• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chwaszczyńska i Słowackiego w korkach. Czy musimy się z tym pogodzić?

Maciej Naskręt, Patryk Szczerba
20 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Popołudniowy zator na ul. Słowackiego z Matarni do ronda de la Salle. Zdaniem kierowców popołudniami taki widok jeszcze kilka miesięcy temu był rzadkością. Popołudniowy zator na ul. Słowackiego z Matarni do ronda de la Salle. Zdaniem kierowców popołudniami taki widok jeszcze kilka miesięcy temu był rzadkością.

Korki na drogach między dolnym a górnym tarasem Trójmiasta będą coraz większe, bo podróże między Gdynią a Gdańskiem coraz częściej kierowcy odbywają obwodnicą. Sprawdzamy, czy można jeszcze usprawnić ruch na dwóch najbardziej zakorkowanych drogach w Trójmieście - ul. Słowackiego w Gdańsku zobacz na mapie Gdańskaul. Chwaszczyńskiej w Gdyni zobacz na mapie Gdyni. Pytamy także o przyczyny zatorów.



Korki na ul. Chwaszczyńskiej w Gdyni w ostatnich dniach nasiliły się. Korki na ul. Chwaszczyńskiej w Gdyni w ostatnich dniach nasiliły się.
Coraz chętniej kierowcy poruszający się po naszej metropolii wybierają podróż przez Obwodnicę Trójmiasta i ewentualnie Południową Obwodnicę Gdańska. Omijają w ten sposób usianą sygnalizacjami trasę średnicową, która przecina Gdańsk, Sopot a także Gdynię (wiedzie od Traktu św. Wojciecha przez al. Niepodległości w Sopocie do ul. Morskiej w Gdyni).

Ten stan niesie ze sobą konsekwencje. Korkują się ulice łączące najważniejsze dzielnice Gdyni i Gdańska z obwodnicą - szczególnie ul. Chwaszczyńska na Karwinach i ul. Słowackiego między Matarnią a Wrzeszczem. Kierowcy w godzinach szczytu tracą tam nawet 30 minut i przekonują, że sytuacja jest niedopuszczalna.

Sprawdzamy więc, co jest faktycznie powodem kłopotów w ruchu na wspomnianych ulicach i czy można niewielkim kosztem przejazd usprawnić tak, by można było swobodnie się tam poruszać samochodem.

Trasa Słowackiego stała się ofiarą swojego sukcesu

Wraz z zakończeniem rozbudowy Trasy Słowackiego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska w grudniu 2012 r., na odcinku leśnym zobacz na mapie Gdańska - nieco wyżej - ruch samochodów wzrósł o 100 proc. względem badań natężenia ruchu z okresu, gdy ul. Słowackiego miała w tej dzielnicy przekrój jednej jezdni.

- Na nitce do Matarni przed rozbudową poruszało się niespełna 1000 samochodów. Z naszych niedawno wykonanych analiz wynika, że teraz porusza się tam w godzinie szczytu nawet ponad 2 tys. aut. Podobnie jest też na nitce w stronę Wrzeszcza - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Jak zapewniają urzędnicy, na rondzie de la Salle, które - zdaniem kierowców - jest powodem największych korków na tej ulicy, program sygnalizacji nie zmienił się od grudnia 2012 r. Wtedy zmiany wymuszone były potężnymi korkami, które tworzyły się we Wrzeszczu na nitce w stronę Niedźwiednika, od strony Matarni natomiast przejazd odbywał się swobodnie. Obecne ustawienia sygnalizacji są optymalne.

Inżynierowie ruchu mimo utyskiwań kierowców dostrzegają jednak zmianę na lepsze w porównaniu do lat poprzednich. - Dawniej, gdy ulica we Wrzeszczu miała przebieg jednej jezdni, korki doskwierały kierowcom od godz. 6:30 do późnych godzin wieczornych. Obecnie zatory odczuwalne są głównie w czasie porannych i popołudniowych godzin szczytu. W pozostałych godzinach podróżuje się przyjemnie - mówi Wawrzonek.

Zdaniem urzędników tanich i prostych sposobów na rozładowanie korków w ciągu Trasy Słowackiego nie ma. Z kolei budowa kolejnych kosztownych estakad nad skrzyżowaniami lub poszerzanie ulicy nie wchodzi w rachubę, bowiem nie zezwalają na to plany zagospodarowania przestrzennego.

By podróże w czasie godzin szczytu odbywały się ul. Słowackiego sprawnie, ruch samochodowy musiałby tam zmaleć o ok. 25 proc. To jednak wymaga zaangażowania kierowców i zmiany sposobu myślenia o poruszaniu się po mieście. W 2015 roku, przy okazji uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i szybkich połączeń między Osową a Wrzeszczem przekonamy się, czy kierowcy zostawią samochody na stacji w Matarni i do Wrzeszcza pojadą komunikacją publiczną.

Czy lekarstwem na korki na ul. Słowackiego może być rozbudowa ul. Spacerowej do dwóch pasów wraz z tunelem pod Pachołkiem? Wielu kierowców wierzy, że realizacja tej inwestycji odciążyłaby właśnie ul. Słowackiego. Inżynierowie ruchu mają jednak odmienne zdanie. - Kierowcy w układzie docelowym i tak dojeżdżając do ul. Czyżewskiego od strony Osowy będą musieli zmierzyć się z zatorami. To będzie zniechęcać kierowców do jazdy tą ulicą - mówi Wawrzonek.

Czy inwestycje w nową infrastrukturę w Trójmieście rozładują coraz większy tłok na drogach?

Chwaszczyńska bije rekordy natężenia ruchu

Na ul. Chwaszczyńskiej zobacz na mapie Gdyni w kierunku centrum Gdyni zator trwa cały poranek. O problemach związanych z ruchem na tym odcinku pisaliśmy kilka dni temu. Kierowcy winnych szukali wśród urzędników z gdyńskiego ZDiZ, którzy zapewniali, że światła działają prawidłowo, a sterujące je programy nie zostały zmienione. Po naszej interwencji została także sprawdzona sygnalizacja świetlna przy zjazdach z obwodnicy, którą zawiaduje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, gdzie również nie było żadnej awarii.

Niektórzy winą za całe zamieszanie obarczają system Tristar. Sęk w tym, że działa on na razie jedynie na odcinku ul. Wielkopolskiej pomiędzy al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdynido ul. Sopockiej zobacz na mapie Gdyni, gdzie zatorów większych niż zazwyczaj nie ma. Wyżej, w kierunku obwodnicy, cała infrastruktura jest - od poniedziałku - dopiero podłączana.

- Wymieniane są sterowniki, wraz z nowymi programami sygnalizacji świetlnej, wciągamy światłowody do studni kanalizacyjnych oraz nacinamy nawierzchnię w celu instalacji pętli indukcyjnych - wyjaśniają drogowcy z gdyńskiego ZDiZ.

Niewykluczone więc, ze sytuacja unormuje się za kilka tygodni. Potrzebna jest kalibracja systemu, ale istnieje również zagrożenie, że korki w tym miejscu pozostaną. Kierowcy bowiem coraz częściej jadąc do Gdyni omijają Sopot i centrum miasta, kierując się już w Gdańsku na obwodnicę.

Zjazdy, którymi najszybciej można dojechać do śródmieścia prowadzą bowiem do ulicy Chwaszczyńskiej i Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni, na której jazdę dodatkowo utrudnia rozbudowa prowadzona na leśnym odcinku. Trzeba też dodać do tego mieszkańców zachodnich dzielnic Gdyni oraz Dąbrowy, dla których obydwie ulice stanowią wylotówki w stronę centrum i dalej do Sopotu lub Gdańska.

Miejsca

Opinie (310)

  • Autobusy gorny taras

    No można zmniejszyć ruch ale jak 126 do banina jedzie raz na 45 min to nie ma się co dziwić ze każdy w samochód wsiada. Ja mieszkam na szadółkach autobus raz na godzinę a plus jakiś 156 który jedzie do tramwaju kolejna przesiadka i jedziesz zamiast 20 min samochodem na Ug 1.35 wiec niech nie pitola ze komunikacja miejska jest jakąs opcją bo to słaby zamiennik przy takim kursowaniu

    • 13 1

  • tu nie chodzi o mentalność Polaków a rozsądek (3)

    Fakty są takie, że w Gdańsku komunikacja miejska jest bardzo wolna. Gdybym codziennie zamiast samochodem poruszał się komunikacją zbiorową traciłbym dziennie jakieś 1,5 h. Szkoda życia na jazdę tramwajem!

    • 12 3

    • 3M do przodu ! (2)

      A dla mnie przejazd z Oliwy do Wrzeszcza czy Centrum jest bardziej efektywny TRAMWAJEM.

      • 5 1

      • Taką odległość

        to trzeba na piechotę robić a nie komunikacją.

        • 4 1

      • Lepiej jedź sobie rowerem! Masz przecież całą ulicę Wita Stwosza dla siebie!

        Albo piechotą

        • 2 3

  • Krótko mówiąc po przeczytaniu artykułu

    i opini przyczynąkorków jest za mała ilość ulic prowadzących z obwodnicy do miast,a te co są były przebudowane są wykonane bez pomyślunku, powinny mieć od razu po trzy pasy, wiadomo że lepsza droga zawsze przyciągnie większą ilość użytkowników, Projektanci o tym nie wiedzieli? czy miasta nie chciały o tym wiedzieć a teraz zwalają winę na kierowców że za dużo jeżdzą,,
    Budowa PKM nic nie zmieni ,komu będzie się chciało we Wrzeszczu przesiadać się? lepiej autem i TANIEJ w kilka osób dojechać do samego centrum lub pod wybrany adres

    • 7 5

  • To nieprawda !! (4)

    W maju, w czerwcu jeżdziło się bez kłopotów, 30 min z Banina na Kościuszki. Nie uwieże że przez wakacje przybyło tyle samochodów, bądź tyle osób zmieniło swoje trasy dojazdów. To nie możliwe !!! Coś musiało się zmienić u stawieniach świateł. Może przypotokowe, może przy Chrzanowskiego, nie wiem. A do Pań i Panów "inżynierów ruchu", czy tak trudno przewidziec ze lewo i prawo skręty powinny byc dłuższe i najlepiej dwupasmowe (np. na Potokową ze Słowackiego) Teraz projekty, przetargi, kasy całe mnóstwo. Ręce opadaja, wstyd. I czytałem kiedyś że takie zatoczki są OK, bo z czasem ruch się rozłoży na obwodnicę południową, Armi Krajowej itd. Ten "inżynier" ze swojej kasy teraz powinien to poprawic.

    • 6 7

    • Kolejny mądry z Banina

      • 3 3

    • maj - czerwiec to zmniejszanie się ruchu szkolno-uczelnianego (1)

      • 3 2

      • W marcu i kwietni też wystarczało 30 min

        • 0 0

    • A co to jest "uwieża"?

      • 0 0

  • bjudyn (1)

    Był duży remont Spacerowej i była okazja dołożyć po jednym pasie.

    • 6 7

    • Święta prawda!

      Ale wtedy urzędasom nie przyszło do głowy budować ulicę na następne lata!

      • 4 3

  • autobus do Banina co 45 min

    A gdzie płacisz podatki? W Gdańsku czy w Baninie ? Niech twoje Banino zapłaci to będziesz miał autobus co 15 min.

    • 15 2

  • Zamiast wydawać miliony na system Tristar należało budować jezdnie!

    Gdy nie ma dróg, trzypasmowych jezdni nie pomoże system Tristar, nie pomogą ścieżki rowerowe, gadki szmatki o korzystaniu z komunikacji miejskiej.
    Winni są urzędnicy niekompetentni, bez wyobraźni, bez poczucia odpowiedzialności.

    • 4 7

  • Zacznijcie robic estakady i likwidujcie swiatla !! (2)

    Wystarczylo pomyslec i np w ciagu lostowickiej zrobic wiadukt, w ciagu armi krajowej tez wiadukt, tak samo estakada nad rondem de la salle !! ale nie lepiej swiatel milion zrobic :/

    • 8 9

    • eh

      a masz hajs na to?

      • 2 1

    • ?

      naprawdę nie trzeba być prorokiem, żeby dostrzec, że to tylko zwiększy korek na Sobieskiego, Jaśkowej Dolinie oraz przesunie korek na skrzyżowanie Grunwaldzka/Słowackiego i okoliczne. Kupa kasy wydana, a żaden problem nie zostanie rozwiązany.

      • 5 4

  • "Niektórzy winą za całe zamieszanie obarczają system Tristar."

    I moga miec racje. To ze dziala tylko na jednym odcinku niewiele zmienia, bo przeciez to nadal jest to samo miasto, ten sam uklad zamkniety.

    • 4 3

  • Przesiądźcie się czasem lenie z samochodu do komunikacji. (7)

    Jako kierowca - chwilowo bez samochodu i korzystający obecnie z komunikacji - dziwię się tym głupkom stojącym w korkach na trasie z Chełmu mając szybki dojazd tramwajem do centrum. Żeby jeszcze samochody były pełne ludzi, a to tylko leniwy pan/pani domu siedzi sobie samotnie w swojej bryce/rzęchu, a potem smęcą, że korki wszędzie. Myślenie nie boli.

    • 18 16

    • Jak widać czuje służby ZDiZ nie próżnują i są aktywne na forum.

      • 3 6

    • proszę pana tomasza... (5)

      prawdopodobnie jeździ pan tylko po trójmieście, więc dokonał pan słusznego wyboru. być może nie zdaje pan sobie sprawy z tego, że główne korki spowodowane są przez osoby wjeżdżające spoza trójmiasta. osoby te musiałyby dojść do przystanku PKS (zazwyczaj to odległość bardzo duża)lub dojechać autem do przystanku, obok którego nie ma parkingu. PKS jeździ w niektórych wsiach 2-3 razy dziennie. potem trzeba się przesiaść z PKS na autobus miejski i jeszcze dojść do pracy (rzadko kiedy autobus komuś staje tuż pod miejscem zatrudnienia). jest to kompletnie bez sensu. ani czasowo, ani ekonomicznie się to nie opłaca. dlatego komunikacją miejską powinni jeździć mieszkańcy trójmiasta, oraz osoby, które nie potrzebują samochodu do pracy. w dużej części ludzie wjeżdżający do pracy spoza 3m potrzebują w ciągu dnia się samochodem przemieścić. bez sensu byłoby wracać po samochód na przedmieścia (gdyby przesiadać się na komunikację miejską). proszę nie obrażać ludzi. to do niczego nie prowadzi.

      • 6 4

      • co mnie obchodzą inteligenci którzy wybrali domek pod lasem i pracę w centrum (3)

        i na jakiej podstawie dla ich wygody miasto ma z moich podatków wydać miliardy na drogi dojazdowe?

        • 6 6

        • (1)

          kompleksy spowodowane mieszkaniem z teściami w dwóch pokojach przez całe życie

          • 8 3

          • oj tak synu, w wieku 26 lat kupiłem pierwsze 3 pokojowe mieszkanie we Wrzeszczu, a teściowie mieszkają 600 km od Gdańska, no i jeszcze to mieszkanie więcej kosztowały niż wypasiony domek w Baninie, ale możesz dalej leczyć kompleksy wpisami, bo ja mieszkam w centrum i nie mam problemu z korkami

            • 0 4

        • to, że dzięki firmie, ...

          ...w której pracują i która odprowadza podatki w tym mieście ma pan wiele udogodnień. cóż za porażająca ironia, panie tomaszu, doprawdy. widzę, że sprawia panu przyjemność obrażanie ludzi, którym powodzi się nieco lepiej niż panu. :) no, ale to w sumie takie polskie. jeśli ktoś ma problem - to jego wina, jeśli ma dobrze, to na pewno ukradł :) pięknie się pan wpisuje w ten krajobraz.

          • 3 1

      • Morena to jest poza miastem?? no proszę

        A jęki dotyczą głownie Potokowej.

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane