• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chwaszczyńska i Słowackiego w korkach. Czy musimy się z tym pogodzić?

Maciej Naskręt, Patryk Szczerba
20 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Popołudniowy zator na ul. Słowackiego z Matarni do ronda de la Salle. Zdaniem kierowców popołudniami taki widok jeszcze kilka miesięcy temu był rzadkością. Popołudniowy zator na ul. Słowackiego z Matarni do ronda de la Salle. Zdaniem kierowców popołudniami taki widok jeszcze kilka miesięcy temu był rzadkością.

Korki na drogach między dolnym a górnym tarasem Trójmiasta będą coraz większe, bo podróże między Gdynią a Gdańskiem coraz częściej kierowcy odbywają obwodnicą. Sprawdzamy, czy można jeszcze usprawnić ruch na dwóch najbardziej zakorkowanych drogach w Trójmieście - ul. Słowackiego w Gdańsku zobacz na mapie Gdańskaul. Chwaszczyńskiej w Gdyni zobacz na mapie Gdyni. Pytamy także o przyczyny zatorów.



Korki na ul. Chwaszczyńskiej w Gdyni w ostatnich dniach nasiliły się. Korki na ul. Chwaszczyńskiej w Gdyni w ostatnich dniach nasiliły się.
Coraz chętniej kierowcy poruszający się po naszej metropolii wybierają podróż przez Obwodnicę Trójmiasta i ewentualnie Południową Obwodnicę Gdańska. Omijają w ten sposób usianą sygnalizacjami trasę średnicową, która przecina Gdańsk, Sopot a także Gdynię (wiedzie od Traktu św. Wojciecha przez al. Niepodległości w Sopocie do ul. Morskiej w Gdyni).

Ten stan niesie ze sobą konsekwencje. Korkują się ulice łączące najważniejsze dzielnice Gdyni i Gdańska z obwodnicą - szczególnie ul. Chwaszczyńska na Karwinach i ul. Słowackiego między Matarnią a Wrzeszczem. Kierowcy w godzinach szczytu tracą tam nawet 30 minut i przekonują, że sytuacja jest niedopuszczalna.

Sprawdzamy więc, co jest faktycznie powodem kłopotów w ruchu na wspomnianych ulicach i czy można niewielkim kosztem przejazd usprawnić tak, by można było swobodnie się tam poruszać samochodem.

Trasa Słowackiego stała się ofiarą swojego sukcesu

Wraz z zakończeniem rozbudowy Trasy Słowackiego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska w grudniu 2012 r., na odcinku leśnym zobacz na mapie Gdańska - nieco wyżej - ruch samochodów wzrósł o 100 proc. względem badań natężenia ruchu z okresu, gdy ul. Słowackiego miała w tej dzielnicy przekrój jednej jezdni.

- Na nitce do Matarni przed rozbudową poruszało się niespełna 1000 samochodów. Z naszych niedawno wykonanych analiz wynika, że teraz porusza się tam w godzinie szczytu nawet ponad 2 tys. aut. Podobnie jest też na nitce w stronę Wrzeszcza - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Jak zapewniają urzędnicy, na rondzie de la Salle, które - zdaniem kierowców - jest powodem największych korków na tej ulicy, program sygnalizacji nie zmienił się od grudnia 2012 r. Wtedy zmiany wymuszone były potężnymi korkami, które tworzyły się we Wrzeszczu na nitce w stronę Niedźwiednika, od strony Matarni natomiast przejazd odbywał się swobodnie. Obecne ustawienia sygnalizacji są optymalne.

Inżynierowie ruchu mimo utyskiwań kierowców dostrzegają jednak zmianę na lepsze w porównaniu do lat poprzednich. - Dawniej, gdy ulica we Wrzeszczu miała przebieg jednej jezdni, korki doskwierały kierowcom od godz. 6:30 do późnych godzin wieczornych. Obecnie zatory odczuwalne są głównie w czasie porannych i popołudniowych godzin szczytu. W pozostałych godzinach podróżuje się przyjemnie - mówi Wawrzonek.

Zdaniem urzędników tanich i prostych sposobów na rozładowanie korków w ciągu Trasy Słowackiego nie ma. Z kolei budowa kolejnych kosztownych estakad nad skrzyżowaniami lub poszerzanie ulicy nie wchodzi w rachubę, bowiem nie zezwalają na to plany zagospodarowania przestrzennego.

By podróże w czasie godzin szczytu odbywały się ul. Słowackiego sprawnie, ruch samochodowy musiałby tam zmaleć o ok. 25 proc. To jednak wymaga zaangażowania kierowców i zmiany sposobu myślenia o poruszaniu się po mieście. W 2015 roku, przy okazji uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i szybkich połączeń między Osową a Wrzeszczem przekonamy się, czy kierowcy zostawią samochody na stacji w Matarni i do Wrzeszcza pojadą komunikacją publiczną.

Czy lekarstwem na korki na ul. Słowackiego może być rozbudowa ul. Spacerowej do dwóch pasów wraz z tunelem pod Pachołkiem? Wielu kierowców wierzy, że realizacja tej inwestycji odciążyłaby właśnie ul. Słowackiego. Inżynierowie ruchu mają jednak odmienne zdanie. - Kierowcy w układzie docelowym i tak dojeżdżając do ul. Czyżewskiego od strony Osowy będą musieli zmierzyć się z zatorami. To będzie zniechęcać kierowców do jazdy tą ulicą - mówi Wawrzonek.

Czy inwestycje w nową infrastrukturę w Trójmieście rozładują coraz większy tłok na drogach?

Chwaszczyńska bije rekordy natężenia ruchu

Na ul. Chwaszczyńskiej zobacz na mapie Gdyni w kierunku centrum Gdyni zator trwa cały poranek. O problemach związanych z ruchem na tym odcinku pisaliśmy kilka dni temu. Kierowcy winnych szukali wśród urzędników z gdyńskiego ZDiZ, którzy zapewniali, że światła działają prawidłowo, a sterujące je programy nie zostały zmienione. Po naszej interwencji została także sprawdzona sygnalizacja świetlna przy zjazdach z obwodnicy, którą zawiaduje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, gdzie również nie było żadnej awarii.

Niektórzy winą za całe zamieszanie obarczają system Tristar. Sęk w tym, że działa on na razie jedynie na odcinku ul. Wielkopolskiej pomiędzy al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdynido ul. Sopockiej zobacz na mapie Gdyni, gdzie zatorów większych niż zazwyczaj nie ma. Wyżej, w kierunku obwodnicy, cała infrastruktura jest - od poniedziałku - dopiero podłączana.

- Wymieniane są sterowniki, wraz z nowymi programami sygnalizacji świetlnej, wciągamy światłowody do studni kanalizacyjnych oraz nacinamy nawierzchnię w celu instalacji pętli indukcyjnych - wyjaśniają drogowcy z gdyńskiego ZDiZ.

Niewykluczone więc, ze sytuacja unormuje się za kilka tygodni. Potrzebna jest kalibracja systemu, ale istnieje również zagrożenie, że korki w tym miejscu pozostaną. Kierowcy bowiem coraz częściej jadąc do Gdyni omijają Sopot i centrum miasta, kierując się już w Gdańsku na obwodnicę.

Zjazdy, którymi najszybciej można dojechać do śródmieścia prowadzą bowiem do ulicy Chwaszczyńskiej i Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni, na której jazdę dodatkowo utrudnia rozbudowa prowadzona na leśnym odcinku. Trzeba też dodać do tego mieszkańców zachodnich dzielnic Gdyni oraz Dąbrowy, dla których obydwie ulice stanowią wylotówki w stronę centrum i dalej do Sopotu lub Gdańska.

Miejsca

Opinie (310)

  • tak tylko pytam

    a wy ludzie wszyscy nie pracujecie?? ze tyle wpisów podczas tradycyjnych godzin pracy czy tak się teraz pracuje ??

    • 2 3

  • Słowackiego (1)

    i w dół i w góre światła są za krótkie ! wydłużenie ich o 30 sekund rozładowało by korek
    tak mi się wydaję.

    • 1 1

    • ):

      Masz rację. Wydaje Ci się.

      • 1 0

  • Miliony wydane na regulacje świateł w trójmieście (1)

    prawda jest taka dla ul. Słowackiego- jak wyłączymy bublowatą sygnalizacje na UL. Grunwaldzkiej uruchomioną za grube miliony, a spowalniającą ruch
    ulic dojazdowych do tego bubla? korków na Słowackiego nie będzie tak jak nie było przed uruchomieniem tego dziadostwa

    • 3 1

    • myśl!

      Powiedz pieszym o wyłączeniu sygnalizacji! Nie jesteś pępkiem świata, każdy chce pokonać skrzyżowanie nadjeżdzając i przychodząc z każdego kierunku!

      • 2 0

  • jak sobie sopot zrobi bezpo średni zjazd z obwodnicy to nie bęzie korków na Chwaszczynskiej

    • 0 1

  • jaka nowa słowackiego ? raczej uwsteczniona bo bez tuneli dla pieszych światła skutecznie zatrzymują ruch samochodów i pieszych ! poza tym kto te światła regulował !? kretyn !? do tego częstotliwość kursowania komunikacji miejskiej jak na wsi ! o przepraszam wieś z całym szacunkiem ! no to koło się zamknęło jak komunikacja jest niewydolna to trzeba radzić sobie samemu i kupujemy samochodzik ! a kolej metropolitalna ? te 16 km na pewno nie rozwiążą problemu komunikacji tym bardziej że zlikwiduje się bądź bardzo ograniczy kursowanie komunikacji wzdłuż trasy tej kolei ! no i znów jedynym sensownym rozwiązaniem jest samochód ! i niech te barany od dróg to wreszcie zrozumieją ! szkoda naszego życia na długie dojazdy do domu pracy szkół !!!

    • 4 2

  • na Chwaszczyńskiej powinni zrobić buspas byłoby weselej

    • 0 0

  • a jeszcze nie zaczęli budować stacji kolejki metropolitarnej przy wiadukcie na skrzyżowaniu Sopockiej i Wielkopolskiej wtedy dopiero będzie hardkorowo i kolorowo

    • 1 0

  • teraz powinni zacząć remontować drogę z Chwaszczyna do Osowy plus remont całego odcinka między Chwaszczynem a Karwinami jak już iść to na całość

    • 1 0

  • Na 100% ktoś majstrował z ustawieniem świateł na Chwaszczyńskiej

    Na skrzyżowaniu z Brzechwy nie da się zjechać ze skrzyżowania (nadjeżdżając od Obwodnicy, skręcając w lewo) tak krótko się świeci strzałka w lewo. Samochody chcące skręcić szybko zaczynają blokować jeden pas Chwaszczyńskiej, bo nie mieszczą się na pasie do skrętu. Jakieś gamonie na 100% mooocno skróciły czas do skrętu w lewo. Teraz zgodnie z przepisami przejeżdża 1 a co najwyżej 2 samochody.

    • 2 0

  • Dostsować plany do potrzeb mieszkańców iz budować estakadę na rondzie de la Sale (1)

    W artykule: "Z kolei budowa kolejnych kosztownych estakad nad skrzyżowaniami lub poszerzanie ulicy nie wchodzi w rachubę, bowiem nie zezwalają na to plany zagospodarowania przestrzennego".

    A dlaczego nie dostosować planów zagospodarowania przestrzennego do potrzeb mieszkańców, czy te plany to jakieś święte krowy narzucone nam przez Marsjan, czy sami je ustalamy?

    • 1 1

    • nie ma potrzeby budowania estakady.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane