• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budimex-Dromex i Doraco chcą 153 mln zł za nowy terminal w Rębiechowie

Michał Stąporek
20 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Po wybudowaniu nowego terminalu, w starym (na zdjęciu) obsługiwane będą jedynie przyloty. Po wybudowaniu nowego terminalu, w starym (na zdjęciu) obsługiwane będą jedynie przyloty.

Konsorcjum firm Budimex-Dromex i Doraco prawdopodobnie wybuduje nowy terminal, a Skanska drogę kołowania na lotnisku w Rębiechowie. Poznaliśmy oferty w dwóch największych przetargach związanych z rozbudową trójmiejskiego lotniska.



Terminal powstanie według projektu polsko-niemieckiej pracownia JSK Architekci. Terminal powstanie według projektu polsko-niemieckiej pracownia JSK Architekci.
153 mln zł netto (186 mln zł z VAT-em) zażyczyło sobie za budowę nowego terminalu w Rębiechowie konsorcjum Budimex-Dromex i trójmiejskiej firmy Doraco. To najniższa spośród 14 ofert złożonych w tym przetargu. I sporo mniej, niż planował wyłożyć na to zarząd Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy.

- Mieliśmy na ten cel zarezerwowanych 190 mln zł netto - mówi Tomasz Kloskowski, wiceprezes Portu Lotniczego Gdańsk.

Kosztorysanci wszystkich oferentów dalecy byli od jednomyślności. Różnica między najtańszą i najdroższą ofertą wyniosła niemal 100 mln zł! Najdroższą ofertę, wartą 250 mln zł netto (305 mln zł z VAT) złożył Polimex-Mostostal.

Z drugiej jednak strony różnica między trzema najtańszymi ofertami była minimalna: Warbud chciał za budowę terminalu 154 mln, a Hochtief Polska 155 mln zł netto.

Czy cena powinna być jedynym kryterium branym pod uwagę w przetargach na roboty budowlane?

Konsorcjum firm Budimex-Dromex prowadziło już niezwykle kontrowersyjną budowę terminalu na warszawskim Okęciu. Po wielokrotnym przekładaniu terminu zakończenia budowy, inwestor rozwiązał kontrakt z wykonawcą i zlecił dokończenie prac innej firmie.

Budimex-Dromex jest też generalnym wykonawcą hali widowiskowo-sportowej na granicy Sopotu i Gdańska. Termin jej oddania przeciągnął się m.in. ze względu na ugięcie się dachu (jego wykonawcą jest inna firma). Budimex-Dromex remontował także ul. Marynarki Polskiej w Gdańsku. Inwestycja zakończyła się dopiero po wyroku trybunału arbitrażowego, który nakazał firmie usunąć i poprawić wadliwie położoną nawierzchnię.

Choć jedynym elementem decydującym o wyborze wykonawcy jest cena, komisja wskaże zwycięzcę za dwa tygodnie, a umowa z nim zostanie podpisana najprawdopodobniej dopiero w lutym. Prace budowlane ruszą wiosną i potrwają 24 miesiące. Terminal powinien przyjąć pierwszych pasażerów wiosną 2012 roku.

Z kolei w czwartek otwarto koperty z ofertami na drogę kołowania na lotnisku. Najniższą cenę zaproponowała firma Skanska, która wyceniła swoje usługi na niemal 55 mln zł (już z VAT-em). To niemal o 40 proc. mniej, niż policzyło sobie konsorcjum firmy Pol-Aqua i ukraińskiego Altkomu, które chciało aż 90 mln zł.

- To sporo mniej niż się spodziewaliśmy. Ale nie mogę powiedzieć, że dzięki temu rozbudowa lotniska będzie znacząco tańsza. Składa się na nią w sumie 10 inwestycji i trudno zakładać, że na każdej z nich zaoszczędzimy - jeszcze w czwartek mówił Tomasz Kloskowski.

Umowa z wykonawcą drogi kołowania zostanie podpisana w lutym 2010 r. Od tego czasu zwycięzca przetargu będzie miał 22 miesiące na wykonanie prac. Władze lotniska wierzą jednak, że tę inwestycję uda się zakończyć nieco wcześniej.

Trzecią największą inwestycją na trójmiejskim lotnisku jest budowa nowej płyty postojowej. Otwarcie ofert w tym przetargu odbędzie się najprawdopodobniej w pierwszej połowie grudnia.

Nowy terminal pasażerski ma obsługiwać do 5 mln pasażerów rocznie. Wraz z działającym terminalem (2 mln pasażerów) przepustowość trójmiejskiego portu lotniczego wzrośnie do 7 mln pasażerów.

Według szacunków realizacja wszystkich inwestycji kosztować będzie ok. 455 mln zł. Spółka Port Lotniczy Gdańsk ma zagwarantowane 133 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, reszta pochodzić będzie z kredytów bankowych (m.in. z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Nordyckiego Banku Inwestycyjnego) oraz środków własnych.

Miejsca

Opinie (193) 5 zablokowanych

  • nie podoba mi się konstrukcja

    mam mieszanie uczucia, zbyt prosta bryła, przypomina komunistyczne budowle, szczególnie dach, całość wygląda jak pawilon handlowy z czasów gierka

    • 1 4

  • masakra!!! znowu Budimex-Dromex !!

    czy jest jakaś inwestycja, którą nie spartaczyli????

    • 8 1

  • KRYTERIA PRZETARGU (1)

    Zarówno autorowi ankiety, jak i komentującym proponuję wejść na stronę lotniska do działu przetargi. http://airport.gdansk.pl/#/bip/auctions Można m.in. zobaczyć ogłoszenie na terminal t2 i zawarte w nim kryteria (np.Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia). Poza tym przetarg miał etap prekwalifikacji, gdzie dopuszczono chyba 20 oferentów spełniających KRYTERIA i nie była to cena. Po odsiewie cena stała się OSTATECZNYM a nie JEDYNYM kryterium!! A to nie wina lotniska, czy komisji, że na tym m.in. polega przetarg, że nie możesz podać "firma X nie może startować bo jest słaba, a Y i Z tak, bo są spoko.."

    • 2 3

    • ok, kryteria kryteriami... oni je spełniają, tylko jak biora się do roboty to już nie jest tak zabawnie...

      • 0 0

  • gdzie Tunel Słowackiego?

    jesli nie przewidziano poprowadzenia Słowackiego poprzez wpuszczenie w tunel pod płyta startowa to cala ta przebudowa psu na bude sie zda i jedynie pan Włodzio M może trombic swoim sukces

    • 2 3

  • smiech

    za taka cene? Ludzie chyba w innym kraju europy by 3 terminale postawili takie, zwlaszcza ze te polskie terminale to rzaden szal ani cud. SKad te ceny?!!!

    • 3 2

  • jest przetarg na rozbudowe/przebudowe

    stadionu piłkarskiego w Gdyni i B.D.również startuje...Dobrze że w Gdańsku kto inny buduje stadion....

    • 2 0

  • czy to nie ta firma, która nie potrafiła oddać terminalu na Okęciu?

    jesli ta - no to gratuluję wyboru :)))

    i jednocześnie ponaglam, by jak najszybciej oddać lotnisko w Gdyni

    • 2 2

  • lotnisko

    nie wiem gdzie jest lotnisko im.Lecha Wałęsy , znam tylko
    lotnisko im. Lecha Walesy.
    Ciekaw jestem czy gdzieś na świecie zmieniono nazwisko patrona.
    Przecież my w obcych krajach ,czytamy istniejące tam nazwy jak
    umiemy inikt nie zmienia ich bo to tylko by myliło o kogo chodzi.
    Niepotrzebne lizusostwo.

    • 1 2

  • A DAJCIE IM 153.000.001,53ZŁ

    Niech mają! Dajcie co za różnica gdzie przepuścicie!!!

    • 0 2

  • papi

    Od kiedy miedzy brzeznem a przymorzem pierdykneli nowa sciezke rowerowa zaraz obok starej, to juz mnie nic nie zdziwi. Jak ja latam z Rebiechowa to mi sie to wydaje i tak za duze na te 3 M. potrzeby

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane