• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budimex-Dromex i Doraco chcą 153 mln zł za nowy terminal w Rębiechowie

Michał Stąporek
20 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Po wybudowaniu nowego terminalu, w starym (na zdjęciu) obsługiwane będą jedynie przyloty. Po wybudowaniu nowego terminalu, w starym (na zdjęciu) obsługiwane będą jedynie przyloty.

Konsorcjum firm Budimex-Dromex i Doraco prawdopodobnie wybuduje nowy terminal, a Skanska drogę kołowania na lotnisku w Rębiechowie. Poznaliśmy oferty w dwóch największych przetargach związanych z rozbudową trójmiejskiego lotniska.



Terminal powstanie według projektu polsko-niemieckiej pracownia JSK Architekci. Terminal powstanie według projektu polsko-niemieckiej pracownia JSK Architekci.
153 mln zł netto (186 mln zł z VAT-em) zażyczyło sobie za budowę nowego terminalu w Rębiechowie konsorcjum Budimex-Dromex i trójmiejskiej firmy Doraco. To najniższa spośród 14 ofert złożonych w tym przetargu. I sporo mniej, niż planował wyłożyć na to zarząd Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy.

- Mieliśmy na ten cel zarezerwowanych 190 mln zł netto - mówi Tomasz Kloskowski, wiceprezes Portu Lotniczego Gdańsk.

Kosztorysanci wszystkich oferentów dalecy byli od jednomyślności. Różnica między najtańszą i najdroższą ofertą wyniosła niemal 100 mln zł! Najdroższą ofertę, wartą 250 mln zł netto (305 mln zł z VAT) złożył Polimex-Mostostal.

Z drugiej jednak strony różnica między trzema najtańszymi ofertami była minimalna: Warbud chciał za budowę terminalu 154 mln, a Hochtief Polska 155 mln zł netto.

Czy cena powinna być jedynym kryterium branym pod uwagę w przetargach na roboty budowlane?

Konsorcjum firm Budimex-Dromex prowadziło już niezwykle kontrowersyjną budowę terminalu na warszawskim Okęciu. Po wielokrotnym przekładaniu terminu zakończenia budowy, inwestor rozwiązał kontrakt z wykonawcą i zlecił dokończenie prac innej firmie.

Budimex-Dromex jest też generalnym wykonawcą hali widowiskowo-sportowej na granicy Sopotu i Gdańska. Termin jej oddania przeciągnął się m.in. ze względu na ugięcie się dachu (jego wykonawcą jest inna firma). Budimex-Dromex remontował także ul. Marynarki Polskiej w Gdańsku. Inwestycja zakończyła się dopiero po wyroku trybunału arbitrażowego, który nakazał firmie usunąć i poprawić wadliwie położoną nawierzchnię.

Choć jedynym elementem decydującym o wyborze wykonawcy jest cena, komisja wskaże zwycięzcę za dwa tygodnie, a umowa z nim zostanie podpisana najprawdopodobniej dopiero w lutym. Prace budowlane ruszą wiosną i potrwają 24 miesiące. Terminal powinien przyjąć pierwszych pasażerów wiosną 2012 roku.

Z kolei w czwartek otwarto koperty z ofertami na drogę kołowania na lotnisku. Najniższą cenę zaproponowała firma Skanska, która wyceniła swoje usługi na niemal 55 mln zł (już z VAT-em). To niemal o 40 proc. mniej, niż policzyło sobie konsorcjum firmy Pol-Aqua i ukraińskiego Altkomu, które chciało aż 90 mln zł.

- To sporo mniej niż się spodziewaliśmy. Ale nie mogę powiedzieć, że dzięki temu rozbudowa lotniska będzie znacząco tańsza. Składa się na nią w sumie 10 inwestycji i trudno zakładać, że na każdej z nich zaoszczędzimy - jeszcze w czwartek mówił Tomasz Kloskowski.

Umowa z wykonawcą drogi kołowania zostanie podpisana w lutym 2010 r. Od tego czasu zwycięzca przetargu będzie miał 22 miesiące na wykonanie prac. Władze lotniska wierzą jednak, że tę inwestycję uda się zakończyć nieco wcześniej.

Trzecią największą inwestycją na trójmiejskim lotnisku jest budowa nowej płyty postojowej. Otwarcie ofert w tym przetargu odbędzie się najprawdopodobniej w pierwszej połowie grudnia.

Nowy terminal pasażerski ma obsługiwać do 5 mln pasażerów rocznie. Wraz z działającym terminalem (2 mln pasażerów) przepustowość trójmiejskiego portu lotniczego wzrośnie do 7 mln pasażerów.

Według szacunków realizacja wszystkich inwestycji kosztować będzie ok. 455 mln zł. Spółka Port Lotniczy Gdańsk ma zagwarantowane 133 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, reszta pochodzić będzie z kredytów bankowych (m.in. z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Nordyckiego Banku Inwestycyjnego) oraz środków własnych.

Miejsca

Opinie (193) 5 zablokowanych

  • Różnica w cenie jest liczona w netto

    190 - 153 = 37 mln PLN i taka właśnie jest różnica
    a swoją drogą to nie powinni wybierać Budyniexu po takich popisowych budowach

    • 2 0

  • Euro 2012

    to będzie pierwsza w historii impreza tej rangi, na którą nie przygotowano nawet 50% wymaganej infrastruktury. A być może i pierwsza, która doprowadzi do tragedii z powodu gigantycznie marnego wykonawstwa i pośpiechu.

    • 4 1

  • Gratuluję DORACO wyboru podwykonawców na budowie centrum handlowego w Rumii (3)

    Wiadomo już dlaczego oferty tej firmy są najtańsze. Co ciekawe mimo, że firmy te partolą to dalej pracują dla DORACO.

    • 5 1

    • A może konkretnie ?

      Co konkretnie masz do zarzucenia, inwestor POLIMENI niczego się nie czepiał.

      • 0 0

    • ?

      • 0 0

    • ?

      Ale o co chodzi? masz sklepik o powierzchni 20 m2 i kazali Ci wykonać zgodnie ze sztuką iwiedzą budowlaną anie z kartonu jak na targowisku?

      • 0 0

  • 2mln przeciez planowany był na 500 tys co na to sanepid i Straż !!!!!! Prowizorka stała się standartem.

    "przepustowosć wzrośnie do 7mln" Co ty piszesz że 2 mln to obecny terminal to super bo ten obecny był planowany na 500 tys max i widziałeś jakie sa tam warunki. Handlarze na korytarzach, odprawy w przejściach, to i reszta infrastruktury szwankuje bo nie była planowana na 2mln i wentylacj anie wyrabia a wszystkim po plecach pot leci. I taki to sposobem prowizorka stała się faktem. Tak bedzie z tym nowym terminalem. Zapisz ten artykuł i otwór go za 10 lat jak się okaże że termina planowany na 5 mln obsługuje 20 rocznie i okazał sie za mały. Gdzie będa wtedy prezesi bez wizji ...... na bahamach za grube pensj z tamtych lat.

    • 0 0

  • zrzuta na innego GW

    Uratuje nas tylko jedno przed porażką na euro 2012. Proponuję zrobić zrzutę dla Warbudu po 1,35 zł. od każdego mieszkańca trójmiasta (743659 mieszkańców) co nam da bańkę żeby Warbud był najtańszy. Reszta 3939,65 zł dla Budimexu żeby im nie spadł zysk. Więc osioł będzie syty i terminal cały.

    • 6 2

  • Matko jedyna tylko nie BX-DX....

    będzie powtórka z hali gdansko-sopockiej...a co do oszczędności to może wybudują jednak rękawy bo bez nich to jest twoche zenada...

    • 6 0

  • Terminal (3)

    Polecam firmę Hochtirf Polska, jeśli będzie ten sam kierownik co na DCT to termin dotrzyma i solidnie wykona.

    • 7 2

    • Brawo Kierownik

      Hochtief to solidna firma.Jest tam bardzo dobry kierownik budowy-Pan Wacław.

      • 0 0

    • na pewno nie będzie tylu problemów.... ale sprawa jest ciekawa, czemu ta firma ze złą opinią wygrywa przetargi, cena ceną, ale... nieładnie to pachnie

      • 0 0

    • A ile dni przekroczono budowę Galerii Bałtyckiej ?

      Czy jest to sukces budowlany ? Szczerze wątpię.

      • 0 0

  • A może tak słowo o nadzorze inwestorskim

    Budimex jest jaki jest, ale to starndard w dużych projektach. Procedury mają podobne jak Warbud czy PolAqua. Natomiast jak nadzór inwestorki jest niewyrobiony, albo inwestor zastępczy za miękki, to potem inwestycje ciągną się po sądach.

    • 2 0

  • Protest !!!!

    Proponuję, żeby mieszkańca trójmiasta złożyli do zarządu portu lotniczego protest na Budimex Dromex.

    • 9 0

  • Znowu Hochtief po Budimexie będzie poprawiał

    Nie wiem czy wiecie, ale Lotnisko w Warszawie musiał skończyc HOCHTIEF, bo Budimex spartaczył.Hehe.
    To może niech Hochtief już buduje od początku jak ma póżniej poprawiac.

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane