• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje przyspieszą. Średnia prędkość wzrośnie z 17 do 20 km/h

Szymon Zięba
18 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
Średnia prędkość tramwajów linii 5 to zaledwie 16,6 km/h.
 Średnia prędkość tramwajów linii 5 to zaledwie 16,6 km/h.

Najwolniejsze w Gdańsku są tramwaje na liniach 4 i 5 (16,6 km/h). Najszybciej jadą składy linii 7 (18 km/h). Miejscy urzędnicy chcą podnieść średnią prędkość tramwajów z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h. Jeżeli tak się stanie, gdańskie tramwaje doszlusują do czołówki najszybszych składów w Polsce.



Jaki rodzaj transportu powinien być najbardziej promowany w mieście?

- Tramwaje jeżdżą po naszym mieście zbyt wolno. To fakt, z którym nie mam zamiaru polemizować i tłumaczyć, trzeba mocno wziąć się do pracy, aby ten stan zmienić. Zwróciłem się o pomoc i powierzyłem przygotowanie zdecydowanych zmian w tym zakresie dwóm fachowcom: dr inż. Jackowi SzmaglińskiemuPolitechniki GdańskiejMichałowi Tuskowi z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Wspólnie z wieloma urzędnikami z naszych służb miejskich (...) zrealizujemy ten projekt - zadeklarował Piotr Borawski.
To reakcja m.in. na naszą publikację, w której opisaliśmy przypadek tramwaju na al. Adamowicza, który podczas przejazdu przez skrzyżowania ma tzw. priorytet. Mówiąc prościej: komunikacja miejska jest w tym miejscu ważniejsza niż samochody, które muszą czekać dłużej na zielone światło.

Zmiany zapowiedział wiceprezydent Piotr Borawski. Zmiany zapowiedział wiceprezydent Piotr Borawski.
Jak się okazuje, to też początek obranej przez miasto drogi i zarazem jeden ze sposobów na podniesienie prędkości, z jaką tramwaje poruszają się po Gdańsku. Prezydent Borawski zauważył bowiem to, o czym od dawna mówią sami pasażerowie.

Średnia prędkość, z jaką dziś poruszają się tramwaje po Gdańsku to raptem 17,1 km/h. Miejscy urzędnicy planują przyspieszenie składów i podniesienia jej do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h.

- Jeśli mówimy o średniej prędkości, to ona będzie nadal różniła się zależnie od linii, lokalnej charakterystyki itd. Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich (a więc ze skrzyżowaniami z sygnalizacją itd.), jak i na odcinkach szybkich, o charakterze bezkolizyjnym (al. Armii Krajowej, al. Rzeczpospolitej) - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
I choć plan podniesienia prędkości tramwajów do ponad 20km/h na pierwszy rzut oka nie wygląda spektakularnie, taka średnia pozwoli dorównać gdańskim tramwajom do czołówki najszybszych składów w Polsce.

Raport na temat prędkości tramwajów w Polsce (plik PDF)

Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:

  • zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
  • zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
  • przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
  • podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.

- Ważne jest też wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem światło zmieni się na "stój" - wyjaśnia Sieliwończyk.

"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej



Miasto chce swoje działania podzielić na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".

  1. Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.
  2. Drugie, związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.

Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich, jak i na odcinkach szybkich.
- Na ogromnej części sygnalizacji świetlnych w Gdańsku występują możliwości zwiększenia przepustowości dla tramwajów, szczególnie z wykorzystaniem wspomnianego priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną. Przykładem skrzyżowania, na którym zapewniona jest niewystarczająca przepustowość dla tramwajów jest Hucisko. Niemniej, wytypowanie lokalizacji, w których zmiany w pracy sygnalizacji świetlnej będą rozwiązaniem optymalnym, jako narzędzie mające na celu zwiększenie średniej prędkości tramwajów powinno być poprzedzone analizą miejsc problematycznych na tramwajowej mapie Gdańska i możliwych rozwiązań poprawiających czas przejazdu oraz komfort podróży - mówi gdański urzędnik.

Co zrobić, by przyspieszyć tramwaje?



Wiadomo natomiast, że przedłużenie peronów umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji dotyczy obu głównych tras na dolnym tarasie: trasy wzdłuż al. Zwycięstwa do Opery i dalej do Jelitkowa zarówno przez Wrzeszcz-Oliwę, jak i Zaspę-Przymorze oraz al. Havla i Witosa.

- Środkiem jest zastosowanie rozjazdów i tzw. krzyżownic głębokorowkowych pozwalających na przejazd z większymi prędkościami, zwłaszcza na odcinkach międzyprzystankowych - mówi Sieliwończyk.

Rozkłady kursowania tramwajów i autobusów



Miasto zapowiada, że pierwsze efekty prowadzonych działań, tzn. skrócenie rozkładowego czasu jazdy większości linii tramwajowych będą widoczne w tym roku.

Opinie (379) 8 zablokowanych

  • kosmos

    • 3 1

  • Michał działał w lotnictwie

    a tam prędkość to codzienność

    • 6 2

  • (1)

    Najśmieszniej jest z przejazdem przez Chełm - tam na każdym skrzyżowaniu z dróżką osiedlową tramwaj czeka na światłach 2 minuty. (tak to jest zsynchronizowane, że na każdych tramwaj czeka, dodatkowo przez światła tylko jeden tramwaj przejeżdża, więc często czeka kilka razy aż przejedzie przez skrzyżowanie z małą dóżką)

    • 26 0

    • Toz to szok

      Tylko z tej prędkości niech nie wylecą z szyn

      • 1 0

  • Tusk - no proszę

    No raczej, dobrze że wziął się za to złoty synalek Michał Tusk - to już nie jest specjalistą od samolotów na lotnisku? Teraz nagle się zna na tramwajach? Wstyd dla miasta za takie ustawki...

    • 10 2

  • Tramwaje

    Ogólnie Was Gdanszczan podziwiam za cierpliwość za używanie tego sprzętu...

    • 5 4

  • a czemu by nie

    Pamiętaj jak to z dużą prędkością wjechałem na pomarańczowym świetle, miałem do wyboru gwałtowne hamowanie albo przejechanie światła, Wybrałem mniejsze zło czyli delikatne hamowanie i przejechanie na czerwonym świetle, wszystko się odbyło fajnie bezpiecznie. @ dni później zostałem ukarany bo nikogo nie obchodziło bezpieczeństwo tylko fakt, że przejechałem na tym czerwonym świetle. Komunikacja przyspieszy ale też przyspieszy z karaniem motorniczych, zaraz się zacznie, że na tym odcinku nie można więcej niż 30. Widzę to jak na Hucisku tramwaj jedzie z dużą prędkością na wszystkich krzyżakach i się wykoleja, nie daj bóg przejadą dwa tramwaje jeden wykolejony a drugi wbity w niego. Miasto powinno postawić przystanki między przystankami wtedy może by było wszystko wiadomo dlaczego tak wolno się jeździ. Podam przykład siedziby ZTM w Nowym Porcie. Jak tam nikogo nie było to było wszystko jasne ale jak się zjawił ZTM to zaczęły się jazdy czekanie tramwaj na autobus autobus na tramwaj niech ktoś wyciągnie dokumenty ilu motorniczych i kierowców zostało ukaranych za to, odjechali według rozkładu ale nie zauważyli siebie nawzajem. Może wtedy wszyscy zrozumieją postęp który ktoś chce osiągnąć.

    • 4 2

  • 17km/h hahaha! (2)

    Tu nie trzeba zbytnio komentarza. Ktokolwiek uważa, że tramwaj to remedium na korki - gratuluję optymizmu. Nawet jeśli jedzie poza godzinami szczytu to i przejazd dajmy na to z Oliwy do Łostowic zajmuję około godziny. Toż nawet stojąc w korku czy jadąc rowerem zajmie to mniej czasu (średnia prędkość 20km/h to przeciętny rowerzysta bez problemu wykręci po mieście).

    Proponuję minutą ciszy okazać współczucie mieszkańcom Południa, ze szczególnym naciskiem na Ujeścisko i Lawendowe - nowy tramwaj, który wam fundują pozwoli wam dojechać do centrum w niebotyczne 30 minut. Na marginesie dodam, że 118 za czasów, kiedy jeździł przez AK tę trasę robił w... 20 minut

    Powtarzam po raz kolejny - przepustowość jest kluczem do rozwiązania kwestii korków - im więcej ludzi będzie w stanie przejechać na danej zmianie przez skrzyżowanie - tym lepiej. Tramwaj to wywalanie pieniędzy w błoto i zabieranie 2 pasów ruchu, po 1 na każdy kierunek. Do tego jeszcze likwidacja busów, czy radykalna zmiana tras na 3x dłuższe (vide 118, 115) albo ich ograniczenie od pętli do pętli tak, że mało kto już nimi jeździ, chyba, że lubi się 4x przesiadać (vide 174).

    Dulkewicz do dymisji!

    • 10 4

    • 14 lat temu (1)

      Linia 118 przez Armii Krajowej jechała 14 lat temu!!

      • 0 2

      • Jaki z tego wniosek? Tyle lat, a dalej bez zmian - chyba, że na gorsze.

        • 2 0

  • Czekamy z niecierpliwością, kiedy doszlusują.

    • 2 0

  • Kiedy miasto skomunikuje Szadółki i okolice z Wrzeszczem i Oliwą? (4)

    Bezmyślnie pozwolili nabudować sypialnie na jednym końcu miasta a biurowce na drugim i nikomu nie przyszło do głowy, że takie rozwiązanie spowoduje konieczność przemieszczania się dużych mas ludzi rano w jedną stronę a po południu z powrotem. Brak bezpośrednich połączeń komunikacją miejską korkuje miasto.

    • 10 2

    • Linia 115 (2)

      Z Szadółek do Wrzeszcza masz bezpośredni 115.

      • 0 3

      • (1)

        Weź nie żartuj... Ten autobus nawet planowo jedzir z 45 minut....

        • 3 0

        • Pozostaje teleportacja.

          • 0 0

    • Trzeba było zbudować odwrotnie

      wtedy by korków nie było.

      • 0 0

  • Slimaki juz mdleja od tych predkosci

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane