- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (232 opinie)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (90 opinii)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (93 opinie)
- 4 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (336 opinii)
- 5 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (89 opinii)
- 6 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (531 opinii)
Chwaszczyńska i Słowackiego w korkach. Czy musimy się z tym pogodzić?
Korki na drogach między dolnym a górnym tarasem Trójmiasta będą coraz większe, bo podróże między Gdynią a Gdańskiem coraz częściej kierowcy odbywają obwodnicą. Sprawdzamy, czy można jeszcze usprawnić ruch na dwóch najbardziej zakorkowanych drogach w Trójmieście - ul. Słowackiego w Gdańsku i ul. Chwaszczyńskiej w Gdyni . Pytamy także o przyczyny zatorów.
Coraz chętniej kierowcy poruszający się po naszej metropolii wybierają podróż przez Obwodnicę Trójmiasta i ewentualnie Południową Obwodnicę Gdańska. Omijają w ten sposób usianą sygnalizacjami trasę średnicową, która przecina Gdańsk, Sopot a także Gdynię (wiedzie od Traktu św. Wojciecha przez al. Niepodległości w Sopocie do ul. Morskiej w Gdyni).
Ten stan niesie ze sobą konsekwencje. Korkują się ulice łączące najważniejsze dzielnice Gdyni i Gdańska z obwodnicą - szczególnie ul. Chwaszczyńska na Karwinach i ul. Słowackiego między Matarnią a Wrzeszczem. Kierowcy w godzinach szczytu tracą tam nawet 30 minut i przekonują, że sytuacja jest niedopuszczalna.
Sprawdzamy więc, co jest faktycznie powodem kłopotów w ruchu na wspomnianych ulicach i czy można niewielkim kosztem przejazd usprawnić tak, by można było swobodnie się tam poruszać samochodem.
Trasa Słowackiego stała się ofiarą swojego sukcesu
- Na nitce do Matarni przed rozbudową poruszało się niespełna 1000 samochodów. Z naszych niedawno wykonanych analiz wynika, że teraz porusza się tam w godzinie szczytu nawet ponad 2 tys. aut. Podobnie jest też na nitce w stronę Wrzeszcza - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Jak zapewniają urzędnicy, na rondzie de la Salle, które - zdaniem kierowców - jest powodem największych korków na tej ulicy, program sygnalizacji nie zmienił się od grudnia 2012 r. Wtedy zmiany wymuszone były potężnymi korkami, które tworzyły się we Wrzeszczu na nitce w stronę Niedźwiednika, od strony Matarni natomiast przejazd odbywał się swobodnie. Obecne ustawienia sygnalizacji są optymalne.
Inżynierowie ruchu mimo utyskiwań kierowców dostrzegają jednak zmianę na lepsze w porównaniu do lat poprzednich. - Dawniej, gdy ulica we Wrzeszczu miała przebieg jednej jezdni, korki doskwierały kierowcom od godz. 6:30 do późnych godzin wieczornych. Obecnie zatory odczuwalne są głównie w czasie porannych i popołudniowych godzin szczytu. W pozostałych godzinach podróżuje się przyjemnie - mówi Wawrzonek.
Zdaniem urzędników tanich i prostych sposobów na rozładowanie korków w ciągu Trasy Słowackiego nie ma. Z kolei budowa kolejnych kosztownych estakad nad skrzyżowaniami lub poszerzanie ulicy nie wchodzi w rachubę, bowiem nie zezwalają na to plany zagospodarowania przestrzennego.
By podróże w czasie godzin szczytu odbywały się ul. Słowackiego sprawnie, ruch samochodowy musiałby tam zmaleć o ok. 25 proc. To jednak wymaga zaangażowania kierowców i zmiany sposobu myślenia o poruszaniu się po mieście. W 2015 roku, przy okazji uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i szybkich połączeń między Osową a Wrzeszczem przekonamy się, czy kierowcy zostawią samochody na stacji w Matarni i do Wrzeszcza pojadą komunikacją publiczną.
Czy lekarstwem na korki na ul. Słowackiego może być rozbudowa ul. Spacerowej do dwóch pasów wraz z tunelem pod Pachołkiem? Wielu kierowców wierzy, że realizacja tej inwestycji odciążyłaby właśnie ul. Słowackiego. Inżynierowie ruchu mają jednak odmienne zdanie. - Kierowcy w układzie docelowym i tak dojeżdżając do ul. Czyżewskiego od strony Osowy będą musieli zmierzyć się z zatorami. To będzie zniechęcać kierowców do jazdy tą ulicą - mówi Wawrzonek.
Na ul. Chwaszczyńskiej w kierunku centrum Gdyni zator trwa cały poranek. O problemach związanych z ruchem na tym odcinku pisaliśmy kilka dni temu. Kierowcy winnych szukali wśród urzędników z gdyńskiego ZDiZ, którzy zapewniali, że światła działają prawidłowo, a sterujące je programy nie zostały zmienione. Po naszej interwencji została także sprawdzona sygnalizacja świetlna przy zjazdach z obwodnicy, którą zawiaduje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, gdzie również nie było żadnej awarii.
Niektórzy winą za całe zamieszanie obarczają system Tristar. Sęk w tym, że działa on na razie jedynie na odcinku ul. Wielkopolskiej pomiędzy al. Zwycięstwa do ul. Sopockiej , gdzie zatorów większych niż zazwyczaj nie ma. Wyżej, w kierunku obwodnicy, cała infrastruktura jest - od poniedziałku - dopiero podłączana.
- Wymieniane są sterowniki, wraz z nowymi programami sygnalizacji świetlnej, wciągamy światłowody do studni kanalizacyjnych oraz nacinamy nawierzchnię w celu instalacji pętli indukcyjnych - wyjaśniają drogowcy z gdyńskiego ZDiZ.
Niewykluczone więc, ze sytuacja unormuje się za kilka tygodni. Potrzebna jest kalibracja systemu, ale istnieje również zagrożenie, że korki w tym miejscu pozostaną. Kierowcy bowiem coraz częściej jadąc do Gdyni omijają Sopot i centrum miasta, kierując się już w Gdańsku na obwodnicę.
Zjazdy, którymi najszybciej można dojechać do śródmieścia prowadzą bowiem do ulicy Chwaszczyńskiej i Chwarznieńskiej , na której jazdę dodatkowo utrudnia rozbudowa prowadzona na leśnym odcinku. Trzeba też dodać do tego mieszkańców zachodnich dzielnic Gdyni oraz Dąbrowy, dla których obydwie ulice stanowią wylotówki w stronę centrum i dalej do Sopotu lub Gdańska.
Miejsca
Opinie (310)
-
2013-11-20 11:00
zostawcie Słowackiego w spokoju
Cały system świateł ma ułatwiać wjazd i wyjazd mieszkańcom Moreny, wedle postów.
ZDIZ się ugnie i im ułatwi, to znowu Potokowa padnie ofiarą swojego sukcesu. I Słowackiego znów się zakorkuje, i znów niekończące się artykuły o korkach.
Morena ma dużo zjazdów, nie każdy musi walić Słowackiego.- 6 0
-
2013-11-20 11:02
kto winien?
Kierowcy nie są bez winy. Już nie wspomnę o ślamazarnym ruszaniu spod świateł na zasadzie "bo ja zdążę i tych co jadą za mną mam w d*pie". Nie wspomnę o cwaniakach, którzy slalomem między pasami rwą do przodu i liczą, że zawsze się znajdą "uprzejmi" którzy wpuszczą takiego. No i podstawowa przyczyna. Przyjrzyjcie się stojąc w korkach ile osób podróżuje samochodami osobowymi. Wielka fura i ... jedna osoba, kolejna fura, jedna osoba... i tak dalej. Nie porównując naszych dróg do amerykańskich 3,4 pasy ruchu, ale tam mają ciekawe pomysły. Np. HOV. Pasy wydzielone dla samochodów, którymi podróżuje więcej niż 2-3 osoby. Coś jak buspas dla osobówek. Ale generalnie nie jest to tylko problem w Polsce, a tym bardziej w Trójmieście. Korki są WSZĘDZIE! I to jeszcze jakie. Ale i tak ktoś zaraz POwie(!), że to wina Tuska :)
- 7 1
-
2013-11-20 11:33
a wystarczyloby wyzdluzyc prawoskret ze Slowackiego na Morene !!!!!!!!!!
w tej chwili ma moze 30m a moglby min 150m. terenu jest sporo. Wielu skreciloby szybciej i kierowcy jadacy prosto Slowackiego przejezdzaliby szybciej ! Proste, pewnie, ze tak ! Ale nie dla urzednikow !
- 3 3
-
2013-11-20 11:34
PKM bedzie prawdziwym testem czy ludzie i tak wola stac w korkach... (1)
jesli ktos z Osowy bedzie chcial jechac do Wrzeszcza autem... Oczywiscie mowie o jednosobowych wygodnych, co musza sie dostac autem do pracy
- 5 0
-
2013-11-20 11:56
jeśli
pkm będzie działać jak skm to nie wróżę sukcesu.
- 0 0
-
2013-11-20 11:37
Czemu to rondo na Slowackiego de lasala nie jest rondem bez swiatel. Prze rondo szybciej sie jezdzi ! (1)
- 4 6
-
2013-11-20 11:55
hahaha
chyba nigdy w Polsce nie przejeżdżałeś przez rondo :D 1/10 samochodów włącza się płynnie do ruchu, reszta zatrzymuje się i czeka bóg wie na co.
- 1 1
-
2013-11-20 11:54
Należy jak Niemczech wprowadzić umweltzony !
Wtedy skończą się korki, bo stare rzęchy nie będą miały prawa wjazdu.
- 4 4
-
2013-11-20 12:01
O TW i ZDiZ
Tomasz Wawrzonek to osoba niekompetentna i powinien wylecieć z ZDiZ. W Gdańsku naprawy nawierzchni zastępuje się skrzyżowaniami równorzędnymi. Pozdrowienia dla rzecznika ZDiZ ;-)
- 1 1
-
2013-11-20 12:18
Dlaczego dwujezdniowa a nie 3 lub 4
Badzmy przyszlosciowi i budujmy na min kilkanascie lat wprzod. Skoro dzisiejsza potrzeba to 2 pasy w jedna strone, to dlaczego nie buduje sie 3 lub 4 pasow w jedna strone juz teraz?
- 4 1
-
2013-11-20 12:23
jazda w mieście
Nie potrafimy jeździć po mieście, większość nas nie potrafi jeździć prawym pasem. Super . lepiej wlec się lewym pasem i rozciągać cały peleton i powodować korki.
- 2 0
-
2013-11-20 12:26
(1)
dlaczego Spacerowa podczas ostatniego remontu nie dostała dodatkowych pasów ruchu ???? nie mogę tego zrozumieć od samego zakończenia tamtego remontu?? co on zmienił ???
- 5 2
-
2013-11-20 12:46
nie wiesz?
to zapytaj tzw. "ekologów" którzy protestowali przeciwko wycinaniu lasu..
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.