• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chwaszczyńska i Słowackiego w korkach. Czy musimy się z tym pogodzić?

Maciej Naskręt, Patryk Szczerba
20 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Popołudniowy zator na ul. Słowackiego z Matarni do ronda de la Salle. Zdaniem kierowców popołudniami taki widok jeszcze kilka miesięcy temu był rzadkością. Popołudniowy zator na ul. Słowackiego z Matarni do ronda de la Salle. Zdaniem kierowców popołudniami taki widok jeszcze kilka miesięcy temu był rzadkością.

Korki na drogach między dolnym a górnym tarasem Trójmiasta będą coraz większe, bo podróże między Gdynią a Gdańskiem coraz częściej kierowcy odbywają obwodnicą. Sprawdzamy, czy można jeszcze usprawnić ruch na dwóch najbardziej zakorkowanych drogach w Trójmieście - ul. Słowackiego w Gdańsku zobacz na mapie Gdańskaul. Chwaszczyńskiej w Gdyni zobacz na mapie Gdyni. Pytamy także o przyczyny zatorów.



Korki na ul. Chwaszczyńskiej w Gdyni w ostatnich dniach nasiliły się. Korki na ul. Chwaszczyńskiej w Gdyni w ostatnich dniach nasiliły się.
Coraz chętniej kierowcy poruszający się po naszej metropolii wybierają podróż przez Obwodnicę Trójmiasta i ewentualnie Południową Obwodnicę Gdańska. Omijają w ten sposób usianą sygnalizacjami trasę średnicową, która przecina Gdańsk, Sopot a także Gdynię (wiedzie od Traktu św. Wojciecha przez al. Niepodległości w Sopocie do ul. Morskiej w Gdyni).

Ten stan niesie ze sobą konsekwencje. Korkują się ulice łączące najważniejsze dzielnice Gdyni i Gdańska z obwodnicą - szczególnie ul. Chwaszczyńska na Karwinach i ul. Słowackiego między Matarnią a Wrzeszczem. Kierowcy w godzinach szczytu tracą tam nawet 30 minut i przekonują, że sytuacja jest niedopuszczalna.

Sprawdzamy więc, co jest faktycznie powodem kłopotów w ruchu na wspomnianych ulicach i czy można niewielkim kosztem przejazd usprawnić tak, by można było swobodnie się tam poruszać samochodem.

Trasa Słowackiego stała się ofiarą swojego sukcesu

Wraz z zakończeniem rozbudowy Trasy Słowackiego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska w grudniu 2012 r., na odcinku leśnym zobacz na mapie Gdańska - nieco wyżej - ruch samochodów wzrósł o 100 proc. względem badań natężenia ruchu z okresu, gdy ul. Słowackiego miała w tej dzielnicy przekrój jednej jezdni.

- Na nitce do Matarni przed rozbudową poruszało się niespełna 1000 samochodów. Z naszych niedawno wykonanych analiz wynika, że teraz porusza się tam w godzinie szczytu nawet ponad 2 tys. aut. Podobnie jest też na nitce w stronę Wrzeszcza - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Jak zapewniają urzędnicy, na rondzie de la Salle, które - zdaniem kierowców - jest powodem największych korków na tej ulicy, program sygnalizacji nie zmienił się od grudnia 2012 r. Wtedy zmiany wymuszone były potężnymi korkami, które tworzyły się we Wrzeszczu na nitce w stronę Niedźwiednika, od strony Matarni natomiast przejazd odbywał się swobodnie. Obecne ustawienia sygnalizacji są optymalne.

Inżynierowie ruchu mimo utyskiwań kierowców dostrzegają jednak zmianę na lepsze w porównaniu do lat poprzednich. - Dawniej, gdy ulica we Wrzeszczu miała przebieg jednej jezdni, korki doskwierały kierowcom od godz. 6:30 do późnych godzin wieczornych. Obecnie zatory odczuwalne są głównie w czasie porannych i popołudniowych godzin szczytu. W pozostałych godzinach podróżuje się przyjemnie - mówi Wawrzonek.

Zdaniem urzędników tanich i prostych sposobów na rozładowanie korków w ciągu Trasy Słowackiego nie ma. Z kolei budowa kolejnych kosztownych estakad nad skrzyżowaniami lub poszerzanie ulicy nie wchodzi w rachubę, bowiem nie zezwalają na to plany zagospodarowania przestrzennego.

By podróże w czasie godzin szczytu odbywały się ul. Słowackiego sprawnie, ruch samochodowy musiałby tam zmaleć o ok. 25 proc. To jednak wymaga zaangażowania kierowców i zmiany sposobu myślenia o poruszaniu się po mieście. W 2015 roku, przy okazji uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i szybkich połączeń między Osową a Wrzeszczem przekonamy się, czy kierowcy zostawią samochody na stacji w Matarni i do Wrzeszcza pojadą komunikacją publiczną.

Czy lekarstwem na korki na ul. Słowackiego może być rozbudowa ul. Spacerowej do dwóch pasów wraz z tunelem pod Pachołkiem? Wielu kierowców wierzy, że realizacja tej inwestycji odciążyłaby właśnie ul. Słowackiego. Inżynierowie ruchu mają jednak odmienne zdanie. - Kierowcy w układzie docelowym i tak dojeżdżając do ul. Czyżewskiego od strony Osowy będą musieli zmierzyć się z zatorami. To będzie zniechęcać kierowców do jazdy tą ulicą - mówi Wawrzonek.

Czy inwestycje w nową infrastrukturę w Trójmieście rozładują coraz większy tłok na drogach?

Chwaszczyńska bije rekordy natężenia ruchu

Na ul. Chwaszczyńskiej zobacz na mapie Gdyni w kierunku centrum Gdyni zator trwa cały poranek. O problemach związanych z ruchem na tym odcinku pisaliśmy kilka dni temu. Kierowcy winnych szukali wśród urzędników z gdyńskiego ZDiZ, którzy zapewniali, że światła działają prawidłowo, a sterujące je programy nie zostały zmienione. Po naszej interwencji została także sprawdzona sygnalizacja świetlna przy zjazdach z obwodnicy, którą zawiaduje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, gdzie również nie było żadnej awarii.

Niektórzy winą za całe zamieszanie obarczają system Tristar. Sęk w tym, że działa on na razie jedynie na odcinku ul. Wielkopolskiej pomiędzy al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdynido ul. Sopockiej zobacz na mapie Gdyni, gdzie zatorów większych niż zazwyczaj nie ma. Wyżej, w kierunku obwodnicy, cała infrastruktura jest - od poniedziałku - dopiero podłączana.

- Wymieniane są sterowniki, wraz z nowymi programami sygnalizacji świetlnej, wciągamy światłowody do studni kanalizacyjnych oraz nacinamy nawierzchnię w celu instalacji pętli indukcyjnych - wyjaśniają drogowcy z gdyńskiego ZDiZ.

Niewykluczone więc, ze sytuacja unormuje się za kilka tygodni. Potrzebna jest kalibracja systemu, ale istnieje również zagrożenie, że korki w tym miejscu pozostaną. Kierowcy bowiem coraz częściej jadąc do Gdyni omijają Sopot i centrum miasta, kierując się już w Gdańsku na obwodnicę.

Zjazdy, którymi najszybciej można dojechać do śródmieścia prowadzą bowiem do ulicy Chwaszczyńskiej i Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni, na której jazdę dodatkowo utrudnia rozbudowa prowadzona na leśnym odcinku. Trzeba też dodać do tego mieszkańców zachodnich dzielnic Gdyni oraz Dąbrowy, dla których obydwie ulice stanowią wylotówki w stronę centrum i dalej do Sopotu lub Gdańska.

Miejsca

Opinie (310)

  • zostawcie Słowackiego w spokoju

    Cały system świateł ma ułatwiać wjazd i wyjazd mieszkańcom Moreny, wedle postów.

    ZDIZ się ugnie i im ułatwi, to znowu Potokowa padnie ofiarą swojego sukcesu. I Słowackiego znów się zakorkuje, i znów niekończące się artykuły o korkach.

    Morena ma dużo zjazdów, nie każdy musi walić Słowackiego.

    • 6 0

  • kto winien?

    Kierowcy nie są bez winy. Już nie wspomnę o ślamazarnym ruszaniu spod świateł na zasadzie "bo ja zdążę i tych co jadą za mną mam w d*pie". Nie wspomnę o cwaniakach, którzy slalomem między pasami rwą do przodu i liczą, że zawsze się znajdą "uprzejmi" którzy wpuszczą takiego. No i podstawowa przyczyna. Przyjrzyjcie się stojąc w korkach ile osób podróżuje samochodami osobowymi. Wielka fura i ... jedna osoba, kolejna fura, jedna osoba... i tak dalej. Nie porównując naszych dróg do amerykańskich 3,4 pasy ruchu, ale tam mają ciekawe pomysły. Np. HOV. Pasy wydzielone dla samochodów, którymi podróżuje więcej niż 2-3 osoby. Coś jak buspas dla osobówek. Ale generalnie nie jest to tylko problem w Polsce, a tym bardziej w Trójmieście. Korki są WSZĘDZIE! I to jeszcze jakie. Ale i tak ktoś zaraz POwie(!), że to wina Tuska :)

    • 7 1

  • a wystarczyloby wyzdluzyc prawoskret ze Slowackiego na Morene !!!!!!!!!!

    w tej chwili ma moze 30m a moglby min 150m. terenu jest sporo. Wielu skreciloby szybciej i kierowcy jadacy prosto Slowackiego przejezdzaliby szybciej ! Proste, pewnie, ze tak ! Ale nie dla urzednikow !

    • 3 3

  • PKM bedzie prawdziwym testem czy ludzie i tak wola stac w korkach... (1)

    jesli ktos z Osowy bedzie chcial jechac do Wrzeszcza autem... Oczywiscie mowie o jednosobowych wygodnych, co musza sie dostac autem do pracy

    • 5 0

    • jeśli

      pkm będzie działać jak skm to nie wróżę sukcesu.

      • 0 0

  • Czemu to rondo na Slowackiego de lasala nie jest rondem bez swiatel. Prze rondo szybciej sie jezdzi ! (1)

    • 4 6

    • hahaha

      chyba nigdy w Polsce nie przejeżdżałeś przez rondo :D 1/10 samochodów włącza się płynnie do ruchu, reszta zatrzymuje się i czeka bóg wie na co.

      • 1 1

  • Należy jak Niemczech wprowadzić umweltzony !

    Wtedy skończą się korki, bo stare rzęchy nie będą miały prawa wjazdu.

    • 4 4

  • O TW i ZDiZ

    Tomasz Wawrzonek to osoba niekompetentna i powinien wylecieć z ZDiZ. W Gdańsku naprawy nawierzchni zastępuje się skrzyżowaniami równorzędnymi. Pozdrowienia dla rzecznika ZDiZ ;-)

    • 1 1

  • Dlaczego dwujezdniowa a nie 3 lub 4

    Badzmy przyszlosciowi i budujmy na min kilkanascie lat wprzod. Skoro dzisiejsza potrzeba to 2 pasy w jedna strone, to dlaczego nie buduje sie 3 lub 4 pasow w jedna strone juz teraz?

    • 4 1

  • jazda w mieście

    Nie potrafimy jeździć po mieście, większość nas nie potrafi jeździć prawym pasem. Super . lepiej wlec się lewym pasem i rozciągać cały peleton i powodować korki.

    • 2 0

  • (1)

    dlaczego Spacerowa podczas ostatniego remontu nie dostała dodatkowych pasów ruchu ???? nie mogę tego zrozumieć od samego zakończenia tamtego remontu?? co on zmienił ???

    • 5 2

    • nie wiesz?

      to zapytaj tzw. "ekologów" którzy protestowali przeciwko wycinaniu lasu..

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane