• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budimex-Dromex i Doraco chcą 153 mln zł za nowy terminal w Rębiechowie

Michał Stąporek
20 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Po wybudowaniu nowego terminalu, w starym (na zdjęciu) obsługiwane będą jedynie przyloty. Po wybudowaniu nowego terminalu, w starym (na zdjęciu) obsługiwane będą jedynie przyloty.

Konsorcjum firm Budimex-Dromex i Doraco prawdopodobnie wybuduje nowy terminal, a Skanska drogę kołowania na lotnisku w Rębiechowie. Poznaliśmy oferty w dwóch największych przetargach związanych z rozbudową trójmiejskiego lotniska.



Terminal powstanie według projektu polsko-niemieckiej pracownia JSK Architekci. Terminal powstanie według projektu polsko-niemieckiej pracownia JSK Architekci.
153 mln zł netto (186 mln zł z VAT-em) zażyczyło sobie za budowę nowego terminalu w Rębiechowie konsorcjum Budimex-Dromex i trójmiejskiej firmy Doraco. To najniższa spośród 14 ofert złożonych w tym przetargu. I sporo mniej, niż planował wyłożyć na to zarząd Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy.

- Mieliśmy na ten cel zarezerwowanych 190 mln zł netto - mówi Tomasz Kloskowski, wiceprezes Portu Lotniczego Gdańsk.

Kosztorysanci wszystkich oferentów dalecy byli od jednomyślności. Różnica między najtańszą i najdroższą ofertą wyniosła niemal 100 mln zł! Najdroższą ofertę, wartą 250 mln zł netto (305 mln zł z VAT) złożył Polimex-Mostostal.

Z drugiej jednak strony różnica między trzema najtańszymi ofertami była minimalna: Warbud chciał za budowę terminalu 154 mln, a Hochtief Polska 155 mln zł netto.

Czy cena powinna być jedynym kryterium branym pod uwagę w przetargach na roboty budowlane?

Konsorcjum firm Budimex-Dromex prowadziło już niezwykle kontrowersyjną budowę terminalu na warszawskim Okęciu. Po wielokrotnym przekładaniu terminu zakończenia budowy, inwestor rozwiązał kontrakt z wykonawcą i zlecił dokończenie prac innej firmie.

Budimex-Dromex jest też generalnym wykonawcą hali widowiskowo-sportowej na granicy Sopotu i Gdańska. Termin jej oddania przeciągnął się m.in. ze względu na ugięcie się dachu (jego wykonawcą jest inna firma). Budimex-Dromex remontował także ul. Marynarki Polskiej w Gdańsku. Inwestycja zakończyła się dopiero po wyroku trybunału arbitrażowego, który nakazał firmie usunąć i poprawić wadliwie położoną nawierzchnię.

Choć jedynym elementem decydującym o wyborze wykonawcy jest cena, komisja wskaże zwycięzcę za dwa tygodnie, a umowa z nim zostanie podpisana najprawdopodobniej dopiero w lutym. Prace budowlane ruszą wiosną i potrwają 24 miesiące. Terminal powinien przyjąć pierwszych pasażerów wiosną 2012 roku.

Z kolei w czwartek otwarto koperty z ofertami na drogę kołowania na lotnisku. Najniższą cenę zaproponowała firma Skanska, która wyceniła swoje usługi na niemal 55 mln zł (już z VAT-em). To niemal o 40 proc. mniej, niż policzyło sobie konsorcjum firmy Pol-Aqua i ukraińskiego Altkomu, które chciało aż 90 mln zł.

- To sporo mniej niż się spodziewaliśmy. Ale nie mogę powiedzieć, że dzięki temu rozbudowa lotniska będzie znacząco tańsza. Składa się na nią w sumie 10 inwestycji i trudno zakładać, że na każdej z nich zaoszczędzimy - jeszcze w czwartek mówił Tomasz Kloskowski.

Umowa z wykonawcą drogi kołowania zostanie podpisana w lutym 2010 r. Od tego czasu zwycięzca przetargu będzie miał 22 miesiące na wykonanie prac. Władze lotniska wierzą jednak, że tę inwestycję uda się zakończyć nieco wcześniej.

Trzecią największą inwestycją na trójmiejskim lotnisku jest budowa nowej płyty postojowej. Otwarcie ofert w tym przetargu odbędzie się najprawdopodobniej w pierwszej połowie grudnia.

Nowy terminal pasażerski ma obsługiwać do 5 mln pasażerów rocznie. Wraz z działającym terminalem (2 mln pasażerów) przepustowość trójmiejskiego portu lotniczego wzrośnie do 7 mln pasażerów.

Według szacunków realizacja wszystkich inwestycji kosztować będzie ok. 455 mln zł. Spółka Port Lotniczy Gdańsk ma zagwarantowane 133 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, reszta pochodzić będzie z kredytów bankowych (m.in. z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Nordyckiego Banku Inwestycyjnego) oraz środków własnych.

Miejsca

Opinie (193) 5 zablokowanych

  • ciekawe ile czasu zajmie im naprawa dachu

    • 6 0

  • to będzie pierwszy terminal bez dachu

    ;-(

    • 9 1

  • skyscrypercty

    jedna z najważniejszych inwestycji dla Pomorza i znowu ta firma, przecież to jakieś fatum, oni powinni miec zakaz brania udziału w przetargach, przecież Budimex-Dromex za co się nie bierze to knoci wszystkie inwestycje. Totalna klapa i porażka oby znaleźli w ich ofercie jakieś luki i składali protesty bo jak oni się za tą budowę wezmą to zobaczymy lotnisko ale na pewno nie w 2012 roku a w 2020 z dziurawym cieknącym dachem na deserek z błędem konstrukcyjnym, wypadającymi oknami i rozsypującą się elewacją.

    Dla Budimex-Dromex mówimy stanowcze nie

    • 17 1

  • Jeżeli przebudowa Słowackiego na odcinku Potokowa-Rzeczypospolitej rozpocznie się we wrześniu 2010 to na 30 % zdążą na Euro ;/ (1)

    • 4 1

    • co zrobili w tym roku, a co mieli zrobić :)

      zamurowali okna w tych slamsach żeby bezdomni i menele tam się nie wprowadzili

      • 2 0

  • przecież ta firma to totalna klapa!! czego sie dotkną to sp...

    oni powinni budować jedynie domki jednorodzinne, dlaczego wyciągaja swoje brudne łapska po wszystkie inwestycje. Przecież od dawna wiadomo że jak chcesz mieć inwestycję opóźnioną o 2 lata, z cieknącym dachem, błędami konstrukcyjnymi i droższą niż w planach bierz budimex-dromex... prędzej mi kaktus wyrosnie na ręce niż oni postawią ten terminal w terminie i bez problemów!

    • 12 1

  • hahahahahahaha

    Najgorsza firma budowlana świata;p Będzie powtórka warszawskiej Etiudy :DDD

    • 11 0

  • http://w-a.home.pl/official/all_files/userfiles/image/2008/dworzec_katowice_gazeta_pl_002.jpg

    • 1 0

  • ZRÓBCIE PORZĄDEK Z KORKAMI W GDAŃSKU I UL. SŁOWACKIEGO !!! (1)

    • 6 6

    • Robimy - własnie likwidujemy Słowackiego!

      2 km Słowackiego za lotniskiem. Już za kilka tygodni odcinek ten zostanie bezpowrotnie ZLIKWIDOWANY.

      Gdańsk powinien opatentować sposób na korki - LIKWIDACJA... ;)

      • 2 0

  • CAŁA POLSKA ŚMIEJE SIĘ Z GDAŃSKA: wybrali Budimex-Drmoex. Co za referencje: (1)

    ". ..Konsorcjum firm Budimex-Dromex prowadziło już niezwykle kontrowersyjną budowę terminalu na warszawskim Okęciu. Po wielokrotnym przekładaniu terminu zakończenia budowy, inwestor rozwiązał kontrakt z wykonawcą i zlecił dokończenie prac innej firmie.

    Budimex-Dromex jest też generalnym wykonawcą hali widowiskowo-sportowej na granicy Sopotu i Gdańska. Termin jej oddania przeciągnął się m.in. ze względu na ugięcie się dachu (jego wykonawcą jest inna firma). Budimex-Dromex remontował także ul. Marynarki Polskiej w Gdańsku. Inwestycja zakończyła się dopiero po wyroku trybunału arbitrażowego, który nakazał firmie usunąć i poprawić wadliwie położoną nawierzchnię...."

    Strategia jest przejrzysta: zaoferowac najniższą cenę, a potem zrobić taniochę z usterkami.

    DLACZEGO MIASTO GDAŃSK JEST POKARANE PRZEZ TAKICH IDIOTÓW ????

    • 27 1

    • bo lubi budyń

      a wszyscy na tym tracą...

      • 5 1

  • Trzeba być nie lada kretynem, żeby jako jedyne kryterium wyboru wykonawcy ustalać cenę! (2)

    I nieważne, czy to budowa lotniska czy zbieranie śmieci na mieście. Debilny kapitalizm zakończy tą cywilizację.

    • 20 3

    • O proszę! Już mamy dwóch kretynów, którzy odważyli się potwierdzić swoją ułomność kliknięciem minusa. Przedstawicie się (żeby was unikać w przyszłości)?

      • 4 1

    • jaką cywilizację?

      tę ...

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane