- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (442 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (145 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (274 opinie)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Tramwaje przyspieszą. Średnia prędkość wzrośnie z 17 do 20 km/h
Najwolniejsze w Gdańsku są tramwaje na liniach 4 i 5 (16,6 km/h). Najszybciej jadą składy linii 7 (18 km/h). Miejscy urzędnicy chcą podnieść średnią prędkość tramwajów z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h. Jeżeli tak się stanie, gdańskie tramwaje doszlusują do czołówki najszybszych składów w Polsce.
To reakcja m.in. na naszą publikację, w której opisaliśmy przypadek tramwaju na al. Adamowicza, który podczas przejazdu przez skrzyżowania ma tzw. priorytet. Mówiąc prościej: komunikacja miejska jest w tym miejscu ważniejsza niż samochody, które muszą czekać dłużej na zielone światło.
Jak się okazuje, to też początek obranej przez miasto drogi i zarazem jeden ze sposobów na podniesienie prędkości, z jaką tramwaje poruszają się po Gdańsku. Prezydent Borawski zauważył bowiem to, o czym od dawna mówią sami pasażerowie.
Średnia prędkość, z jaką dziś poruszają się tramwaje po Gdańsku to raptem 17,1 km/h. Miejscy urzędnicy planują przyspieszenie składów i podniesienia jej do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h.
- Jeśli mówimy o średniej prędkości, to ona będzie nadal różniła się zależnie od linii, lokalnej charakterystyki itd. Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich (a więc ze skrzyżowaniami z sygnalizacją itd.), jak i na odcinkach szybkich, o charakterze bezkolizyjnym (al. Armii Krajowej, al. Rzeczpospolitej) - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
I choć plan podniesienia prędkości tramwajów do ponad 20km/h na pierwszy rzut oka nie wygląda spektakularnie, taka średnia pozwoli dorównać gdańskim tramwajom do czołówki najszybszych składów w Polsce.
Raport na temat prędkości tramwajów w Polsce (plik PDF)
Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:
- zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
- zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
- przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
- podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.
- Ważne jest też wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem światło zmieni się na "stój" - wyjaśnia Sieliwończyk.
"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej
Miasto chce swoje działania podzielić na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".
- Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.
- Drugie, związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.
Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich, jak i na odcinkach szybkich.- Na ogromnej części sygnalizacji świetlnych w Gdańsku występują możliwości zwiększenia przepustowości dla tramwajów, szczególnie z wykorzystaniem wspomnianego priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną. Przykładem skrzyżowania, na którym zapewniona jest niewystarczająca przepustowość dla tramwajów jest Hucisko. Niemniej, wytypowanie lokalizacji, w których zmiany w pracy sygnalizacji świetlnej będą rozwiązaniem optymalnym, jako narzędzie mające na celu zwiększenie średniej prędkości tramwajów powinno być poprzedzone analizą miejsc problematycznych na tramwajowej mapie Gdańska i możliwych rozwiązań poprawiających czas przejazdu oraz komfort podróży - mówi gdański urzędnik.
Co zrobić, by przyspieszyć tramwaje?
Wiadomo natomiast, że przedłużenie peronów umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji dotyczy obu głównych tras na dolnym tarasie: trasy wzdłuż al. Zwycięstwa do Opery i dalej do Jelitkowa zarówno przez Wrzeszcz-Oliwę, jak i Zaspę-Przymorze oraz al. Havla i Witosa.
- Środkiem jest zastosowanie rozjazdów i tzw. krzyżownic głębokorowkowych pozwalających na przejazd z większymi prędkościami, zwłaszcza na odcinkach międzyprzystankowych - mówi Sieliwończyk.
Rozkłady kursowania tramwajów i autobusów
Miasto zapowiada, że pierwsze efekty prowadzonych działań, tzn. skrócenie rozkładowego czasu jazdy większości linii tramwajowych będą widoczne w tym roku.
Opinie (379) 8 zablokowanych
-
2021-06-18 11:28
Obłęd miasteczko z super predkoscia
- 4 1
-
2021-06-18 11:29
(3)
Dulkiewicz czy to coś ogarniasz w ogóle?...
- 6 0
-
2021-06-18 11:33
fejsbuczka i podróze (1)
- 4 0
-
2021-06-18 12:23
ale chyba nie rydwanem?
- 3 0
-
2021-06-18 21:11
Caryca Dulkiewicz tylko się lansuje
- 3 0
-
2021-06-18 11:33
autonomiczność tramwajów + priorytet
tak powinno być, i won z samochodami z centrum
- 4 3
-
2021-06-18 11:37
Podpowiadam - autobus na buspasie jeździ szybciej
Autobus może być na gaz lub wodór, buspasem mogą dodatkowo jeździć karetki. Autobus mógłby nawet przejechać ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego nie demolując okolicy. Ale nie, lepiej ładować parę w XIX wieczną technologię - 40 tonowe tramwaje i cieszyć się, że przyspieszą do 20km/h.
- 5 4
-
2021-06-18 11:39
Piękne, po,skie slowo "doszlusują".
- 2 0
-
2021-06-18 11:47
ile pieniędzy zarabia w radzie Michał Tusk? (3)
To nie są dane wrażliwe.
- 7 3
-
2021-06-18 18:47
Milion (1)
- 1 1
-
2021-06-18 19:30
Nie prawda kłamiesz trollu Zarabia 3 miliony plus premie na waciki
- 0 1
-
2021-06-18 21:13
Tusk 4 tys brutto 30 000 pod stołem co miesiąc bo jest wielkim fachowcem
- 0 0
-
2021-06-18 11:51
Niech sobie przyśpieszają. Do puki nie będzie więcej tramwajów to i tak to G da.
- 1 1
-
2021-06-18 11:59
Gdańsk za Wrocławiem (1)
czyli teraz jest tragicznie, bo tam tramwaje dzielą jezdnię z samochodami i stoją w korkach. Dobrze że ktoś na stanowisku nareszcie to zauważył. Mógłby jeszcze pomyśleć o odwrocie od polityki usprawiedliwiania importu niemieckiego złomu dokonywanej przez zakup tramwajów dwukierunkowych i dwustronnych, przez co w środku marnuje się sporo miejsca. Czas wymienić lekko zmodernizowany złom z barokowymi schodami w środku na normalne, nowoczesne, niskopodłogowe (w całości, nie w 6 m.kw.) tramwaje.
- 4 2
-
2021-06-18 12:32
a średnia prędkość prawie ta sama - u nas 17,1km/h, a we Wrocławiu 17,8
Wrocław 11 miejsce w rankingu średniej prędkości
Gdańsk 12 miejsce- 0 0
-
2021-06-18 12:29
Wy ogarnijcie najpierw by sygnalizacja dzialala tak by udrazniac ruch a nie ze zielone sie pali (1)
Dla kierunku gdzie nic nie jedzie a czerwone dla sznura aut.
- 2 1
-
2021-06-18 13:09
I odwrotnie - czerwone dla pieszych mimo że nic nie jedzie.
- 1 0
-
2021-06-18 12:32
nasz prezydętka powinna szybko ogłosić inicjatywę że z 20km/h na 10km/h jak na grunwaldzkiej (1)
żeby było bezpieczniej, tak zadbała o kierowców to niech dba o pasażerów GAIT, dla kochanych gdańszczan i gdańszczanek
- 4 1
-
2021-06-18 13:23
No i co, stało się coś na ten Grunwaldzkiej jak jest 50? Ludzie z głodu umierają teraz zanim przejadą ten odcinek czy co? Nic się nie zmieniło bo i tak od świateł do świateł a włączanie się do ruchu jest bezpieczniejsze.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.