• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budimex-Dromex i Doraco chcą 153 mln zł za nowy terminal w Rębiechowie

Michał Stąporek
20 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Po wybudowaniu nowego terminalu, w starym (na zdjęciu) obsługiwane będą jedynie przyloty. Po wybudowaniu nowego terminalu, w starym (na zdjęciu) obsługiwane będą jedynie przyloty.

Konsorcjum firm Budimex-Dromex i Doraco prawdopodobnie wybuduje nowy terminal, a Skanska drogę kołowania na lotnisku w Rębiechowie. Poznaliśmy oferty w dwóch największych przetargach związanych z rozbudową trójmiejskiego lotniska.



Terminal powstanie według projektu polsko-niemieckiej pracownia JSK Architekci. Terminal powstanie według projektu polsko-niemieckiej pracownia JSK Architekci.
153 mln zł netto (186 mln zł z VAT-em) zażyczyło sobie za budowę nowego terminalu w Rębiechowie konsorcjum Budimex-Dromex i trójmiejskiej firmy Doraco. To najniższa spośród 14 ofert złożonych w tym przetargu. I sporo mniej, niż planował wyłożyć na to zarząd Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy.

- Mieliśmy na ten cel zarezerwowanych 190 mln zł netto - mówi Tomasz Kloskowski, wiceprezes Portu Lotniczego Gdańsk.

Kosztorysanci wszystkich oferentów dalecy byli od jednomyślności. Różnica między najtańszą i najdroższą ofertą wyniosła niemal 100 mln zł! Najdroższą ofertę, wartą 250 mln zł netto (305 mln zł z VAT) złożył Polimex-Mostostal.

Z drugiej jednak strony różnica między trzema najtańszymi ofertami była minimalna: Warbud chciał za budowę terminalu 154 mln, a Hochtief Polska 155 mln zł netto.

Czy cena powinna być jedynym kryterium branym pod uwagę w przetargach na roboty budowlane?

Konsorcjum firm Budimex-Dromex prowadziło już niezwykle kontrowersyjną budowę terminalu na warszawskim Okęciu. Po wielokrotnym przekładaniu terminu zakończenia budowy, inwestor rozwiązał kontrakt z wykonawcą i zlecił dokończenie prac innej firmie.

Budimex-Dromex jest też generalnym wykonawcą hali widowiskowo-sportowej na granicy Sopotu i Gdańska. Termin jej oddania przeciągnął się m.in. ze względu na ugięcie się dachu (jego wykonawcą jest inna firma). Budimex-Dromex remontował także ul. Marynarki Polskiej w Gdańsku. Inwestycja zakończyła się dopiero po wyroku trybunału arbitrażowego, który nakazał firmie usunąć i poprawić wadliwie położoną nawierzchnię.

Choć jedynym elementem decydującym o wyborze wykonawcy jest cena, komisja wskaże zwycięzcę za dwa tygodnie, a umowa z nim zostanie podpisana najprawdopodobniej dopiero w lutym. Prace budowlane ruszą wiosną i potrwają 24 miesiące. Terminal powinien przyjąć pierwszych pasażerów wiosną 2012 roku.

Z kolei w czwartek otwarto koperty z ofertami na drogę kołowania na lotnisku. Najniższą cenę zaproponowała firma Skanska, która wyceniła swoje usługi na niemal 55 mln zł (już z VAT-em). To niemal o 40 proc. mniej, niż policzyło sobie konsorcjum firmy Pol-Aqua i ukraińskiego Altkomu, które chciało aż 90 mln zł.

- To sporo mniej niż się spodziewaliśmy. Ale nie mogę powiedzieć, że dzięki temu rozbudowa lotniska będzie znacząco tańsza. Składa się na nią w sumie 10 inwestycji i trudno zakładać, że na każdej z nich zaoszczędzimy - jeszcze w czwartek mówił Tomasz Kloskowski.

Umowa z wykonawcą drogi kołowania zostanie podpisana w lutym 2010 r. Od tego czasu zwycięzca przetargu będzie miał 22 miesiące na wykonanie prac. Władze lotniska wierzą jednak, że tę inwestycję uda się zakończyć nieco wcześniej.

Trzecią największą inwestycją na trójmiejskim lotnisku jest budowa nowej płyty postojowej. Otwarcie ofert w tym przetargu odbędzie się najprawdopodobniej w pierwszej połowie grudnia.

Nowy terminal pasażerski ma obsługiwać do 5 mln pasażerów rocznie. Wraz z działającym terminalem (2 mln pasażerów) przepustowość trójmiejskiego portu lotniczego wzrośnie do 7 mln pasażerów.

Według szacunków realizacja wszystkich inwestycji kosztować będzie ok. 455 mln zł. Spółka Port Lotniczy Gdańsk ma zagwarantowane 133 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, reszta pochodzić będzie z kredytów bankowych (m.in. z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Nordyckiego Banku Inwestycyjnego) oraz środków własnych.

Miejsca

Opinie (193) 5 zablokowanych

  • na Oruni jak po wojnie

    co sie dzieje na Oruni ,kto i po co rozbiera te wszystkie budynki ?

    • 3 1

  • Polak głupi przed i po szkodzie.....

    ile razy jeszcze Budimex musi się skompromitować żeby dotarło do tępych głów urzędników że on się nie nadaje do budowania ??????

    • 4 1

  • Przetargi!!!!

    W przetargu cena musi być miernikiem wyboru oferenta. A wykonawstwo musi być ZAWSZE na najwyższym poziomie. Jak nie to - sąd-kary-bankructwo firmy.Inaczej do niczego nie dojdziemy.Wiem co piszę, bo niejedno na budowach widziałem. Jak krytykowałem jako podwykonawca, to więcej u nich pracy nie dostałem. Jak spotykali mnie na budowie, jako niezależnego, to zaraz jakość szła w górę.Niemcy i skandynawowie dbają o to i dobrze wychodzą.Vide katarczycy!!!!!

    • 3 0

  • Polsko-niemiecka pracownia JSK Architekci?

    To znaczy, że Niemcy projektują, a Polacy parzą kawę.

    • 1 0

  • a moze inaczej...

    a moze problem lezy gdzie indziej. wszystkie duze firmy jak skanska, strabag, eurovia, budimex ecetera wysylaja swoich pracownikow na kursy komunikacji, podstaw psychologii, perswazji. kierownicy, menadzerowie, dyrektorzy, prezesi ucza sie bez owijania w bawelne "jak przekrecic inwestora/inspektora".

    z drugiej strony nalezy powiedziec slow kilka o inspektorach. jezeli nadzor (mowa o drogowce) jest od strony gddkia albo inspektorzy w um to zazwyczaj nie maja pojecia bo na budowie byli na wycieczce. poza tym tacy ludzie dostaja grosze i co sie im dziwic zaangazowania. gratyfikacja ze strony wykonawcy i od razu jest lzej.
    tak sie sklada, ze bralem czynny udzial przy sporej ilosci inwestycji i 95% dalo sie przegadac po drobroci. a jak nie to przyjezdzala osoba z wyzszego szczebla i zalatwiaja sprawe w inny sposob.

    a z drugiej strony, przy obecnej pogoni do euro 2012 nie ma sie dziwic, ze wychodza takie kwiatki.

    w oparciu o prawo poslkie i opieszalosc urzednikow ktorzy zawsze maja czas i pozniej daja terminy do realizacji graniczace z niemozliwym to co sie dziwic.

    reasumujac zeby robic tak jak mowi ksiazka to inwestycja ktora ma byc zrobiona w pol roku powinna miec przynajmniej 2 razy dluzszy czas realizacji.

    a z drugiej strony zadna firma wykonawcza to nie caritas ani organizacji non profit. jezeli widza, ze da sie sciemnic to sciemniaja a prawnicy jakby co odkreca wszystko.

    jest takie przyslowie ktore dobrze to obrazuje

    "masz jelenia to go dus, jak sie zes** to go pusc"

    • 1 0

  • Doraco "pociągnie" inwestycję

    Spokojnie, konsorcjum składa się z dwóch Spółek. Jak znam życie, to Doraco weźmie na swoje barki całe zarządzanie projektem - "ciche zakulisowe liderowanie" i lotnisko stanie na czas. Współpracuję z Doraco od lat i co jak co, ale Doraco "spiąć" się potrafi aby szybko wybudować. Także nadzieja jest :) Aby tylko złych nawyków Doraco od Budimex-u nie przejęło:):):)

    • 1 1

  • Budimex

    Jak można być takim durniem, żeby wybrać firmę, która niczego nie zrobiła dobrze. Powinna ona zostać wyeliminowana już na początku i nie zostać dopuszczona do przetargu ( patrz koszt ostateczny Okęcia czy hali na granicy Sopotu i Gdańska)

    • 1 0

  • Poszukuję podywkonawców oszukanych przez BUDIMEX SA w celu naglośnienia sprawy w mediach.

    Firma IWITRANS została oszukana przez firmę BUDIMEX SA (BUDIMEX DROMEX SA) podczas prac budowlanych w ramach budowy obwodnicy w Bielsku-Białej. BUDIMEX wbrew założeniom kontraktowym zatrudnił podwykonawców, jak się później okazało nielegalnie po czym doprowadził te firmy do upadłości poprzez niewypłacone należności finansowe.

    W tej chwili szukamy innych podwykonawców z całej Polski aby nagłośnić jaką tak naprawdę politykę współpracy stosuje firma BUDIMEX SA. Stale kontaktujemy się z mediami w tej sprawie dlatego prosimy o jakiekolwiek informacje kontaktowe do poszkodowanych firm.

    Artykuły na temat oszustwa:

    Kontakt:
    516 660 666
    iwitrans@onet.pl

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane