- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (138 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (73 opinie)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (87 opinii)
- 4 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (77 opinii)
- 5 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (531 opinii)
- 6 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (178 opinii)
Chwaszczyńska i Słowackiego w korkach. Czy musimy się z tym pogodzić?
Korki na drogach między dolnym a górnym tarasem Trójmiasta będą coraz większe, bo podróże między Gdynią a Gdańskiem coraz częściej kierowcy odbywają obwodnicą. Sprawdzamy, czy można jeszcze usprawnić ruch na dwóch najbardziej zakorkowanych drogach w Trójmieście - ul. Słowackiego w Gdańsku i ul. Chwaszczyńskiej w Gdyni
. Pytamy także o przyczyny zatorów.
Coraz chętniej kierowcy poruszający się po naszej metropolii wybierają podróż przez Obwodnicę Trójmiasta i ewentualnie Południową Obwodnicę Gdańska. Omijają w ten sposób usianą sygnalizacjami trasę średnicową, która przecina Gdańsk, Sopot a także Gdynię (wiedzie od Traktu św. Wojciecha przez al. Niepodległości w Sopocie do ul. Morskiej w Gdyni).
Ten stan niesie ze sobą konsekwencje. Korkują się ulice łączące najważniejsze dzielnice Gdyni i Gdańska z obwodnicą - szczególnie ul. Chwaszczyńska na Karwinach i ul. Słowackiego między Matarnią a Wrzeszczem. Kierowcy w godzinach szczytu tracą tam nawet 30 minut i przekonują, że sytuacja jest niedopuszczalna.
Sprawdzamy więc, co jest faktycznie powodem kłopotów w ruchu na wspomnianych ulicach i czy można niewielkim kosztem przejazd usprawnić tak, by można było swobodnie się tam poruszać samochodem.
Trasa Słowackiego stała się ofiarą swojego sukcesu
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Na nitce do Matarni przed rozbudową poruszało się niespełna 1000 samochodów. Z naszych niedawno wykonanych analiz wynika, że teraz porusza się tam w godzinie szczytu nawet ponad 2 tys. aut. Podobnie jest też na nitce w stronę Wrzeszcza - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Jak zapewniają urzędnicy, na rondzie de la Salle, które - zdaniem kierowców - jest powodem największych korków na tej ulicy, program sygnalizacji nie zmienił się od grudnia 2012 r. Wtedy zmiany wymuszone były potężnymi korkami, które tworzyły się we Wrzeszczu na nitce w stronę Niedźwiednika, od strony Matarni natomiast przejazd odbywał się swobodnie. Obecne ustawienia sygnalizacji są optymalne.
Inżynierowie ruchu mimo utyskiwań kierowców dostrzegają jednak zmianę na lepsze w porównaniu do lat poprzednich. - Dawniej, gdy ulica we Wrzeszczu miała przebieg jednej jezdni, korki doskwierały kierowcom od godz. 6:30 do późnych godzin wieczornych. Obecnie zatory odczuwalne są głównie w czasie porannych i popołudniowych godzin szczytu. W pozostałych godzinach podróżuje się przyjemnie - mówi Wawrzonek.
Zdaniem urzędników tanich i prostych sposobów na rozładowanie korków w ciągu Trasy Słowackiego nie ma. Z kolei budowa kolejnych kosztownych estakad nad skrzyżowaniami lub poszerzanie ulicy nie wchodzi w rachubę, bowiem nie zezwalają na to plany zagospodarowania przestrzennego.
By podróże w czasie godzin szczytu odbywały się ul. Słowackiego sprawnie, ruch samochodowy musiałby tam zmaleć o ok. 25 proc. To jednak wymaga zaangażowania kierowców i zmiany sposobu myślenia o poruszaniu się po mieście. W 2015 roku, przy okazji uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i szybkich połączeń między Osową a Wrzeszczem przekonamy się, czy kierowcy zostawią samochody na stacji w Matarni i do Wrzeszcza pojadą komunikacją publiczną.
Czy lekarstwem na korki na ul. Słowackiego może być rozbudowa ul. Spacerowej do dwóch pasów wraz z tunelem pod Pachołkiem? Wielu kierowców wierzy, że realizacja tej inwestycji odciążyłaby właśnie ul. Słowackiego. Inżynierowie ruchu mają jednak odmienne zdanie. - Kierowcy w układzie docelowym i tak dojeżdżając do ul. Czyżewskiego od strony Osowy będą musieli zmierzyć się z zatorami. To będzie zniechęcać kierowców do jazdy tą ulicą - mówi Wawrzonek.
Na ul. Chwaszczyńskiej
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Niektórzy winą za całe zamieszanie obarczają system Tristar. Sęk w tym, że działa on na razie jedynie na odcinku ul. Wielkopolskiej pomiędzy al. Zwycięstwa
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Wymieniane są sterowniki, wraz z nowymi programami sygnalizacji świetlnej, wciągamy światłowody do studni kanalizacyjnych oraz nacinamy nawierzchnię w celu instalacji pętli indukcyjnych - wyjaśniają drogowcy z gdyńskiego ZDiZ.
Niewykluczone więc, ze sytuacja unormuje się za kilka tygodni. Potrzebna jest kalibracja systemu, ale istnieje również zagrożenie, że korki w tym miejscu pozostaną. Kierowcy bowiem coraz częściej jadąc do Gdyni omijają Sopot i centrum miasta, kierując się już w Gdańsku na obwodnicę.
Zjazdy, którymi najszybciej można dojechać do śródmieścia prowadzą bowiem do ulicy Chwaszczyńskiej i Chwarznieńskiej
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Miejsca
Opinie (310)
-
2013-11-20 14:24
temat rzeka ...
Ludzie sie wyprowadzają za miasto do innej gminy ponieważ jest taniej i są wolne działki, gminy podmiejskie nie organizują transportu zbiorowego tylko kasują podatki i liczą że miasto zapewni prace i drogi, szkoły i całą resztę. Nie ma możliwości aby budować tak wiele dróg aby korki znikły jedyne co można jeszcze zrobić to usprawnić skrzyżowania i to nawet te najdrobniejsze tzn dobudować pasy do skrętu w lewo i w prawo oraz wiele innych zjazdów w boczne uliczki - niewiele to kosztuje a daje naprawdę sporo
- 5 2
-
2013-11-20 14:46
powinniście mi dziękować, że jeżdżę rowerem (1)
- 5 3
-
2013-11-20 14:51
mamy takiego w pracy nazywamy go "skunsik"
- 2 2
-
2013-11-20 14:55
ZDiZ (3)
Bezsensowne przestoje na ul. Myśliwskiej ( Karwiny )po zamontowaniu sygnalizacji to jak zwykle pokaz totalnego braku kompetencji, czy może zwykła arogancja w stosunku do kierowców ?
- 2 1
-
2013-11-20 14:59
alez tam nie ma dzialajacej nowej sygnalizacji! (1)
Nowa, zainstalowana na Gorniczej zostala wylaczona na migajaca.
- 1 1
-
2013-11-20 15:00
Jaki tu sens ?
Nowa migająca ?
- 0 0
-
2013-11-20 15:01
Im drozej tym lepiej, bo z budzetu czyli niczyje. Skumaj facet, ze tu o kase wykonawcy chodzi i szmal pod stolem.
- 0 0
-
2013-11-20 14:56
KOREK NA SŁOWACKIEGO
1. Umożliwić również skręt w lewo jadąc od Wrzeszcza z wewnętrznego pasa do jazdy na wprost przed rondem de La Salle - obecnie część tego pasa jest niewykorzystana gdyż kierowcy którzy chcą jechać w lewo na Morenę zatrzymują się często ok. 200 m przed rondem i czekają na wpuszczenie na dodatkowy pas przeznaczony do skrętu w lewo .
2. Wydłużyć ok. 10-15 sek. zielone światło na rondzie z kierunku Złota Karczma - Wrzeszcz
3. Tanim kosztem wydłużyć pas do skrętu w prawo na Morenę z kierunku Złota Karczma - zlikwidować ok. 20 m. chodnika i trawnika - wcześniej jest zatoczka .
Tyle w temacie .- 7 3
-
2013-11-20 15:31
Propozycja rozwiązania
1. Dwa pasy do skrętu w lewo na Morenę od strony Wrzeszcza (środkowy pas do jazdy prosto i w lewo. Na tym samym zielonym co kierunek na wprost)
2. Dwa pasy do skrętu w prawo z Moreny do Wrzeszcza
3. Skrócenie świateł na łączeniu stara nowa Słowackiego (ostatnio liczyłem i przejachało ponad 50 aut na jednym zielonym) a wydłużenie dla nowej słowackiego
Może to wszytko pozwoli na np wydłużenie świateł od Matarni- 3 2
-
2013-11-20 15:46
Przeczytaj to do Ciebie i zaglosuj
1. Rozbudowa ul Spacerowej rozwiaze problem dojazdu do/z miasta w duzej mierze,
2. korki wzdluz ul Chwaszczynskiej i dalej na karwiny urastaja do miary absurdalnej. Wina to m. in. brak synchronizacji swiatel a w drugiej kolejnosci innych
3. Ronda w Polsce w takiej formie jak w Chwaszczynie czy Zukowie sie nie sprawdzaja i odpowiadaja za wzmocnienie problemu.
Dobrze, ze podejmujecie ten temat. Ludzie wymusza zmiany na urzednikach. Im glosniej tym lepiej.- 1 1
-
2013-11-20 16:08
GDA GND CB CT NBR itp itd
Za duzo u nas słoików to i sie blokuje taka prawda ? Wezcie zobaczcie poludniowe dzielnie miasta masakra - coraz mniej Gdańska w Gdańsku....
- 6 0
-
2013-11-20 16:09
Inżynierowie ruchu niczego nie zdziałają jeśli nie mają wpływu na nowo budowane osiedla.
To na deweloperach należy wymuszać wkłady w infrastrukturę drogową, choć współwinne jest też miasto wydające pozwolenia pod budowy osiedli przy drogach o marnej przepustowości dojazdowej.
- 2 0
-
2013-11-20 16:15
Co za brednie (1)
Ciąg ulic Chwaszczyńskiej i Wielkopolskiej działał całkiem dobrze.
Jakieś jeśli dobrze sobie przypominam 2 lata temu poprawiono sygnalizację świetlną i naprawdę ten ciąg radził sobie nawet w godzinach szczytu, piątkowych wyjazdów itp.
Natomiast dosłownie tydzień albo dwa tygodnie temu, wymieniono sygnalizację (stawiano nowe słupy - nie wiem po co skoro były stare), założone nowe sygnalizatory i uruchomiono jakiś nowy system.
I od tamtej chwili jest koszmar.
O 8 rano jadąc z Kacka do obwodnicy jechałem zawsze około 15-20 minut, teraz jadę 45!
Wracam do domu około 17 i zawsze zjeżdżałem z obwodnicy do domu też w jakieś 15-20 minut, teraz grubo ponad pół godziny.
Do tego teraz często korki praktycznie od Chwaszczyna.
To ten nowy system sygnalizacji jest winien wszystkiemu - było lepiej, teraz miasto wydało kupę pieniędzy na jakiś nowy szajs i wszyscy stoimy w korkach.
Tą "inwestycją" powinien się zająć prokurator!- 4 0
-
2013-11-20 16:18
Zapewne twórcy tego bubla obliczają już swoje premie...
- 0 0
-
2013-11-20 16:22
nie dla ROND
Pojedyncze rondo nie mozne skutecznie zastapic skrzyzowania na trasach o duzej przepustowosci.
W UK sa ronda podwojne i wieksze i tam to dziala i ruch po nich jest plynny. Inna rzecz, ze w Polsce ludzie nie potrafia po rondach jezdzic, bo nie ma plynnosci ruchu. Po co barany sie zatrzymuja, idea jest w plynnosci. To nowosc i potrzebne sa szkolenia.- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.