- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (438 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (143 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (273 opinie)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Tramwaje przyspieszą. Średnia prędkość wzrośnie z 17 do 20 km/h
Najwolniejsze w Gdańsku są tramwaje na liniach 4 i 5 (16,6 km/h). Najszybciej jadą składy linii 7 (18 km/h). Miejscy urzędnicy chcą podnieść średnią prędkość tramwajów z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h. Jeżeli tak się stanie, gdańskie tramwaje doszlusują do czołówki najszybszych składów w Polsce.
To reakcja m.in. na naszą publikację, w której opisaliśmy przypadek tramwaju na al. Adamowicza, który podczas przejazdu przez skrzyżowania ma tzw. priorytet. Mówiąc prościej: komunikacja miejska jest w tym miejscu ważniejsza niż samochody, które muszą czekać dłużej na zielone światło.
Jak się okazuje, to też początek obranej przez miasto drogi i zarazem jeden ze sposobów na podniesienie prędkości, z jaką tramwaje poruszają się po Gdańsku. Prezydent Borawski zauważył bowiem to, o czym od dawna mówią sami pasażerowie.
Średnia prędkość, z jaką dziś poruszają się tramwaje po Gdańsku to raptem 17,1 km/h. Miejscy urzędnicy planują przyspieszenie składów i podniesienia jej do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h.
- Jeśli mówimy o średniej prędkości, to ona będzie nadal różniła się zależnie od linii, lokalnej charakterystyki itd. Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich (a więc ze skrzyżowaniami z sygnalizacją itd.), jak i na odcinkach szybkich, o charakterze bezkolizyjnym (al. Armii Krajowej, al. Rzeczpospolitej) - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
I choć plan podniesienia prędkości tramwajów do ponad 20km/h na pierwszy rzut oka nie wygląda spektakularnie, taka średnia pozwoli dorównać gdańskim tramwajom do czołówki najszybszych składów w Polsce.
Raport na temat prędkości tramwajów w Polsce (plik PDF)
Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:
- zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
- zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
- przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
- podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.
- Ważne jest też wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem światło zmieni się na "stój" - wyjaśnia Sieliwończyk.
"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej
Miasto chce swoje działania podzielić na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".
- Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.
- Drugie, związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.
Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich, jak i na odcinkach szybkich.- Na ogromnej części sygnalizacji świetlnych w Gdańsku występują możliwości zwiększenia przepustowości dla tramwajów, szczególnie z wykorzystaniem wspomnianego priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną. Przykładem skrzyżowania, na którym zapewniona jest niewystarczająca przepustowość dla tramwajów jest Hucisko. Niemniej, wytypowanie lokalizacji, w których zmiany w pracy sygnalizacji świetlnej będą rozwiązaniem optymalnym, jako narzędzie mające na celu zwiększenie średniej prędkości tramwajów powinno być poprzedzone analizą miejsc problematycznych na tramwajowej mapie Gdańska i możliwych rozwiązań poprawiających czas przejazdu oraz komfort podróży - mówi gdański urzędnik.
Co zrobić, by przyspieszyć tramwaje?
Wiadomo natomiast, że przedłużenie peronów umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji dotyczy obu głównych tras na dolnym tarasie: trasy wzdłuż al. Zwycięstwa do Opery i dalej do Jelitkowa zarówno przez Wrzeszcz-Oliwę, jak i Zaspę-Przymorze oraz al. Havla i Witosa.
- Środkiem jest zastosowanie rozjazdów i tzw. krzyżownic głębokorowkowych pozwalających na przejazd z większymi prędkościami, zwłaszcza na odcinkach międzyprzystankowych - mówi Sieliwończyk.
Rozkłady kursowania tramwajów i autobusów
Miasto zapowiada, że pierwsze efekty prowadzonych działań, tzn. skrócenie rozkładowego czasu jazdy większości linii tramwajowych będą widoczne w tym roku.
Opinie (379) 8 zablokowanych
-
2021-06-18 15:05
Trzymajcie mocno czapki,
bo wiatr porwie. Tak będzie szybko......
- 8 0
-
2021-06-18 16:31
20km - to niemal jak pendolino
trzeba będzie zamówić wychylane pudła
- 5 1
-
2021-06-18 16:58
Tusk to fachowiec jak tatus (1)
- 7 2
-
2021-06-18 21:20
Oby nie chciał sprzedać ztm-u
- 0 0
-
2021-06-18 19:01
Coś czuję że nasze tramwaje wejdą w nadświetlną.
- 8 0
-
2021-06-18 19:39
pisać to trza umić (3)
Powinno być: "okazuje się", zamiast "się okazuje". Co jak co, ale dziennikarz powinien umieć pisać!
- 4 0
-
2021-06-19 06:01
(2)
Pić trza umić. Pisać niekoniecznie xd.
- 0 0
-
2021-06-19 08:28
PiS ać niekoniecznie xD
- 0 0
-
2021-06-19 12:37
ooootototo
Co do pierwszego stwierdzenia - 1000% racji! :D
Jeśli chodzi o drugie - zostaję przy swoim :P- 0 0
-
2021-06-18 19:41
Nie rozumiem dlaczego np. w Oliwie tramwaj ma krótsze zielone światła niż auta jadące w tym samym kierunku.
O automatyce rozpoznającej czy jedzie tramwaj już nie mówię. Przerasta naszych inżynierków. A zmiana toru musi być na wajchę bo jak przymrozi to będzie problem.
- 4 0
-
2021-06-18 19:45
Ikolejny przykład wazeliny komunikacja miejska ale autobusem bez emisyjnym a nie przestarzałym tramwajem! (1)
Tramwaj jest najmniej efektywnym transportem ,najbardziej kosztownym i najbardziej awaryjnym jednoczesnie największym szkodnikiem generujący ogromny hałas zawłaszczenie miejsca i ciasnym nie wygodnym .I blokującym cała linie gdy jeden sie zepsuje i szkodnikiem dla nieruchomosci bo to te kilkadziesiat ton powoduje pekniecia scian w budynkach!!
Jedyne wyjscie to zastapic te koszmarne torowiska buspasami zostanie jeszcze wiecej miejsca po nich a nimi mogą sie poruszać tez inni!!- 4 6
-
2021-06-18 22:13
Tu jest Polska i wybiera się wszystko co najgorsze, nie wytłumaczysz im
- 0 1
-
2021-06-18 19:53
Chcecie przyspieszyć? Skorzystajcie ze sprawdzonych sposobów.
W Brukseli w centrum tramwaje jezdżą pod ziemią. I są na prawdę szybkie.
- 6 0
-
2021-06-18 20:00
Tata pozdrowienia dla wichury
Oby się nie wykoleił przez tego prezesa wiatraa
- 0 0
-
2021-06-18 22:16
"doszlusują" ?! (1)
- 3 0
-
2021-06-19 08:29
nie panimajesz?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.