parking, co jest coraz większym utrapieniem dla mieszkańców. Rada dzielnicy rozkłada ręce i wskazuje, że problem przypomina gordyjski węzeł: w obecnych warunkach jest nie do rozwiązania. Po pierwsze na strefę płatnego parkowania nie chcą zgodzić się mieszkańcy, a po drugie największe problemy z rozjeżdżaniem dzielnicy występują w weekendy, gdy SPP nie obowiązuje.



Co najbardziej pomogłoby rozładować ruch samochodowy w pasie nadmorskim?

Ulica DunikowskiegoMapkaGałczyńskiegoMapka w Brzeźnie łączy główny skwer przy pętli tramwajowej z osiedlem i Zespołem Szkół Ogólnokształcących nr 10.

Na co dzień parkują na nich mieszkańcy oraz klienci okolicznego pasażu handlowego i Supersamu "Kupiec".

W weekend ulice te, podobnie jak wszystkie inne w pobliżu plaży, zamieniają się w darmowy parking. W niedzielę jeden z naszych czytelników tylko na liczącym 400 metrów odcinku naliczył ponad 100 aut.

Samochody zajmowały nie tylko zatoki postojowe, ale też chodniki, pasy zieleni oraz dziki parking przy klubie Corpus GymMapka.

Te plaże są mniej zatłoczone, bo trudniej tam dojechać



- Wszyscy widzimy, jak wygląda Brzeźno w sezonie wakacyjnym - mówi Jarosław Gudzowski, Przewodniczący Zarządu Dzielnicy. - Mierzymy się z nadmiernym hałasem, śmieciami czy właśnie parkującymi samochodami. Oczywiście cieszymy się z faktu, że przyjeżdżają do nas turyści, bo to się wiąże z wymiernymi zyskami naszych lokalnych przedsiębiorców. Ale nie ma co ukrywać, że trzeba systemowego działania, by te dwa, trzy miesiące sezonu nie były dla mieszkańców zbyt dużym obciążeniem.
Trasa spaceru naszego czytelnika, który na 400-metrowym odcinku naliczył ponad 100 zaparkowanych samochodów. Trasa spaceru naszego czytelnika, który na 400-metrowym odcinku naliczył ponad 100 zaparkowanych samochodów.
Przed wakacjami radni to systemowe rozwiązanie próbowali znaleźć. Jesienią 2020 r. na jednej z sesji rady dzielnicy dyskutowali m.in. o możliwości wprowadzenia - wzorem Jelitkowa - sezonowej strefy płatnego parkowania. Przeprowadzono też konsultacje z mieszkańcami. Zarówno ci ostatni, jak i większość radnych uznała (do przegłosowania uchwały o utworzeniu SPP w Brzeźnie zabrakło jednego głosu), że płatne parkingi przy plażach w Brzeźnie problemu nie rozwiążą.

- Największe problemy w naszej dzielnicy występują w weekendy, a wtedy zwykła strefa płatnego parkowania nie obowiązuje, bo nie przewiduje tego ustawa o drogach publicznych. Opłaty w weekendy miasto może pobierać tylko w ramach Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w ścisłym centrum miasta. Są pomysły, by lobbować o zmianę w ustawie, by dopuścić w niej także tworzenie ŚSPP poza centrum miast np. w pasach nadmorskich, gdzie zatłoczenie samochodów jest największe. Ale do tych działań musi włączyć się miasto. Rada dzielnicy jest na to za mała - dodaje Przewodniczący Zarządu Dzielnicy Brzeźno.
Mieszkańcy Brzeźna i radni tej dzielnicy liczą na częstsze patrole straży miejskiej i policji. Mieszkańcy Brzeźna i radni tej dzielnicy liczą na częstsze patrole straży miejskiej i policji.

Potrzebne wsparcie policji i straży miejskiej



Radni wskazują też, że w okresie letnim w pasie nadmorskim potrzebne jest większe wsparcie służb. Mieszkańcy - nawet gdy reagują na nocne hałasy, zaśmiecenie czy zastawiony wjazd na prywatną posesję i powiadamiają o tym fakcie odpowiednie służby - nie mogą się później doczekać szybkiej i skutecznej interwencji. Według nich latem rejon Brzeźna patroluje zbyt mała liczba policjantów, co sprawia, że ich działania są doraźne i mocno niewystarczające.

Inną kwestią, na którą uwagę zwracają radni Brzeźna, jest wyludnianie się dzielnicy oraz jej stosunkowo wysoka średnia wieku.

- Większość mieszkańców Brzeźna jest w średnim lub podeszłym wieku. Część z nich, widząc, jak Brzeźno zmieniło się w ostatnich latach, wyprowadza się w inne, spokojniejsze miejsca. Tylko w mojej klatce pozostały dwa mieszkania ze stałymi lokatorami. Pozostałe lokale zamieniają się w mieszkania na krótkoterminowy wynajem dla turystów - dodaje Gudzowski.
Mieszkańcy Brzeźna płacą coraz wyższą cenę za fakt, że parkowanie na ulicach nadmorskiej dzielnicy jest bezpłatne. Mieszkańcy Brzeźna płacą coraz wyższą cenę za fakt, że parkowanie na ulicach nadmorskiej dzielnicy jest bezpłatne.

Pomóc może tylko komunikacja miejska



Na jeszcze inny problem zwraca uwagę Mateusz Błażewicz, radny i mieszkaniec Brzeźna. Jak mówi, aby myśleć o kompleksowym rozwiązaniu problemów nadmorskich dzielnic z parkowaniem, miasto w pierwszej kolejności powinno wspólnie z inżynierami z Politechniki Gdańskiej, którzy pracowali przy wdrożeniu systemu Tristar, przygotować studium kierunku komunikacyjnego rozwoju tych dzielnic i przede wszystkim poprawić w nich ofertę komunikacji miejskiej.

- Martwi mnie fakt, że miasto ignoruje podejmowane przez nas uchwały, w których wskazujemy konkretne działania, które mogą ulżyć mieszkańcom. Swego czasu prosiliśmy miasto, by rozważyło pomysł utworzenia buforowych parkingów przy stadionie i dowożenia turystów w rejon plaż klimatyzowanymi autobusami. Dziś wygląda to tak, że tramwaje jeżdżą zatłoczone, często nie działa w nich klimatyzacja, a to z miejsca zniechęca turystów do skorzystania z transportu publicznego. Niestety nasze postulaty nie spotkały się z przychylną reakcją władz miasta.
To swego rodzaju paradoks, bo z dziesięciu linii tramwajowych aż sześć dojeżdża w rejon plaż w Jelitkowie, Brzeźnie i na Stogach. Dodatkowo w wakacje miasto uruchomiło dwie dodatkowe linie: 63 z Łostowic do Brzeźna oraz linię 68 kursującą między Łostowicami a Stogami. Warto jednak podkreślić, że linie te funkcjonują tylko w weekendy.

Eko-parking przy Ergo Arenie



Z napływem aut w centrum i w okolicach plaż walczy też Sopot, który od kilku lat finansuje w czasie wakacji eko-parking przy Ergo Arenie. Turyści mogą tam bezpłatnie pozostawić samochód i za symboliczną opłatą dojechać do centrum i na plażę elektrycznym meleksem. Każdego roku z parkingu korzysta kilkanaście tysięcy kierowców, co oznacza, że o tyle mniej aut wjechało w obręb ścisłego centrum miasta.

Meleksem z Monciaka do Opery Leśnej za 3 zł



Władze miasta wciąż lobbują też w rządzie i ministerstwie, by rządzący znowelizowali przepisy regulujące zasady funkcjonowania ŚSPP. Tak, aby można je było tworzyć także w miejscach popularnych wśród turystów.

Wideo archiwalne z 2017 r.

Opinie (514) 3 zablokowane

  • Turystyka (5)

    Sorry ale jak się nie podoba to się trzeba przeprowadzić. A mieszkańcy starówki co roku terroryzowani przez Jarmark Dominikanski co mają powiedzieć? Mieszkań na obrzeżach miasta jest full. Jak jak się chce mieć prestiż mieszkania na starówce lub przy morzu to trzeba się liczyć z niedogodnościami w sezonie

    • 4 5

    • nie sądzę...

      Rozjeżdżanie trawników czy załatwianie się w bramie to nie są niedogodności tylko zwykłe chamstwo i łamanie przepisów. Z tym nie wolno się godzić, z tym trzeba walczyć. Jak się przyjeżdża nad morze lub na starówkę, to trzeba się zachowywać odpowiednio.

      • 2 0

    • Pani Anno, jestem mieszkańcem "starówki" jak pani pisze (też używam tej nazwy) (3)

      Wcale nie czuję się terroryzowany, fajna impreza i spoko da się przeżyć. Jedyny problem to parkowanie.... ale to tylko 3 tygodnie.

      • 0 0

      • A jakiej innej nazwy starowki mozna uzywac? (2)

        • 0 0

        • Jak napiszę że o moim miejscu zamieszkania starówka, to zaraz znajdzie się jakiś mądrala który mnie poprawia (1)

          Oczywiście wiem.. Stare i Główne (Prawe) Miasto, ale potocznie od zawsze używam nazwy starówka i nie mam zamiaru tego zmieniać.

          • 1 0

          • Sorry. Oczywiście bez tego "że"

            autor powyższego wpisu

            • 0 0

  • Tak trudna dojechać tramwajem?

    Auto zostawiam wsiadam w tramwaj i dojeżdżam prawie pod samą plażę Lepiej zrobić to niż kręcić się szukać parkingu i ciągle stękać Szkoda lata na marudzenie

    • 6 2

  • Trójmiasto jest złomowiskiem europy zachodniej Nigdzie sie nie importuje tyle szrotu z zachodnich złomowisk

    Wine za rosnącą liczbe szrotów wmieście ponoszą władze miasta bo celowo nie reagują!!Trzeba zrobić tak jak już dawno trwa ograniczanie szrotów w mieście za zachodnią granica.
    By Ograniczyć szroty w miescie trzeba najpierw poprawić komunikacje miejską !!!
    W nią głownie inwestować, ale nie w awaryjny codziennie tramwajowy złom Który gdy jeden padnie blokuje cała linie!
    Tylko w nowoczesne bez emisyjne autobusy który dodatkowo są 5 razy tańsze i maja same zalety. Tak jak to robią właśnie wszystkie miasta na świecie!
    A dodatkowo wprowadzić strefy bez emisji spalin w każdej dzielnicy!
    Ale władze miasta razem z urzędnikami tego nie chcą komunikacja jest beznadziejna wiec ludzie kupuja za grosze szroty bo są bezkarni i mogą parkować gdzie chcą bezpłatnie .Coraz więcej ludzi z komunikacji miejskiej rezygnuje i kupuje sobie takiego szrota. Niepotrzeba więcej parkingów tylko ograniczyć blachosmrody w miescie !!I nie robic im ułatwien tylko utrudnienia. Ale urzędnicy sami z komunikacji miejskiej nie korzystają tylko już teraz zapowiedzieli ze kupia sobie nowe limuzyny na prąd na koszt mieszkańców!

    • 6 4

  • Brakuje policjantów i strażników.

    Ledwo patrol można sklecić do interwencji a wy myślicie że sześć będzie stało w jednym miejscu. Rozwiązanie to postawienie prezesowi domku letniskowego.

    • 3 1

  • o co chodzi ?

    Jeżeli parkują zgodnie z przepisami to nie widzę problemu.
    I nie jest to żadne "rozjeżdżanie". Mieszkanie blisko morza ma swoje zalety, ma też pewne niedogodności. I tyle w temacie.

    • 5 1

  • Jak dotychczas jedyne rozwiazanie p. Dulkiewicz proponuje dla Brzezna to wiecej
    betonu i deweleoperow. Dzielnica jest "zarzadzana" jak kolonia deweloperska, a jej mieszkancy traktowani jako niewygodny element przez "wczasowiczow" i urzednikow miasta.

    • 9 0

  • Precz z turystami...

    ... Plaże powinny być płatne min. 20 zł za wejście.... Chcesz odpocząć a nie stać Cię to jedz do Grecji albo Chorwacji a nie nad baltyk

    • 5 4

  • Rozwiązaniem są mandaty duże za parkowanie w miejscach gdzie nie ma na to pozwolenia (1)

    Czyli trawniki, chodniki etc ... nie ma pasów do parkowania, won zholować i płacić grubą kasę!

    • 6 2

    • Rozwiązaniem jest zrobienie więcej miejsc parkingowych.

      • 1 3

  • Tiaaa... Już to widzę jak "anonimowy czytelnik" czyli pracownik Urzędu Miasta (1)

    kontaktuje się z portalem trójmiasto.pl i tam uprzejmie donosi z łzami w oczach o zaistniałej sytuacji.
    W praktyce chodzi o to że lobbuje za objęciem strefą płatnego parkowania całego Brzeźna, przed czym mieszkańcy obronili się jakoś zdaje się w zeszłym roku. UM nie jest z tym faktem się w stanie pogodzić a że kropla drąży skałę tego typu artykuły będą coraz częstsze i strefa płatnego parkowania i tak tam będzie i głos prawdziwych mieszkańców tej dzielnicy nie ma tutaj żadnego znaczenia tak samo jak ich protesty przeciwko nowemu planowi zagospodarowania dzielnicy.
    Podsumowując metody śp. Pawła Adamowicza wciąż żywe....

    • 6 1

    • słyszałeś kiedyś o Radzie Dzielnicy ?

      • 0 0

  • A może karty mieszkańca kładąc za szybę auta? Tak jest w Oliwie, spółdzielnia wydaje 2 karty na mieszkanie.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane