- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (477 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (228 opinii)
- 3 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (133 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (227 opinii)
- 6 Szybko odzyskali skradzione auto (65 opinii)
Budowa kluczowego wiaduktu. Spór Gdyni i Kosakowa o liczbę pasów i buspas
Gdynia i Kosakowo miały podzielić się kosztami przebudowy wiaduktu na ul. Dąbka, który od lat stanowi wąskie gardło dla ruchu na północ miasta i dalej, do ościennych gmin. Inwestycję zapowiadano na ten rok. Okazuje się jednak, że projekt jest opóźniony i obecnie przygotowuje go sama Gdynia. Kością niezgody okazała się liczba pasów oraz buspas.
Choć przebudowa ul. Kwiatkowskiego zdecydowanie udrożniła ruch w tej części miasta, to znajdujący się dalej wiadukt pozostaje wąskim gardłem. To przez niego tworzą się korki - zarówno dla jadących od strony estakady w kierunku Galerii Szperk, jak i zmierzających z zachodniej części górnego Pogórza w stronę centrum.
W 2019 roku Kosakowo i Gdynia porozumiały się w sprawie inwestycji
Władze Gdyni (ale też i Kosakowa) od lat są świadome problemu. Dlatego też już ponad trzy lata temu obie gminy porozumiały się w sprawie wybudowania nowego wiaduktu w tym miejscu. Miał on zapewnić nie tylko większą przepustowość dla aut, ale i pomieścić drogę rowerową.
Pierwszy przetarg na projekt nowego wiaduktu ogłoszono jeszcze w 2019 roku. Zakładano wówczas, że dokumentacja będzie gotowa wiosną 2021 roku, a realizacja samej inwestycji ruszy w 2022 roku.
I choć oferty w kolejnych przetargach okazywały się droższe, niż zakładano, to ostatecznie - w lipcu 2020 roku - Gdynia zdecydowała się podpisać z wykonawcą umowę na przygotowanie dokumentacji. Podtrzymano także datę rozpoczęcia inwestycji.
Jednak od tego czasu temat zniknął z miejskich komunikatów.
Gdynia: Kosakowo wycofało się z inwestycji
Postanowiliśmy zapytać urzędników, na jakim etapie znajdują się prace nad dokumentacją. Odpowiedziano nam, że projekt wciąż powstaje, a równocześnie przygotowywany jest też budżet inwestycji.
Co ciekawe, gdyńscy urzędnicy zaznaczyli przy okazji, że nad inwestycją pracują samodzielnie.
- Gmina Kosakowo odmówiła partycypowania w kosztach przygotowania dokumentacji projektowej, pomimo podpisanego wcześniej porozumienia z miastem Gdynia. Nie wyraziła także chęci partycypowania w kosztach budowy - mówi Agata Grzegorczyk, rzeczniczka gdyńskiego magistratu.
Kosakowo: chcemy wspierać projekt, ale tylko gwarantujący poprawę
O wyjaśnienie poprosiliśmy władze Kosakowa. W odpowiedzi przesłali nam pismo wójta gminy skierowane do prezydenta Gdyni i datowane na 25 kwietnia 2022 tego roku.
- Do dziś nie otrzymaliśmy na nie odpowiedzi - twierdzi Anna Chojnowska, kierownik kancelarii wójta Kosakowa.
Z pisma tego wynika, że przedstawiciele Kosakowa uważają, że wybrany przez Gdynię wariant inwestycji - zakładający stworzenie na nowym wiadukcie dwóch pasów, w tym jednego buspasa - niewiele zmieni.
Przy czym przedstawiciele Kosakowa nadal deklarują partycypowanie w kosztach, o ile powstać miałyby dwa pasy, ale bez buspasa (w takiej sytuacji oferują pomoc w wysokości 25 proc. wartości inwestycji) lub też w sytuacji, gdy powstać miałyby trzy pasy, w tym buspas (przy tym rozwiązaniu oferują wkład w wysokości 50 proc. wartości inwestycji).
Warto tu zaznaczyć, że aktualnie istniejący wiadukt posiada po jednym pasie w obie strony. Kwestią sporną jest tylko liczba pasów (i ewentualnie istnienia buspasa) na nowym, drugim wiadukcie.
Opinie (368) 8 zablokowanych
-
2022-10-11 13:20
Kosakowo ma racje
Gdynia jak zwykle minimum i najlepiej za darmo.Projekt Gdyni nie rozwiąże problemu korków.
- 1 5
-
2022-10-11 13:21
To przecież Szczurek budował
lotnisko i miał rozbudować drogi dojazdowe.
- 5 1
-
2022-10-11 13:24
Rozwiązanie Gdyni jest niewystarczające
Kosakowo dobrze ze się nie zgadza.To tak jak z droga Gdyńska/Różowa która ucina się w Orłowie.Brak konsekwencji i umowy z Sopotem.
- 6 2
-
2022-10-11 13:36
Masakra
Kłucą się 3 lata a ludzie się męczą w korkach. Pozwalniac ze stanowisk i powołać nowych urzędników takich co szybko działają. Dramat i komuna nadal w tym kraju
- 5 1
-
2022-10-11 13:41
Buspas dobra sprawa, tylko, że Gdynia potrzebuje tego, więc powinno się zbudować 3 pasy, w tym jeden buspas, a nie tylko 2 pasy... Zawsze można zbudować dwa wiadukty po 2 pasy i trzeci do celów buspasu o zmiennym kierunku jazdy, który będzie można wykorzystywać jako ścieżka rowerowa, jeżeli buspas okaże się zbędny...
- 4 0
-
2022-10-11 13:42
Gdynia
albo robi od dzis do jutra...farbą, albo cos zrobi i z rok rozkopuje bo zmiany albo czegos zapomnieli polozyc
- 5 0
-
2022-10-11 13:49
Ilość pasów to jest decyzja kluczowa. Ma rację gmina Kosakowo ! (1)
Budowa wg pomysłu gdyńskiego to 100% sztuki dla sztuki. Wydać o kilka procent mniej i polepszyć skuteczność inwestycji o 1%. Jestem pewny, że jest to całkowite marnotrawstwo a prokuratura powinna się już tym zająć. Bo to jest planowanie marnotrawstwa !!
- 8 3
-
2022-10-11 16:13
Jestes w stanie policzyc pasy drogowe? Czy to jakas nieokreslona materia, ktora trzeba mierzyc objetoscia czy masa?
- 2 0
-
2022-10-11 14:20
Stare plany (1)
Kiedy sięgnięcie do starych planów które zakładały wyburzenie tej starej chałupy w osi trasy Kwiatkowskiego, dobudowanie drugiego wiaduktu i duże skrzyżowanie na tyłach tych wiejskich zabudowań. Gdyni nie stać na wywłaszczenie dwóch gospodarstw?
- 7 3
-
2022-10-11 15:08
Prawdę mówiąc tak to powinno wyglądać - jeśli już chce się robić dobrze samochodom i wpuszczać ich jak najwięcej do centrum to właśnie tak. Nawet błędną ideę można porządnie zrealizować.
- 1 2
-
2022-10-11 14:44
Lotnisko
Wójt kupił lotnisko ,nie mają na nie pomysłu .Kolejny prezes tego sukcesu Gdyni i Kosakowa już pewnie powołany na stanowisko to może niech latają?
- 1 2
-
2022-10-11 14:52
Wladze
gdyni to jacys odklejency straszne ze takie głupki nami rządzą
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.