• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brzeźno rozjeżdżane przez samochody. "Problem narasta, rozwiązania brak"

Maciej Korolczuk
15 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

110 samochodów naliczył nasz czytelnik na 400 metrowym odcinku ulicy w Brzeźnie. Nadmorska dzielnica w weekendy zamienia się w dziki bezpłatny parking, co jest coraz większym utrapieniem dla mieszkańców. Rada dzielnicy rozkłada ręce i wskazuje, że problem przypomina gordyjski węzeł: w obecnych warunkach jest nie do rozwiązania. Po pierwsze na strefę płatnego parkowania nie chcą zgodzić się mieszkańcy, a po drugie największe problemy z rozjeżdżaniem dzielnicy występują w weekendy, gdy SPP nie obowiązuje.



Co najbardziej pomogłoby rozładować ruch samochodowy w pasie nadmorskim?

Ulica DunikowskiegoMapkaGałczyńskiegoMapka w Brzeźnie łączy główny skwer przy pętli tramwajowej z osiedlem i Zespołem Szkół Ogólnokształcących nr 10.

Na co dzień parkują na nich mieszkańcy oraz klienci okolicznego pasażu handlowego i Supersamu "Kupiec".

W weekend ulice te, podobnie jak wszystkie inne w pobliżu plaży, zamieniają się w darmowy parking. W niedzielę jeden z naszych czytelników tylko na liczącym 400 metrów odcinku naliczył ponad 100 aut.

Samochody zajmowały nie tylko zatoki postojowe, ale też chodniki, pasy zieleni oraz dziki parking przy klubie Corpus GymMapka.

Te plaże są mniej zatłoczone, bo trudniej tam dojechać



- Wszyscy widzimy, jak wygląda Brzeźno w sezonie wakacyjnym - mówi Jarosław Gudzowski, Przewodniczący Zarządu Dzielnicy. - Mierzymy się z nadmiernym hałasem, śmieciami czy właśnie parkującymi samochodami. Oczywiście cieszymy się z faktu, że przyjeżdżają do nas turyści, bo to się wiąże z wymiernymi zyskami naszych lokalnych przedsiębiorców. Ale nie ma co ukrywać, że trzeba systemowego działania, by te dwa, trzy miesiące sezonu nie były dla mieszkańców zbyt dużym obciążeniem.
Trasa spaceru naszego czytelnika, który na 400-metrowym odcinku naliczył ponad 100 zaparkowanych samochodów. Trasa spaceru naszego czytelnika, który na 400-metrowym odcinku naliczył ponad 100 zaparkowanych samochodów.
Przed wakacjami radni to systemowe rozwiązanie próbowali znaleźć. Jesienią 2020 r. na jednej z sesji rady dzielnicy dyskutowali m.in. o możliwości wprowadzenia - wzorem Jelitkowa - sezonowej strefy płatnego parkowania. Przeprowadzono też konsultacje z mieszkańcami. Zarówno ci ostatni, jak i większość radnych uznała (do przegłosowania uchwały o utworzeniu SPP w Brzeźnie zabrakło jednego głosu), że płatne parkingi przy plażach w Brzeźnie problemu nie rozwiążą.

- Największe problemy w naszej dzielnicy występują w weekendy, a wtedy zwykła strefa płatnego parkowania nie obowiązuje, bo nie przewiduje tego ustawa o drogach publicznych. Opłaty w weekendy miasto może pobierać tylko w ramach Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w ścisłym centrum miasta. Są pomysły, by lobbować o zmianę w ustawie, by dopuścić w niej także tworzenie ŚSPP poza centrum miast np. w pasach nadmorskich, gdzie zatłoczenie samochodów jest największe. Ale do tych działań musi włączyć się miasto. Rada dzielnicy jest na to za mała - dodaje Przewodniczący Zarządu Dzielnicy Brzeźno.
Mieszkańcy Brzeźna i radni tej dzielnicy liczą na częstsze patrole straży miejskiej i policji. Mieszkańcy Brzeźna i radni tej dzielnicy liczą na częstsze patrole straży miejskiej i policji.

Potrzebne wsparcie policji i straży miejskiej



Radni wskazują też, że w okresie letnim w pasie nadmorskim potrzebne jest większe wsparcie służb. Mieszkańcy - nawet gdy reagują na nocne hałasy, zaśmiecenie czy zastawiony wjazd na prywatną posesję i powiadamiają o tym fakcie odpowiednie służby - nie mogą się później doczekać szybkiej i skutecznej interwencji. Według nich latem rejon Brzeźna patroluje zbyt mała liczba policjantów, co sprawia, że ich działania są doraźne i mocno niewystarczające.

Inną kwestią, na którą uwagę zwracają radni Brzeźna, jest wyludnianie się dzielnicy oraz jej stosunkowo wysoka średnia wieku.

- Większość mieszkańców Brzeźna jest w średnim lub podeszłym wieku. Część z nich, widząc, jak Brzeźno zmieniło się w ostatnich latach, wyprowadza się w inne, spokojniejsze miejsca. Tylko w mojej klatce pozostały dwa mieszkania ze stałymi lokatorami. Pozostałe lokale zamieniają się w mieszkania na krótkoterminowy wynajem dla turystów - dodaje Gudzowski.
Mieszkańcy Brzeźna płacą coraz wyższą cenę za fakt, że parkowanie na ulicach nadmorskiej dzielnicy jest bezpłatne. Mieszkańcy Brzeźna płacą coraz wyższą cenę za fakt, że parkowanie na ulicach nadmorskiej dzielnicy jest bezpłatne.

Pomóc może tylko komunikacja miejska



Na jeszcze inny problem zwraca uwagę Mateusz Błażewicz, radny i mieszkaniec Brzeźna. Jak mówi, aby myśleć o kompleksowym rozwiązaniu problemów nadmorskich dzielnic z parkowaniem, miasto w pierwszej kolejności powinno wspólnie z inżynierami z Politechniki Gdańskiej, którzy pracowali przy wdrożeniu systemu Tristar, przygotować studium kierunku komunikacyjnego rozwoju tych dzielnic i przede wszystkim poprawić w nich ofertę komunikacji miejskiej.

- Martwi mnie fakt, że miasto ignoruje podejmowane przez nas uchwały, w których wskazujemy konkretne działania, które mogą ulżyć mieszkańcom. Swego czasu prosiliśmy miasto, by rozważyło pomysł utworzenia buforowych parkingów przy stadionie i dowożenia turystów w rejon plaż klimatyzowanymi autobusami. Dziś wygląda to tak, że tramwaje jeżdżą zatłoczone, często nie działa w nich klimatyzacja, a to z miejsca zniechęca turystów do skorzystania z transportu publicznego. Niestety nasze postulaty nie spotkały się z przychylną reakcją władz miasta.
To swego rodzaju paradoks, bo z dziesięciu linii tramwajowych aż sześć dojeżdża w rejon plaż w Jelitkowie, Brzeźnie i na Stogach. Dodatkowo w wakacje miasto uruchomiło dwie dodatkowe linie: 63 z Łostowic do Brzeźna oraz linię 68 kursującą między Łostowicami a Stogami. Warto jednak podkreślić, że linie te funkcjonują tylko w weekendy.

Eko-parking przy Ergo Arenie



Z napływem aut w centrum i w okolicach plaż walczy też Sopot, który od kilku lat finansuje w czasie wakacji eko-parking przy Ergo Arenie. Turyści mogą tam bezpłatnie pozostawić samochód i za symboliczną opłatą dojechać do centrum i na plażę elektrycznym meleksem. Każdego roku z parkingu korzysta kilkanaście tysięcy kierowców, co oznacza, że o tyle mniej aut wjechało w obręb ścisłego centrum miasta.

Meleksem z Monciaka do Opery Leśnej za 3 zł



Władze miasta wciąż lobbują też w rządzie i ministerstwie, by rządzący znowelizowali przepisy regulujące zasady funkcjonowania ŚSPP. Tak, aby można je było tworzyć także w miejscach popularnych wśród turystów.

Wideo archiwalne z 2017 r.

Opinie (514) 3 zablokowane

  • Środek pętli jest niewykorzystany. Wystarczy

    zrobić parking w środku - płyty ażurowe.

    • 9 3

  • Komunikacja (8)

    Dojechać do Brzeźna to koszmar. Z centrum 1 tramwaj co 30 min zwłaszcza w niedzielę. Nic dziwnego, że każdy pcha się samochodem. W zimie jak wszyscy rzucili się na morsowanie to był koszmar. Padła propozycja z morsów żeby wystąpić o lepszą komunikację. Na jelitkowo tramwaj co 5 min na Brzeźno co 30

    • 7 2

    • Masz nie tylko 3 ale tez 63 (3)

      • 2 3

      • (2)

        Tylko w sezonie. W zimie jeszcze morsuję od lat też jest ciężko z dojazdem.

        • 0 3

        • są też inne dzielnice do morsowania.

          • 0 0

        • Paniusia morsuje i zimą tramwaj powinien być co 5 minut

          Po to są rozkłady jazdy, żeby wyjść z domu o właściwej godzinie. Po co nam tramwaje które jeżdżą puste ?
          Za to wszyscy płacimy (ja też, chociaż tam nie jeżdżę)

          • 0 0

    • zgadzam sie komunikacja jest beznadziejna unas

      • 3 1

    • No to chyba właśnie zmienili to masz co najmniej co 20 minut bezpośredni a z jedną przesiadką spokojnie co 10 minut.

      • 2 0

    • Przecież trójka, jeździ co 30 minut tylko w niedzielę do 14-tej, ale wtedy masz dodatkowo tramwaj 63

      a na co dzień trójka jeździ co 20 minut, w szczycie co 10 minut.
      Z jednym się zgodzę w sezonie w weekendy w godzinach przedpołudniowych jest słabo.
      A z morsami... no bez przesady ilu ich jest ?
      Jakoś nie zauważyłem zimą problemu z dojazdem.

      • 1 0

    • Nie kłam.

      Z centrum do Brzeźna tramwaj nr 3 co 20' oraz weekendowa linia 63 do Brzeźno Plaża co 20'.
      Z powyższego wynika, że w niedzielę kursuje 3 i 63.

      • 2 0

  • Zrobić jeden duży parking na 2000 aut. Płatny 50 zł/dzień (3)

    Za same wakacje jest co najmniej 6,2 mln obrotu....

    • 4 3

    • (2)

      A ci co teraz parkują na dziko zaczną parkować na płatnym ponieważ...?

      • 4 0

      • (1)

        Ponieważ powinni wprowadzić identyfikatory dla mieszkańców

        • 1 1

        • Czyli wystarczy zaplacic za gigantyczny parking, zaplacic za jakies identyfikatory, strefy itp itd

          A wszystko po to, zeby kierowcy przestali lamac prawo? Nie lepiej na takich drogowych bandytach zarabiac? W sezonie 10 lawet mogloby krazyc caly dzien, na trzy zmiany kierowcow, i za kazdy odholowany samochod na czysto z 300 zl dla gminy. No ale nie, lepiej zeby zlodzieje zatruwali mieszkancom zycie, niszczyli zielen, infrastrukture, bo przeciez to turysci, ktorzy w barze 150 zl na rybke zaraz wydadza.

          • 0 0

  • To walka z wiatrakami

    Mieszkam w Brzeznie. Straz miejska zaklada blokady, a inni kierowcy dalej parkuja niepoprawnie ustawiajac sie, za tymi z nalozonymi blokadami. Wiec o czym my tu mowimy? Zrobic strefe platnego parkowania, jak w Jelitkowie.

    • 2 5

  • W czym jest problem?

    Ekspertem nie jestem, ale wydaje mi się, że duża większość aut na filmie zaparkowana jest poprawnie, w zatokach, albo równolegle do ulicy zostawiając odpowiednie miejsce na chodniku. Problem jest chyba tylko, że miejsca zajmują ci obrzydliwi turyści, a nie prawdziwi mieszkańcy Brzeźna z dziada pradziada.

    • 6 0

  • Dobrze sprawdza sie duzy parking przy Czarnym Dworze

    gdzie parkuje pelno samochodow i pozniej ludzie ida niecaly kilometr do mola w Brzeznie i na plaze

    • 6 1

  • "Mieszkańcy Brzeźna płacą coraz wyższą cenę za fakt, że parkowanie na ulicach nadmorskiej dzielnicy jest bezpłatne."

    To wprowadzić im opłaty będą płacić mniej, to się nazywa "logika" władz.....

    • 6 1

  • Co ma SPP do nieprawidlowo zaparkowanych pojazdow? Do odholowania.

    No ale rozumiem, ze kazdy problem latwiej nazwac jakims wezlem, niz go rozwiazac.

    • 3 0

  • Bzdury piszecie.

    Wygońcie auta to pojadą w inne miejsca, ale co na to sklepikarze, restauratorzy, wynajmujacy i wszyscy którzy żyją z sezonu?

    • 7 1

  • Wicie dlaczego tak jest bo to celowe działanie wladz miasta i urzedników. Tak jest gdy polityka jest wazniejsza niz mieszkancy!

    Dlaczego straz Miejska nie wykonuje swoich obowiązków ? Bo taki ma nakaz od władz miasta!
    Gdy by SM miała nakaz karania mandatami to by wystawiali po 100mandatów dziennie w tym miejscu i chodniki trawniki były by puste!!Ale wtedy odezwali by się niezadowoleni ich wyborcy ze jadą autem bo jest nim, taniej ,wygodniej, szybciej dlatego ze komunikacja miejska jest w stanie tragicznym!!Niewydolne ciasne niewygodne codziennie się psujące tramwaje to obecnie podstawa tej komunikacji wmieście ,A zapowiadają dokupowanie ich więcej mimo ze są 10 razy bardziej kosztowne niż nowoczesne autobusy bezemisyjne które doskonale zastępują tramwaj .Są ciche w przeciwiwenstwie do tramwaju,są szerokie w przeciwieństwie do tramwaju maja klimatyzacje w przeciwieństwie do tramwaju.!Mozna tak długo wymieniac.
    Władze miasta z urzędnikami na czele wiedza ze komunikacja jest beznadziejna przejazd jest drogi kosztowny, dlatego pozwalają na bezkarne parkowanie wszędzie.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane