• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Równouprawnienie w taksówkach. Kogo możemy wybrać, a kogo nie?

Ewa Palińska
27 stycznia 2024, godz. 18:00 
Opinie (280)
Wiele aplikacji czy korporacji taksówkarskich umożliwia zamawianie paniom taksówek prowadzonych przez kobiety. Analogiczna usługa adresowana do mężczyzn nie istnieje. Wiele aplikacji czy korporacji taksówkarskich umożliwia zamawianie paniom taksówek prowadzonych przez kobiety. Analogiczna usługa adresowana do mężczyzn nie istnieje.

Dlaczego wybierając kierowcę taksówki mogę sobie zażyczyć, żeby auto prowadziła pani, ale tego, żeby za kierownicą siedział mężczyzna, już nie? Dlaczego czasem mogę wybrać kierowcę z Ukrainy, a z Polski nie? Choć praktyki stosowane przez korporacje taksówkarskie mogą się wydawać dyskryminujące ze względu na narodowość czy płeć, to kierowcy wyjaśniają, że równouprawnienie doprowadziłoby do paraliżu systemu i wykluczenia zawodowego tych, których teraz przywileje dotyczą. Może zatem zrównanie praw nie zawsze jest korzystne?



Jedna z działających w całym kraju korporacji taksówkarskich - Free Now - wprowadziła przed niemal dwoma laty pilotażowo w Trójmieście usługę "Dla niej". W skrócie: to oferta, w ramach której firma gwarantuje, że za kierownicą taksówki siedzieć będzie kobieta, ale też tylko kobiety mają prawo skorzystać z takich przejazdów.

Taksówki tylko dla kobiet. Nowa usługa w Trójmieście Taksówki tylko dla kobiet. Nowa usługa w Trójmieście

Czy uważasz, że korporacje taksówkarskie powinny umożliwić wybór kierowcy ze względu na płeć i narodowość?

Można wybrać kobietę za kółkiem, ale mężczyznę już nie?



Kilka miesięcy później podobne rozwiązanie wprowadził Bolt, uruchamiając kategorię "Kobiety dla kobiet". Panie były ukontentowane, bo zarówno pasażerki, jak i te zasiadające za kierownicą samochodów, mogły czuć się dzięki temu bezpieczniej.

To, co panie odebrały jako zdecydowany atut i przywilej, mężczyźni poddali jednak krytyce, wytykając dyskryminację ze względu na płeć.

- Nie mam nic przeciwko temu, żeby panie mogły decydować o tym, że chcą podróżować z paniami, ale pozbawianie mężczyzn prawa do wyboru męskiego kierowcy uważam za zwyczajny seksizm - komentuje Tomasz, który często podróżuje służbowo - Nie czuję się dobrze, kiedy za kółkiem siedzi kobieta. I mam prawo tak się czuć, tak samo jak panie obawiać tego, że męski kierowca stanowi dla nich większe zagrożenie. Dlatego uważam, że przywilej wyboru kierowcy ze względu na płeć powinien zostać udzielony wszystkim użytkownikom aplikacji.


Ukrainiec może wybrać ukraińskiego kierowcę, a Polak polskiego nie?



Problematyczna podczas zamawiania taksówki może okazać się też narodowość kierowcy i nie chodzi tu wcale o ksenofobiczne uprzedzenia, ale o zwyczajny komfort jazdy, wynikający z możliwości płynnej komunikacji. Oficjalnie żadna z korporacji nie przyznaje się do świadczenia takich usług, niemniej klienci potwierdzają, że dyspozytorzy obsługujący infolinię wykazują się życzliwością i godzą się na wysłanie do ukraińskojęzycznego klienta ukraińskiego kierowcy.

- Pracująca ze mną koleżanka z Ukrainy powiedziała, że korporacja taksówkarska, z której usług korzysta, umożliwia Ukraińcom zamawianie kursów u ukraińskich kierowców. Chodziło o to, że nie ma wówczas bariery językowej. Bardzo mnie to zainteresowało, bo potrzebowałem polskiego kierowcy dla moich starszych rodziców, którzy cierpią na niedosłuch i czują się niekomfortowo, kiedy nie mogą się z kimś płynnie porozumieć - opowiada Jarosław. - Okazało się jednak, że takiej możliwości nie ma. Podczas telefonicznego składania zgłoszenia dowiedziałem się, że stworzyłoby to niebezpieczny precedens, a na to korporacja nie może sobie pozwolić.
- Ja często zamawiam taksówkę dla dziecka jeżdżącego na zajęcia dodatkowe i bardzo chciałabym, żeby to była kobieta, najlepiej Polka, żeby nie istniała bariera językowa (na etapie zamawiania nie wiem, jak dobrze po polsku będzie mówił kierowca, a to dla mnie ważne) - dodaje Marlena. - Niestety, przez żadną z aplikacji takiego zgłoszenia nie byłam w stanie dokonać. Finalnie zamieściłam ogłoszenie w internecie i znalazłam kobietę, której na stałe zleciłam odwożenie syna na zajęcia.


Kierowca też chciałby móc wybrać pasażera



Nie tylko pasażerowie chcieliby przebierać w kierowcach, ale też kierowcy w pasażerach. Póki co, możliwość taką mają jedynie panie kierujące taksówkami - mogą sobie zastrzec, że będą woziły tylko kobiety i odrzucać "męskie" kursy.

- Nie lubię jeździć z obcokrajowcami, bo bardzo mnie stresuje, że nie wiem, o czym rozmawiają. Może o mnie? A co, jeśli mówią o mnie źle? - dzieli się swoimi przemyśleniami Damian, prowadzący taksówkę od pięciu lat. - Przyznaję, że jeśli w godzinach szczytu dostaję zgłoszenie od kogoś z Ukrainy (oni mają najczęściej imię zapisane językiem łacińskim, ale w rubryce miasto najczęściej widnieje Гданськ), to takie zlecenie odrzucam. Wyrzutów sobie nie robię, bo jest tylu kierowców ze Wschodu - z Gruzji, Ukrainy, Pakistanu, itd., że odrzucone przeze mnie zgłoszenia długo bez odpowiedzi nie pozostaną.
Z reguły klientów raczej nie filtruje się, bo przełożyłoby się to na zyski, a wiadomo, że każdy pracuje po to, żeby zarobić jak najwięcej.



Free Now to pierwsza korporacja taksówkarska, która uruchomiła w Polsce przejazdy realizowane przez kobiety i adresowane wyłącznie do kobiet. Free Now to pierwsza korporacja taksówkarska, która uruchomiła w Polsce przejazdy realizowane przez kobiety i adresowane wyłącznie do kobiet.

Dlaczego równouprawnienia "na taksówkach" nie ma i nie będzie?



Choć kurczowo trzymamy się polityki taksówkarskiej, problemy są uniwersalne i konkluzja jest jedna - czasem równouprawnienie doprowadziłoby do takiej dezorganizacji, że warto rozważyć, czy aby na pewno dawanie wszystkim równych praw się opłaca. Dlatego też nie ma co liczyć na to, że w niedalekiej przyszłości będzie można zamówić przejazd z mężczyzną, w dodatku z Polakiem.

- Umożliwienie wyboru mężczyzny, w dodatku Polaka, totalnie sparaliżowałoby system - komentuje Damian. - Większość polskich pasażerów z różnych względów wybierałaby Polaków. I nie chodzi tu o uprzedzenia do obcokrajowców, ale o poczucie bezpieczeństwa i komfort płynnej komunikacji. Z uwagi natomiast na panujący stereotyp, że mężczyźni są lepszymi kierowcami, kobiety na możliwości wyboru płci kierowcy mogłyby wiele stracić. Ze względu na stosunkowo niski udział pań kierujących w rynku taksówkarskim oraz fakt, że kierowcy zagraniczni, których faktycznie jest wielu, ale nie są zbyt rozchwytywani, dodawanie im dodatkowych przywilejów rozładowuje system, zamiast go paraliżować. Stanowi dla użytkowników dodatkową zachętę do korzystania z ich usług. I choć jako użytkownik aplikacji taksówkarskich jestem przeciwny takim praktykom, bo noszą znamiona dyskryminacji ze względu na płeć czy narodowość, to jako zawodowy kierowca muszę przyznać, że w tym szaleństwie jest metoda i inaczej po prostu się nie da. Równouprawnienie okazałoby się dyskryminujące dla kobiet i kierowców zagranicznych, bo mogłoby wyeliminować ich z rynku i - tym samym - ograniczyć użytkownikom dostęp do taksówek.

Opinie (280) ponad 20 zablokowanych

  • Owszem, zamawiałbym tylko polskich kierowców (3)

    i żałuję że nie ma takiej opcji. I nie chodzi o uprzedzenia tylko o statystyki pijaków/ćpunów za kierownicą wśród pewnych nacji.

    • 74 3

    • (2)

      Mów po prostu u kraińców i innych wynalazków że wschodu. A jeśli chodzi o ubera możesz wybrać kto cię będzie wiózł. Ja wybieram tylko polaków

      • 21 1

      • Uber ma przywileje dla ukraińskich pasazerow (1)

        Ty Polak zapłacisz za kurs normalną cenę a pasażer z Ukrainy tylko połowę tego. Nie czujesz się dyskryminowany przez tą firmę we własnym kraju?

        • 12 0

        • Czuję i bojkotuję ich usługi.

          • 8 0

  • Jak już prawie wszędzie - równi i uprzywilejowani

    • 13 2

  • Bezpieczeństwo i ubery - to się wyklucza wzajemnie

    • 39 5

  • Od 16 czerwca 2024 (5)

    wchodzi przepis, który mówi min, że kierowca taxi w tym przewozów może być osoba posiadająca polskie prawo jazdy. Do października ub. roku firmy musiały sprawdzać karalność. Mało tego wjedzie obowiązek sprawdzania przez przewoźników czy osoba, która siedzi za kółkiem to ta że zlecenia. Sprawdzenie przynajmniej raz na 50 przejazdów nie rzadziej niż 1x w tygodniu. Za prowadzenie pośrednictwa bez wymaganej licencji kara 500.000zl. Za nie okazanie urządzenia kierowcy na którym jest aplikacja przewozów 12.000zl. Sporo zmian :-)

    • 40 2

    • (4)

      Przecież nacja, której jesteśmy sługami dostaje polskie prawo jazdy na podstawie kupionego na ukrainie, więc jaki problem?

      • 14 0

      • Tylko przyerocenie obowiazku zdawania egzaminu z topografie miasta zlikwidowalo by tą patologie (1)

        Taxowkarz

        • 9 1

        • Myślę, że konieczność zrobienia polskiego

          prawa jazdy zrobi sporo porządku..

          • 6 1

      • Można wymieniać prawo jazdy z innych krajow (1)

        Wtedy oryginalne prawko jest odsyłanie do kraju gdzie zostało wydane. Tak więc fałszywki muszą wychodzic na jaw

        • 5 0

        • I kto w takim upadłym kraju się tym przejmie?

          • 5 0

  • Po pewnej przygodzie z kierowcą zza wschodniej granicy, który nie dość że nie znał topografii miasta (11)

    to i języka polskiego też nie znał, nie wsiadam do tych taksówek i nie uważam żeby była to jakaś dyskryminacja. Poza tym mam prawo wyboru. Moje doświadczenie i doświadczenia innych, dają mi takie prawo.

    • 110 6

    • (4)

      Mnie się niestety trafił raz i polski kierowca, ale pędzący na złamanie nogi... nie czułam się bezpiecznie, szczególnie gdy w pewnym momencie zauważyłam rodzinę dzików na sąsiednim pasie.. kierowca nie zwolnił ani trochę. Od tego czasu nie korzystam z Uberów i nowoczesnych taxi apek, tylko taxi z lokalnych korporacji. Wiem, pewnie przepłacam, ale chociaż nie stresuję się niepotrzebnie.

      • 23 6

      • nie ma co generalizować (1)

        w środę jechałem 2razy - raz Hindus, raz Ukrainiec - wszystko spoko, grzecznie wolno. Ale zdarzało się jechać z wariatem w elektryku(green uber), który jeszcze mi wypomniał, że przeze mnie stracił zieloną falę. Fakt że leciał 100 po mieście mu nie przeszkadzał. Raz z byłym zawodowym kierowcą z Sopotu do centrum Gdyni dojechaliśmy w 15minut. Średnią prędkość można sobie policzyć. Problemem jest brak policji i skutecznego prawa, które by eliminowała tych co nie umieją jeździć zgodnie z przepisami.

        • 5 8

        • 2x jechałaś i nie jesteś w ciąży ?

          • 10 6

      • Z całą pewnością zdarzają się i tacy jak piszesz ale od tego masz język aby (1)

        takiego pirata zdyscyplinować a w skrajnym przypadku zadzwonić na policję. Też miałem przypadek że Polski taksiarz gnał ale zwróciłem jemu zdecydowanie uwagę i kierowca natychmiast zwolnił a od siebie dodał przepraszam. Myślę że wielu tu czytelników miało podobne doświadczenia.

        • 9 2

        • Ja się cieszę jak gna.

          Szybciej dojadę,ale to musi być kierowca co wie jak się jeździ a nie młokos.

          • 2 5

    • Ukraincy niechca emigrowac do niemiec itp .Bo w Niemczech musza zadawac egzamin ze znajomosci jezyka Niemieckiego!! (5)

      W Takim dzikim kraju jak Polska wieksze prawa maja ci emigranci ze wschodu niz rodacy Polacy!!
      I to jest skandal

      • 35 2

      • Takie mamy rządy. (3)

        Jedynie Konfederacja ,PiS przegrało przez Ukrainę może i drugi rząd przegrać.

        • 11 4

        • Głosować na Konfederosję, to jak głosować na Putina.

          • 8 12

        • (1)

          Tia, Konfederacja. Braun z gaśnicą czy Korwin wnoszący postulat, że 15 lat to za dużo i trzeba znieść wiek przyzwolenia? Ależ wybór.

          • 4 6

          • Korwin miał rację wy wprowadziliście tabletkę,, dzień po,,

            Od 15 roku życia. To niby ta 15 letnia dziewczynka może ja kupić na grypę?

            • 3 2

      • byłeś widziałeś czy mateuszek kolejne kłamstwo ci powiedział, w niemczech pracuje wielu nie tylko Ukraińców także Polaków, Rumunów, Albańczyków i jakoś nikt nikogo nie zmusza do jakichś egzaminów.

        • 1 6

  • Powinna być opcja wyboru:

    a) normalna cena - kierowca mówi po polsku do tego ma prawo jazdy ,potrafi jeździć ,zna przepisy i się do nich stosuje
    b)tanio - kierowca coś tam rozumie ,zna zasady prowadzenia pojazdu,ale można się spodziewać,że nie będzie się stosował do przepisów gdyż prawo jazdy może mieć legalne ale kupione i średnio mu zależy na bezpieczeństwie swoim,pasażerów i innych użytkowników dróg
    c) pół darmo - kierowca nie ma prawa jazdy lub ma podrobione,nie zna przepisów ani nie grzeszy umiejętnością prowadzenia pojazdu ,dowiezie cię najszybciej jeśli się to uda bez kolizji ale licz się że może być to osoba poszukiwana za gwałty tudzież napady czy inne rozboje z podrobionym zaświadczeniem o niekaralności
    Wybór należy do ciebie
    c)

    • 35 6

  • Obecnie na terenie Trójmiasta i okolic (1)

    jest ok 700 aut na minuty 3 firm. Wiadomo czasami mniej lub więcej. Lepiej wybrać standardowe taxi albo auto na minuty...

    • 16 3

    • A przeczytaliście kiedyś regulamin korzystania z takiego auta? Nie? No jasne, bo po co?

      A czy wiecie że w przypadku stłuczki z waszej winy musicie zapłacić oprócz kary również równowartość auta?

      • 2 5

  • Najlepsze te "taxi" z przybyszami ze wschodu. Można się poczuć jak w GTA. Zero przepisów ruchu drogowego. I ciągle twarzą w smartfonie bo nie ma pojęcia gdzie ma jechać.

    • 46 2

  • Jak mi przydziela babę to anuluje (1)

    Chce żyć. Może kilka z was potrafi jeździć. Cała reszta nie nadaje się na taxi. Wystarczy wyrazić swoje zdanie to się trzecie na obcych ludzi. Tragedia.

    • 25 19

    • W wielu moich przejazdach taksówką kierowca chciał mnie zabić tylko raz, bo się zagapił. I nie była to kobieta.

      • 5 3

  • Dlaczego wybierać tylko kobietę/mężczyznę jako kierowcę... (1)

    Ja chcę pełnego wyboru - czy kierowca ma być niski, wysoki, gruby, chudy, łysy, z dredami, czy ma być blondynem, mieć sztuczne zęby, być w dresie, używać chińskiego telefonu, czy taksówka ma być zielona, mieć koła siedemnastki, mieć bagażnik dachowy, mieć czyste albo brudne szyby, antenę na dachu albo na błotniku...
    Bo jak nie ma pełnego wyboru to ktoś jest dyskryminowany!

    • 26 6

    • To by było jednakowo (nie wg równouprawnienia) poproszę o kierowcę w moim przedziale wagowym

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane