• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brzeźno rozjeżdżane przez samochody. "Problem narasta, rozwiązania brak"

Maciej Korolczuk
15 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

110 samochodów naliczył nasz czytelnik na 400 metrowym odcinku ulicy w Brzeźnie. Nadmorska dzielnica w weekendy zamienia się w dziki bezpłatny parking, co jest coraz większym utrapieniem dla mieszkańców. Rada dzielnicy rozkłada ręce i wskazuje, że problem przypomina gordyjski węzeł: w obecnych warunkach jest nie do rozwiązania. Po pierwsze na strefę płatnego parkowania nie chcą zgodzić się mieszkańcy, a po drugie największe problemy z rozjeżdżaniem dzielnicy występują w weekendy, gdy SPP nie obowiązuje.



Co najbardziej pomogłoby rozładować ruch samochodowy w pasie nadmorskim?

Ulica DunikowskiegoMapkaGałczyńskiegoMapka w Brzeźnie łączy główny skwer przy pętli tramwajowej z osiedlem i Zespołem Szkół Ogólnokształcących nr 10.

Na co dzień parkują na nich mieszkańcy oraz klienci okolicznego pasażu handlowego i Supersamu "Kupiec".

W weekend ulice te, podobnie jak wszystkie inne w pobliżu plaży, zamieniają się w darmowy parking. W niedzielę jeden z naszych czytelników tylko na liczącym 400 metrów odcinku naliczył ponad 100 aut.

Samochody zajmowały nie tylko zatoki postojowe, ale też chodniki, pasy zieleni oraz dziki parking przy klubie Corpus GymMapka.

Te plaże są mniej zatłoczone, bo trudniej tam dojechać



- Wszyscy widzimy, jak wygląda Brzeźno w sezonie wakacyjnym - mówi Jarosław Gudzowski, Przewodniczący Zarządu Dzielnicy. - Mierzymy się z nadmiernym hałasem, śmieciami czy właśnie parkującymi samochodami. Oczywiście cieszymy się z faktu, że przyjeżdżają do nas turyści, bo to się wiąże z wymiernymi zyskami naszych lokalnych przedsiębiorców. Ale nie ma co ukrywać, że trzeba systemowego działania, by te dwa, trzy miesiące sezonu nie były dla mieszkańców zbyt dużym obciążeniem.
Trasa spaceru naszego czytelnika, który na 400-metrowym odcinku naliczył ponad 100 zaparkowanych samochodów. Trasa spaceru naszego czytelnika, który na 400-metrowym odcinku naliczył ponad 100 zaparkowanych samochodów.
Przed wakacjami radni to systemowe rozwiązanie próbowali znaleźć. Jesienią 2020 r. na jednej z sesji rady dzielnicy dyskutowali m.in. o możliwości wprowadzenia - wzorem Jelitkowa - sezonowej strefy płatnego parkowania. Przeprowadzono też konsultacje z mieszkańcami. Zarówno ci ostatni, jak i większość radnych uznała (do przegłosowania uchwały o utworzeniu SPP w Brzeźnie zabrakło jednego głosu), że płatne parkingi przy plażach w Brzeźnie problemu nie rozwiążą.

- Największe problemy w naszej dzielnicy występują w weekendy, a wtedy zwykła strefa płatnego parkowania nie obowiązuje, bo nie przewiduje tego ustawa o drogach publicznych. Opłaty w weekendy miasto może pobierać tylko w ramach Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w ścisłym centrum miasta. Są pomysły, by lobbować o zmianę w ustawie, by dopuścić w niej także tworzenie ŚSPP poza centrum miast np. w pasach nadmorskich, gdzie zatłoczenie samochodów jest największe. Ale do tych działań musi włączyć się miasto. Rada dzielnicy jest na to za mała - dodaje Przewodniczący Zarządu Dzielnicy Brzeźno.
Mieszkańcy Brzeźna i radni tej dzielnicy liczą na częstsze patrole straży miejskiej i policji. Mieszkańcy Brzeźna i radni tej dzielnicy liczą na częstsze patrole straży miejskiej i policji.

Potrzebne wsparcie policji i straży miejskiej



Radni wskazują też, że w okresie letnim w pasie nadmorskim potrzebne jest większe wsparcie służb. Mieszkańcy - nawet gdy reagują na nocne hałasy, zaśmiecenie czy zastawiony wjazd na prywatną posesję i powiadamiają o tym fakcie odpowiednie służby - nie mogą się później doczekać szybkiej i skutecznej interwencji. Według nich latem rejon Brzeźna patroluje zbyt mała liczba policjantów, co sprawia, że ich działania są doraźne i mocno niewystarczające.

Inną kwestią, na którą uwagę zwracają radni Brzeźna, jest wyludnianie się dzielnicy oraz jej stosunkowo wysoka średnia wieku.

- Większość mieszkańców Brzeźna jest w średnim lub podeszłym wieku. Część z nich, widząc, jak Brzeźno zmieniło się w ostatnich latach, wyprowadza się w inne, spokojniejsze miejsca. Tylko w mojej klatce pozostały dwa mieszkania ze stałymi lokatorami. Pozostałe lokale zamieniają się w mieszkania na krótkoterminowy wynajem dla turystów - dodaje Gudzowski.
Mieszkańcy Brzeźna płacą coraz wyższą cenę za fakt, że parkowanie na ulicach nadmorskiej dzielnicy jest bezpłatne. Mieszkańcy Brzeźna płacą coraz wyższą cenę za fakt, że parkowanie na ulicach nadmorskiej dzielnicy jest bezpłatne.

Pomóc może tylko komunikacja miejska



Na jeszcze inny problem zwraca uwagę Mateusz Błażewicz, radny i mieszkaniec Brzeźna. Jak mówi, aby myśleć o kompleksowym rozwiązaniu problemów nadmorskich dzielnic z parkowaniem, miasto w pierwszej kolejności powinno wspólnie z inżynierami z Politechniki Gdańskiej, którzy pracowali przy wdrożeniu systemu Tristar, przygotować studium kierunku komunikacyjnego rozwoju tych dzielnic i przede wszystkim poprawić w nich ofertę komunikacji miejskiej.

- Martwi mnie fakt, że miasto ignoruje podejmowane przez nas uchwały, w których wskazujemy konkretne działania, które mogą ulżyć mieszkańcom. Swego czasu prosiliśmy miasto, by rozważyło pomysł utworzenia buforowych parkingów przy stadionie i dowożenia turystów w rejon plaż klimatyzowanymi autobusami. Dziś wygląda to tak, że tramwaje jeżdżą zatłoczone, często nie działa w nich klimatyzacja, a to z miejsca zniechęca turystów do skorzystania z transportu publicznego. Niestety nasze postulaty nie spotkały się z przychylną reakcją władz miasta.
To swego rodzaju paradoks, bo z dziesięciu linii tramwajowych aż sześć dojeżdża w rejon plaż w Jelitkowie, Brzeźnie i na Stogach. Dodatkowo w wakacje miasto uruchomiło dwie dodatkowe linie: 63 z Łostowic do Brzeźna oraz linię 68 kursującą między Łostowicami a Stogami. Warto jednak podkreślić, że linie te funkcjonują tylko w weekendy.

Eko-parking przy Ergo Arenie



Z napływem aut w centrum i w okolicach plaż walczy też Sopot, który od kilku lat finansuje w czasie wakacji eko-parking przy Ergo Arenie. Turyści mogą tam bezpłatnie pozostawić samochód i za symboliczną opłatą dojechać do centrum i na plażę elektrycznym meleksem. Każdego roku z parkingu korzysta kilkanaście tysięcy kierowców, co oznacza, że o tyle mniej aut wjechało w obręb ścisłego centrum miasta.

Meleksem z Monciaka do Opery Leśnej za 3 zł



Władze miasta wciąż lobbują też w rządzie i ministerstwie, by rządzący znowelizowali przepisy regulujące zasady funkcjonowania ŚSPP. Tak, aby można je było tworzyć także w miejscach popularnych wśród turystów.

Wideo archiwalne z 2017 r.

Opinie (514) 3 zablokowane

  • jak się nie dba o parkingi, miasto nic tam nie zbudowało od 20 lat, asfalt to samo, wszystko połatane, krzywe

    to co się dziwić? wszyscy chcą zaparkować jak najbliżej, nie wiem czym jest miasto zdziwione, po poli cja i Strażaki na pewno nie są... nikt nie inwestuje od lat w potrzebne parkingi nikt w UM o tym nie myśli, więc mamy "rozjeżdżanie" brzeźna, a pan zatroskany autor chyba nie lubi samochodzików, idź ze swoimi żądaniami do UMGdańsk, tam jest właściwy adres, po co to na 3miasto.pl ???

    • 7 1

  • najwłaściwszym adresatem tego rodzaju skarg czy zgłoszeń obywatelskich jest UMGdańsk

    to urząd miejski decyduje o niezbędnych inwestycjach, jak nie zrobili tam nic nic nie zaplanowali od 20 lat no to chyba problem sam nie zniknie...

    • 6 1

  • SM i blokada to pomoże

    ale oni wolą pączki jeść

    • 3 2

  • SM pozwala na bezkarne parkowanie bo taki ma nakaz od władz miasta !!Proste!

    • 3 2

  • To jakaś zbiorowa histeria! Dyskusja toczy się o to w jakiej wysokości karać kierowców opłatami! (6)

    Czy na prawdę tak kosmicznie trudnym pomysłem jest wybudowanie dużego parkingu, np. wielopoziomowego??? Przecież nawet niektóre sklepy zrobiły parking na dachu i nikt nie ma problemu. Taki parking wielopoziomowy to dla turystyki byłby inwestycją, która przynosi krociowe zyski. Nie dość tego, że przyjechało by dużo więcej turystów to jeszcze byłaby wolna przestrzeń na ewentualne deptaki i drobny handel uliczny. Czyżby myślenie bolało???

    • 6 4

    • Ale dlaczego dla kaprysu takich buraczków jak ty maja stawiac koszmarnego betonowego klocka (4)

      na koszt wszystkich mieszkańców .Ty jesteś szkodnikiem iejskim wiec szkodników się tępi a nie im dogadza!

      • 4 4

      • (3)

        ale rozumiesz, że to Ty dałeś popis buractwa i chamstwa?...

        • 1 1

        • Nie pytaj, skoro sam czegos nie rozumiesz. (1)

          Nazwanie stolca po imieniu nie jest zadnym chamstwem.

          • 1 1

          • Przeczytałem prawie 80% wypowiedzi do artykułu i wiesz co zauważyłem. Gmina chyba zatrudniła klakierów do wypromowania pewnej idei ale coś nie tak im wychodzi i dostają gorączki.

            • 0 1

        • gorzej to zakompleksiony psychopata jakiś

          • 0 0

    • błądzisz

      Nie ma związku między budową parkingów i rozwojem turystyki

      • 0 0

  • Zwyczajnie brakuje tam miejsc parkingowych (2)

    Mamy wypasione w kosmos trawniki jak okiem sięgnąć w parku Regana, a nie da się hektara wydzielić na zwyczajny parking?! Miasto latami nic z tym nie robi, a wie jaka jest sytuacja i potem lament bo ludzie chcą odpocząć nad morzem i rozjeżdżają okolicę.. Robili na Stogach nową drogę dojazdową do plaży i wiedząc ile ludzi tam próbuje latem dotrzeć wybetonowali wysoki w kosmos kraweżnik na całej długości drogi dojazdowej do plaży, zamiast zaplanować w tym miejscu parking równoległy na odcinku 1-1,5 km. Z takim planowaniem nigdy nie będzie dobrze. Parkingi buforowe sobie wsadźcie. Ludzie są wygodni i chcą wysiąść ze swojego auta blisko plaży, a nie z zatłoczonego i śmierdzącego autobusu czy tramwaju.

    • 7 5

    • Iledalny przykład buraczka roszczeniowego co chce zabetonowac prak dla własnej wygody!

      Miasto powinno wprowadzić opłaty za wjazd do miasta szrotami powyżej 10 lat przynajmniej szybko by się zmniejszyła ilość blachoszrotów wmieście i nie brakowało by miejsc do parkowania

      • 2 0

    • co za ludzie

      Nad Morskie Oko też dojeżdżasz autem? A na wydmy do Łeby? Smród... czyli w imię Twojego dobra inni mają wąchać smród spalin Twojego auta? Twój smród jest lepszy?

      • 1 0

  • Są tylko dwa równoległe rozwiązania do wykonania od razu

    Pierwsze: z miesca laweta, żadnej dyskusji nawet jeśli właściciel jest na miejscu tak jak ma to miejsce w Danii czy Szwajcarii. Z miesca obciążyć właściciela samochodu kosztami: holowanie na parking policyjny 1000 zł, kara za złe parkowanie 5000 zł + opłata dzienna za parking policyjny 1000 zł. Po nie odebraniu auta przez 2 tygodnie złomowanie na koszt właściciela. Wszystkie opłaty automatycznie pobierane z konta właściciela nawet jak na koncie jest zero. Wtedy saldo konta na minus i komornik. Większość krajów na zachodzie tak działa a u nas zawsze Janusze z Andżelą z autami w leasingu dyskutują lub biedaki z 20 letnim szrotem.

    To się da wszytko teraz już zrobić i wykonać potrzebna tylko decyzja odgórna. Prawa i porządku trzeba przestrzegać w tym parkowanie tylko w miejscach do tego wyznaczonych.
    Zaparkuj tak w Szwajcarii lub Dani i poczekaj chwilę to zobaczysz co się stanie.

    Drugie dodatkowe rozwiązanie. Miasto musi za własną kasę wybudować 2-2 wielkie piętrowe parkingi takie jakie są na lotniskach lub w USA.

    Nie można głupa zgrywać że problemu nie ma z miejscami, i udawać że aut nie przybywa.

    3 już ode mnie jako właściciel samochodu składam pozew przeciwko miastu Gdybnia, Gdańsk za fatalną jakość dróg, koleiny, dziury 3 świat.
    Już drugi robię zawieszenie 5000 zł przez poruszanie się po tych drogach.
    To jest miasta psi obowiązek mieć kasę na drogi lokalne i doprowadzić je do stanu idealnego. Wystarczy zjechać wdół Wielkopolska od Sopockiej do skrzyżowania z Parkowa prawym pasem i odczuć na własnej skórze jak niszczymy zawieszenie w aucie.
    Jak dostaniecie po 5000-10.000 pozwów od właścicieli aut na kwoty 5000-20000 PLN to może się w końcu obudzicie i zaczniecie inwestować w drogi. Mają być wybudowane od podstaw a nie łatane rok w rok po zimie i prowizorka.

    • 12 2

  • Problem nie do rozwiazania! (5)

    W magiczny sposob na wschod od Odry ginie znajomosc takich rozwiazan jak np. Parking Wielopoziomowy Podziemny

    • 7 5

    • terefere (4)

      Na zachód od Odry już się takich parkingów nie buduje. To pozostałości po mijającej samochodozie.

      • 3 4

      • No nie buduje sie ich juz, bo sa. (3)

        • 2 1

        • (2)

          Nie, nie buduje się, bo ilość aut w stosunku do ilości mieszkańców systematycznie spada. Nie buduje się, bo etap radosnego kupowania aut to przeszłość.

          • 1 1

          • (1)

            spada ale do doszli do tego pułapu że wszędzie można było zaparkować, pojedź do Drezna i albo do Maastricht,parkingi podziemne w samym centrum miasta, w Dreźnie podsamym Altmarktem masz parking a w Maastricht np parkowałem pod Vrijthof, samo centrum

            • 0 1

            • Parking podziemny w pasie nadmorskim? Wiesz o czym piszesz? Wnoszę, że nie bardzo. A naziemne parkingi w tym Dreźnie masz w galeriach, u nas przy stadionie. Wystarczy, do wody wjeżdżać nie muszą.

              • 1 0

  • ale to chodzi o to że te samochody są nieprzepisowo zaparkowane czy że są "obce"?

    • 4 0

  • Policja jest zajęta walką z epidemią i pilnowaniem domu posła!!!

    Nie ma czasu na głupoty.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane