• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Burzliwe spotkanie w sprawie ul. Nowej Koziorożca

Maciej Naskręt
22 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Miejsce spornej inwestycji drogowej w Osowej. Miejsce spornej inwestycji drogowej w Osowej.

Budowa ul. Koziorożca i ul. Nowej Koziorożca zobacz na mapie Gdańska rozpala emocje wśród mieszkańców Osowy. Na przeciwko siebie usiedli zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy inwestycji. Jedni chcą zachowania terenów zielonych z jezdnią pod buspas, drudzy - pełnowymiarowej drogi. Urzędnicy obiecali przygotowanie trzech propozycji i przedstawienie ich w grudniu.



Jak powinna wyglądać ul. Nowa Koziorożca?

Po naszym artykule sprzed kilku dni, miejscy urzędnicy zdecydowali się zorganizować spotkanie informacyjne dla mieszkańców Osowy w sprawie budowy ul. Nowej Koziorożca. Ma ona połączyć ul. Kielnieńską z ul. Jednorożca i biec po zabezpieczonej na ten cel rezerwie terenowej. Droga ma mieć przekrój jednej jezdni. Dodatkowo, na wysokości ul. Jednorożca, powstaną dwa ronda i kilkuset metrowy odcinek ul. Koziorożca. Po jej bokach pojawią się chodniki, ale bez ścieżek rowerowych.

Po tym artykule otrzymaliśmy oświadczenie jednego z osowskich stowarzyszeń w tej sprawie. Zamieszczamy je w całości (plik PDF).

Spotkanie z mieszkańcami odbyło się w siedzibie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, czyli budynku Amber Expo w Letnicy, odległej od Osowy. Utrudniło to dotarcie wielu zainteresowanym, ale atmosfera i tak była gorąca.

Urzędnicy zaczęli od przedstawianie szczegółów inwestycji, których nie wszyscy mieszkańcy znali.

Budowa ma być finansowana z dwóch źródeł. Odcinek od ul. Niedziałkowskiego w kierunku południowym, czyli m.in. oba ronda i kilkusetmetrowy fragment ul. Koziorożca, powstaną w ramach zadania systemu gospodarowania wodami opadowymi na terenach miejskich - inwestycja jest finansowana z funduszu POIiŚ na lata 2014-2020.

- Dla tego przedsięwzięcia została wydana już decyzja środowiskowa, więc inwestycja jest już po konsultacjach społecznych. Jakiekolwiek zmiany w tym projekcie wymagają zgody Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska - zastrzegał Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Z zapewnień urzędników można wywnioskować, że lada dzień ruszy przetarg na budowę tego fragmentu drogi.

Natomiast odcinek ul. Nowej Koziorożca, czyli drogi łączącej ul. Kielnieńską z ul. Niedziałkowskiego, to inwestycja planowana do realizacji w ramach przygotowywanej dużej przebudowy ul. Kielnieńskiej.

- Tutaj trwa przygotowywanie dokumentacji dla inwestycji, nie ma jeszcze wydanej decyzji środowiskowej, więc całe przedsięwzięcie będzie jeszcze konsultowane z mieszkańcami - mówił Dawidowski.
Lokalizacja planowanej inwestycji. Lokalizacja planowanej inwestycji.

Spór wokół ul. Nowej Koziorożca



A to właśnie o ten drugi odcinek, czyli ul. Nową Koziorożca, narasta spór wśród mieszkańców Osowy. Władze miasta usiłują wygasić konflikt i podkreślają, że do pełni obrazu sytuacji potrzebna jest jeszcze analiza ruchu.

- Nie zamykamy się na żadne rozwiązanie - podkreślała podczas spotkania Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. gospodarczych.
Miasto chce w tym celu przygotować trzy różne koncepcje przebiegu ul. Nowej Koziorożca, by mieszkańcy wspólnie, podczas konsultacji społecznych, ustalili jej ostateczny przebieg.

Nowa Koziorożca z buspasem. Nowa Koziorożca z buspasem.

Co tak poróżniło mieszkańców?



Obecny na spotkaniu przedstawiciel stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, Paweł Mrozek, przekonywał, że ul. Nowa Koziorożca od strony ul. Kielnieńskiej do rond przy ul. Jednorożca, nie powinna być zwykłą drogą.

- Uważam, że w tym miejscu powinna powstać jezdnia przeznaczona wyłącznie na buspas. To nie jest miejsce pod drogę dostępną dla wszystkich. To teren zielony, który powinien zostać maksymalnie zachowany - mówił Mrozek.
Podobnie myślą mieszkańcy zrzeszeni w Komitecie Bezpieczna Osowa.

Natomiast mieszkańcy zjednoczeni pod szyldem Osowskiej Inicjatywa Obywatelskiej Tempo 30, która jest w opozycji do Komitetu Bezpieczna Osowa, wykazywali konieczność budowy pełnowymiarowej ul. Koziorożca - od ul. Kielnieńskiej do ul. Nowy Świat.

- Dziś nie da się żyć na ul. Sołdka i na ul. Koziorożca. Powstanie ul. Nowej Koziorożca odciąży dotychczasowy układ drogowy. Dywagacje na temat deptaków, terenów zielonych, buspasów to jest nieporozumienie. To wyimaginowane pomysły kilku mieszkańców - mówiła członkini Osowskiej Inicjatywy Obywatelska Tempo 30.
Przedstawiciele tej grupy zbierają podpisy poparcie dla budowy pełnowymiarowej drogi. Członkowie mają ich już kilkaset i zapewniają, że przekażą je urzędnikom.

Nowa Koziorożca będąca podstawową drogą lokalną na wzór ul. Koziorożca. Nowa Koziorożca będąca podstawową drogą lokalną na wzór ul. Koziorożca.
Podczas spotkania poruszono także kwestię rozmiarów dużych rond planowanych u zbiegu ul. Koziorożca i ul. Jednorożca. Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu, wyjaśnił, że co prawda ich średnica wynosząca 30 m jest o 4 metry większa, niż dopuszczają przepisy, ale w tym celu poproszono prezydenta Gdańska o tzw. odstępstwa.

Dlaczego? Chodziło o zmieszczenie przy zjazdach z ronda miejsc wyłączonych z ruchu tak, by stworzyć na nich azyle dla pieszych.

- To zgodne z prawem - zapewnił Wawrzonek.

Opinie (177) 5 zablokowanych

  • droga sie przyda, budować analogicznie jak kiedys ul. Wodnika (2)

    A nie jakies dziwne twory :) czekamy, zapraszamy. Pamietajcie normalna droga plus chodnik i sciezka rowerowa.

    • 32 5

    • Do tego trzeba by zburzyć Czerwoną Torebkę. Bez sensu było wydawanie pozwolenia na budowę. A wszystko przez pieniądze i własność działek.

      • 7 2

    • Rondo

      Te dwa małe ronda są niepotrzebne!,jedno duże rono powinno być miedzy -kieleńską i spacerowa

      • 1 3

  • Nie ma żadnego konfliktu

    Mieszkańcy Osowej chcą tej drogi. Protestuje grupka która kupiła tam działki w latach 80 wiedząc dobrze że jest to teren zarezerwowany pod drogę

    • 48 6

  • Osowa: hurr durr hurr durr...nie mamy jak wyjechac z dzielnicy...ale nie chcemy u siebie dróg

    zbudujcie nam teleporty..osowa to stan umysłu, niech się przyłączą do chwaszczyna

    • 26 11

  • FRAG miesza

    I wszystko jasne.
    Tu powinny być połączone oferowane koncepcje - ulica z buspasem i dużą ilością zieleni, przecież ta rezerwa pod drogę w planach jest bardzo szeroka.

    • 8 5

  • A ja się pytam który strateg od Bielawy wydał zgode na budowę Czerwonej Torebki (4)

    Teraz po środku pasa drogowego sklep z mąka i kaszą. Dodatkowo spycha samochody ludziom do ogródków i konieczne jest zrobienie 2 rond zamiast jednego.

    • 28 3

    • Przenieść Czerwona Torebkę

      Moze teraz urzędnicy, którzy dali zgodę na tak głupia lokalizacje Czerwonej Torebki odpowiedzą za ta decyzje. Powinni byc odwołani ze stanowisk. Albo zapłacić za przeniesienie torebki w inne miejsce, to nawet lepsze rozwiazanie.

      • 11 3

    • (2)

      Bo tam był prywatny teren i Miasto dawało za mało kasy na wykup. Czerwona Torebka dała więcej. Z punktu widzenia właściciela to chyba normalne.

      • 7 0

      • Z punktu widzenia miasta nie! (1)

        • 7 0

        • Estakada

          Tak ale na ronda to już Miasto stać ! Urzędnicy nie myślą długofalowo, jakoś to będzie, w następnym budżecie się pomyśli. Może estakada nad czerwoną torebką ?

          • 6 0

  • Buspas na Nowej Koziorożca (3)

    Moim zdaniem jest bardzo potrzebny, bo póki co słabe jest komunikacja miejska na Osowej i tylko jak się ma samochód to szybko da się dojechać do innych dzielnic Gdańska i do innych części Osowy. Sama PKMka i obecny układ linii autobusowych nie jest wystarczający, autobusy zbyt rzadko kursują i tak samo PKMka itp. Nie tylko jest problem z dojechaniem do innych dzielnic Gdańska, ale również z przemieszczaniem się komunikacją miejską po Osowej.

    • 8 18

    • Buspas w ogródku - na taczkę

      Buspas - kto to wymyślił na osiedlu mieszkaniowym, litości, nie obnizajmy poziomu dyskusji do takich głupot.

      • 13 3

    • (1)

      I w czym tu pomoże 100 metrów buspasa?

      • 8 0

      • Będzie tak wielkomiejsko

        • 5 0

  • Osowej nie Osowy panie Naskręt (2)

    pełna oryginalna nazwa to Osowa Karczma (EspenKrug). Kogo, czego? Osowej Karczmy!

    • 17 3

    • Espenkrug to osinowy dzban, ewentualnie kufel (1)

      A nie żadna Osowa Karczma...
      Nasłuchali się głupot i powtarzają...

      • 0 4

      • Czyli dosłownie tłumacząc to nie jest Gdańsk Osowa

        tylko Gdańsk Osika

        • 1 0

  • Wieś zamieszkała w mieście (2)

    I wszędzie musi passatem

    • 10 13

    • wieś teraz jeżdzi innymi autami - podjedź pod "wiejskie" restauracje przy DK20 w niedzielę około 14

      zobaczysz czym podjeżdżają.

      • 5 1

    • w miedzyczasie Osowianie uodpornili sie na takie d**ilne komentarze, bo Osowa juz dawno nie jest wsią a dotyczą jej podobne problemy co większość osiedli na peryferiach gdzie deweloperzy złapali żyłę złota i budują szybciej niż miasto jest w stanie oferować transport...
      Mam nadzieje ze pomysł z buspasem w tym miejscu zostanie szybko zapomniany - bus pas powinien być na ulicy spacerowej począwszy od biedronki aż przez węzeł i dalej do oliwy i to jest jedyne sensowne miejsce a nie gdzieś po środku osiedla

      • 8 0

  • Niech buduja

    Mieszkam na Osowej i uważam że potrzeba dodatkowych dróg. tylko troche głupio z tymi dwoma wielkimi rondami koło czerwonej torebki będzie to wyglądało jakby ktoś się pomylił i zamiast jednego zrobił dwa...

    • 16 2

  • Okoliczna mieszkanka (2)

    Uważam, że budowa ulicy Koziorożca jest niezbędna. urzędniczą koncepcję trzeba tylko trochę zmienić- mianowicie dodać zieleń, ścieżkę rowerową - mamy fajny wzór- ulicę Wodnika- zróbcie dokładnie taką samą koziorożca a będzie super! No i jeszcze te ronda, jejku ktoś ma bzika w tym temacie??te ktore są raczej utrudniają niż pomagają w ruchu. bez tych ogromnych rond panowie, bez rond zbudujcie tę ulicę, zróbcie normalną prostą ulicę z chodnikiem i śceiżką rowerową, proszę!!!

    • 18 10

    • Społeczeństwo głupieje i ni epotrafi się poruszać po normalnych skrzyżowaniach (1)

      dlatego trzeba im budować ronda.
      Duże, bo przez małe przejeżdżają środkiem...

      • 3 2

      • Po rondach też nie potrafią jeździć. Ogólnie jest coraz gorzej.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane