- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (446 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (27 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (153 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (178 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (61 opinii)
Budowa A1 naprawdę ruszyła
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/22/300x0/22986__kr.webp)
Maleńka wieś Swarożyn przy drodze krajowej nr 22 prowadzącej z Tczewa do Starogardu Gdańskiego od kilku miesięcy wygląda jak pobojowisko. Dziesiątki spychaczy i koparek powoli zamienia ciągnące się po horyzont pagórki w pas rozkopanej ziemi. I nie jest to żadna akcja pokazowa, tak jak to już bywało w przypadku autostrady A1. Dziś już widać, jak na długości wielu kilometrów z gruntu wyrasta przyszła droga.
- Obecnie główne siły skupiliśmy na trzech obiektach mostowych, w tym na najdłuższej na całej trasie estakadzie - mówi Małgorzata Dobosz z budującej autostradę firmy Skanska.
Estakada, która przetnie szeroką dolinę rzeki Szpręgawy, będzie miała 260 metrów. Obecnie trwa tzw. palowanie, czyli wylewanie betonowych słupów, które zapewnią potem ogromnej konstrukcji stabilny fundament. Inny, budowany obecnie obiekt, można podziwiać z okien pociągu jadącego z Tczewa do Chojnic. Chodzi o wiadukt autostrady nad linią kolejową.
- Problemem jest bardzo duże zróżnicowanie gruntów, jednak dzięki nowoczesnej technice możemy sobie z tym poradzić - mówi inżynier Mariusz Sasin, pracujący przy budowie tego obiektu, oznaczonego w autostradowej nomenklaturze jako WA24. Do tego dochodzą prowadzone zależnie od warunków pogodowych prace ziemne.
- Na razie prace tej skali prowadzimy na odcinku nazywanym przez nas sekcją drugą - mówi Małgorzata Dobosz. Planowaną autostradę między Rusocinem koło Pruszcza Gdańskiego a Nowymi Marzami pod Grudziądzem podzielono na sześć sekcji.
- Mamy już zezwolenia na budowę na cztery z nich - dodaje Dobosz. Procedura uzyskania pozostałych ma zakończyć się do wiosny. - Wtedy prace ruszą pełną parą na całym 90 kilometrowym odcinku.
Dzięki temu w 2009 roku do Grudziądza będziemy mogli dojechać już autostradą.
Co z fragmentami w innych częściach kraju? W tym roku rozpocznie się budowa śląskiego odcinka A1, od granicy z Czechami do Sośnicy koło Gliwic. Do 2010 roku poza pomorskim i śląskim kawałkiem gotowe mają być fragmenty z leżących na Śląsku Pyrzowic do podłódzkiego Strykowa, gdzie ma znajdować się węzeł z autostradą A2, oraz z Grudziądza do Torunia. Problemem pozostaje odcinek Toruń - Stryków, planowany do budowy w latach 2009-2013. Nie wiadomo jednak, kto miałby go zbudować i, co ważniejsze, za czyje pieniądze. Mimo to goszczący w listopadzie w Gdyni Jerzy Polaczek, minister transportu i budownictwa, był pełen optymizmu.
- Już za pięć lat cała autostrada A1 powinna być gotowa - zapewniał wtedy minister Polaczek.
Na rozwój wypadków czeka wielu potencjalnych inwestorów, jak i tych, którzy już swój kapitał ulokowali na Pomorzu. Spółka Deepwater Container Terminal, która rozpoczęła budowę ogromnego terminalu kontenerowego w gdańskim Porcie Północnym, nie ukrywa, że na podjęcie decyzji o rozpoczęciu prac wpłynęły dobre perspektywy dotyczące autostrady. Od sprawnej budowy tej drogi DCT uzależnia realizację kolejnych etapów terminalu w przyszłości.
Opinie (59) 1 zablokowana
-
2006-01-09 13:13
autostrady
hmmm zawsze słowo wywołuje skojarzenie
mi niezmiennie autostrada kojarzy się z piosenką o autostradzie słońca
gdy rozeszła sie wieść autostradą A sześć...itd grazyny łabaszewskiej zatem jak widać o A1 nic napisac nie potrafię
widac nie czas na to gdy inne autostrady płoną jak stare krzewy róż....- 0 0
-
2006-01-09 13:13
Agunia
"Wszystko w Polsce jest oszukaństwem, a tak wcale nie musi być, ale trzeba życzliwych ludzi, a tacy nie są dopuszczani do władzy."
A którzy to są ci życzliwi ludzie? Zwykle jest to hasło wyborcze mętnych kandydatów (tzw. spoza układu) na jakiś urząd (Liwiusz Ilasz, Stan Tymiński...).- 0 0
-
2006-01-09 13:17
życzliwy dla mnie brzmi podejrzanie i pejoratywnie
bo
życzliwy sąsiad wcale nie musi być zyczliwym
a zyczliwy obywatel może byc zwykłym kapusniakiem
urzednik ma byc uczciwy a obywatel wykazywać sie postawą obywatelską i poczuciem obowiązku
do spełnienia lub spełnionyb a wtedy towarzyszyc temu może uczucie dobrze spełnionego obowiązku
unikam ludzi życzliwych z zasady i ze zwykłej zyczliwości...- 0 0
-
2006-01-09 13:22
werwer
W większości to Caterpillary jeżeli chodzi o koparki a "przenoszarki" to zarówno Cat'y jak i Volvo. Mam kilka zdjęć z budowy A1:
fotogaleria.infinity.net.pl/wordpress/?p=66- 0 0
-
2006-01-09 13:43
Skandal w biały dzień
"...godzina pracy Żmii kosztuje jakieś 40-50 zł. "
Uważam, że Żmija jest w skandaliczny sposób niedoszacowana. Jak ona będzie mogła utrzymać swojego Brillantino?
Jestem tak zbulwersowany, że natychmiast znikam z portalu i idę na obiad!- 0 0
-
2006-01-09 13:52
bo to jest Tania Żmija:))))
- 0 0
-
2006-01-09 14:08
GALLUX
jak zwykle gallux prostackim textem zasunął , ja nie będę cie obrażał , ale spróbuj nie być zanadto elokwentny staruszku. bo chyba tylko ty czasem łapiesz się w tych swoich ukrytych sensach- 0 0
-
2006-01-09 15:23
Obliczenia
Jeżeli kogosinteresują obliczenia ile polska traci na jednym dniu braku ayutostrady a1 to możęcie pisać - pisałem na ten temat pracęmagisterskąi całkiem nieźle się wgłębiłem w ten temat (rachunek inwestycyjny, CBA, partnerstwo publiczno-prywatne). A jak ktoś się nie zna to niech nie pisze głupot.
- 0 0
-
2006-01-09 15:25
łapie się ten, do którego są skierowane moje ukryte myśli czyli czytelnik wymagający, niebanalny i nie tak prymitywny w swoim przynudnawym i niekończacym sie nigdy (NEVER) wątku o A-1 jak ty kotku pierdotku:)
teraz dla smakoszy:)
wziąć węgierski (WRL-D) express do kawy (2 złote medale sofia 1974 i moskwa 1980) i zaparzyc obojetne jakiej kawy
wlać herbapolu "owocowej spiżarni - malina" łyżkę stołową
gdyby cierpkość i gorycz wykręcała zeMbale złamac toto pół łyżką cukru
ale
podobno
ludzie dzielą się na
inteligentnych
i na tych
co
słodzą kawe:)
smacznego:)- 0 0
-
2006-01-09 15:34
A1
To jest temat o budowanej autostradzie ,a nie synu Donalda Tuska (o ile to rzeczywiście on) !!
Najbardziej żałosne jest to ,że ta autostrada jest budowana po 16 latach od bycia krajem demokratycznym i to jeszcze za PRYWATNE pieniądze inwestora ,a nie za państwowe. Nie dość ,że płacimy VAT i akcyze w cenie paliwa ,to będzie nam jeszcze płacić za jazde tymi wielce budowanymi autostradami ! Zamiast państwo wydawać kase na budowanie własnych autostrad ,remontuje dziury ,mało istotne dla ludzi ,a reszte zaciąga do kieszeni !
Oczywiście się ciesze ,ale nie jest to zasługa naszego państwa ,tylko inwestora.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.