• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa kluczowego wiaduktu. Spór Gdyni i Kosakowa o liczbę pasów i buspas

Piotr Weltrowski
11 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka
Tak aktualnie wygląda wiadukt w ciągu ul. Dąbka. Tak aktualnie wygląda wiadukt w ciągu ul. Dąbka.

Gdynia i Kosakowo miały podzielić się kosztami przebudowy wiaduktu na ul. DąbkaMapka, który od lat stanowi wąskie gardło dla ruchu na północ miasta i dalej, do ościennych gmin. Inwestycję zapowiadano na ten rok. Okazuje się jednak, że projekt jest opóźniony i obecnie przygotowuje go sama Gdynia. Kością niezgody okazała się liczba pasów oraz buspas.



Ile pasów powinien mieć nowy, dobudowany wiadukt?

Stary wiadukt drogowy nad torami w ciągu ul. Płk. Dąbka to aktualnie najbardziej uciążliwe miejsce dla kierowców z północnych części Gdyni, a także wszystkich dojeżdżających do sąsiednich gmin, głównie do Kosakowa.

Choć przebudowa ul. Kwiatkowskiego zdecydowanie udrożniła ruch w tej części miasta, to znajdujący się dalej wiadukt pozostaje wąskim gardłem. To przez niego tworzą się korki - zarówno dla jadących od strony estakady w kierunku Galerii Szperk, jak i zmierzających z zachodniej części górnego Pogórza w stronę centrum.

W 2019 roku Kosakowo i Gdynia porozumiały się w sprawie inwestycji



Władze Gdyni (ale też i Kosakowa) od lat są świadome problemu. Dlatego też już ponad trzy lata temu obie gminy porozumiały się w sprawie wybudowania nowego wiaduktu w tym miejscu. Miał on zapewnić nie tylko większą przepustowość dla aut, ale i pomieścić drogę rowerową.

Pierwszy przetarg na projekt nowego wiaduktu ogłoszono jeszcze w 2019 roku. Zakładano wówczas, że dokumentacja będzie gotowa wiosną 2021 roku, a realizacja samej inwestycji ruszy w 2022 roku.

I choć oferty w kolejnych przetargach okazywały się droższe, niż zakładano, to ostatecznie - w lipcu 2020 roku - Gdynia zdecydowała się podpisać z wykonawcą umowę na przygotowanie dokumentacji. Podtrzymano także datę rozpoczęcia inwestycji.

Jednak od tego czasu temat zniknął z miejskich komunikatów.

Gdynia: Kosakowo wycofało się z inwestycji



Postanowiliśmy zapytać urzędników, na jakim etapie znajdują się prace nad dokumentacją. Odpowiedziano nam, że projekt wciąż powstaje, a równocześnie przygotowywany jest też budżet inwestycji.

Co ciekawe, gdyńscy urzędnicy zaznaczyli przy okazji, że nad inwestycją pracują samodzielnie.

- Gmina Kosakowo odmówiła partycypowania w kosztach przygotowania dokumentacji projektowej, pomimo podpisanego wcześniej porozumienia z miastem Gdynia. Nie wyraziła także chęci partycypowania w kosztach budowy - mówi Agata Grzegorczyk, rzeczniczka gdyńskiego magistratu.

Kosakowo: chcemy wspierać projekt, ale tylko gwarantujący poprawę



O wyjaśnienie poprosiliśmy władze Kosakowa. W odpowiedzi przesłali nam pismo wójta gminy skierowane do prezydenta Gdyni i datowane na 25 kwietnia 2022 tego roku.

- Do dziś nie otrzymaliśmy na nie odpowiedzi - twierdzi Anna Chojnowska, kierownik kancelarii wójta Kosakowa.
Z pisma tego wynika, że przedstawiciele Kosakowa uważają, że wybrany przez Gdynię wariant inwestycji - zakładający stworzenie na nowym wiadukcie dwóch pasów, w tym jednego buspasa - niewiele zmieni.

Przy czym przedstawiciele Kosakowa nadal deklarują partycypowanie w kosztach, o ile powstać miałyby dwa pasy, ale bez buspasa (w takiej sytuacji oferują pomoc w wysokości 25 proc. wartości inwestycji) lub też w sytuacji, gdy powstać miałyby trzy pasy, w tym buspas (przy tym rozwiązaniu oferują wkład w wysokości 50 proc. wartości inwestycji).

Warto tu zaznaczyć, że aktualnie istniejący wiadukt posiada po jednym pasie w obie strony. Kwestią sporną jest tylko liczba pasów (i ewentualnie istnienia buspasa) na nowym, drugim wiadukcie.

Opinie (368) 8 zablokowanych

  • Idealnie by było jakby był bezkolizyjny zjazd z Dąbka w Derdowskiego, wtedy zniknałby problem korka w tym miejscu..

    2 x 2 pasy bez buspasa to słuszne rozwiązanie. Chociaż przyszłościowo patrząc 2+1 busapas na nowym wiadukcie byłby idealny. Skoro 50% chce dorzucić Kosakowo to dla Gdyni najbardziej opłacalna forma inwestycji.

    • 10 0

  • I tak do Kosakowa

    Wszyscy jeżdżą dołem za stacja benzynowa

    • 3 4

  • Wyprowadzili się z Gdyni, bo tam w gminach osciennych mniejsze koszty utrzymania. (1)

    Kombinuja, i slusznie, że Gdynia, i tak zapewni im transport. Na zewnątrz twierdzą bezczelnie, że "są z Gdyni". Stop! Komunikacj gdyńskiej dla gmin przyległych! Nie chcą partycypować w kosztach, to zapraszamy na przystanki w granicach Gdyni. Czym? Końmi, piechotą, na kłele, ale nie za moje!

    • 8 13

    • Za twoje,

      to by nawet na zelówki nie starczyło.

      • 5 3

  • Nie byloby problemu, gdyby... (2)

    Przyłączyć te gminy do Gdyni, ale pewnie nikt z kapuścianych plantatorow tego nie chce. Łatwiej żyć za cudze i narzekać ze codziennie nie mogą iść do teatru...Taka gmina!

    • 9 6

    • Bo gdyńskie teatry (1)

      to taki rarytas.

      • 1 2

      • Jak twój GS

        • 1 0

  • Ciekawy jak Król Malowanych Buspasów przekona Kosakowo dom swoich wizji z farby i kartonu

    Jak widać ktoś się potrafi jednak postawic i bardzo dobrze

    Stop dziadowskim rozwiazaniom z dykty i kartonu, precz z Samorzadnoscią i Szczurkiem

    • 15 1

  • ciekawostka

    To samo się dzieje na kierunku zachodnim: dzięki Trasie Kaszubskiej miasto "zyska" dodatkowy i to niemały potok samochodów. A przepustowość Wielkopolskiej się nie zmieni, podobnie jak ilość miejsc parkingowych. Bez ograniczania ilości samochodów i promowania komunikacij autobusowej będzie zwyczajnie ciężko.

    • 4 4

  • UM Gdynia od wielu lat nie planuje i nie mysli perspertywicznie

    i poki UM Gdynia nie zostanie odszczurzony to lepiej nie bedzie.

    • 10 1

  • bez czytania wiedziałem że pajace z UM Gdynia pewnie chcieli tylko bus pas dokleić i zostawić te korki tak jak były takie lewackie odklejenie ta banda wszystko niszczy na ulicy żurawiej przy dzikim przejściu dla pieszych zwężaja dziurawą jak sito ulicę o połowę tak samo jak na rozewskiej asfaltu pamiętającego lata 60 czy 70 nawet nie ruszyli

    • 11 2

  • Inwestycje drogowe

    Najwyższy już czas na podjęcie decyzji w sprawie modernizacji ulicy płk. Dąbka na odcinku przynajmniej Zielona-Kwiatkowskiego. Ulica służy mieszkańcom Oksywia i połowy Obłuża. Modernizacja była obiecywana mieszkańcom od pięćdziesięciu lat. I nic.Częściowa naprawa nawierzchni nie rozwiązuje problemu. Potrzebne są dwa pasy w każdym kierunku. Ruch jest duży, jezdnia wąska. Inwestycja spychana od lat na plan dalszy.

    • 8 0

  • Brak słów

    Czy w tej Gdyni ktoś myśli zawsze coś zamiast raz a porządnie to oni bus pasy a osobówki w korkach

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane