- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (449 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (36 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Tramwaje przyspieszą. Średnia prędkość wzrośnie z 17 do 20 km/h
Najwolniejsze w Gdańsku są tramwaje na liniach 4 i 5 (16,6 km/h). Najszybciej jadą składy linii 7 (18 km/h). Miejscy urzędnicy chcą podnieść średnią prędkość tramwajów z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h. Jeżeli tak się stanie, gdańskie tramwaje doszlusują do czołówki najszybszych składów w Polsce.
To reakcja m.in. na naszą publikację, w której opisaliśmy przypadek tramwaju na al. Adamowicza, który podczas przejazdu przez skrzyżowania ma tzw. priorytet. Mówiąc prościej: komunikacja miejska jest w tym miejscu ważniejsza niż samochody, które muszą czekać dłużej na zielone światło.
Jak się okazuje, to też początek obranej przez miasto drogi i zarazem jeden ze sposobów na podniesienie prędkości, z jaką tramwaje poruszają się po Gdańsku. Prezydent Borawski zauważył bowiem to, o czym od dawna mówią sami pasażerowie.
Średnia prędkość, z jaką dziś poruszają się tramwaje po Gdańsku to raptem 17,1 km/h. Miejscy urzędnicy planują przyspieszenie składów i podniesienia jej do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h.
- Jeśli mówimy o średniej prędkości, to ona będzie nadal różniła się zależnie od linii, lokalnej charakterystyki itd. Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich (a więc ze skrzyżowaniami z sygnalizacją itd.), jak i na odcinkach szybkich, o charakterze bezkolizyjnym (al. Armii Krajowej, al. Rzeczpospolitej) - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
I choć plan podniesienia prędkości tramwajów do ponad 20km/h na pierwszy rzut oka nie wygląda spektakularnie, taka średnia pozwoli dorównać gdańskim tramwajom do czołówki najszybszych składów w Polsce.
Raport na temat prędkości tramwajów w Polsce (plik PDF)
Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:
- zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
- zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
- przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
- podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.
- Ważne jest też wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem światło zmieni się na "stój" - wyjaśnia Sieliwończyk.
"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej
Miasto chce swoje działania podzielić na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".
- Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.
- Drugie, związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.
Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich, jak i na odcinkach szybkich.- Na ogromnej części sygnalizacji świetlnych w Gdańsku występują możliwości zwiększenia przepustowości dla tramwajów, szczególnie z wykorzystaniem wspomnianego priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną. Przykładem skrzyżowania, na którym zapewniona jest niewystarczająca przepustowość dla tramwajów jest Hucisko. Niemniej, wytypowanie lokalizacji, w których zmiany w pracy sygnalizacji świetlnej będą rozwiązaniem optymalnym, jako narzędzie mające na celu zwiększenie średniej prędkości tramwajów powinno być poprzedzone analizą miejsc problematycznych na tramwajowej mapie Gdańska i możliwych rozwiązań poprawiających czas przejazdu oraz komfort podróży - mówi gdański urzędnik.
Co zrobić, by przyspieszyć tramwaje?
Wiadomo natomiast, że przedłużenie peronów umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji dotyczy obu głównych tras na dolnym tarasie: trasy wzdłuż al. Zwycięstwa do Opery i dalej do Jelitkowa zarówno przez Wrzeszcz-Oliwę, jak i Zaspę-Przymorze oraz al. Havla i Witosa.
- Środkiem jest zastosowanie rozjazdów i tzw. krzyżownic głębokorowkowych pozwalających na przejazd z większymi prędkościami, zwłaszcza na odcinkach międzyprzystankowych - mówi Sieliwończyk.
Rozkłady kursowania tramwajów i autobusów
Miasto zapowiada, że pierwsze efekty prowadzonych działań, tzn. skrócenie rozkładowego czasu jazdy większości linii tramwajowych będą widoczne w tym roku.
Opinie (379) 8 zablokowanych
-
2021-06-18 09:43
Urzędnicy !!!
chcą podnieść... brawo urzędnicy...
- 3 0
-
2021-06-18 09:45
Tramwaj.
Może należy poprawić stan torowiska na skrzyżowaniu Havla - Świętokrzyska. Hałas przejazdu tramwaju jest ogromny. Mamy wrażenie ,że tramwaj spada na jezdnię a chyba przejazd powinien przebiegać w miarę płynnie.
- 6 1
-
2021-06-18 09:46
Urzędnicy...
to potęga !!!
- 3 0
-
2021-06-18 09:52
Jak sie za ro wezma spece z ZTM to predkosc spadnie
- 4 0
-
2021-06-18 09:54
teraz to będzie rzucało jak będą ruszały i hamowały (5)
Pomiędzy przystankami są małe odległości, więc żeby przyspieszyć przejazd, trzeba będzie nieźle przyspieszyć i zahamować - inaczej nie da rady. Ktoś chyba nie miał dobrego pomysłu. Starsi ludzie pokochają jeżdżenie tramwajami jeszcze mocniej.
- 5 5
-
2021-06-18 10:24
(4)
W jaki sposób wydłużenie przystanków i inna regulacja świateł ma spowodować większe szarpanie?
- 2 0
-
2021-06-18 12:21
Zwiększenie szybkości przejazdu na odcinkach tej samej długości spowoduje, że trzeba bedzie szybciej ruszac i hamowac (3)
- 1 2
-
2021-06-18 13:17
(2)
Ale zwiększona ma być prędkość średnia a nie chwilowa
- 2 3
-
2021-06-18 13:25
(1)
Daj spokój, nie pogadasz. On nie rozumie tej różnicy ale pozwalamy mu wyberać rząd :-)
- 3 1
-
2021-06-18 18:44
I mamy to co mamy
- 1 1
-
2021-06-18 09:55
Każde zwiększenie prędkości tramwajów będzie skutkowało zwiększona ilościa wypadków z ich udziałem. (1)
Tramwaj to nie rower i zatrzymanie takiej masy to jest problem !!!!
- 0 10
-
2021-06-18 10:22
Chodzi o zwiększenie prędkości średniej a nie chwilowej
Czyli m.in. zlikwidowanie postojów na światłach. Czytałeś w ogóle artykuł, czy tylko nagłówek?
- 3 1
-
2021-06-18 10:01
wywalić samochodziarzy z miasta i okaże się że tramwaj może i 3x szybciej jechać
- 3 5
-
2021-06-18 10:03
Wprowadzić ruchome chodniki
nawet na ścieżkach dla rowerów mogły by być, nie trzeba byłoby pedałować
- 4 0
-
2021-06-18 10:07
Dodatkowy tor do skrętu w Kartuską na Hucisku by się przydał i rozwiązał dużo problemów.
- 3 2
-
2021-06-18 10:07
żadne przyspieszenie tramwaju nie skróci ogólnego czasu przejazdu "drzwi - drzwi" o ile nie poprawi się
komfortu i bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów chcących docierać do przystanków transportu publicznego. Warto myśleć systemowo - o całym "łańcuchu podróży" a nie głównie lub wyłącznie o kwestiach technicznych i organizacji ruchu. Badania wykazują, że więcej osób jest skłonnych przesiadać z samochodu na rower (rower wspomagany elektrycznie) niż z samochodu na tramwaj. Dlatego wyniki tej sondy nie są miarodajne i wymagają komentarza oraz wielu działań wyjaśniających podejmowanych przez dział promocji urzędu miejskiego w Gdańsku.
- 1 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.