- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (481 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (315 opinii)
- 3 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (195 opinii)
- 4 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (32 opinie)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 6 Szybko odzyskali skradzionego pheatona (68 opinii)
Budowa kluczowego wiaduktu. Spór Gdyni i Kosakowa o liczbę pasów i buspas
Gdynia i Kosakowo miały podzielić się kosztami przebudowy wiaduktu na ul. Dąbka, który od lat stanowi wąskie gardło dla ruchu na północ miasta i dalej, do ościennych gmin. Inwestycję zapowiadano na ten rok. Okazuje się jednak, że projekt jest opóźniony i obecnie przygotowuje go sama Gdynia. Kością niezgody okazała się liczba pasów oraz buspas.
Choć przebudowa ul. Kwiatkowskiego zdecydowanie udrożniła ruch w tej części miasta, to znajdujący się dalej wiadukt pozostaje wąskim gardłem. To przez niego tworzą się korki - zarówno dla jadących od strony estakady w kierunku Galerii Szperk, jak i zmierzających z zachodniej części górnego Pogórza w stronę centrum.
W 2019 roku Kosakowo i Gdynia porozumiały się w sprawie inwestycji
Władze Gdyni (ale też i Kosakowa) od lat są świadome problemu. Dlatego też już ponad trzy lata temu obie gminy porozumiały się w sprawie wybudowania nowego wiaduktu w tym miejscu. Miał on zapewnić nie tylko większą przepustowość dla aut, ale i pomieścić drogę rowerową.
Pierwszy przetarg na projekt nowego wiaduktu ogłoszono jeszcze w 2019 roku. Zakładano wówczas, że dokumentacja będzie gotowa wiosną 2021 roku, a realizacja samej inwestycji ruszy w 2022 roku.
I choć oferty w kolejnych przetargach okazywały się droższe, niż zakładano, to ostatecznie - w lipcu 2020 roku - Gdynia zdecydowała się podpisać z wykonawcą umowę na przygotowanie dokumentacji. Podtrzymano także datę rozpoczęcia inwestycji.
Jednak od tego czasu temat zniknął z miejskich komunikatów.
Gdynia: Kosakowo wycofało się z inwestycji
Postanowiliśmy zapytać urzędników, na jakim etapie znajdują się prace nad dokumentacją. Odpowiedziano nam, że projekt wciąż powstaje, a równocześnie przygotowywany jest też budżet inwestycji.
Co ciekawe, gdyńscy urzędnicy zaznaczyli przy okazji, że nad inwestycją pracują samodzielnie.
- Gmina Kosakowo odmówiła partycypowania w kosztach przygotowania dokumentacji projektowej, pomimo podpisanego wcześniej porozumienia z miastem Gdynia. Nie wyraziła także chęci partycypowania w kosztach budowy - mówi Agata Grzegorczyk, rzeczniczka gdyńskiego magistratu.
Kosakowo: chcemy wspierać projekt, ale tylko gwarantujący poprawę
O wyjaśnienie poprosiliśmy władze Kosakowa. W odpowiedzi przesłali nam pismo wójta gminy skierowane do prezydenta Gdyni i datowane na 25 kwietnia 2022 tego roku.
- Do dziś nie otrzymaliśmy na nie odpowiedzi - twierdzi Anna Chojnowska, kierownik kancelarii wójta Kosakowa.
Z pisma tego wynika, że przedstawiciele Kosakowa uważają, że wybrany przez Gdynię wariant inwestycji - zakładający stworzenie na nowym wiadukcie dwóch pasów, w tym jednego buspasa - niewiele zmieni.
Przy czym przedstawiciele Kosakowa nadal deklarują partycypowanie w kosztach, o ile powstać miałyby dwa pasy, ale bez buspasa (w takiej sytuacji oferują pomoc w wysokości 25 proc. wartości inwestycji) lub też w sytuacji, gdy powstać miałyby trzy pasy, w tym buspas (przy tym rozwiązaniu oferują wkład w wysokości 50 proc. wartości inwestycji).
Warto tu zaznaczyć, że aktualnie istniejący wiadukt posiada po jednym pasie w obie strony. Kwestią sporną jest tylko liczba pasów (i ewentualnie istnienia buspasa) na nowym, drugim wiadukcie.
Opinie (368) 8 zablokowanych
-
2022-10-11 10:44
Idealnie by było jakby był bezkolizyjny zjazd z Dąbka w Derdowskiego, wtedy zniknałby problem korka w tym miejscu..
2 x 2 pasy bez buspasa to słuszne rozwiązanie. Chociaż przyszłościowo patrząc 2+1 busapas na nowym wiadukcie byłby idealny. Skoro 50% chce dorzucić Kosakowo to dla Gdyni najbardziej opłacalna forma inwestycji.
- 10 0
-
2022-10-11 10:47
I tak do Kosakowa
Wszyscy jeżdżą dołem za stacja benzynowa
- 3 4
-
2022-10-11 10:48
Wyprowadzili się z Gdyni, bo tam w gminach osciennych mniejsze koszty utrzymania. (1)
Kombinuja, i slusznie, że Gdynia, i tak zapewni im transport. Na zewnątrz twierdzą bezczelnie, że "są z Gdyni". Stop! Komunikacj gdyńskiej dla gmin przyległych! Nie chcą partycypować w kosztach, to zapraszamy na przystanki w granicach Gdyni. Czym? Końmi, piechotą, na kłele, ale nie za moje!
- 8 13
-
2022-10-11 11:12
Za twoje,
to by nawet na zelówki nie starczyło.
- 5 3
-
2022-10-11 10:56
Nie byloby problemu, gdyby... (2)
Przyłączyć te gminy do Gdyni, ale pewnie nikt z kapuścianych plantatorow tego nie chce. Łatwiej żyć za cudze i narzekać ze codziennie nie mogą iść do teatru...Taka gmina!
- 9 6
-
2022-10-11 11:10
Bo gdyńskie teatry (1)
to taki rarytas.
- 1 2
-
2022-10-11 21:47
Jak twój GS
- 1 0
-
2022-10-11 11:07
Ciekawy jak Król Malowanych Buspasów przekona Kosakowo dom swoich wizji z farby i kartonu
Jak widać ktoś się potrafi jednak postawic i bardzo dobrze
Stop dziadowskim rozwiazaniom z dykty i kartonu, precz z Samorzadnoscią i Szczurkiem- 15 1
-
2022-10-11 11:22
ciekawostka
To samo się dzieje na kierunku zachodnim: dzięki Trasie Kaszubskiej miasto "zyska" dodatkowy i to niemały potok samochodów. A przepustowość Wielkopolskiej się nie zmieni, podobnie jak ilość miejsc parkingowych. Bez ograniczania ilości samochodów i promowania komunikacij autobusowej będzie zwyczajnie ciężko.
- 4 4
-
2022-10-11 11:41
UM Gdynia od wielu lat nie planuje i nie mysli perspertywicznie
i poki UM Gdynia nie zostanie odszczurzony to lepiej nie bedzie.
- 10 1
-
2022-10-11 11:47
bez czytania wiedziałem że pajace z UM Gdynia pewnie chcieli tylko bus pas dokleić i zostawić te korki tak jak były takie lewackie odklejenie ta banda wszystko niszczy na ulicy żurawiej przy dzikim przejściu dla pieszych zwężaja dziurawą jak sito ulicę o połowę tak samo jak na rozewskiej asfaltu pamiętającego lata 60 czy 70 nawet nie ruszyli
- 11 2
-
2022-10-11 11:47
Inwestycje drogowe
Najwyższy już czas na podjęcie decyzji w sprawie modernizacji ulicy płk. Dąbka na odcinku przynajmniej Zielona-Kwiatkowskiego. Ulica służy mieszkańcom Oksywia i połowy Obłuża. Modernizacja była obiecywana mieszkańcom od pięćdziesięciu lat. I nic.Częściowa naprawa nawierzchni nie rozwiązuje problemu. Potrzebne są dwa pasy w każdym kierunku. Ruch jest duży, jezdnia wąska. Inwestycja spychana od lat na plan dalszy.
- 8 0
-
2022-10-11 11:50
Brak słów
Czy w tej Gdyni ktoś myśli zawsze coś zamiast raz a porządnie to oni bus pasy a osobówki w korkach
- 12 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.