• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas na północ Gdyni powstanie etapami

Patryk Szczerba
17 października 2023, godz. 07:00 
Opinie (166)
  • Powstanie buspasa na Janka Wiśniewskiego ma skrócić podróż pasażerów na tym odcinku w godzinach szczytu nawet trzykrotnie
  • Powstanie buspasa na Janka Wiśniewskiego ma skrócić podróż pasażerów na tym odcinku w godzinach szczytu nawet trzykrotnie
  • Powstanie buspasa na Janka Wiśniewskiego ma skrócić podróż pasażerów na tym odcinku w godzinach szczytu nawet trzykrotnie
  • Powstanie buspasa na Janka Wiśniewskiego ma skrócić podróż pasażerów na tym odcinku w godzinach szczytu nawet trzykrotnie

Trzy razy nie udało się wybrać wykonawcy buspasa o zmiennym kierunku ruchu na Janka WiśniewskiegoMapka w Gdyni, więc zdecydowano się na zrealizowanie inwestycji etapami. Trwają prace projektowe dla budowy buspasa od ul. AdamskiegoMapka do wiaduktów przed ul. EnergetykówMapka. Drugi etap zaplanowano na odcinek od pl. KonstytucjiMapka do ul. AdamskiegoMapka, na zaprojektowanie którego ma zostać ogłoszony przetarg.



Czy to, że na trasie planowanego przejazdu są buspasy, wpływa na twój wybór środka transportu?

Przypomnijmy: w lipcu 2022 roku ogłoszono, że nowy buspas na Janka Wiśniewskiego będzie się zaczynać przy dworcuMapka i skończy na skrzyżowaniu z ul. EnergetykówMapka.

Dalej jest już bowiem buspas do ul. Kwiatkowskiego i w górę do skrzyżowania z ul. płk. DąbkaMapka.

Zdecydowano o wykorzystaniu procedury "zaprojektuj i wybuduj". Urzędnicy tłumaczyli, że pozwala ona firmie wykonawczej na skuteczne zarządzanie harmonogramem, a także łańcuchem dostaw materiałów. Wskazywali, że obecnie ten tryb sprawdza się przy budowie wiaduktu drogowego w ciągu ul. Puckiej czy przy budowie hal sportowych przy ul. Godebskiego i Morskiej, która w piątek częściowo spłonęła.





Tyle że pojawił się jeden problem: cena.

W pierwszym postępowaniu na zaprojektowanie i wybudowanie buspasa na Janka Wiśniewskiego nikt się nie zgłosił. W drugim przetargu, w którym otwarcie ofert nastąpiło 9 września, chęć zaprojektowania i wykonania buspasa zaoferowała firma Strabag, wyceniając to na blisko 36 mln zł.

Miasto było gotowe wydać 15 mln zł, więc po raz kolejny przetarg unieważniono. Zbyt droga oferta pojawiła się też za trzecim razem.

Historia buspasu na Janka Wiśniewskiego Historia buspasu na Janka Wiśniewskiego

Koncepcja została więc zmieniona. Dodatkowy pas o zmiennym ruchu, z którego będą mogły korzystać pojazdy komunikacji publicznej, powstanie etapami.

- Wydział Inwestycji zlecił prace projektowe dla budowy pasa dla pojazdów ZKM od ul. Adamskiego do wiaduktów przed ul. Energetyków. Prace projektowe są w trakcie. Dla odcinka drugiego (od pl. Konstytucji do ul. Adamskiego) przygotowywany jest przetarg. Będzie ogłoszony do końca 2023 roku - informuje Zygmunt Gołąb z Referatu Relacji z Mediami Urzędu Miasta w Gdyni.
Nowością jest zaprojektowanie nowego wiaduktu nad torami stacji Gdynia Port pomiędzy obecnie istniejącymi. Po nowej konstrukcji mają jeździć rowerzyści.

Jakie są szacowane koszty inwestycji?

- Za wcześnie, aby o nich mówić. Poznamy je po zakończeniu prac projektowych - kończy Gołąb.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (166) 6 zablokowanych

  • Buspas epatuje nowomową w mieście

    W którym wiele mieszka osób bezdomnych zwierząt nie wiem czy to nie jest to ze ty nie masz czasu na to że tobie i twojej rodziny zatwardziałego układu trójmiejskiego i tak dalej pójdzie to że się uda wymyśleć to jest to samo dotyczy tylko przedpłaty nie wiem czy jest tramwaj nr telefonu zeby nie gwalcili tam gdzie to sprzedają się nie tylko szef kuchni meksykańskiej.

    • 0 0

  • Tunel

    Kiedy włodarze wreszcie zrozumieją, że jedynym odciążeniem ruchu na janka bedzie przekop i zrobienie tunelu pod kanałem. Wjazd w okolicach ronda na Chrzanowskiego a wylot na Oksywiu. W Gdansku potrafili, świnoujsciu, teraz czas na Gdynie. Estakada bedzie odciążona, o to też przecież chodzi

    • 4 0

  • Alternatywa

    A może by trochę pomyśleć i zamiast bus pasa na Wiśniewskiego który rozwiąże problem połowicznie i tylko na kilka lat od razu wyeliminować większość samochodów z tej drogi przez budowę mostu zwodzonego w najwezszym miejscu portu tj przy kapitanacie i dworcu morskim. Ile trzeba wypalić paliwa żeby z placu kaszubskiego dojechać na Oksywie a to jest raptem 300 m w poprzek kanału. Wiśniewskiego trzeba odkorkować radykalnie. Takich zwodzonych mostów jest wiele w Holandii czy Francji a ruch w porcie nie jest aż tak duży aby to była przeszkodą. W Marsyli taki most jest w samym porcie i łączy 2 nabrzeża.

    • 1 0

  • Ledwo drzewa wyrosły już je wytniecie ? Co za patologia w tym mieście..

    • 0 0

  • Bez dobudowy dodatkowych mostów i pasów każda inna przebudowa nie ma żadnego sensu.

    • 1 0

  • Zabieranie pasa dla bus pasa!!

    to nie budowa ! to korkowanie miasta

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane