• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Równouprawnienie w taksówkach. Kogo możemy wybrać, a kogo nie?

Ewa Palińska
27 stycznia 2024, godz. 18:00 
Opinie (280)
Wiele aplikacji czy korporacji taksówkarskich umożliwia zamawianie paniom taksówek prowadzonych przez kobiety. Analogiczna usługa adresowana do mężczyzn nie istnieje. Wiele aplikacji czy korporacji taksówkarskich umożliwia zamawianie paniom taksówek prowadzonych przez kobiety. Analogiczna usługa adresowana do mężczyzn nie istnieje.

Dlaczego wybierając kierowcę taksówki mogę sobie zażyczyć, żeby auto prowadziła pani, ale tego, żeby za kierownicą siedział mężczyzna, już nie? Dlaczego czasem mogę wybrać kierowcę z Ukrainy, a z Polski nie? Choć praktyki stosowane przez korporacje taksówkarskie mogą się wydawać dyskryminujące ze względu na narodowość czy płeć, to kierowcy wyjaśniają, że równouprawnienie doprowadziłoby do paraliżu systemu i wykluczenia zawodowego tych, których teraz przywileje dotyczą. Może zatem zrównanie praw nie zawsze jest korzystne?



Jedna z działających w całym kraju korporacji taksówkarskich - Free Now - wprowadziła przed niemal dwoma laty pilotażowo w Trójmieście usługę "Dla niej". W skrócie: to oferta, w ramach której firma gwarantuje, że za kierownicą taksówki siedzieć będzie kobieta, ale też tylko kobiety mają prawo skorzystać z takich przejazdów.

Taksówki tylko dla kobiet. Nowa usługa w Trójmieście Taksówki tylko dla kobiet. Nowa usługa w Trójmieście

Czy uważasz, że korporacje taksówkarskie powinny umożliwić wybór kierowcy ze względu na płeć i narodowość?

Można wybrać kobietę za kółkiem, ale mężczyznę już nie?



Kilka miesięcy później podobne rozwiązanie wprowadził Bolt, uruchamiając kategorię "Kobiety dla kobiet". Panie były ukontentowane, bo zarówno pasażerki, jak i te zasiadające za kierownicą samochodów, mogły czuć się dzięki temu bezpieczniej.

To, co panie odebrały jako zdecydowany atut i przywilej, mężczyźni poddali jednak krytyce, wytykając dyskryminację ze względu na płeć.

- Nie mam nic przeciwko temu, żeby panie mogły decydować o tym, że chcą podróżować z paniami, ale pozbawianie mężczyzn prawa do wyboru męskiego kierowcy uważam za zwyczajny seksizm - komentuje Tomasz, który często podróżuje służbowo - Nie czuję się dobrze, kiedy za kółkiem siedzi kobieta. I mam prawo tak się czuć, tak samo jak panie obawiać tego, że męski kierowca stanowi dla nich większe zagrożenie. Dlatego uważam, że przywilej wyboru kierowcy ze względu na płeć powinien zostać udzielony wszystkim użytkownikom aplikacji.


Ukrainiec może wybrać ukraińskiego kierowcę, a Polak polskiego nie?



Problematyczna podczas zamawiania taksówki może okazać się też narodowość kierowcy i nie chodzi tu wcale o ksenofobiczne uprzedzenia, ale o zwyczajny komfort jazdy, wynikający z możliwości płynnej komunikacji. Oficjalnie żadna z korporacji nie przyznaje się do świadczenia takich usług, niemniej klienci potwierdzają, że dyspozytorzy obsługujący infolinię wykazują się życzliwością i godzą się na wysłanie do ukraińskojęzycznego klienta ukraińskiego kierowcy.

- Pracująca ze mną koleżanka z Ukrainy powiedziała, że korporacja taksówkarska, z której usług korzysta, umożliwia Ukraińcom zamawianie kursów u ukraińskich kierowców. Chodziło o to, że nie ma wówczas bariery językowej. Bardzo mnie to zainteresowało, bo potrzebowałem polskiego kierowcy dla moich starszych rodziców, którzy cierpią na niedosłuch i czują się niekomfortowo, kiedy nie mogą się z kimś płynnie porozumieć - opowiada Jarosław. - Okazało się jednak, że takiej możliwości nie ma. Podczas telefonicznego składania zgłoszenia dowiedziałem się, że stworzyłoby to niebezpieczny precedens, a na to korporacja nie może sobie pozwolić.
- Ja często zamawiam taksówkę dla dziecka jeżdżącego na zajęcia dodatkowe i bardzo chciałabym, żeby to była kobieta, najlepiej Polka, żeby nie istniała bariera językowa (na etapie zamawiania nie wiem, jak dobrze po polsku będzie mówił kierowca, a to dla mnie ważne) - dodaje Marlena. - Niestety, przez żadną z aplikacji takiego zgłoszenia nie byłam w stanie dokonać. Finalnie zamieściłam ogłoszenie w internecie i znalazłam kobietę, której na stałe zleciłam odwożenie syna na zajęcia.


Kierowca też chciałby móc wybrać pasażera



Nie tylko pasażerowie chcieliby przebierać w kierowcach, ale też kierowcy w pasażerach. Póki co, możliwość taką mają jedynie panie kierujące taksówkami - mogą sobie zastrzec, że będą woziły tylko kobiety i odrzucać "męskie" kursy.

- Nie lubię jeździć z obcokrajowcami, bo bardzo mnie stresuje, że nie wiem, o czym rozmawiają. Może o mnie? A co, jeśli mówią o mnie źle? - dzieli się swoimi przemyśleniami Damian, prowadzący taksówkę od pięciu lat. - Przyznaję, że jeśli w godzinach szczytu dostaję zgłoszenie od kogoś z Ukrainy (oni mają najczęściej imię zapisane językiem łacińskim, ale w rubryce miasto najczęściej widnieje Гданськ), to takie zlecenie odrzucam. Wyrzutów sobie nie robię, bo jest tylu kierowców ze Wschodu - z Gruzji, Ukrainy, Pakistanu, itd., że odrzucone przeze mnie zgłoszenia długo bez odpowiedzi nie pozostaną.
Z reguły klientów raczej nie filtruje się, bo przełożyłoby się to na zyski, a wiadomo, że każdy pracuje po to, żeby zarobić jak najwięcej.



Free Now to pierwsza korporacja taksówkarska, która uruchomiła w Polsce przejazdy realizowane przez kobiety i adresowane wyłącznie do kobiet. Free Now to pierwsza korporacja taksówkarska, która uruchomiła w Polsce przejazdy realizowane przez kobiety i adresowane wyłącznie do kobiet.

Dlaczego równouprawnienia "na taksówkach" nie ma i nie będzie?



Choć kurczowo trzymamy się polityki taksówkarskiej, problemy są uniwersalne i konkluzja jest jedna - czasem równouprawnienie doprowadziłoby do takiej dezorganizacji, że warto rozważyć, czy aby na pewno dawanie wszystkim równych praw się opłaca. Dlatego też nie ma co liczyć na to, że w niedalekiej przyszłości będzie można zamówić przejazd z mężczyzną, w dodatku z Polakiem.

- Umożliwienie wyboru mężczyzny, w dodatku Polaka, totalnie sparaliżowałoby system - komentuje Damian. - Większość polskich pasażerów z różnych względów wybierałaby Polaków. I nie chodzi tu o uprzedzenia do obcokrajowców, ale o poczucie bezpieczeństwa i komfort płynnej komunikacji. Z uwagi natomiast na panujący stereotyp, że mężczyźni są lepszymi kierowcami, kobiety na możliwości wyboru płci kierowcy mogłyby wiele stracić. Ze względu na stosunkowo niski udział pań kierujących w rynku taksówkarskim oraz fakt, że kierowcy zagraniczni, których faktycznie jest wielu, ale nie są zbyt rozchwytywani, dodawanie im dodatkowych przywilejów rozładowuje system, zamiast go paraliżować. Stanowi dla użytkowników dodatkową zachętę do korzystania z ich usług. I choć jako użytkownik aplikacji taksówkarskich jestem przeciwny takim praktykom, bo noszą znamiona dyskryminacji ze względu na płeć czy narodowość, to jako zawodowy kierowca muszę przyznać, że w tym szaleństwie jest metoda i inaczej po prostu się nie da. Równouprawnienie okazałoby się dyskryminujące dla kobiet i kierowców zagranicznych, bo mogłoby wyeliminować ich z rynku i - tym samym - ograniczyć użytkownikom dostęp do taksówek.

Opinie (280) ponad 20 zablokowanych

  • Jak zawsze to brednie Takiego wyboru niema nigdzie na swiecie poza Polska bo to jawna dyskryminacja!! (2)

    I i jeszcze jedno obecnie mieliśmy wzrost liczby gwałtów popełnianych prze kierowców taksi ze wschodu!!Z tego powodu rząd wprowadził nawet specjalna ustawę, która która wprowadziła surowe kary za takie przestępstwo na kobietach!
    W Niemczech kierowca taksówki jesli jest obcokrajowcem musi zdac egzamin ze znajomosci jezyka Niemieckiego!!

    • 13 2

    • Jest taki wybór jeżeli chodzi o płeć poza Polską i to bardziej szeroki. (1)

      W Japonii masz całe wagony metra tylko dla kobiet, bo częste są przypadki molestowanie w tłumie. O Indiach nawet nie trzeba wspominać bo tam grasują całe bandy gwałcicieli, także w autobusach, więc są taxi tylko dla kobiet z kobietami.

      • 1 2

      • POkemon ty nawet tam nie byłes cos słyszałes w szczujni TVnowskiej i teraz brednie powielasz a nawet nie zrozumiałes

        tego co ogladałes w tej szczujni

        • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    Czy to ważne kto prowadzi auto? Myślę że najważniejsze aby auto prowadził kierowca dobry, wypoczęty, trzeźwy i nie po prochach. (2)

    Przecież jakiś potencjalny pasażer będący pod jakimś wpływem zechce ukraść utarg kierowcy lub nie zapłacić za kurs, to co zrobi? Poprosi o kierowcę panią. I co wtedy?

    • 20 30

    • Oczywiście że ważne .

      Wiele jest kierowców co nigdy nie powinni prawa jazdy mnieć ,wypoczynek czy trzeźwość jest na porządku dziennym nie w tym problem.

      • 12 2

    • wtedy bedzie mogla zglosic kradziez i poczucie sie urazona

      • 0 0

  • Tylko postoje

    Ja chodze na postoje pod dworcem w Gdyni zawsze Polak pełna kultura i jakość usługi
    A że drożej niż z imigrantami trudno bezpieczeństwo kosztuje

    • 13 1

  • lewacka propaganda w kolejnej odsłonie

    • 17 3

  • Nie jeżdżę taxi na 4 osoby, do której wejdą dwie osoby

    • 8 0

  • 'Jukraiński' emeryt w Monachium próbował prze mycić do lotu na Cypr walizkę z pół mln EUR. Ktoś, zleceniodawca czy wspólnik

    podsunął mu tę walizkę po przejściu kontroli. Ale czujni Niemcy wyłapali tę sytuację. Ale w Polsce o -kraińcach nadal: oni są biedni, im jest źle, musi-MY im pomagać, pracę dawać. Na przykład na taksówkach. Nie, nie musimy.

    • 22 2

  • Niedługo będziecie sobie wybierać kto ma Wam podać bułki w sklepie (1)

    • 8 6

    • Ja wole jak mnie w kajdanki zakuwa Policjantka

      Mam niezłe wizje

      • 1 1

  • Pierwsze klamstwo w artykole to take ze free now,bolt,uber to mie zadne koorporacje taxowkarskie tylko nielegalne przewozy (3)

    Drogie klamsteo kierowca tych firm to nie taxowkarz bo niezdal egzaminu z topografii miasta.

    • 30 1

    • (2)

      Młotku egzaminy z topografii nie istnieją już na długo przed taksówkami na aplikację. W takim razie prawilny taksówkarz to taki który zdał egzamin jeszcze gdy te obowiązywały, a co z późniejszymi kierowcami z korporacji taxi? Podróby?

      • 3 5

      • Dokladnie tak frajerze dety.kazdy kto nie zdal egzaminu z topografi miasta nie ma prawa nazywac sie taxowkarzem.

        Ale ty jestes zbyt tepy aby to pojac

        • 2 1

      • No i co z tego ze nie istnieja.to znaczy ze jak zniesiemy egzamin lekarski i ktos nazwie sie lekarzem to nim bedzie d..b..u?

        • 3 0

  • (2)

    W sumie sobota, nudzi mi sie. Zaraz bedzie zapytanie do UOKIK, jednak bardzo nie ladnie, jest to dyskriminacja. Kierowca ma placone od ilosci kursow, a tutaj Panie maja wieksza szanse na zlapanie klienta.

    • 7 1

    • (1)

      Niekoniecznie. Kobiety są mało stabilne emocjonalnie. Facet faceta w taxi chyba nie zgwałci? :-) Wolę kurs z facetem

      • 3 2

      • No tak, panowie którzy się awanturują i nie panują nad popędami to dopiero wzór stabilności

        • 0 0

  • Jej

    Wy już naprawdę nie macie o czym pisać...

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane