- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (547 opinii)
- 2 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (16 opinii)
- 3 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (24 opinie)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (237 opinii)
- 5 Rekordzista dostał 5 mandatów (82 opinie)
- 6 Były senator PiS trafił do więzienia (355 opinii)
Było niebezpieczne skrzyżowanie, jest estetyczne rondo. Oksywie zrewitalizowane
Zakończył się kolejny etap rewitalizacji Oksywia. Tym razem głównym elementem inwestycji była przebudowa układu drogowego u zbiegu ul. Płk. Dąbka z Bosmańską i Dickmana. Na miejscu jednego z mniej bezpiecznych (ale i niezbyt estetycznych) skrzyżowań w mieście pojawiło się estetyczne rondo.
- Inwestycję zaczęto realizować rok temu
- Jej pierwsze efekty były widoczne już po kilku miesiącach
- W kwietniu tego roku warunkowo dopuszczono do ruchu przebudowywane skrzyżowania
Choć przeprowadzono ją w ramach rewitalizacji dzielnicy, to chodziło w niej nie tylko o estetykę, ale i o bezpieczeństwo. Dlaczego?
Było brzydko i niebezpiecznie
Przed remontem przez całe lata piesi ryzykowali w tym miejscu, wchodząc na szeroki pas jezdni, która nie zapewniała dobrej widoczności nadjeżdżających pojazdów. Kierowcy i rowerzyści borykali się zaś z problemem ograniczonej widoczności i utrudnionym włączaniem się do ruchu z drogi podporządkowanej.
Mimo konsultacji z mieszkańcami i nacisków na urzędników, aby jak najszybciej miejsce to wyremontować, w budżecie brakowało środków. Ostatecznie udało się je wpisać na listę inwestycji rewitalizacyjnych i - w 2019 r. - zaakceptować jej koncepcję.
Pod koniec 2019 r. ruszyły zaś prace nad projektem inwestycji. Nie były one łatwe, bo Oksywie objęte jest ochroną konserwatora zabytków, więc projekt musiał uwzględniać "historyczne dziedzictwo architektoniczno-urbanistyczne". Trzeba było np. przemyśleć, co zrobić ze znajdującą się tam kapliczką, która stała się symbolem okolicy (pozostała ona ostatecznie na środku ronda).
- Celem przebudowy było zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu, a także nadanie priorytetowi komunikacji miejskiej w rejonie skrzyżowań. W obu okolicach zamontowana została także mała architektura: ławki, śmietniki, stojaki na rowery - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Co zmieniły prace na Oksywiu?
- Nawierzchnia jezdni w obrębie skrzyżowań ulic Płk. Dąbka - Bosmańska - Dickmana - Kępa Oksywska została wyniesiona. Poprawiło to bezpieczeństwo (samochody muszą zwolnić) i dało priorytet komunikacji miejskiej.
- Przystanek "Oksywie Górne" w kierunku ul. Dąbka i Bosmańskiej zyskał zatokę, z kolei w kierunku ulicy Arciszewskich jest bezzatokowy.
- Powstały dwa nowe przejścia dla pieszych, azyle oraz zabruk, który uniemożliwi wyprzedzanie pomiędzy przystankami.
- Na skrzyżowaniu ul. Dąbka i Bosmańskiej powstało rondo. W jego centralnym punkcie stanęła zabytkowa kapliczka św. Rocha. Zachowane zostało też rosnące tam drzewo, choć nowe nasadzenia również się pojawiły.
- W kierunku ulicy Dickmana oraz płk. Dąbka rowerzyści mogą teraz jechać albo jezdnią, albo szerokim ciągiem pieszym.
- Zmieniła się przestrzeń wokół przystanków autobusowych. Główny plac przy przystanku północnym wyłożony został nawierzchnią z płyt betonowych, z odwzorowaniem układu ruralistycznego dawnej wsi Oksywie.
- W sąsiedztwie kasztanowców pojawiły się nowe nasadzenia, miejsce wypoczynku, a znajdujące się obok przejście zostało wyniesione nad gruntem i wykonane z nawierzchni imitującej drewno, żeby nie uszkodzić korzeni kasztanowców.
Inne prace prowadzone w ramach rewitalizacji Oksywia
Warto tu zaznaczyć, że to niejedyne prace, które przeprowadzono na terenie Oksywia w ramach rewitalizacji dzielnicy.
Dla pieszych znaczącą różnicę ma zakończona budowa chodnika wzdłuż ul. Arciszewskich
Szereg zmian zaszedł również na ul. Makowskiego
Jej koniec zbiega się z terenem przy cmentarzu parafii pw. św. Michała Archanioła na Oksywiu. To najstarsza gdyńska nekropolia. Również i ta okolica zmieniła się dzięki rewitalizacji - mowa głównie o nowych ławkach i nowej zieleni.
Opinie (82) 1 zablokowana
-
2023-07-17 16:26
Opinia wyróżniona
Nareszcie moge Kogos za cos pochwalic. Wyjatkowo udana rewitalizacja. Brawo !
Główny plac przy przystanku północnym wyłożony został nawierzchnią z płyt betonowych, z odwzorowaniem układu ruralistycznego dawnej wsi Oksywie. Kolejne brawa za to nawiazanie do historii.
- 43 9
Wszystkie opinie
-
2023-07-17 15:49
Wspaniale jak nam się Gdynia rozwija pod okiem obecnych gospodarzy.Kolejna kadensja zapewniona,wszak miasto zrównało się rozwojem z Los Andżeles i prawie dogoniło Singapur.Niesamowita metamorfoza a to rondo jest widocznym znakiem gargantucznej wizji naszych szambelanów.
- 24 5
-
2023-07-17 15:51
Jak piesi mają przejść bez pasów prowadzących do kapliczki? (4)
- 10 5
-
2023-07-17 15:54
na kolanach, oflagowani
- 13 8
-
2023-07-17 15:59
Będzie tunel,ale jeszcze nie wiemy kiedy...))
- 11 3
-
2023-07-17 16:36
przechodzisz jak jest pusto
I tam możesz stać, zanim podjadą polycjanty czy strażniki to wypatrujesz i schodzisz dyskretnie.
- 3 0
-
2023-07-17 16:49
Przecież wcześniej też do tej kapliczki nie było pasów
- 5 0
-
2023-07-17 15:51
To drzewo lepiej ogrodzić bo ktoś uderzy moi mili. Zagapieni w smartfony mogę sobie nie poradzić.
- 3 8
-
2023-07-17 15:51
(9)
rozumiem ze jak policja przyfiluje kogos przy kapliczce to z miejsca mandat za przekroczenie jezdni w niedozwolonym miejscy przyklei
- 27 22
-
2023-07-17 16:28
Idź lewaku (5)
Boli cie nasza religia ??
- 8 18
-
2023-07-17 16:50
Tu nie chodzi o religie (4)
Tylko o to ze wjeżdżasz na rondo a tam babcia z balkonikiem ciśnie do kapliczki kogo wina będzie jak ktoś babcie zmiecie z ulicy ? Ktoś bierze odpowiedzialność i wypłaca odszkodowania .. bo jak tak jest w umówie to luz.
- 10 8
-
2023-07-17 17:08
Zmiecie babcie z jezdni (2)
Przestan jeździć jak ci wyborcy tuska z Krakowa, to nikogo nie zmieciesz
- 4 17
-
2023-07-17 17:21
Albo kierowcy PiSu.
- 11 2
-
2023-07-18 01:00
Jak Komorowski przed wyborami.
- 0 0
-
2023-07-18 00:59
Czyja wina i czy to Twoja babcia?
- 0 0
-
2023-07-17 16:56
(1)
Można jeżdzić w kółko po rondzie i odmawiać różaniec.
- 14 3
-
2023-07-17 17:10
Ty jako antykatol tuska
Mozesz co najwyżej sobie palić biblię z nergalem
- 3 14
-
2023-07-18 00:59
Tak będzie.
- 0 0
-
2023-07-17 15:52
(2)
4 lata na budowę 2 ławek i mini ronda...zaprawdę ogromny szacunek i gratulacje za to osiągnięcie.Zapisze się to złotymi zgłoskami w historii miasta z morza i marzeń.Ależ mamy wizjonerów na miarę dawnych faraonów.
- 34 9
-
2023-07-17 16:16
Jakie 4 lata co ty bredzisz
Poszło szybko
- 4 7
-
2023-07-17 16:30
i do tego ponoć kilka bubli jeśli chodzi o bezpieczne rozwiązania drogowe pieszych, rowerzystów i samochodów...
- 3 1
-
2023-07-17 15:53
brawo wojtek! (1)
jak ty mnie zaimponowałeś w tym momencie
- 26 4
-
2023-07-17 16:00
Są pewne niedociągnięcia... Niedociągnięcia? A gdzie ty tu widzisz dociągnięcia?!
- 2 4
-
2023-07-17 15:54
Ani to estetyczne ani funkcjonalne (2)
Niestety, ale zabetonowano dużo terenu, a autobusy mają przystanki na jezdni, więc blokują ruch.
- 27 29
-
2023-07-17 16:17
Wielki mintam ruch (1)
No naprawdę
- 3 3
-
2023-07-17 18:35
Skoro prawie nie ma ruchu, to po co rondo?
- 2 1
-
2023-07-17 15:58
Rondo to też z krzyżowanie. Z ruchem okrężnym.
- 6 5
-
2023-07-17 16:00
(2)
Ostatnio na tym rondzie przez kilka leżało czerwone szkło, więc obstawiam pierwszą stłuczkę i zbity reflektor.
- 3 6
-
2023-07-17 16:37
takich mamy kierowców (1)
- 3 2
-
2023-07-17 17:24
Miało być bezpieczniej. Od lat tu stłuczek nie było, a ruch jest spory w godzinach szczytu, więc chyba raczej skutek jest odwrotny do zamierzonego.
- 0 2
-
2023-07-17 16:04
Bezsensowna "inwestycja" (5)
na drodze o prawie żadnym ruchu, ale co tam stać nas! mówi Marek
- 19 18
-
2023-07-17 16:37
No jak prawie żadnym (3)
A 128, 150, 152 i 197 jak tam jadą to żaden ruch? Nieraz kilka naraz się zbiera, więc ruch jest.
- 8 1
-
2023-07-17 19:28
3 autobusy na krzyż (1)
- 0 3
-
2023-07-17 23:51
4
- 1 0
-
2023-07-18 01:03
Jadą jeden za drugim, a potem 20-30 minut przerwy. W dzień roboczy.
- 0 0
-
2023-07-18 01:12
Bezsensowny
wpisy s o prawie żadnym znaczeniu, ale co tam. Stać cię!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.