• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buty się rozpadły? Warto reklamować towar

Patryk Szczerba
7 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Warto pamiętać o swoich prawach, dokonując przedświątecznych zakupów, kiedy o nieprzemyślany zakup nietrudno. Warto pamiętać o swoich prawach, dokonując przedświątecznych zakupów, kiedy o nieprzemyślany zakup nietrudno.

Dopiero interwencja u miejskiego rzecznika praw konsumenta poskutkowała uwzględnieniem reklamacji obuwia, o którą dwukrotnie wnosił nasz czytelnik. W okresie przedświątecznych zakupów takie sytuacje mogą spotkać każdego, dlatego warto wiedzieć, jak się przed nimi uchronić i czego możemy się - jako kupujący - domagać.



Takie tabliczki są niezgodne z prawem, jednak gdyby zamienić słowo "reklamacji" na "zwrotów", wszystko byłoby w porządku. Takie tabliczki są niezgodne z prawem, jednak gdyby zamienić słowo "reklamacji" na "zwrotów", wszystko byłoby w porządku.

Czy zdarzyło ci się, że reklamacja zakupionego towaru nie została przyjęta?

Sprawa wydawała się banalna. Pan Adam kupił obuwie firmy Lasocki, które miało mu służyć przede wszystkim do chodzenia po biurowych korytarzach. Okazało się jednak, że buty nie wytrzymały nawet takiego użytkowania.

- Trzeciego dnia od zakupu, a drugiego dnia umiarkowanego użytkowania, ujawniło się pęknięcie na szwie jednego z butów. Ponieważ zachowałem dowód zakupu oraz oryginalny kartonik, postanowiłem zgłosić je w sklepie do naprawy gwarancyjnej w ramach niezgodności towaru z umową. Buty przyjęto oraz wysłano do weryfikacji w centrali firmy - opisuje zdarzenie.

Sklep udzielił zgodnie z prawem odpowiedzi w ciągu dwóch tygodni. Treść zaskoczyła jednak pana Adama. W piśmie pojawiły się bowiem wykluczające się nawzajem argumenty związane z negatywnym rozpatrzeniem reklamacji.

W piśmie można przeczytać m.in. iż w ocenianym obuwiu nie stwierdzono wad, ale w następnych linijkach padają zdania, że usterka była już widoczna podczas zakupu i kupujący powinien sam ocenić stan obuwia podczas zakupu i jeśli nie zgadza się z jakością towaru, zwrócić obuwie w ciągu siedmiu dni.

Kolejna próba nakłonienia do zmiany decyzji również nie powiodła się. Udało się dopiero po interwencji gdyńskiego Rzecznika Praw Konsumenta, który zakwestionował podane w odmowie argumenty. Obuwie zostało naprawione. I choć wielu pewnie zrezygnowałoby już po pierwszej próbie i wydało kolejne ponad 100 zł na buty, urzędnicy przekonują, że warto domagać się swoich praw.

- Nie są one jednak nieograniczone. Warto pamiętać, że gdy kupujemy towar w sklepie, nie możemy go zwrócić. Decyduje o tym dobra wola sprzedawcy. Rynek jest taki, że zwykle nie ma z tym problemu. Inaczej jest, gdy kupujemy towar przez internet. Wtedy w ciągu 10 dni można zwrócić zakupiony przedmiot lub rzecz niezależnie od przyczyny - wyjaśnia Ewa Ziarkowska, Miejski Rzecznik Praw Konsumenta w Sopocie.

Gdy po zakupie okaże się, że towar jest niezgodny z umową, jak było to w przypadku butów pana Adama, możemy domagać się naprawy towaru lub wymiany na nowy. Nie ma możliwości wnioskowania o zwrot pieniędzy.

- Bardzo często konsumenci popełniają ten błąd, pisząc reklamację. Pamiętajmy również, że sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do reklamacji. Warto napisać, w jakim czasie szkoda ma zostać naprawiona, bowiem ustawa nie określa tego konkretnie - dodaje Ewa Ziarkowska.

Zaleca też dokładne czytanie kart gwarancyjnych, będących dodatkowym uprawnieniem klienta i dopytywanie o zapisy budzące wątpliwości, zwłaszcza w przypadku sprzętu, który może wymagać naprawy z powodu zużycia się części. Często bowiem niejasne sformułowania blokują odpowiednią naprawę.

Ostatnią instancją, w której klient może dochodzić swoich praw jest Polubowny Sąd Konsumencki przy Inspekcji Handlowej. Sprawa jest bezpłatna, ale strona pokrzywdzona pokrywa koszty rzeczoznawcy, który wyda opinię o przyczynach wystąpienia wad. Jeśli buty nie były np. konserwowane, klient może przegrać.

Miejsca

Opinie (258) ponad 10 zablokowanych

  • na buty zwłaszcza jesienno-zimową porą lepiej zapłacic raz a więcej (4)

    polecam firmy Wojas i Ryłko. Za ok 300-400 zł można kupić solidne buty. Mam ich buty od 3 lat. Wojas od początku bezbłędnie, Ryłko raz reklamowałem delikatnie odklejoną podeszwę. O dziwo bez problemów i już jest ok. Mimo upływu czasu ciągle wyglądają dobrze (oczywiście trzeba dbać)

    Jak chcecie kicz to polecam właśnie firmę, której w nazwie brakuje jeszcze tylko literki "P" na końcu.

    • 9 11

    • (1)

      Za ok 300-400 zł to podeszwa ma być już szyta a nie klejona !!!

      • 5 0

      • zawsze jest szyta i dodatkowo klejona

        • 2 3

    • bzdura. Chodzę w butach wizytowych ze skóry za 140zł od polskiego producenta ze zwykłego butiku już 5 lat. Nie chcą się zedrzeć, a chodzę i codziennie na uczelnię. W butach za 300 zł i więcej połowa to cena za nazwę, a nie za produkt.

      • 3 1

    • To raczej badziew, polecam ecco

      Trochę droższe ale o niebo wygodniejsze i trwalsze
      500 - 600 zł i masz naprawde dobre buty

      • 2 8

  • jesli chodzi o zakupy przez internet to ma sie wiecej niz 10 dni na zwrot... w ciagu 10 dni trzeba poinformowac o checi zwrotu + ma sie 14 dni na odeslanie. w najlepszym wypadku ma sie 24 dni na zwrot.

    • 5 0

  • Buraki z CCC, chciały oszczędzić 100 zł a mają antyreklamę przed Świętami

    • 62 1

  • CCC i reklamacje (2)

    W CCC zazwyczaj domagają się przy reklamacji obuwia (poza dowodem zakupu oczywiście) dodatkowo opakowania, w którym obuwie się znajdowało. A to bzdura! Wcale opakowanie nie jest wymagane. W końcu zakupilismy obuwie, a nie pudełko od obuwia.

    • 41 1

    • opakowanie?

      bzdury Pan gada! opakowanie chcą przy zwrocie, z czysto logicznego względu, że potem ten nowy, nie uzywany produkt który Pan zwrócił muszą wyłożyć do ekspozycji w sklepie. A do reklamacji Pana karton nie jest nikomu potrzebny. Mylicie pojęcia i robicie niepotrzbne afery!! Polak tylko się awanturowac potrafi. Może i Polscy przedsiębiorcy sa do tyłu, ale też Polski klienci...

      • 1 11

    • Nie wiem gdzie oddajesz buty, ale tam gdzie ja reklamuje, przyjmują buty bez pudełka, bez problemu. Jeszcze nie spotkałam się z sytuacją żeby wymagali ode mnie pudło ...

      • 2 2

  • ccc

    Niestety sam mialem podobna sytuacje. Szkoda ze firma z Polkowic tak instrumentalnie zaczela podchodzic do klientow. Ja juz do niech nie naleze...

    • 27 0

  • buty butom nierówne ... (1)

    Każde doświadczenie wzbogaca. Dobrze wiedzieć na przyszłość. Akurat również mam buty Lasockiego, ale jestem z nich bardzo zadowolona, bo świetnie się spisują podczas zimowej pory.

    • 4 8

    • to rozglądaj się za nowymi, zima dopiero się zaczęła, buty nie wytrzymasją do jej końca. Zobaczysz.

      • 6 1

  • Ja w CCC czy Deichmanie już nie kupuję butów bo one nadają się tylko do trumny

    2-3 miesiące i buty rozwalone. Najgorzej jak ci się zimowe rozwalą to idziesz z reklamacją, czekasz miesiąc za decyzje i przez ten miesiąc latasz po śniegu w letnich butach. Lepiej uzbierać kasę i kupić buty Adidasa czy Nike za 200 zł niż te ich badziewie po 70 zł

    • 28 4

  • Większych bzdur w życiu nie słyszałem (6)

    konsument może zwrócić towar w stanie nie używanym w ciągu 10 dni bez podawania przyczyny!

    • 5 25

    • To usłyszysz jak przyjdę do ciebie zwrócić towar.

      • 4 4

    • nie ma zwrotów!!!! (1)

      wg prawa nie ma zwrotów,to jest tylko kodeks wewn, sklepów

      • 15 0

      • zapraszam....

        zapraszam,zacznij czytac prawo

        • 6 2

    • ???

      bzdura!

      • 0 0

    • może ale tylko gdy kupuje przez internet :) to tylko dobra wola sprzedawcy; uwielbiam takich klientów "no ale przecież mogę zwrócić w ciągu 10 dni! idę z tym do uokiku!!"

      • 8 1

    • to mało słyszałeś

      albo w złym kraju słyszałeś. Zwrotów nie ma!!! dobra wola sprzedającego

      • 7 0

  • Ja mam co sezon nowe buty za darmo.

    Właśnie takim sposobem jak reklamacja.
    I tak od sześciu lat co zimę nowe pandolety na za friko :) Trzeba tylko trochę pomyśleć.

    • 11 19

  • Portal Trójmiasto.pl podaje nieprawidłowe informacje. (4)

    Błędne stwierdzenie:

    "Gdy po zakupie okaże się, że towar jest niezgodny z umową, jak było to w przypadku butów pana Adama, możemy domagać się naprawy towaru lub wymiany na nowy. Nie ma możliwości wnioskowania o zwrot pieniędzy."

    Dlaczego nikt nie weryfikuje tego, co redaktorzy publikują??!

    • 6 4

    • To wyjaśnij łaskawie, jak jest w rzeczywistości

      • 4 0

    • (1)

      Skoro jest błąd to napisz jak powinno być....

      • 1 0

      • można domagac się zwrotu pieniedzy, zgodnie z prawem

        • 0 0

    • oczywiście że można wnioskować o zwrot pieniędzy, ale sprzedawca w pierwszej kolejności będzie starał się doprowadzić towar do zgodnego z umową przez jego naprawę.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane