- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (117 opinii)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (65 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (307 opinii)
- 4 Winda, która wygląda jak kapliczka (35 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (200 opinii)
- 6 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (117 opinii)
Chwaszczyńska i Słowackiego w korkach. Czy musimy się z tym pogodzić?
Korki na drogach między dolnym a górnym tarasem Trójmiasta będą coraz większe, bo podróże między Gdynią a Gdańskiem coraz częściej kierowcy odbywają obwodnicą. Sprawdzamy, czy można jeszcze usprawnić ruch na dwóch najbardziej zakorkowanych drogach w Trójmieście - ul. Słowackiego w Gdańsku i ul. Chwaszczyńskiej w Gdyni
. Pytamy także o przyczyny zatorów.
Coraz chętniej kierowcy poruszający się po naszej metropolii wybierają podróż przez Obwodnicę Trójmiasta i ewentualnie Południową Obwodnicę Gdańska. Omijają w ten sposób usianą sygnalizacjami trasę średnicową, która przecina Gdańsk, Sopot a także Gdynię (wiedzie od Traktu św. Wojciecha przez al. Niepodległości w Sopocie do ul. Morskiej w Gdyni).
Ten stan niesie ze sobą konsekwencje. Korkują się ulice łączące najważniejsze dzielnice Gdyni i Gdańska z obwodnicą - szczególnie ul. Chwaszczyńska na Karwinach i ul. Słowackiego między Matarnią a Wrzeszczem. Kierowcy w godzinach szczytu tracą tam nawet 30 minut i przekonują, że sytuacja jest niedopuszczalna.
Sprawdzamy więc, co jest faktycznie powodem kłopotów w ruchu na wspomnianych ulicach i czy można niewielkim kosztem przejazd usprawnić tak, by można było swobodnie się tam poruszać samochodem.
Trasa Słowackiego stała się ofiarą swojego sukcesu
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Na nitce do Matarni przed rozbudową poruszało się niespełna 1000 samochodów. Z naszych niedawno wykonanych analiz wynika, że teraz porusza się tam w godzinie szczytu nawet ponad 2 tys. aut. Podobnie jest też na nitce w stronę Wrzeszcza - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Jak zapewniają urzędnicy, na rondzie de la Salle, które - zdaniem kierowców - jest powodem największych korków na tej ulicy, program sygnalizacji nie zmienił się od grudnia 2012 r. Wtedy zmiany wymuszone były potężnymi korkami, które tworzyły się we Wrzeszczu na nitce w stronę Niedźwiednika, od strony Matarni natomiast przejazd odbywał się swobodnie. Obecne ustawienia sygnalizacji są optymalne.
Inżynierowie ruchu mimo utyskiwań kierowców dostrzegają jednak zmianę na lepsze w porównaniu do lat poprzednich. - Dawniej, gdy ulica we Wrzeszczu miała przebieg jednej jezdni, korki doskwierały kierowcom od godz. 6:30 do późnych godzin wieczornych. Obecnie zatory odczuwalne są głównie w czasie porannych i popołudniowych godzin szczytu. W pozostałych godzinach podróżuje się przyjemnie - mówi Wawrzonek.
Zdaniem urzędników tanich i prostych sposobów na rozładowanie korków w ciągu Trasy Słowackiego nie ma. Z kolei budowa kolejnych kosztownych estakad nad skrzyżowaniami lub poszerzanie ulicy nie wchodzi w rachubę, bowiem nie zezwalają na to plany zagospodarowania przestrzennego.
By podróże w czasie godzin szczytu odbywały się ul. Słowackiego sprawnie, ruch samochodowy musiałby tam zmaleć o ok. 25 proc. To jednak wymaga zaangażowania kierowców i zmiany sposobu myślenia o poruszaniu się po mieście. W 2015 roku, przy okazji uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i szybkich połączeń między Osową a Wrzeszczem przekonamy się, czy kierowcy zostawią samochody na stacji w Matarni i do Wrzeszcza pojadą komunikacją publiczną.
Czy lekarstwem na korki na ul. Słowackiego może być rozbudowa ul. Spacerowej do dwóch pasów wraz z tunelem pod Pachołkiem? Wielu kierowców wierzy, że realizacja tej inwestycji odciążyłaby właśnie ul. Słowackiego. Inżynierowie ruchu mają jednak odmienne zdanie. - Kierowcy w układzie docelowym i tak dojeżdżając do ul. Czyżewskiego od strony Osowy będą musieli zmierzyć się z zatorami. To będzie zniechęcać kierowców do jazdy tą ulicą - mówi Wawrzonek.
Na ul. Chwaszczyńskiej
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Niektórzy winą za całe zamieszanie obarczają system Tristar. Sęk w tym, że działa on na razie jedynie na odcinku ul. Wielkopolskiej pomiędzy al. Zwycięstwa
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Wymieniane są sterowniki, wraz z nowymi programami sygnalizacji świetlnej, wciągamy światłowody do studni kanalizacyjnych oraz nacinamy nawierzchnię w celu instalacji pętli indukcyjnych - wyjaśniają drogowcy z gdyńskiego ZDiZ.
Niewykluczone więc, ze sytuacja unormuje się za kilka tygodni. Potrzebna jest kalibracja systemu, ale istnieje również zagrożenie, że korki w tym miejscu pozostaną. Kierowcy bowiem coraz częściej jadąc do Gdyni omijają Sopot i centrum miasta, kierując się już w Gdańsku na obwodnicę.
Zjazdy, którymi najszybciej można dojechać do śródmieścia prowadzą bowiem do ulicy Chwaszczyńskiej i Chwarznieńskiej
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Miejsca
Opinie (310)
-
2013-11-20 10:02
Na Słowackiego są korki, ponieważ jest za wąska!! (3)
Należy ją poszerzyć do 2 pasów w każdą stronę, a wtedy korki znikną!
- 1 12
-
2013-11-20 10:19
przecież Słowackiego nie ma korków (2)
są na Nowej Słowackiego, ale ona ma po dwa pasy w każdą stronę
- 5 0
-
2013-11-20 11:30
No co ty opowiadasz! (1)
Przecież jakby były 2 pasy, to by nie było korków! To oczywista oczywistość!
- 0 2
-
2013-11-22 01:33
Minus ode mnie, przez pomyłkę. Miał być plus :
- 0 1
-
2013-11-20 10:04
Słowackiego łączy Ikea z GaleriąBałtycką (1)
A w tym rejonie powstaje nowe centrum, poza tym Gildia przy ETC. Jakby ograniczyć rozbudowy centr to ruch na pewno by zmalał. Zrobić wielkie centrum handlowe poza miastem!
- 6 5
-
2013-11-22 01:34
Byłyby korki do tego centrum -_-
- 1 0
-
2013-11-20 10:08
ach te korki...
echh...
- 1 1
-
2013-11-20 10:13
Główna wina korków to tylko i wyłącznie kierowcy, którzy zamiast ruszać przy zmianie świateł dłubią w nosie, zamiast 200 sam przejeżdża 50, tak samo kwestia dojeżdzania do skrzyżowań. odstępy po 100 metrów a potem rura. Przykład Jaśkowa jak rano jadę na Morenę. Na dole pusto a u góry zapchane.
- 12 2
-
2013-11-20 10:15
korki na Sopockiej
To co od paru dni sie dzieje na Sopockiej od godz 16.00-18.00 to istny horror.Samochody kwałek jadą i stają nawet na 2 minuty!!!
- 7 1
-
2013-11-20 10:23
dodatkowy pas (1)
Witam,
Wystarczy dodać jeden dodatkowy pas do skrętu w prawo (na Morenę)przy rondzie de La Salle. Po pierwsze-Jest dość miejsca aby to zrobić. Po drugie-Zmieści się więcej samochodów co w wyniku tego zmniejszy ilość samochodów na dwóch pasach w stronę Wrzeszcza.- 5 8
-
2013-11-20 11:18
Na Morenie też są korki
- 0 0
-
2013-11-20 10:32
Najlepsze jest to, że praktycznie każdy mieszkaniec Gdańska widzi gdzie jest problem i jak go rozwiącać, a mądrale z ZDiZ biorący za to kasę nie potrafią nic zrobić.
- 5 4
-
2013-11-20 10:37
wieksza droga to i ruch sie zwiekszyl. (1)
kolejne estakady niczego nie zmienia.
- 7 5
-
2013-11-20 10:52
trudno zeby jedno pasmowa estakada donikad cos zmienila
- 2 1
-
2013-11-20 10:53
Karwiny (1)
wydaje mi się, że wydłużono światła dla poprzecznych ulic w ciągu Chwaszczyńskiej i stąd kłopoty. Jechałam dzisiaj przez Chwaszczyno i Dąbrowę do centrum o 8.15 Rondo od Żukowa puste,przy wyjeździe z Dąbrowy stanęłam dopiero jako pierwsza przed światłami, a na Chwaszczyńskiej wszyscy stoją. To skąd ten korek??? Jechałam prze Karwiny 20 minut, potem znowu pusto do samego centrum.
- 7 0
-
2013-11-20 13:04
Za gęsto są światła i to na życzenie też
stąd dla byle ludka 1go, wszyscy stoją w korku
- 1 0
-
2013-11-20 10:59
Diagnoza
Jedyną słuszną drogę na pozbycie się korków jest sprawna komunikacja miejska, która w Gdańsku jest niestety niewydolna i nie stanowi absolutnie żadnej konkurencji, nawet pod względem ceny jednorazowego przejazdu, dla transportu indywidualnego
- 7 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.