• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa A1 naprawdę ruszyła

Michał Tusk
9 stycznia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Dziesiątki koparek, setki robotników i rosnące w górę estakady - sprawdziliśmy, jak wygląda budowa autostrady A1. Skala wykonywanych prac już teraz robi wrażenie, budowa pełną parą ma ruszyć w marcu

Maleńka wieś Swarożyn przy drodze krajowej nr 22 prowadzącej z Tczewa do Starogardu Gdańskiego od kilku miesięcy wygląda jak pobojowisko. Dziesiątki spychaczy i koparek powoli zamienia ciągnące się po horyzont pagórki w pas rozkopanej ziemi. I nie jest to żadna akcja pokazowa, tak jak to już bywało w przypadku autostrady A1. Dziś już widać, jak na długości wielu kilometrów z gruntu wyrasta przyszła droga.

- Obecnie główne siły skupiliśmy na trzech obiektach mostowych, w tym na najdłuższej na całej trasie estakadzie - mówi Małgorzata Dobosz z budującej autostradę firmy Skanska.

Estakada, która przetnie szeroką dolinę rzeki Szpręgawy, będzie miała 260 metrów. Obecnie trwa tzw. palowanie, czyli wylewanie betonowych słupów, które zapewnią potem ogromnej konstrukcji stabilny fundament. Inny, budowany obecnie obiekt, można podziwiać z okien pociągu jadącego z Tczewa do Chojnic. Chodzi o wiadukt autostrady nad linią kolejową.

- Problemem jest bardzo duże zróżnicowanie gruntów, jednak dzięki nowoczesnej technice możemy sobie z tym poradzić - mówi inżynier Mariusz Sasin, pracujący przy budowie tego obiektu, oznaczonego w autostradowej nomenklaturze jako WA24. Do tego dochodzą prowadzone zależnie od warunków pogodowych prace ziemne.

- Na razie prace tej skali prowadzimy na odcinku nazywanym przez nas sekcją drugą - mówi Małgorzata Dobosz. Planowaną autostradę między Rusocinem koło Pruszcza Gdańskiego a Nowymi Marzami pod Grudziądzem podzielono na sześć sekcji.

- Mamy już zezwolenia na budowę na cztery z nich - dodaje Dobosz. Procedura uzyskania pozostałych ma zakończyć się do wiosny. - Wtedy prace ruszą pełną parą na całym 90 kilometrowym odcinku.

Dzięki temu w 2009 roku do Grudziądza będziemy mogli dojechać już autostradą.

Co z fragmentami w innych częściach kraju? W tym roku rozpocznie się budowa śląskiego odcinka A1, od granicy z Czechami do Sośnicy koło Gliwic. Do 2010 roku poza pomorskim i śląskim kawałkiem gotowe mają być fragmenty z leżących na Śląsku Pyrzowic do podłódzkiego Strykowa, gdzie ma znajdować się węzeł z autostradą A2, oraz z Grudziądza do Torunia. Problemem pozostaje odcinek Toruń - Stryków, planowany do budowy w latach 2009-2013. Nie wiadomo jednak, kto miałby go zbudować i, co ważniejsze, za czyje pieniądze. Mimo to goszczący w listopadzie w Gdyni Jerzy Polaczek, minister transportu i budownictwa, był pełen optymizmu.

- Już za pięć lat cała autostrada A1 powinna być gotowa - zapewniał wtedy minister Polaczek.

Na rozwój wypadków czeka wielu potencjalnych inwestorów, jak i tych, którzy już swój kapitał ulokowali na Pomorzu. Spółka Deepwater Container Terminal, która rozpoczęła budowę ogromnego terminalu kontenerowego w gdańskim Porcie Północnym, nie ukrywa, że na podjęcie decyzji o rozpoczęciu prac wpłynęły dobre perspektywy dotyczące autostrady. Od sprawnej budowy tej drogi DCT uzależnia realizację kolejnych etapów terminalu w przyszłości.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (59) 1 zablokowana

  • do rosa:))

    :)))))))
    miau

    • 0 0

  • zatroskany

    To teraz niespodzianka będzie: Słowackiego jest już dociągnięta do Obwodnicy, a nawet nieco dalej! I w dodatku jest to w pełni bezkolizyjny węzeł...

    • 0 0

  • 5 + 2005 to 2010 nie 2013

    chyba liczyć nasi politycy znowu nie umią... :))

    • 0 0

  • Północ - południe

    Mam nadzieje, że przejade się kiedyś bezpiecznie autostradą z północy Polski na południe, puki co nie ruszam się gdzieś dalej.

    • 0 0

  • DAreck

    Co z tego, że jest taki wspaniały węzeł - dojechać do niego z Grunwaldzkiej to prawdziwa droga przez mękę. Kto będzie się chciał pchać tą trasą żeby zaoszczędzić np. 20 min. jadąc do Tczewa autostradą? Na Słowackigo straci godzinę!

    • 0 0

  • Zatroskany - nie przesadzaj

    Dziś, 10.00 rano, trasę Uczniowska-Kowale przez Słowackiego i obwodnicę, Żmija przejechała w 30 minut.

    • 0 0

  • Ciekawe

    Po pierwsze i najważniejsze Sosnica to sa Gliwice . A tak na marginesie to autostradę a1 budowac miał Mazowiecki w 1990r. i co nic. Póxniej spółka Transport Company wykupiła cos tam i w 1997r. miala budować droge ale od tego czasu powstało super biuro jak sie zjezdza z obwodnicy trójmiasta w strone pruszcza gdańskiego. A jaka tam jest super droga do biura lepszy asfalcik niz na obwodnicy Gdańsk-Gdynia chociaz jest to jedna z lepszych dróg w Polsce.

    • 0 0

  • nie wszyscy jeżdżą Słowackiego o 10 (w dzień czy w nocy?)
    tylko w godzinach szczytu

    • 0 0

  • zmija nie przesadzaj

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane