• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje przyspieszą. Średnia prędkość wzrośnie z 17 do 20 km/h

Szymon Zięba
18 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
Średnia prędkość tramwajów linii 5 to zaledwie 16,6 km/h.
 Średnia prędkość tramwajów linii 5 to zaledwie 16,6 km/h.

Najwolniejsze w Gdańsku są tramwaje na liniach 4 i 5 (16,6 km/h). Najszybciej jadą składy linii 7 (18 km/h). Miejscy urzędnicy chcą podnieść średnią prędkość tramwajów z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h. Jeżeli tak się stanie, gdańskie tramwaje doszlusują do czołówki najszybszych składów w Polsce.



Jaki rodzaj transportu powinien być najbardziej promowany w mieście?

- Tramwaje jeżdżą po naszym mieście zbyt wolno. To fakt, z którym nie mam zamiaru polemizować i tłumaczyć, trzeba mocno wziąć się do pracy, aby ten stan zmienić. Zwróciłem się o pomoc i powierzyłem przygotowanie zdecydowanych zmian w tym zakresie dwóm fachowcom: dr inż. Jackowi SzmaglińskiemuPolitechniki GdańskiejMichałowi Tuskowi z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Wspólnie z wieloma urzędnikami z naszych służb miejskich (...) zrealizujemy ten projekt - zadeklarował Piotr Borawski.
To reakcja m.in. na naszą publikację, w której opisaliśmy przypadek tramwaju na al. Adamowicza, który podczas przejazdu przez skrzyżowania ma tzw. priorytet. Mówiąc prościej: komunikacja miejska jest w tym miejscu ważniejsza niż samochody, które muszą czekać dłużej na zielone światło.

Zmiany zapowiedział wiceprezydent Piotr Borawski. Zmiany zapowiedział wiceprezydent Piotr Borawski.
Jak się okazuje, to też początek obranej przez miasto drogi i zarazem jeden ze sposobów na podniesienie prędkości, z jaką tramwaje poruszają się po Gdańsku. Prezydent Borawski zauważył bowiem to, o czym od dawna mówią sami pasażerowie.

Średnia prędkość, z jaką dziś poruszają się tramwaje po Gdańsku to raptem 17,1 km/h. Miejscy urzędnicy planują przyspieszenie składów i podniesienia jej do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h.

- Jeśli mówimy o średniej prędkości, to ona będzie nadal różniła się zależnie od linii, lokalnej charakterystyki itd. Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich (a więc ze skrzyżowaniami z sygnalizacją itd.), jak i na odcinkach szybkich, o charakterze bezkolizyjnym (al. Armii Krajowej, al. Rzeczpospolitej) - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
I choć plan podniesienia prędkości tramwajów do ponad 20km/h na pierwszy rzut oka nie wygląda spektakularnie, taka średnia pozwoli dorównać gdańskim tramwajom do czołówki najszybszych składów w Polsce.

Raport na temat prędkości tramwajów w Polsce (plik PDF)

Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:

  • zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
  • zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
  • przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
  • podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.

- Ważne jest też wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem światło zmieni się na "stój" - wyjaśnia Sieliwończyk.

"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej



Miasto chce swoje działania podzielić na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".

  1. Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.
  2. Drugie, związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.

Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich, jak i na odcinkach szybkich.
- Na ogromnej części sygnalizacji świetlnych w Gdańsku występują możliwości zwiększenia przepustowości dla tramwajów, szczególnie z wykorzystaniem wspomnianego priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną. Przykładem skrzyżowania, na którym zapewniona jest niewystarczająca przepustowość dla tramwajów jest Hucisko. Niemniej, wytypowanie lokalizacji, w których zmiany w pracy sygnalizacji świetlnej będą rozwiązaniem optymalnym, jako narzędzie mające na celu zwiększenie średniej prędkości tramwajów powinno być poprzedzone analizą miejsc problematycznych na tramwajowej mapie Gdańska i możliwych rozwiązań poprawiających czas przejazdu oraz komfort podróży - mówi gdański urzędnik.

Co zrobić, by przyspieszyć tramwaje?



Wiadomo natomiast, że przedłużenie peronów umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji dotyczy obu głównych tras na dolnym tarasie: trasy wzdłuż al. Zwycięstwa do Opery i dalej do Jelitkowa zarówno przez Wrzeszcz-Oliwę, jak i Zaspę-Przymorze oraz al. Havla i Witosa.

- Środkiem jest zastosowanie rozjazdów i tzw. krzyżownic głębokorowkowych pozwalających na przejazd z większymi prędkościami, zwłaszcza na odcinkach międzyprzystankowych - mówi Sieliwończyk.

Rozkłady kursowania tramwajów i autobusów



Miasto zapowiada, że pierwsze efekty prowadzonych działań, tzn. skrócenie rozkładowego czasu jazdy większości linii tramwajowych będą widoczne w tym roku.

Opinie (379) 8 zablokowanych

  • Urzędnicy !!!

    chcą podnieść... brawo urzędnicy...

    • 3 0

  • Tramwaj.

    Może należy poprawić stan torowiska na skrzyżowaniu Havla - Świętokrzyska. Hałas przejazdu tramwaju jest ogromny. Mamy wrażenie ,że tramwaj spada na jezdnię a chyba przejazd powinien przebiegać w miarę płynnie.

    • 6 1

  • Urzędnicy...

    to potęga !!!

    • 3 0

  • Jak sie za ro wezma spece z ZTM to predkosc spadnie

    • 4 0

  • teraz to będzie rzucało jak będą ruszały i hamowały (5)

    Pomiędzy przystankami są małe odległości, więc żeby przyspieszyć przejazd, trzeba będzie nieźle przyspieszyć i zahamować - inaczej nie da rady. Ktoś chyba nie miał dobrego pomysłu. Starsi ludzie pokochają jeżdżenie tramwajami jeszcze mocniej.

    • 5 5

    • (4)

      W jaki sposób wydłużenie przystanków i inna regulacja świateł ma spowodować większe szarpanie?

      • 2 0

      • Zwiększenie szybkości przejazdu na odcinkach tej samej długości spowoduje, że trzeba bedzie szybciej ruszac i hamowac (3)

        • 1 2

        • (2)

          Ale zwiększona ma być prędkość średnia a nie chwilowa

          • 2 3

          • (1)

            Daj spokój, nie pogadasz. On nie rozumie tej różnicy ale pozwalamy mu wyberać rząd :-)

            • 3 1

            • I mamy to co mamy

              • 1 1

  • Każde zwiększenie prędkości tramwajów będzie skutkowało zwiększona ilościa wypadków z ich udziałem. (1)

    Tramwaj to nie rower i zatrzymanie takiej masy to jest problem !!!!

    • 0 10

    • Chodzi o zwiększenie prędkości średniej a nie chwilowej

      Czyli m.in. zlikwidowanie postojów na światłach. Czytałeś w ogóle artykuł, czy tylko nagłówek?

      • 3 1

  • wywalić samochodziarzy z miasta i okaże się że tramwaj może i 3x szybciej jechać

    • 3 5

  • Wprowadzić ruchome chodniki

    nawet na ścieżkach dla rowerów mogły by być, nie trzeba byłoby pedałować

    • 4 0

  • Dodatkowy tor do skrętu w Kartuską na Hucisku by się przydał i rozwiązał dużo problemów.

    • 3 2

  • żadne przyspieszenie tramwaju nie skróci ogólnego czasu przejazdu "drzwi - drzwi" o ile nie poprawi się

    komfortu i bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów chcących docierać do przystanków transportu publicznego. Warto myśleć systemowo - o całym "łańcuchu podróży" a nie głównie lub wyłącznie o kwestiach technicznych i organizacji ruchu. Badania wykazują, że więcej osób jest skłonnych przesiadać z samochodu na rower (rower wspomagany elektrycznie) niż z samochodu na tramwaj. Dlatego wyniki tej sondy nie są miarodajne i wymagają komentarza oraz wielu działań wyjaśniających podejmowanych przez dział promocji urzędu miejskiego w Gdańsku.

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane