• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje przyspieszą. Średnia prędkość wzrośnie z 17 do 20 km/h

Szymon Zięba
18 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
Średnia prędkość tramwajów linii 5 to zaledwie 16,6 km/h.
 Średnia prędkość tramwajów linii 5 to zaledwie 16,6 km/h.

Najwolniejsze w Gdańsku są tramwaje na liniach 4 i 5 (16,6 km/h). Najszybciej jadą składy linii 7 (18 km/h). Miejscy urzędnicy chcą podnieść średnią prędkość tramwajów z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h. Jeżeli tak się stanie, gdańskie tramwaje doszlusują do czołówki najszybszych składów w Polsce.



Jaki rodzaj transportu powinien być najbardziej promowany w mieście?

- Tramwaje jeżdżą po naszym mieście zbyt wolno. To fakt, z którym nie mam zamiaru polemizować i tłumaczyć, trzeba mocno wziąć się do pracy, aby ten stan zmienić. Zwróciłem się o pomoc i powierzyłem przygotowanie zdecydowanych zmian w tym zakresie dwóm fachowcom: dr inż. Jackowi SzmaglińskiemuPolitechniki GdańskiejMichałowi Tuskowi z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Wspólnie z wieloma urzędnikami z naszych służb miejskich (...) zrealizujemy ten projekt - zadeklarował Piotr Borawski.
To reakcja m.in. na naszą publikację, w której opisaliśmy przypadek tramwaju na al. Adamowicza, który podczas przejazdu przez skrzyżowania ma tzw. priorytet. Mówiąc prościej: komunikacja miejska jest w tym miejscu ważniejsza niż samochody, które muszą czekać dłużej na zielone światło.

Zmiany zapowiedział wiceprezydent Piotr Borawski. Zmiany zapowiedział wiceprezydent Piotr Borawski.
Jak się okazuje, to też początek obranej przez miasto drogi i zarazem jeden ze sposobów na podniesienie prędkości, z jaką tramwaje poruszają się po Gdańsku. Prezydent Borawski zauważył bowiem to, o czym od dawna mówią sami pasażerowie.

Średnia prędkość, z jaką dziś poruszają się tramwaje po Gdańsku to raptem 17,1 km/h. Miejscy urzędnicy planują przyspieszenie składów i podniesienia jej do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h.

- Jeśli mówimy o średniej prędkości, to ona będzie nadal różniła się zależnie od linii, lokalnej charakterystyki itd. Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich (a więc ze skrzyżowaniami z sygnalizacją itd.), jak i na odcinkach szybkich, o charakterze bezkolizyjnym (al. Armii Krajowej, al. Rzeczpospolitej) - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
I choć plan podniesienia prędkości tramwajów do ponad 20km/h na pierwszy rzut oka nie wygląda spektakularnie, taka średnia pozwoli dorównać gdańskim tramwajom do czołówki najszybszych składów w Polsce.

Raport na temat prędkości tramwajów w Polsce (plik PDF)

Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:

  • zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
  • zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
  • przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
  • podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.

- Ważne jest też wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem światło zmieni się na "stój" - wyjaśnia Sieliwończyk.

"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej



Miasto chce swoje działania podzielić na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".

  1. Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.
  2. Drugie, związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.

Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich, jak i na odcinkach szybkich.
- Na ogromnej części sygnalizacji świetlnych w Gdańsku występują możliwości zwiększenia przepustowości dla tramwajów, szczególnie z wykorzystaniem wspomnianego priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną. Przykładem skrzyżowania, na którym zapewniona jest niewystarczająca przepustowość dla tramwajów jest Hucisko. Niemniej, wytypowanie lokalizacji, w których zmiany w pracy sygnalizacji świetlnej będą rozwiązaniem optymalnym, jako narzędzie mające na celu zwiększenie średniej prędkości tramwajów powinno być poprzedzone analizą miejsc problematycznych na tramwajowej mapie Gdańska i możliwych rozwiązań poprawiających czas przejazdu oraz komfort podróży - mówi gdański urzędnik.

Co zrobić, by przyspieszyć tramwaje?



Wiadomo natomiast, że przedłużenie peronów umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji dotyczy obu głównych tras na dolnym tarasie: trasy wzdłuż al. Zwycięstwa do Opery i dalej do Jelitkowa zarówno przez Wrzeszcz-Oliwę, jak i Zaspę-Przymorze oraz al. Havla i Witosa.

- Środkiem jest zastosowanie rozjazdów i tzw. krzyżownic głębokorowkowych pozwalających na przejazd z większymi prędkościami, zwłaszcza na odcinkach międzyprzystankowych - mówi Sieliwończyk.

Rozkłady kursowania tramwajów i autobusów



Miasto zapowiada, że pierwsze efekty prowadzonych działań, tzn. skrócenie rozkładowego czasu jazdy większości linii tramwajowych będą widoczne w tym roku.

Opinie (379) 8 zablokowanych

  • Albo przejścia naziemne albo szybkie tramwaje. (3)

    Nie da się zjeść ciastka i mieć ciastka.

    • 8 7

    • jedno drugiego nie wyklucza

      • 3 2

    • albo płatne parkingi albo tracenie czasu na szukanie miejsca do zaparkowania samochodu

      Nie da się zjeść ciastka i mieć ciastka. Jak chcesz unikać korków i nie chcesz tracić czasu na szukanie miejsca do parkowania samochodu, rozważ inny sposób poruszania się po mieście.

      • 1 1

    • Przejścia nie są problemem. Na Kartuskiej od dawna nie ma świateł dla pieszych i to nie blokuje tramwajów.

      Za to problemem są przejazdy samochodowe, gdzie muszą być światła bo inaczej będą kolizje, oraz kierowcy stający w poprzek torów mimo że nie mogą zjechać ze skrzyżowania.

      • 2 3

  • Opinia wyróżniona

    To nie jest mało (15)

    nie rozumiem kpin z 20 km/h. Pomijam już, że z taką prędkością średnią jezdza najszybsze tramwaje w Polsce (patrz zestawienie). Ale jeżeli chce się mieć dużo przystanków, żeby każdy miał na tramwaj blisko, to taki skład musi najpierw się rozpędzić, potem przy przystanku wyhamować.

    A na "pace" ma przecież setki pasażerów i własną wagę. Jeżeli chcecie żeby trawmaj jeździł 80 km/h, to okej, tylko potem nie płaczcie, że przystanki są nie co 100 tylko co 1000 metrów.

    • 115 21

    • samochód jedzie ze średnią prędkością 40kmh (12)

      • 8 20

      • gdzie? (7)

        bo chyba nie w gdańsku

        • 12 5

        • nawet mniej, mi wychodziło zawsze 36-38 km/h po całym dniu jeżdżenia (6)

          Chodzi o średnią prędkość. Przecież możesz to sobie w samochodzie sprawdzić. Większość ma coś takiego. No może nie starsze modele.

          • 11 3

          • A mi wychodzi po Gdańsku średnia prędkość 67 kmh... (2)

            Zależy gdzie w mieście się jeździ...

            • 1 6

            • no i jak tu dzieciakowi wytlumaczyc co to jest srednia predkosc z calego dnia (1)

              ktory sie upiera ze po calym dniu jezdzenia po Gdansku, srednia predkosc to 67 km/h

              • 6 0

              • Może popyla obwodnicą w tą i z powrotem.

                Poza szczytem oczywiście.

                Jest też szansa, że licznik w jego samochodzie nie liczy jak stoi.

                • 5 0

          • Słowo - klucz. Cały dzień jeżdżenia. (1)

            Pewdnie do tego obwodnicę zaliczałeś ;)

            Jak jedziesz do pracy i z pracy rzadko udaje się wykręcić połowę tej prędkości.

            • 3 1

            • Niestety-stety nie jeżdżę obwodnicą... właśnie po to by nie stać w korku;-)

              I dlatego mam taką średnią...

              • 0 3

          • Haha, u mnie wychodzi 23;) i zawsze mi się wydaje, że mnie oszukuje.

            • 2 0

      • Nie ta liga, tu jest mowa o tramwajach (1)

        Najwyższą średnią prędkość mają tramwaje w Poznaniu 20,8 km/h

        • 6 0

        • W Poznaniu tramwaj robi częściowo za "metro"

          Poznański Szybki Tramwaj

          • 3 0

      • (1)

        ganizon-> morena, godzina 15, średnia 14-15 km/h

        • 4 0

        • Skuter: ganizon -> morena, godzina 15, średnia 20 km/h

          • 3 0

    • To proste obsmianie tematu...

      ... wynika z braku analitycznego myślenia... Ja np. po Gdańsku śmigam 70km/h, ale też jade 10km/h, średnio wydawało mi się że to jakieś 40-50 km/h, ale jak do znajomych jade 12 km, to schodzi z pół godziny, czasem dłużej -średnia to zawrotne 24 km/h.

      • 5 1

    • Plebs nie zrozumie, że to jest znaczący wzrost prędkości.

      • 1 1

  • Misiek syn Don Donka - specjalista, pasjonat

    to się redaktorowi żarcik udał :-)

    • 8 2

  • XXI wiek i przyspieszenie do 20 km/h

    istna Luxtorpeda

    • 8 1

  • Tylko samochód

    Śmieszne. Nie wyobrażam sobie jeżdżenia komunikacją, 2 razy taniej, ale 10 razy wolniej (dojście na przystanek, czekanie, ruletka czy przyjedzie, wlecze sie, przystanki, przesiadki).
    To ma sens tylko dla dzieci i emerytów.

    • 9 4

  • Rewelacja,

    niesamowite. Mnie byłoby wstyd chwalić się taką informacją.

    • 5 1

  • Po pierwsze

    Tak nierzetelnych i nieistotnych analizdawno nie widziałem, ponoć powstał kiedyś za grube miliony system "Terista" mający kierować komunikacja i ruchem miejskim-pieniądze zostaly przejedzone -pełna konsumpcja, gdzie sterowanie ruchem tramwajowym na światłach i skrzyżowaniach??? Najwiecej czasu tramwaje marnują na światlachi skrzyżowaniach ( sekwencja ustawienia świateł nie skorelowana z ruchem tranwaju i ustawieniu zwrotnicy; przykładowo jedzie 5- nusi czekać bo zwrotnica i światła ustawionedla ruchu 12 lub6, brak korelacji ruchu tramwaju z światłami i ukladem zwrotnic to główny powód powolnego ruchu tramwajów, A miał byćTristar i tak dobrze

    • 7 1

  • kiepska logika.Samochody które kopcą zmniejszyć prędkość , tramwaje które nie kopcą zwiększyć (3)

    • 1 4

    • w przeliczeniu na użytkownika/pasażera tramwaje są dużo mniej emisyjne (1)

      • 0 1

      • A pewnie, a prąd mamy z czego? No właśnie.

        • 0 1

    • Czyli starym dieslom pozwólmy jechać 100 km/h ?

      Kto tu ma kiepską logikę?

      • 0 0

  • tak. (2)

    tramwaj w mieście to piorytet...
    a chodniki to nie parkingi

    • 4 5

    • Zgadzam sie z toba.

      Potrzebne są zatoki postojowe i parkingi. Tylko że miasto ich nie buduje bo tak jest taniej.

      • 1 1

    • tramwaj w mieście to zawalidroga

      • 1 1

  • Jak przekroczymy 20 km/h, to będzie bardzo dobrze. (3)

    Na dzisiaj najszybciej (średnia prędkość) jeżdżą tramwaje w Poznaniu - 20,8 km/h
    na drugim miejscu jest Bydgoszcz - 20,5 km/h
    a na trzecim Szczecin - 20,3 km/h

    • 1 0

    • a my mamy przystanki średnio co 500m i jak te tramwaje mają jeździć szybciej? (2)

      trzeba się będzie nieźle trzymać przy ruszaniu i hamowaniu, bo będzie rzucało jak sardynkami w puszce

      • 1 1

      • w centrum zdecydowanie mniej, co 200-300m

        • 0 0

      • tutaj raczej chodzi o sprawne pokonywanie świateł i skrzyżowań

        np. krótka trasa z przystanku Stocznia SKM, do Bramy Żuławskiej to aż 15 minut
        a za chwilę będzie jeszcze dłużej bo dojdą kolejne światła, przy Locie i Żabim Kruku

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane