- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (450 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (37 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Tramwaje przyspieszą. Średnia prędkość wzrośnie z 17 do 20 km/h
Najwolniejsze w Gdańsku są tramwaje na liniach 4 i 5 (16,6 km/h). Najszybciej jadą składy linii 7 (18 km/h). Miejscy urzędnicy chcą podnieść średnią prędkość tramwajów z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h. Jeżeli tak się stanie, gdańskie tramwaje doszlusują do czołówki najszybszych składów w Polsce.
To reakcja m.in. na naszą publikację, w której opisaliśmy przypadek tramwaju na al. Adamowicza, który podczas przejazdu przez skrzyżowania ma tzw. priorytet. Mówiąc prościej: komunikacja miejska jest w tym miejscu ważniejsza niż samochody, które muszą czekać dłużej na zielone światło.
Jak się okazuje, to też początek obranej przez miasto drogi i zarazem jeden ze sposobów na podniesienie prędkości, z jaką tramwaje poruszają się po Gdańsku. Prezydent Borawski zauważył bowiem to, o czym od dawna mówią sami pasażerowie.
Średnia prędkość, z jaką dziś poruszają się tramwaje po Gdańsku to raptem 17,1 km/h. Miejscy urzędnicy planują przyspieszenie składów i podniesienia jej do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h.
- Jeśli mówimy o średniej prędkości, to ona będzie nadal różniła się zależnie od linii, lokalnej charakterystyki itd. Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich (a więc ze skrzyżowaniami z sygnalizacją itd.), jak i na odcinkach szybkich, o charakterze bezkolizyjnym (al. Armii Krajowej, al. Rzeczpospolitej) - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
I choć plan podniesienia prędkości tramwajów do ponad 20km/h na pierwszy rzut oka nie wygląda spektakularnie, taka średnia pozwoli dorównać gdańskim tramwajom do czołówki najszybszych składów w Polsce.
Raport na temat prędkości tramwajów w Polsce (plik PDF)
Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:
- zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
- zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
- przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
- podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.
- Ważne jest też wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem światło zmieni się na "stój" - wyjaśnia Sieliwończyk.
"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej
Miasto chce swoje działania podzielić na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".
- Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.
- Drugie, związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.
Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich, jak i na odcinkach szybkich.- Na ogromnej części sygnalizacji świetlnych w Gdańsku występują możliwości zwiększenia przepustowości dla tramwajów, szczególnie z wykorzystaniem wspomnianego priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną. Przykładem skrzyżowania, na którym zapewniona jest niewystarczająca przepustowość dla tramwajów jest Hucisko. Niemniej, wytypowanie lokalizacji, w których zmiany w pracy sygnalizacji świetlnej będą rozwiązaniem optymalnym, jako narzędzie mające na celu zwiększenie średniej prędkości tramwajów powinno być poprzedzone analizą miejsc problematycznych na tramwajowej mapie Gdańska i możliwych rozwiązań poprawiających czas przejazdu oraz komfort podróży - mówi gdański urzędnik.
Co zrobić, by przyspieszyć tramwaje?
Wiadomo natomiast, że przedłużenie peronów umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji dotyczy obu głównych tras na dolnym tarasie: trasy wzdłuż al. Zwycięstwa do Opery i dalej do Jelitkowa zarówno przez Wrzeszcz-Oliwę, jak i Zaspę-Przymorze oraz al. Havla i Witosa.
- Środkiem jest zastosowanie rozjazdów i tzw. krzyżownic głębokorowkowych pozwalających na przejazd z większymi prędkościami, zwłaszcza na odcinkach międzyprzystankowych - mówi Sieliwończyk.
Rozkłady kursowania tramwajów i autobusów
Miasto zapowiada, że pierwsze efekty prowadzonych działań, tzn. skrócenie rozkładowego czasu jazdy większości linii tramwajowych będą widoczne w tym roku.
Opinie (379) 8 zablokowanych
-
2021-06-18 10:10
parodia
hura , sukces "miasta" no to kto leci po "krówke" ? /jjak to mozliwe jezli nie ma dnia zeby nie było awari ?wiadomoscv ta chyba tylko dla naiwnych . kolorowych ka pu si . onbi uwierza .
- 4 0
-
2021-06-18 10:11
Jak dobrze pamiętam
to ostatnio nawet hulajnoga szybciej jechała od T kiedy jeszcze nie było ogranicznika V.
- 4 0
-
2021-06-18 10:19
Kpina
Pamiętajcie że to jest średnia prędkość jazdy, którą osiąga tramwaj między pętlą a pętlą.
Dla pasażera te prędkości są znacznie niższe, bo w planie podróży trzeba uwzględnić czas oczekiwania na tramwaj no i czas dojścia do i z przystanku.
W praktyce korzystając z komunikacji miejskiej (bo w sumie w autobusach wygląda to podobnie), to prędkość od adresu początkowego do docelowego rzadko przekracza 10-12km/h.
Naprawdę szybciej jest rowerem (średnie prędkości około 18km/h) , nie mówiąc już o jeździe samochodem (średnia prędkość około 28-30km/h)- 7 1
-
2021-06-18 10:20
ja tam jezdze rowerem
juz nigdy ta smieszna firma grosza ode mnie nie ujrzy :D
- 2 0
-
2021-06-18 10:20
Ale czy zrobią tory?
Przecież stan torów tramwajowych w naszym mieście to kpina... może powinni się najpierw zająć tą sprawą
- 4 1
-
2021-06-18 10:21
Ja
Jak fachowcy typu Tusk..... to musi być lepiej A.Gold
- 5 1
-
2021-06-18 10:33
Komunikacja miejska w czasach pandemii to fatalny pomysł. (3)
- 7 4
-
2021-06-18 11:00
(1)
A po czasach pandemii?
- 1 0
-
2021-06-18 11:02
Też.
- 0 2
-
2021-06-18 22:02
Pandemia nie istnieje
A życie musi się toczyc
- 2 1
-
2021-06-18 10:41
No to już skafandry antyprzeciążeniowe potrzebne do takiej prędkości!...
- 4 0
-
2021-06-18 10:41
Kto normalny jezdzi zkm???tylko biedaki albo i...
- 4 4
-
2021-06-18 11:26
Toż to prędkość kosmiczna :-)
Obstawiam, że to III prędkość kosmiczna, bo gdańscy urzędnicy już dawno opuścili nasz Układ Słoneczny. Hallo, tu Ziemia !!!
- 7 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.