- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (440 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (145 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (274 opinie)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Tramwaje przyspieszą. Średnia prędkość wzrośnie z 17 do 20 km/h
Najwolniejsze w Gdańsku są tramwaje na liniach 4 i 5 (16,6 km/h). Najszybciej jadą składy linii 7 (18 km/h). Miejscy urzędnicy chcą podnieść średnią prędkość tramwajów z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h. Jeżeli tak się stanie, gdańskie tramwaje doszlusują do czołówki najszybszych składów w Polsce.
To reakcja m.in. na naszą publikację, w której opisaliśmy przypadek tramwaju na al. Adamowicza, który podczas przejazdu przez skrzyżowania ma tzw. priorytet. Mówiąc prościej: komunikacja miejska jest w tym miejscu ważniejsza niż samochody, które muszą czekać dłużej na zielone światło.
Jak się okazuje, to też początek obranej przez miasto drogi i zarazem jeden ze sposobów na podniesienie prędkości, z jaką tramwaje poruszają się po Gdańsku. Prezydent Borawski zauważył bowiem to, o czym od dawna mówią sami pasażerowie.
Średnia prędkość, z jaką dziś poruszają się tramwaje po Gdańsku to raptem 17,1 km/h. Miejscy urzędnicy planują przyspieszenie składów i podniesienia jej do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h.
- Jeśli mówimy o średniej prędkości, to ona będzie nadal różniła się zależnie od linii, lokalnej charakterystyki itd. Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich (a więc ze skrzyżowaniami z sygnalizacją itd.), jak i na odcinkach szybkich, o charakterze bezkolizyjnym (al. Armii Krajowej, al. Rzeczpospolitej) - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
I choć plan podniesienia prędkości tramwajów do ponad 20km/h na pierwszy rzut oka nie wygląda spektakularnie, taka średnia pozwoli dorównać gdańskim tramwajom do czołówki najszybszych składów w Polsce.
Raport na temat prędkości tramwajów w Polsce (plik PDF)
Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:
- zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
- zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
- przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
- podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.
- Ważne jest też wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem światło zmieni się na "stój" - wyjaśnia Sieliwończyk.
"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej
Miasto chce swoje działania podzielić na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".
- Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.
- Drugie, związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.
Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich, jak i na odcinkach szybkich.- Na ogromnej części sygnalizacji świetlnych w Gdańsku występują możliwości zwiększenia przepustowości dla tramwajów, szczególnie z wykorzystaniem wspomnianego priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną. Przykładem skrzyżowania, na którym zapewniona jest niewystarczająca przepustowość dla tramwajów jest Hucisko. Niemniej, wytypowanie lokalizacji, w których zmiany w pracy sygnalizacji świetlnej będą rozwiązaniem optymalnym, jako narzędzie mające na celu zwiększenie średniej prędkości tramwajów powinno być poprzedzone analizą miejsc problematycznych na tramwajowej mapie Gdańska i możliwych rozwiązań poprawiających czas przejazdu oraz komfort podróży - mówi gdański urzędnik.
Co zrobić, by przyspieszyć tramwaje?
Wiadomo natomiast, że przedłużenie peronów umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji dotyczy obu głównych tras na dolnym tarasie: trasy wzdłuż al. Zwycięstwa do Opery i dalej do Jelitkowa zarówno przez Wrzeszcz-Oliwę, jak i Zaspę-Przymorze oraz al. Havla i Witosa.
- Środkiem jest zastosowanie rozjazdów i tzw. krzyżownic głębokorowkowych pozwalających na przejazd z większymi prędkościami, zwłaszcza na odcinkach międzyprzystankowych - mówi Sieliwończyk.
Rozkłady kursowania tramwajów i autobusów
Miasto zapowiada, że pierwsze efekty prowadzonych działań, tzn. skrócenie rozkładowego czasu jazdy większości linii tramwajowych będą widoczne w tym roku.
Opinie (379) 8 zablokowanych
-
2021-06-18 09:09
Albo przejścia naziemne albo szybkie tramwaje. (3)
Nie da się zjeść ciastka i mieć ciastka.
- 8 7
-
2021-06-18 09:59
jedno drugiego nie wyklucza
- 3 2
-
2021-06-18 10:09
albo płatne parkingi albo tracenie czasu na szukanie miejsca do zaparkowania samochodu
Nie da się zjeść ciastka i mieć ciastka. Jak chcesz unikać korków i nie chcesz tracić czasu na szukanie miejsca do parkowania samochodu, rozważ inny sposób poruszania się po mieście.
- 1 1
-
2021-06-18 10:14
Przejścia nie są problemem. Na Kartuskiej od dawna nie ma świateł dla pieszych i to nie blokuje tramwajów.
Za to problemem są przejazdy samochodowe, gdzie muszą być światła bo inaczej będą kolizje, oraz kierowcy stający w poprzek torów mimo że nie mogą zjechać ze skrzyżowania.
- 2 3
-
2021-06-18 09:11
Opinia wyróżniona
To nie jest mało (15)
nie rozumiem kpin z 20 km/h. Pomijam już, że z taką prędkością średnią jezdza najszybsze tramwaje w Polsce (patrz zestawienie). Ale jeżeli chce się mieć dużo przystanków, żeby każdy miał na tramwaj blisko, to taki skład musi najpierw się rozpędzić, potem przy przystanku wyhamować.
A na "pace" ma przecież setki pasażerów i własną wagę. Jeżeli chcecie żeby trawmaj jeździł 80 km/h, to okej, tylko potem nie płaczcie, że przystanki są nie co 100 tylko co 1000 metrów.- 115 21
-
2021-06-18 09:39
samochód jedzie ze średnią prędkością 40kmh (12)
- 8 20
-
2021-06-18 09:41
gdzie? (7)
bo chyba nie w gdańsku
- 12 5
-
2021-06-18 09:57
nawet mniej, mi wychodziło zawsze 36-38 km/h po całym dniu jeżdżenia (6)
Chodzi o średnią prędkość. Przecież możesz to sobie w samochodzie sprawdzić. Większość ma coś takiego. No może nie starsze modele.
- 11 3
-
2021-06-18 10:55
A mi wychodzi po Gdańsku średnia prędkość 67 kmh... (2)
Zależy gdzie w mieście się jeździ...
- 1 6
-
2021-06-18 12:28
no i jak tu dzieciakowi wytlumaczyc co to jest srednia predkosc z calego dnia (1)
ktory sie upiera ze po calym dniu jezdzenia po Gdansku, srednia predkosc to 67 km/h
- 6 0
-
2021-06-18 12:46
Może popyla obwodnicą w tą i z powrotem.
Poza szczytem oczywiście.
Jest też szansa, że licznik w jego samochodzie nie liczy jak stoi.- 5 0
-
2021-06-18 11:01
Słowo - klucz. Cały dzień jeżdżenia. (1)
Pewdnie do tego obwodnicę zaliczałeś ;)
Jak jedziesz do pracy i z pracy rzadko udaje się wykręcić połowę tej prędkości.- 3 1
-
2021-06-18 11:04
Niestety-stety nie jeżdżę obwodnicą... właśnie po to by nie stać w korku;-)
I dlatego mam taką średnią...
- 0 3
-
2021-06-18 20:27
Haha, u mnie wychodzi 23;) i zawsze mi się wydaje, że mnie oszukuje.
- 2 0
-
2021-06-18 10:01
Nie ta liga, tu jest mowa o tramwajach (1)
Najwyższą średnią prędkość mają tramwaje w Poznaniu 20,8 km/h
- 6 0
-
2021-06-18 11:01
W Poznaniu tramwaj robi częściowo za "metro"
Poznański Szybki Tramwaj
- 3 0
-
2021-06-18 10:13
(1)
ganizon-> morena, godzina 15, średnia 14-15 km/h
- 4 0
-
2021-06-18 10:57
Skuter: ganizon -> morena, godzina 15, średnia 20 km/h
- 3 0
-
2021-06-18 15:51
To proste obsmianie tematu...
... wynika z braku analitycznego myślenia... Ja np. po Gdańsku śmigam 70km/h, ale też jade 10km/h, średnio wydawało mi się że to jakieś 40-50 km/h, ale jak do znajomych jade 12 km, to schodzi z pół godziny, czasem dłużej -średnia to zawrotne 24 km/h.
- 5 1
-
2021-06-19 11:53
Plebs nie zrozumie, że to jest znaczący wzrost prędkości.
- 1 1
-
2021-06-18 09:16
Misiek syn Don Donka - specjalista, pasjonat
to się redaktorowi żarcik udał :-)
- 8 2
-
2021-06-18 09:18
XXI wiek i przyspieszenie do 20 km/h
istna Luxtorpeda
- 8 1
-
2021-06-18 09:20
Tylko samochód
Śmieszne. Nie wyobrażam sobie jeżdżenia komunikacją, 2 razy taniej, ale 10 razy wolniej (dojście na przystanek, czekanie, ruletka czy przyjedzie, wlecze sie, przystanki, przesiadki).
To ma sens tylko dla dzieci i emerytów.- 9 4
-
2021-06-18 09:22
Rewelacja,
niesamowite. Mnie byłoby wstyd chwalić się taką informacją.
- 5 1
-
2021-06-18 09:24
Po pierwsze
Tak nierzetelnych i nieistotnych analizdawno nie widziałem, ponoć powstał kiedyś za grube miliony system "Terista" mający kierować komunikacja i ruchem miejskim-pieniądze zostaly przejedzone -pełna konsumpcja, gdzie sterowanie ruchem tramwajowym na światłach i skrzyżowaniach??? Najwiecej czasu tramwaje marnują na światlachi skrzyżowaniach ( sekwencja ustawienia świateł nie skorelowana z ruchem tranwaju i ustawieniu zwrotnicy; przykładowo jedzie 5- nusi czekać bo zwrotnica i światła ustawionedla ruchu 12 lub6, brak korelacji ruchu tramwaju z światłami i ukladem zwrotnic to główny powód powolnego ruchu tramwajów, A miał byćTristar i tak dobrze
- 7 1
-
2021-06-18 09:36
kiepska logika.Samochody które kopcą zmniejszyć prędkość , tramwaje które nie kopcą zwiększyć (3)
- 1 4
-
2021-06-18 10:03
w przeliczeniu na użytkownika/pasażera tramwaje są dużo mniej emisyjne (1)
- 0 1
-
2021-06-18 10:40
A pewnie, a prąd mamy z czego? No właśnie.
- 0 1
-
2021-06-18 10:06
Czyli starym dieslom pozwólmy jechać 100 km/h ?
Kto tu ma kiepską logikę?
- 0 0
-
2021-06-18 09:38
tak. (2)
tramwaj w mieście to piorytet...
a chodniki to nie parkingi- 4 5
-
2021-06-18 09:46
Zgadzam sie z toba.
Potrzebne są zatoki postojowe i parkingi. Tylko że miasto ich nie buduje bo tak jest taniej.
- 1 1
-
2021-06-18 10:40
tramwaj w mieście to zawalidroga
- 1 1
-
2021-06-18 09:43
Jak przekroczymy 20 km/h, to będzie bardzo dobrze. (3)
Na dzisiaj najszybciej (średnia prędkość) jeżdżą tramwaje w Poznaniu - 20,8 km/h
na drugim miejscu jest Bydgoszcz - 20,5 km/h
a na trzecim Szczecin - 20,3 km/h- 1 0
-
2021-06-18 10:01
a my mamy przystanki średnio co 500m i jak te tramwaje mają jeździć szybciej? (2)
trzeba się będzie nieźle trzymać przy ruszaniu i hamowaniu, bo będzie rzucało jak sardynkami w puszce
- 1 1
-
2021-06-18 10:18
w centrum zdecydowanie mniej, co 200-300m
- 0 0
-
2021-06-18 11:35
tutaj raczej chodzi o sprawne pokonywanie świateł i skrzyżowań
np. krótka trasa z przystanku Stocznia SKM, do Bramy Żuławskiej to aż 15 minut
a za chwilę będzie jeszcze dłużej bo dojdą kolejne światła, przy Locie i Żabim Kruku- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.