• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa kluczowego wiaduktu. Spór Gdyni i Kosakowa o liczbę pasów i buspas

Piotr Weltrowski
11 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka
Tak aktualnie wygląda wiadukt w ciągu ul. Dąbka. Tak aktualnie wygląda wiadukt w ciągu ul. Dąbka.

Gdynia i Kosakowo miały podzielić się kosztami przebudowy wiaduktu na ul. DąbkaMapka, który od lat stanowi wąskie gardło dla ruchu na północ miasta i dalej, do ościennych gmin. Inwestycję zapowiadano na ten rok. Okazuje się jednak, że projekt jest opóźniony i obecnie przygotowuje go sama Gdynia. Kością niezgody okazała się liczba pasów oraz buspas.



Ile pasów powinien mieć nowy, dobudowany wiadukt?

Stary wiadukt drogowy nad torami w ciągu ul. Płk. Dąbka to aktualnie najbardziej uciążliwe miejsce dla kierowców z północnych części Gdyni, a także wszystkich dojeżdżających do sąsiednich gmin, głównie do Kosakowa.

Choć przebudowa ul. Kwiatkowskiego zdecydowanie udrożniła ruch w tej części miasta, to znajdujący się dalej wiadukt pozostaje wąskim gardłem. To przez niego tworzą się korki - zarówno dla jadących od strony estakady w kierunku Galerii Szperk, jak i zmierzających z zachodniej części górnego Pogórza w stronę centrum.

W 2019 roku Kosakowo i Gdynia porozumiały się w sprawie inwestycji



Władze Gdyni (ale też i Kosakowa) od lat są świadome problemu. Dlatego też już ponad trzy lata temu obie gminy porozumiały się w sprawie wybudowania nowego wiaduktu w tym miejscu. Miał on zapewnić nie tylko większą przepustowość dla aut, ale i pomieścić drogę rowerową.

Pierwszy przetarg na projekt nowego wiaduktu ogłoszono jeszcze w 2019 roku. Zakładano wówczas, że dokumentacja będzie gotowa wiosną 2021 roku, a realizacja samej inwestycji ruszy w 2022 roku.

I choć oferty w kolejnych przetargach okazywały się droższe, niż zakładano, to ostatecznie - w lipcu 2020 roku - Gdynia zdecydowała się podpisać z wykonawcą umowę na przygotowanie dokumentacji. Podtrzymano także datę rozpoczęcia inwestycji.

Jednak od tego czasu temat zniknął z miejskich komunikatów.

Gdynia: Kosakowo wycofało się z inwestycji



Postanowiliśmy zapytać urzędników, na jakim etapie znajdują się prace nad dokumentacją. Odpowiedziano nam, że projekt wciąż powstaje, a równocześnie przygotowywany jest też budżet inwestycji.

Co ciekawe, gdyńscy urzędnicy zaznaczyli przy okazji, że nad inwestycją pracują samodzielnie.

- Gmina Kosakowo odmówiła partycypowania w kosztach przygotowania dokumentacji projektowej, pomimo podpisanego wcześniej porozumienia z miastem Gdynia. Nie wyraziła także chęci partycypowania w kosztach budowy - mówi Agata Grzegorczyk, rzeczniczka gdyńskiego magistratu.

Kosakowo: chcemy wspierać projekt, ale tylko gwarantujący poprawę



O wyjaśnienie poprosiliśmy władze Kosakowa. W odpowiedzi przesłali nam pismo wójta gminy skierowane do prezydenta Gdyni i datowane na 25 kwietnia 2022 tego roku.

- Do dziś nie otrzymaliśmy na nie odpowiedzi - twierdzi Anna Chojnowska, kierownik kancelarii wójta Kosakowa.
Z pisma tego wynika, że przedstawiciele Kosakowa uważają, że wybrany przez Gdynię wariant inwestycji - zakładający stworzenie na nowym wiadukcie dwóch pasów, w tym jednego buspasa - niewiele zmieni.

Przy czym przedstawiciele Kosakowa nadal deklarują partycypowanie w kosztach, o ile powstać miałyby dwa pasy, ale bez buspasa (w takiej sytuacji oferują pomoc w wysokości 25 proc. wartości inwestycji) lub też w sytuacji, gdy powstać miałyby trzy pasy, w tym buspas (przy tym rozwiązaniu oferują wkład w wysokości 50 proc. wartości inwestycji).

Warto tu zaznaczyć, że aktualnie istniejący wiadukt posiada po jednym pasie w obie strony. Kwestią sporną jest tylko liczba pasów (i ewentualnie istnienia buspasa) na nowym, drugim wiadukcie.

Opinie (368) 8 zablokowanych

  • Brawo Kosakowo

    Jako mieszkaniec Gdyni jestem pełen podziwu dla władz Kosakowa które myśli w odróżnieniu od "włodarzy" mojego miasta. Czas pomyśleć nad wyprowadzką z Gdyni.

    • 15 6

  • Kosakowo górą. Kto dzisiaj stawia na upadającą Gdynię ? (1)

    • 20 5

    • To siedź sobie w tym Kosakowie, znajdź tam pracę, rób tam zakupy, posyłaj tam dzieci do szkoły, a nie wykonujesz wyżej wymienione czynności w upadającej Gdyni.

      • 4 7

  • co za merytoryczna rozmowa pani rzecznik z panią sekretarką. Nasz Sasin-Łucyk gdzieś na wakacjach w ciepłych ?

    • 14 1

  • Ustawić światła przy Szperku na przejazd tylko 1 samochodu to zaraz mieszkańcy pól kapusty obudzą się i sami wymuszą w gminie budowę drugiego mostu.

    • 9 4

  • Kosakowo ma racje, po co buspas (1)

    jak Gdynia w ostatnim czasie zmniejsza częstotliwość kursów. Dwa pasy rozwiązują problem, ale ja dołożyłbym jeszcze szybciej prawoskręt i drogę wpadającą od razu w Derdowskiego. Przy takiej szybkości budowania osiedli na terenach Kosakowa zaraz będą takie korki że będzie więcej stania niż jechania.

    • 15 2

    • No jeśli Kosakowo ma rację, to niech za swoją kasę wybudują to co mówisz, dla swoich mieszkańców.

      • 3 0

  • Dla wspólnego dobra

    Może się dogadacie co..? dla wspólnego dobra właśnie i dla ludzi którzy Was rządzących utrzymuja.

    • 8 1

  • Sztuczne spory. Z kosakowem o most, z PKP o tunel itd itp oby tylko siwy malwersant utrzymał się przy władzy a układy z deweloperami będą trwac

    • 6 2

  • Fanatycy (2)

    Gmina Kosakowo, kolejna instytucja z którą Gdynia nie może się dogadać. Kosakowo jest normalnie zarządzane, widać zmiany, na ulicach asfalt , chodniki. W Gdyni rządzą fanatycy , którzy na siłę chca w mieście zlikwidować indywidualny transport samochodowy. Łucyk z tym się nie kryje, to jego program. Likwidacja miejsc postojowych, dróg, brak inwestycji. Jeśli znowu wybierzemy tych samych to będzie to samo . I tyle. Za 1.5 roku żegnamy Wojciecha

    • 24 3

    • (1)

      Nie fanatycy tylko mafia deweloperska z siwym szefem

      • 6 1

      • Z wybranymi swoimi deweloperami

        Innych gnoja

        • 1 1

  • Co jest nie tak z UMG, że Oni z nikim nie potrafią się dogadać w sprawie inwestycji? (1)

    To na tym polega ta samorządność?

    • 13 3

    • Maj obowiązek się dogadać bo pracują za naszą kasę i dla nas !!

      • 2 1

  • może czas na poważną debatę

    potok samochodów zza miasta - ponosić koszty czy nie?

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane