• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Burzliwe spotkanie w sprawie ul. Nowej Koziorożca

Maciej Naskręt
22 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Miejsce spornej inwestycji drogowej w Osowej. Miejsce spornej inwestycji drogowej w Osowej.

Budowa ul. Koziorożca i ul. Nowej Koziorożca zobacz na mapie Gdańska rozpala emocje wśród mieszkańców Osowy. Na przeciwko siebie usiedli zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy inwestycji. Jedni chcą zachowania terenów zielonych z jezdnią pod buspas, drudzy - pełnowymiarowej drogi. Urzędnicy obiecali przygotowanie trzech propozycji i przedstawienie ich w grudniu.



Jak powinna wyglądać ul. Nowa Koziorożca?

Po naszym artykule sprzed kilku dni, miejscy urzędnicy zdecydowali się zorganizować spotkanie informacyjne dla mieszkańców Osowy w sprawie budowy ul. Nowej Koziorożca. Ma ona połączyć ul. Kielnieńską z ul. Jednorożca i biec po zabezpieczonej na ten cel rezerwie terenowej. Droga ma mieć przekrój jednej jezdni. Dodatkowo, na wysokości ul. Jednorożca, powstaną dwa ronda i kilkuset metrowy odcinek ul. Koziorożca. Po jej bokach pojawią się chodniki, ale bez ścieżek rowerowych.

Po tym artykule otrzymaliśmy oświadczenie jednego z osowskich stowarzyszeń w tej sprawie. Zamieszczamy je w całości (plik PDF).

Spotkanie z mieszkańcami odbyło się w siedzibie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, czyli budynku Amber Expo w Letnicy, odległej od Osowy. Utrudniło to dotarcie wielu zainteresowanym, ale atmosfera i tak była gorąca.

Urzędnicy zaczęli od przedstawianie szczegółów inwestycji, których nie wszyscy mieszkańcy znali.

Budowa ma być finansowana z dwóch źródeł. Odcinek od ul. Niedziałkowskiego w kierunku południowym, czyli m.in. oba ronda i kilkusetmetrowy fragment ul. Koziorożca, powstaną w ramach zadania systemu gospodarowania wodami opadowymi na terenach miejskich - inwestycja jest finansowana z funduszu POIiŚ na lata 2014-2020.

- Dla tego przedsięwzięcia została wydana już decyzja środowiskowa, więc inwestycja jest już po konsultacjach społecznych. Jakiekolwiek zmiany w tym projekcie wymagają zgody Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska - zastrzegał Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Z zapewnień urzędników można wywnioskować, że lada dzień ruszy przetarg na budowę tego fragmentu drogi.

Natomiast odcinek ul. Nowej Koziorożca, czyli drogi łączącej ul. Kielnieńską z ul. Niedziałkowskiego, to inwestycja planowana do realizacji w ramach przygotowywanej dużej przebudowy ul. Kielnieńskiej.

- Tutaj trwa przygotowywanie dokumentacji dla inwestycji, nie ma jeszcze wydanej decyzji środowiskowej, więc całe przedsięwzięcie będzie jeszcze konsultowane z mieszkańcami - mówił Dawidowski.
Lokalizacja planowanej inwestycji. Lokalizacja planowanej inwestycji.

Spór wokół ul. Nowej Koziorożca



A to właśnie o ten drugi odcinek, czyli ul. Nową Koziorożca, narasta spór wśród mieszkańców Osowy. Władze miasta usiłują wygasić konflikt i podkreślają, że do pełni obrazu sytuacji potrzebna jest jeszcze analiza ruchu.

- Nie zamykamy się na żadne rozwiązanie - podkreślała podczas spotkania Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. gospodarczych.
Miasto chce w tym celu przygotować trzy różne koncepcje przebiegu ul. Nowej Koziorożca, by mieszkańcy wspólnie, podczas konsultacji społecznych, ustalili jej ostateczny przebieg.

Nowa Koziorożca z buspasem. Nowa Koziorożca z buspasem.

Co tak poróżniło mieszkańców?



Obecny na spotkaniu przedstawiciel stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, Paweł Mrozek, przekonywał, że ul. Nowa Koziorożca od strony ul. Kielnieńskiej do rond przy ul. Jednorożca, nie powinna być zwykłą drogą.

- Uważam, że w tym miejscu powinna powstać jezdnia przeznaczona wyłącznie na buspas. To nie jest miejsce pod drogę dostępną dla wszystkich. To teren zielony, który powinien zostać maksymalnie zachowany - mówił Mrozek.
Podobnie myślą mieszkańcy zrzeszeni w Komitecie Bezpieczna Osowa.

Natomiast mieszkańcy zjednoczeni pod szyldem Osowskiej Inicjatywa Obywatelskiej Tempo 30, która jest w opozycji do Komitetu Bezpieczna Osowa, wykazywali konieczność budowy pełnowymiarowej ul. Koziorożca - od ul. Kielnieńskiej do ul. Nowy Świat.

- Dziś nie da się żyć na ul. Sołdka i na ul. Koziorożca. Powstanie ul. Nowej Koziorożca odciąży dotychczasowy układ drogowy. Dywagacje na temat deptaków, terenów zielonych, buspasów to jest nieporozumienie. To wyimaginowane pomysły kilku mieszkańców - mówiła członkini Osowskiej Inicjatywy Obywatelska Tempo 30.
Przedstawiciele tej grupy zbierają podpisy poparcie dla budowy pełnowymiarowej drogi. Członkowie mają ich już kilkaset i zapewniają, że przekażą je urzędnikom.

Nowa Koziorożca będąca podstawową drogą lokalną na wzór ul. Koziorożca. Nowa Koziorożca będąca podstawową drogą lokalną na wzór ul. Koziorożca.
Podczas spotkania poruszono także kwestię rozmiarów dużych rond planowanych u zbiegu ul. Koziorożca i ul. Jednorożca. Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu, wyjaśnił, że co prawda ich średnica wynosząca 30 m jest o 4 metry większa, niż dopuszczają przepisy, ale w tym celu poproszono prezydenta Gdańska o tzw. odstępstwa.

Dlaczego? Chodziło o zmieszczenie przy zjazdach z ronda miejsc wyłączonych z ruchu tak, by stworzyć na nich azyle dla pieszych.

- To zgodne z prawem - zapewnił Wawrzonek.

Opinie (177) 5 zablokowanych

  • Nie będzie żadnej nowej ulicy. Nie zakorkujemy się tak jak w Bostonie.

    • 3 8

  • Osowa niedługo się totalnie zapcha, jedynie pomoc moze buspas od biedronki przy Spacerowej aż do samej oliwy (chociaż najpierw niech zrobią do CH osowa to już bedzie oszczednosc 15 min)

    • 5 5

  • Osowej nie Osowy! (3)

    • 7 3

    • Obie formy sa poprawne (2)

      • 4 1

      • Pitolicie!

        • 1 3

      • Nie znam żadnego językoznawcy, który uznaje, ze odmiana odprzymiotnikowa jest tożsama z rzeczownikową!

        • 2 3

  • Niech Pan Redaktor pokaże zdjęcia jak ,,Bezpieczna Osowa'' zagospodarowała już tereny pod ulicę ...

    Czemu nikt nie skupi się na tym skąd jest ten pseudo Ruch bezpieczna Osowa? Każdy kto wybudował by się na linii gdzie miasto miało od lat budować drogę będzie teraz bojkotować rozwiązanie służące całemu osiedlu! To garstka ludzi którzy używając argumentów które wydają się piękne i ideologiczne(zieleń ,rowery) dbają tylko o własny interes(zatrzymanie inwestycji). Jest im na rękę dojeżdżać do domu pod kogoś oknami. (na Osiedlach na zachodzie ludzie jeżdżą 30km/h i dzieci dojeżdżają do szkół na rowerach wśród wychowanych kierowców na drogach osiedlowych) odrębna ścieżka rowerowa pewnie ale na Grunwaldzkiej a nie w środku Osiedla. Park jak najbardziej ale w miejscu jak obecny skatepark a nie przy Kielniejskiej każdy kto ma dzieci jeździ na rowerze wie o czym mówie ...

    • 19 6

  • Kolejka podwieszana to jest rozwiązanie dla was..

    Tego typu kolejki są w Niemczech, Japonii ... tory są umocowane nad drogami , ścieżkami, rowami, parkami na słupach a sama kolej jest jak SKM-a elektryczna więc ten transport do Wrzeszcza a nie jakieś tunele które i tak nie rozładują korków

    • 6 3

  • Bezpieczna Osowa?

    Rozwińmy ich koncepcję. Niech każda ulica na Osowej będzie ślepa.

    • 11 0

  • Nowa Koziorożca (i Zeusa) są potrzebne i zmienią jakość poruszania sie po dzielnicy (7)

    Ale najwyższy pora zająć się modernizacją zjazdów na obwodnicę. Czy są jakieś plany dla węzła Owczarnia, który woła o likwidację ronda i przebudowę tak aby powstał bezkolizyjny zjazd w kierunku Gdyni i Gdańska? Nie słyszałem, żeby ktoś się tym zajmował.

    • 11 4

    • (6)

      To rondo jest ok tylko trzeba je zrobić tak jak powinno być od początku, dwupasowe. Po co jest zwężenie na końcu Wodnika? Będzie też inaczej, nie wiem czy lepiej bo z Nowego Świata ruch pójdzie też ma Wodnika przez nowe rondo i nie będzie tego głupiego wyjazdu koło Biedry.

      • 5 0

      • Chodzi o nowoczesne rozwiązania a nie półśrodki. (5)

        Węzeł Owczarnia ani nawet Osowa nie jest bezkolizyjny a mógłby być. Na terenach przy nowej ulicy Nowy Świat za chwilę wyrosną blokowiska (to tereny dewelopera z wybudowaną za unijne pieniądze niezwykłą jak na dzielnicę infrastrukturą) i ta ulica dociąży wjazd na rondo. Ten wyjazd koło Biedronki też raczej pozostanie bo to najkrótsza droga ze składu z kruszywami, hurtowni czy magazynów.
        A rondo będzie większym lub mniejszym źródłem korków.

        • 2 1

        • (4)

          Dociąży wjazd na rondo. Oczywiście. Dlatego dwa pasy z Wodnika powinny być. To koszt niewielki. Nowe oznakowanie i już. Z lewego pasa na Gdańsk, z prawego na Gdynię. Prosta sprawa. A nowe rozjazdy bezkolizyne to inne pieniądze i zarządzanie. To już gddkia a nie miasto.

          • 5 0

          • Ciekawy pomysł jako doraźne ale za to szybkie rozwiązanie (3)

            • 5 0

            • (1)

              Powinno być rondo turbinowe jak na Budowlanych.

              • 2 1

              • No to tak właśnie wtedy będzie :-)

                • 1 1

            • Pisałem już w tej sprawie do radnego z Osowej, pana J.P., mają zająć się sprawą.

              • 4 0

  • czego się przestraszyła pani prezydent?

    dlaczego uchyliła moje pytanie: czy powstanie stacja benzynowa przy ul.Koziorożca/czerwona torebka/ ? Czyżby coś urząd miasta wiedział na ten temat i bała się skłamać ? stacja benzynowa w tym miejscu ,to dowód na to ,ze Koziorożca będzie drogą tranzytową!

    • 5 7

  • braki

    Dlaczego nie pokazaliście zdjęcia trzeciej wersji Nowej Koziorożca ,ze ścieżką rowerową i deptakiem na Kielnienską?

    • 3 3

  • paranoja

    Osowa miała być dzielnicą domków jednorodzinnych, ale zwyciężył interes deweloperów i zbudowali budynki z mieszkaniami do chowu klatkowego i teraz ho......ta domaga się super dróg dojazdowych !

    • 7 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane