- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (438 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (142 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (174 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (273 opinie)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Tramwaje przyspieszą. Średnia prędkość wzrośnie z 17 do 20 km/h
Najwolniejsze w Gdańsku są tramwaje na liniach 4 i 5 (16,6 km/h). Najszybciej jadą składy linii 7 (18 km/h). Miejscy urzędnicy chcą podnieść średnią prędkość tramwajów z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h. Jeżeli tak się stanie, gdańskie tramwaje doszlusują do czołówki najszybszych składów w Polsce.
To reakcja m.in. na naszą publikację, w której opisaliśmy przypadek tramwaju na al. Adamowicza, który podczas przejazdu przez skrzyżowania ma tzw. priorytet. Mówiąc prościej: komunikacja miejska jest w tym miejscu ważniejsza niż samochody, które muszą czekać dłużej na zielone światło.
Jak się okazuje, to też początek obranej przez miasto drogi i zarazem jeden ze sposobów na podniesienie prędkości, z jaką tramwaje poruszają się po Gdańsku. Prezydent Borawski zauważył bowiem to, o czym od dawna mówią sami pasażerowie.
Średnia prędkość, z jaką dziś poruszają się tramwaje po Gdańsku to raptem 17,1 km/h. Miejscy urzędnicy planują przyspieszenie składów i podniesienia jej do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h.
- Jeśli mówimy o średniej prędkości, to ona będzie nadal różniła się zależnie od linii, lokalnej charakterystyki itd. Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich (a więc ze skrzyżowaniami z sygnalizacją itd.), jak i na odcinkach szybkich, o charakterze bezkolizyjnym (al. Armii Krajowej, al. Rzeczpospolitej) - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
I choć plan podniesienia prędkości tramwajów do ponad 20km/h na pierwszy rzut oka nie wygląda spektakularnie, taka średnia pozwoli dorównać gdańskim tramwajom do czołówki najszybszych składów w Polsce.
Raport na temat prędkości tramwajów w Polsce (plik PDF)
Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:
- zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
- zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
- przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
- podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.
- Ważne jest też wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem światło zmieni się na "stój" - wyjaśnia Sieliwończyk.
"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej
Miasto chce swoje działania podzielić na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".
- Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.
- Drugie, związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.
Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich, jak i na odcinkach szybkich.- Na ogromnej części sygnalizacji świetlnych w Gdańsku występują możliwości zwiększenia przepustowości dla tramwajów, szczególnie z wykorzystaniem wspomnianego priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną. Przykładem skrzyżowania, na którym zapewniona jest niewystarczająca przepustowość dla tramwajów jest Hucisko. Niemniej, wytypowanie lokalizacji, w których zmiany w pracy sygnalizacji świetlnej będą rozwiązaniem optymalnym, jako narzędzie mające na celu zwiększenie średniej prędkości tramwajów powinno być poprzedzone analizą miejsc problematycznych na tramwajowej mapie Gdańska i możliwych rozwiązań poprawiających czas przejazdu oraz komfort podróży - mówi gdański urzędnik.
Co zrobić, by przyspieszyć tramwaje?
Wiadomo natomiast, że przedłużenie peronów umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji dotyczy obu głównych tras na dolnym tarasie: trasy wzdłuż al. Zwycięstwa do Opery i dalej do Jelitkowa zarówno przez Wrzeszcz-Oliwę, jak i Zaspę-Przymorze oraz al. Havla i Witosa.
- Środkiem jest zastosowanie rozjazdów i tzw. krzyżownic głębokorowkowych pozwalających na przejazd z większymi prędkościami, zwłaszcza na odcinkach międzyprzystankowych - mówi Sieliwończyk.
Rozkłady kursowania tramwajów i autobusów
Miasto zapowiada, że pierwsze efekty prowadzonych działań, tzn. skrócenie rozkładowego czasu jazdy większości linii tramwajowych będą widoczne w tym roku.
Opinie (379) 8 zablokowanych
-
2021-06-18 13:00
straszna ta szybkość, można zawrotów głowy dostać , jeśli zrobi się porządną regulację sygnalizacji świetlnej (brak tzw pustych przebiegów) zatrzymywać się gdy nic nie jedzie czy nie przechodzi przez jezdnię to w 3-mieście na 10 km. strata ok 20 min. na bezużytecznym postoju i nad tym zastanowić się i poprawić
- 4 0
-
2021-06-18 13:03
Słuszny kierunek.
W Lipsku średnia prędkość tramwajów to 27km/h. Brak świateł na przejściach przez torowiska i priorytety na skrzyżowaniach robią swoje.
Kolejnym krokiem będzie przyspieszenie ruchu rowerowego. Najlepsze miasta na świecie osiągają średnią prędkość podróży rowerem 17km/h.- 5 2
-
2021-06-18 13:06
trzeba wprowadzić tramwaje inter city, ktore beda mogly wyprzedzac inne
- 2 1
-
2021-06-18 13:13
Z przystankami co 300-500m to i tak nic nie da (1)
- 7 1
-
2021-06-18 18:45
Da
Ceny czas tracą na światłach i kolejkach przed przystankami
- 0 1
-
2021-06-18 13:18
17 na godzinę? (1)
jeszcze kilka lat temu z Politechniki do Oliwy (pętla) jechało się 19 minut, teraz zdarza się, że 30 minut nie wystarcza. Tramwaj stoi nieraz trzy zmiany świateł na przystanku i nie ma to nic wspólnego z rozkładem jazdy który jest fikcją. Pomijam już fakt, że nieraz 3 lub 4 tramwaje pod rząd jadą tylko do Strzyży i nie, żaden tramwaj nie wyjeżdża ze Strzyży w stronę Oliwy. O tłoku w tramwajach tylko lekko wspomnę. Niestety komunikacja miejska bardzo kuleje.
- 8 1
-
2021-06-18 17:03
Do Oliwy jest mało tramwajów
Bo XIX wieczna pętla z ręcznymi rozjazdami nie jest w stanie przyjąć większej ilości
- 0 0
-
2021-06-18 13:58
(1)
Michał Tusk też mi fachowiec od tramwajów. Żeby nie było jak z olt...
- 1 1
-
2021-06-18 13:59
A co było z olt?
- 0 0
-
2021-06-18 14:00
(2)
Cudowna informacja zaoszczedze 30 sekund dziennie
- 4 2
-
2021-06-18 14:52
Myślę że nawet 31 s. ;)
- 1 0
-
2021-06-18 17:40
Ja to bym na kolanach dziękowała włodarzom ;)
- 0 0
-
2021-06-18 14:07
Aa
Najgorzej jest pomiędzy przystankiem Klonowa a przystankiem Galeria Bałtycka. Tramwaj musi pokonać tam Manewr skrętu i prawie nie wyrabiajac, jedzie bardzo powoli.
- 1 1
-
2021-06-18 14:43
(1)
Żeby się nie potknęły o własne tory od tych szalonych przyspieszeń
- 2 0
-
2021-06-18 14:51
Lusterka i zderzaki będą gubić.
- 0 0
-
2021-06-18 14:51
Niesamowite!
że w takim zakorkowanym i przeludnionym mieście jakim jest od kilkunastu lat Gdańsk udało się te 3 km/h więcej uzyskać. Niesamowity wyczyn.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.