• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa kluczowego wiaduktu. Spór Gdyni i Kosakowa o liczbę pasów i buspas

Piotr Weltrowski
11 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka
Tak aktualnie wygląda wiadukt w ciągu ul. Dąbka. Tak aktualnie wygląda wiadukt w ciągu ul. Dąbka.

Gdynia i Kosakowo miały podzielić się kosztami przebudowy wiaduktu na ul. DąbkaMapka, który od lat stanowi wąskie gardło dla ruchu na północ miasta i dalej, do ościennych gmin. Inwestycję zapowiadano na ten rok. Okazuje się jednak, że projekt jest opóźniony i obecnie przygotowuje go sama Gdynia. Kością niezgody okazała się liczba pasów oraz buspas.



Ile pasów powinien mieć nowy, dobudowany wiadukt?

Stary wiadukt drogowy nad torami w ciągu ul. Płk. Dąbka to aktualnie najbardziej uciążliwe miejsce dla kierowców z północnych części Gdyni, a także wszystkich dojeżdżających do sąsiednich gmin, głównie do Kosakowa.

Choć przebudowa ul. Kwiatkowskiego zdecydowanie udrożniła ruch w tej części miasta, to znajdujący się dalej wiadukt pozostaje wąskim gardłem. To przez niego tworzą się korki - zarówno dla jadących od strony estakady w kierunku Galerii Szperk, jak i zmierzających z zachodniej części górnego Pogórza w stronę centrum.

W 2019 roku Kosakowo i Gdynia porozumiały się w sprawie inwestycji



Władze Gdyni (ale też i Kosakowa) od lat są świadome problemu. Dlatego też już ponad trzy lata temu obie gminy porozumiały się w sprawie wybudowania nowego wiaduktu w tym miejscu. Miał on zapewnić nie tylko większą przepustowość dla aut, ale i pomieścić drogę rowerową.

Pierwszy przetarg na projekt nowego wiaduktu ogłoszono jeszcze w 2019 roku. Zakładano wówczas, że dokumentacja będzie gotowa wiosną 2021 roku, a realizacja samej inwestycji ruszy w 2022 roku.

I choć oferty w kolejnych przetargach okazywały się droższe, niż zakładano, to ostatecznie - w lipcu 2020 roku - Gdynia zdecydowała się podpisać z wykonawcą umowę na przygotowanie dokumentacji. Podtrzymano także datę rozpoczęcia inwestycji.

Jednak od tego czasu temat zniknął z miejskich komunikatów.

Gdynia: Kosakowo wycofało się z inwestycji



Postanowiliśmy zapytać urzędników, na jakim etapie znajdują się prace nad dokumentacją. Odpowiedziano nam, że projekt wciąż powstaje, a równocześnie przygotowywany jest też budżet inwestycji.

Co ciekawe, gdyńscy urzędnicy zaznaczyli przy okazji, że nad inwestycją pracują samodzielnie.

- Gmina Kosakowo odmówiła partycypowania w kosztach przygotowania dokumentacji projektowej, pomimo podpisanego wcześniej porozumienia z miastem Gdynia. Nie wyraziła także chęci partycypowania w kosztach budowy - mówi Agata Grzegorczyk, rzeczniczka gdyńskiego magistratu.

Kosakowo: chcemy wspierać projekt, ale tylko gwarantujący poprawę



O wyjaśnienie poprosiliśmy władze Kosakowa. W odpowiedzi przesłali nam pismo wójta gminy skierowane do prezydenta Gdyni i datowane na 25 kwietnia 2022 tego roku.

- Do dziś nie otrzymaliśmy na nie odpowiedzi - twierdzi Anna Chojnowska, kierownik kancelarii wójta Kosakowa.
Z pisma tego wynika, że przedstawiciele Kosakowa uważają, że wybrany przez Gdynię wariant inwestycji - zakładający stworzenie na nowym wiadukcie dwóch pasów, w tym jednego buspasa - niewiele zmieni.

Przy czym przedstawiciele Kosakowa nadal deklarują partycypowanie w kosztach, o ile powstać miałyby dwa pasy, ale bez buspasa (w takiej sytuacji oferują pomoc w wysokości 25 proc. wartości inwestycji) lub też w sytuacji, gdy powstać miałyby trzy pasy, w tym buspas (przy tym rozwiązaniu oferują wkład w wysokości 50 proc. wartości inwestycji).

Warto tu zaznaczyć, że aktualnie istniejący wiadukt posiada po jednym pasie w obie strony. Kwestią sporną jest tylko liczba pasów (i ewentualnie istnienia buspasa) na nowym, drugim wiadukcie.

Opinie (368) 8 zablokowanych

  • W Gdyni nie mają czasu odpisać. Robią parki, ścieżki rowerowe, kwietniki itp.

    • 9 1

  • Kasa (2)

    Kosakowo chce dorzucić 25 %, trzeba mieć pozostałe 75%, a Gdynia nie ma. Zamiast to powiedzieć jest narracja o sporze, podobnie jak z obwodnicą Witomina, protest ekologów, obstawiam że reglamentowany. Ta ekipa z UM to przekleństwo. Za 1,5 roku żegnamy Wojciecha

    • 11 1

    • (1)

      Tworzenie sztucznych sporów i zwalanie winy na innych to jego sposób na utrzymanie się u władzy, Kosakowo, PKP i teraz ten żenujący donos na GDDKiA

      • 6 1

      • Racja

        Ten donos świadczy też o tym jak się z naszymi władzami poważni liczą, tzn olewają ich ciepłym m...m, to są po prostu petaki, pod wodzą ukrywającego się Wojciecha

        • 2 0

  • gdyńska klasyka

    znaleźć osieła, który odwali robotę za magistrat i jeszcze za to zapłaci...

    • 10 2

  • Brak autobusów do Kosakowa tamtędy

    Nie dziwię się ze Kosakowo jest niechętne buspasowi. Przecież większość autobusów do Kosakowa i tak jeżdzi naokoło serpentyną. Derdowskiego jezdzi jeden busik i to niezbyt często. Mieszkancy Kosakowa może chetniej korzystaliby z autobusów gdyby nie jezdziły naokoło.
    Inna sprawa, ze ulicą Derdowskiego dojezdza tez trochę osób z Rumi czy Redy, bo w godzinach szczytu tak pokazuje nawigacja.
    Stworzono ogromne osiedla, zarówno w gminie Kosakowo, jak i w Rumi czy Redzie, a nie idą za tym konkretne rozwiązania komunikacyjne. Masakra jakaś.

    • 8 0

  • Będzie lepszy dojazd na lotnisko?

    Już się cieszę!

    • 8 0

  • Niech Kosakowo się wali...

    To przez zabudowę nagich terenie w popnjcn3j części Gdyni są zatory. Na miejscu Gdyni zrobiłbym wiadukt samemu z busapasem, a Kosakowo niech się tam kusi na jednym pasie.

    • 8 5

  • Ludzie przecież 2 pasy w zupełności wystarczą w każdą stronę !!!! (1)

    • 5 0

    • tylko że Gdynia chce zabrac po jednym pasie w kazdym kierunku na buspas i dalej pozostanie po jednym pasie

      Gdynia nie potrafi nawet ustawić świateł na skrzyżowaniu Dąbka i Kwiatkowskiego na buspasie. Auta skręcające w prawo maja zielone , piesi czerwone a autobusy skrecajace w prawo tez czerwone po co ? Powinna tez tam byc zeilona strzałka tym bardzie ze autobusow i taksowek tal duzo tam nie ma . Elekryków tez za duzo nie ma i raczej długo nie bedzie bo ,,tankowanie " jest drozsze niz bezyną ( chyba ze u siebie w domu)

      • 1 1

  • można zrobić nawet 10 pasów, tylko gdzie te wszystkie auta zaparkują w Gdyni? sensowne rozwiązanie to komunikacja miejska

    • 3 4

  • Dlaczego komunikacja z Gdyni (1)

    Pcha się do Kosakowa i dalej? Powinni otworzyć swoje linie. Są taka sama gmina, jak Gdynia. To odrębne budżety. To niestety, wina polityki władz Gdyni. Gdynia, dla Gdynian!

    • 6 8

    • Dlatego ze sa to linie zamowione i oplacana przez Kosakowo , Ty jako Gdynianin nie powinienes do nic wsiadac

      i czekac na kursujace tylko po Gdyni.

      • 1 1

  • Rondo na zjeździe do Szperka zmniejszyłoby korki.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane