- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (468 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (60 opinii)
- 3 Szybko odzyskali skradzione auto (60 opinii)
- 4 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (49 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 6 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (206 opinii)
Budowa kluczowego wiaduktu. Spór Gdyni i Kosakowa o liczbę pasów i buspas
Gdynia i Kosakowo miały podzielić się kosztami przebudowy wiaduktu na ul. Dąbka, który od lat stanowi wąskie gardło dla ruchu na północ miasta i dalej, do ościennych gmin. Inwestycję zapowiadano na ten rok. Okazuje się jednak, że projekt jest opóźniony i obecnie przygotowuje go sama Gdynia. Kością niezgody okazała się liczba pasów oraz buspas.
Choć przebudowa ul. Kwiatkowskiego zdecydowanie udrożniła ruch w tej części miasta, to znajdujący się dalej wiadukt pozostaje wąskim gardłem. To przez niego tworzą się korki - zarówno dla jadących od strony estakady w kierunku Galerii Szperk, jak i zmierzających z zachodniej części górnego Pogórza w stronę centrum.
W 2019 roku Kosakowo i Gdynia porozumiały się w sprawie inwestycji
Władze Gdyni (ale też i Kosakowa) od lat są świadome problemu. Dlatego też już ponad trzy lata temu obie gminy porozumiały się w sprawie wybudowania nowego wiaduktu w tym miejscu. Miał on zapewnić nie tylko większą przepustowość dla aut, ale i pomieścić drogę rowerową.
Pierwszy przetarg na projekt nowego wiaduktu ogłoszono jeszcze w 2019 roku. Zakładano wówczas, że dokumentacja będzie gotowa wiosną 2021 roku, a realizacja samej inwestycji ruszy w 2022 roku.
I choć oferty w kolejnych przetargach okazywały się droższe, niż zakładano, to ostatecznie - w lipcu 2020 roku - Gdynia zdecydowała się podpisać z wykonawcą umowę na przygotowanie dokumentacji. Podtrzymano także datę rozpoczęcia inwestycji.
Jednak od tego czasu temat zniknął z miejskich komunikatów.
Gdynia: Kosakowo wycofało się z inwestycji
Postanowiliśmy zapytać urzędników, na jakim etapie znajdują się prace nad dokumentacją. Odpowiedziano nam, że projekt wciąż powstaje, a równocześnie przygotowywany jest też budżet inwestycji.
Co ciekawe, gdyńscy urzędnicy zaznaczyli przy okazji, że nad inwestycją pracują samodzielnie.
- Gmina Kosakowo odmówiła partycypowania w kosztach przygotowania dokumentacji projektowej, pomimo podpisanego wcześniej porozumienia z miastem Gdynia. Nie wyraziła także chęci partycypowania w kosztach budowy - mówi Agata Grzegorczyk, rzeczniczka gdyńskiego magistratu.
Kosakowo: chcemy wspierać projekt, ale tylko gwarantujący poprawę
O wyjaśnienie poprosiliśmy władze Kosakowa. W odpowiedzi przesłali nam pismo wójta gminy skierowane do prezydenta Gdyni i datowane na 25 kwietnia 2022 tego roku.
- Do dziś nie otrzymaliśmy na nie odpowiedzi - twierdzi Anna Chojnowska, kierownik kancelarii wójta Kosakowa.
Z pisma tego wynika, że przedstawiciele Kosakowa uważają, że wybrany przez Gdynię wariant inwestycji - zakładający stworzenie na nowym wiadukcie dwóch pasów, w tym jednego buspasa - niewiele zmieni.
Przy czym przedstawiciele Kosakowa nadal deklarują partycypowanie w kosztach, o ile powstać miałyby dwa pasy, ale bez buspasa (w takiej sytuacji oferują pomoc w wysokości 25 proc. wartości inwestycji) lub też w sytuacji, gdy powstać miałyby trzy pasy, w tym buspas (przy tym rozwiązaniu oferują wkład w wysokości 50 proc. wartości inwestycji).
Warto tu zaznaczyć, że aktualnie istniejący wiadukt posiada po jednym pasie w obie strony. Kwestią sporną jest tylko liczba pasów (i ewentualnie istnienia buspasa) na nowym, drugim wiadukcie.
Opinie (368) 8 zablokowanych
-
2022-10-11 08:35
Bus pas w tym miejscu jest zbędny, dodatkowe dwa pasy zlikwidują tam korki (1)
- 12 4
-
2022-10-11 14:52
Nie
- 1 0
-
2022-10-11 08:40
Co do buspasa kosakowo ma racje
I dobrze
- 16 1
-
2022-10-11 08:41
Brawo Kosakowo, tak trzymać. Niech Gdynia sama finansuje swoje poronione pomysły.
- 16 3
-
2022-10-11 08:44
Most
Nic nie zmieni sytuacja obecna jeśli nie wyburzy się i na nowo nie postawi mostu przed szperkiem. Tylko most, na którym będą dwa pasy w kierunku szperja z czego jeden bezpośrednio w prawo w kierunku Mostow, Mechelinek itd drugi natomiast na wprost dla mieszkańców Gdyni pogorze. Tylko wąskie gardło mostu blokuje obecnie i będzie blokować tak duże natężenie ruchu.
- 11 0
-
2022-10-11 08:45
Brawo Kosakowo
Gmina Kosakowo ma całkowitą rację że jak powstaną bus pasy to nic nie zmieni jedyna opcja to po 2 pasy w każdym kierunku
- 26 2
-
2022-10-11 08:51
władze
Witam, moim zdaniem dopóki mieszkańcy Gdyni nie zmienią władz w wyborach samorządowych to każda inwestycja będzie porażką, sami popatrzcie jaka zapaść w tym mieście.
- 22 5
-
2022-10-11 09:01
Zwężenie (2)
Nawet jaj będą 2 czy 3 pasy, to i tak na Derdowskiego jest 1 pas, wiec dużo to nie zmieni
- 7 1
-
2022-10-11 15:19
(1)
MPZP przewiduje rezerwę terenu pod budowę drugiej (dwupasmowej) nitki ul. Derdowskiego.
- 0 1
-
2022-10-12 11:41
Rezerwa intelektu
Ciekawe gdzie jest ta przewidziana rezerwa terenu pod kolejne dwa pasy. Obecna infrastruktura, stworzona przez gminę Kosakowo, temu zaprzecza. Gmina musiałaby wykupić pas prywatnej ziemi od rolników. Stworzone skrzyżowania na pola wskazują, że te tereny gmina przewiduje pod zabudowę mieszkaniową co jeszcze pogorszy sytuację na drogach.
- 0 0
-
2022-10-11 09:04
Głos Kosakowa jest rozsądny.
To Gdynia ma chorą manie walenia wszędzie buspasów. 2 pasy dla samochodów w każdym kierunku ok a jak Gdynia chce buspas to niech fundnie kolejny pas a nie kosztem kierowców. Zrobienie jednego pasa + buspasa kompletnie nic nie zmieni (tak jak przebudowana Kwiatkowskiego w dół, jak korki były tak są ale w górę zrobili 3 pasy i jest bdb).
- 21 5
-
2022-10-11 09:04
Nie rozumiem podejscia gminy Kosakowo. To samo jest w Bojanie (1)
Gminy chca sie rozwijac, drogi budowac, ale za czyjes. No jakze to tak ?
Kosakowo potrzebuje, to Kosakowo buduje. Bojano potrzebuje dostep do Gdyni to Bojano buduje. No proste jak cep- 12 17
-
2022-10-13 08:18
Pytanie?
Kosakowo u siebie buduje, ten wiadukt jest na terenie Gdyni a Urząd chce zbudować coś co nic nie poprawi. Wydałbyś kasę wyrzucony w błoto bo tak chce sąsiad?
- 0 0
-
2022-10-11 09:04
Oba nowe pasy powinny być buspasami.
Żeby zachować ciągłość buspasów od Dąbka/Kwiatkowskiego aż do ronda z Wiejską/Czernickiego. Jeżeli poważnie myślimy o nadaniu priorytetu dla komunikacji miejskiej.
- 5 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.