• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chwaszczyńska i Słowackiego w korkach. Czy musimy się z tym pogodzić?

Maciej Naskręt, Patryk Szczerba
20 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Popołudniowy zator na ul. Słowackiego z Matarni do ronda de la Salle. Zdaniem kierowców popołudniami taki widok jeszcze kilka miesięcy temu był rzadkością. Popołudniowy zator na ul. Słowackiego z Matarni do ronda de la Salle. Zdaniem kierowców popołudniami taki widok jeszcze kilka miesięcy temu był rzadkością.

Korki na drogach między dolnym a górnym tarasem Trójmiasta będą coraz większe, bo podróże między Gdynią a Gdańskiem coraz częściej kierowcy odbywają obwodnicą. Sprawdzamy, czy można jeszcze usprawnić ruch na dwóch najbardziej zakorkowanych drogach w Trójmieście - ul. Słowackiego w Gdańsku zobacz na mapie Gdańskaul. Chwaszczyńskiej w Gdyni zobacz na mapie Gdyni. Pytamy także o przyczyny zatorów.



Korki na ul. Chwaszczyńskiej w Gdyni w ostatnich dniach nasiliły się. Korki na ul. Chwaszczyńskiej w Gdyni w ostatnich dniach nasiliły się.
Coraz chętniej kierowcy poruszający się po naszej metropolii wybierają podróż przez Obwodnicę Trójmiasta i ewentualnie Południową Obwodnicę Gdańska. Omijają w ten sposób usianą sygnalizacjami trasę średnicową, która przecina Gdańsk, Sopot a także Gdynię (wiedzie od Traktu św. Wojciecha przez al. Niepodległości w Sopocie do ul. Morskiej w Gdyni).

Ten stan niesie ze sobą konsekwencje. Korkują się ulice łączące najważniejsze dzielnice Gdyni i Gdańska z obwodnicą - szczególnie ul. Chwaszczyńska na Karwinach i ul. Słowackiego między Matarnią a Wrzeszczem. Kierowcy w godzinach szczytu tracą tam nawet 30 minut i przekonują, że sytuacja jest niedopuszczalna.

Sprawdzamy więc, co jest faktycznie powodem kłopotów w ruchu na wspomnianych ulicach i czy można niewielkim kosztem przejazd usprawnić tak, by można było swobodnie się tam poruszać samochodem.

Trasa Słowackiego stała się ofiarą swojego sukcesu

Wraz z zakończeniem rozbudowy Trasy Słowackiego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska w grudniu 2012 r., na odcinku leśnym zobacz na mapie Gdańska - nieco wyżej - ruch samochodów wzrósł o 100 proc. względem badań natężenia ruchu z okresu, gdy ul. Słowackiego miała w tej dzielnicy przekrój jednej jezdni.

- Na nitce do Matarni przed rozbudową poruszało się niespełna 1000 samochodów. Z naszych niedawno wykonanych analiz wynika, że teraz porusza się tam w godzinie szczytu nawet ponad 2 tys. aut. Podobnie jest też na nitce w stronę Wrzeszcza - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Jak zapewniają urzędnicy, na rondzie de la Salle, które - zdaniem kierowców - jest powodem największych korków na tej ulicy, program sygnalizacji nie zmienił się od grudnia 2012 r. Wtedy zmiany wymuszone były potężnymi korkami, które tworzyły się we Wrzeszczu na nitce w stronę Niedźwiednika, od strony Matarni natomiast przejazd odbywał się swobodnie. Obecne ustawienia sygnalizacji są optymalne.

Inżynierowie ruchu mimo utyskiwań kierowców dostrzegają jednak zmianę na lepsze w porównaniu do lat poprzednich. - Dawniej, gdy ulica we Wrzeszczu miała przebieg jednej jezdni, korki doskwierały kierowcom od godz. 6:30 do późnych godzin wieczornych. Obecnie zatory odczuwalne są głównie w czasie porannych i popołudniowych godzin szczytu. W pozostałych godzinach podróżuje się przyjemnie - mówi Wawrzonek.

Zdaniem urzędników tanich i prostych sposobów na rozładowanie korków w ciągu Trasy Słowackiego nie ma. Z kolei budowa kolejnych kosztownych estakad nad skrzyżowaniami lub poszerzanie ulicy nie wchodzi w rachubę, bowiem nie zezwalają na to plany zagospodarowania przestrzennego.

By podróże w czasie godzin szczytu odbywały się ul. Słowackiego sprawnie, ruch samochodowy musiałby tam zmaleć o ok. 25 proc. To jednak wymaga zaangażowania kierowców i zmiany sposobu myślenia o poruszaniu się po mieście. W 2015 roku, przy okazji uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i szybkich połączeń między Osową a Wrzeszczem przekonamy się, czy kierowcy zostawią samochody na stacji w Matarni i do Wrzeszcza pojadą komunikacją publiczną.

Czy lekarstwem na korki na ul. Słowackiego może być rozbudowa ul. Spacerowej do dwóch pasów wraz z tunelem pod Pachołkiem? Wielu kierowców wierzy, że realizacja tej inwestycji odciążyłaby właśnie ul. Słowackiego. Inżynierowie ruchu mają jednak odmienne zdanie. - Kierowcy w układzie docelowym i tak dojeżdżając do ul. Czyżewskiego od strony Osowy będą musieli zmierzyć się z zatorami. To będzie zniechęcać kierowców do jazdy tą ulicą - mówi Wawrzonek.

Czy inwestycje w nową infrastrukturę w Trójmieście rozładują coraz większy tłok na drogach?

Chwaszczyńska bije rekordy natężenia ruchu

Na ul. Chwaszczyńskiej zobacz na mapie Gdyni w kierunku centrum Gdyni zator trwa cały poranek. O problemach związanych z ruchem na tym odcinku pisaliśmy kilka dni temu. Kierowcy winnych szukali wśród urzędników z gdyńskiego ZDiZ, którzy zapewniali, że światła działają prawidłowo, a sterujące je programy nie zostały zmienione. Po naszej interwencji została także sprawdzona sygnalizacja świetlna przy zjazdach z obwodnicy, którą zawiaduje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, gdzie również nie było żadnej awarii.

Niektórzy winą za całe zamieszanie obarczają system Tristar. Sęk w tym, że działa on na razie jedynie na odcinku ul. Wielkopolskiej pomiędzy al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdynido ul. Sopockiej zobacz na mapie Gdyni, gdzie zatorów większych niż zazwyczaj nie ma. Wyżej, w kierunku obwodnicy, cała infrastruktura jest - od poniedziałku - dopiero podłączana.

- Wymieniane są sterowniki, wraz z nowymi programami sygnalizacji świetlnej, wciągamy światłowody do studni kanalizacyjnych oraz nacinamy nawierzchnię w celu instalacji pętli indukcyjnych - wyjaśniają drogowcy z gdyńskiego ZDiZ.

Niewykluczone więc, ze sytuacja unormuje się za kilka tygodni. Potrzebna jest kalibracja systemu, ale istnieje również zagrożenie, że korki w tym miejscu pozostaną. Kierowcy bowiem coraz częściej jadąc do Gdyni omijają Sopot i centrum miasta, kierując się już w Gdańsku na obwodnicę.

Zjazdy, którymi najszybciej można dojechać do śródmieścia prowadzą bowiem do ulicy Chwaszczyńskiej i Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni, na której jazdę dodatkowo utrudnia rozbudowa prowadzona na leśnym odcinku. Trzeba też dodać do tego mieszkańców zachodnich dzielnic Gdyni oraz Dąbrowy, dla których obydwie ulice stanowią wylotówki w stronę centrum i dalej do Sopotu lub Gdańska.

Miejsca

Opinie (310)

  • A na węźle Matarnia to przewidziano ile miejsc parkingowych ?

    Przy ruchu 2000 pojazdów/godzinę aby zmniejszyć ilość o 500 sam/godzinę należy wybudować parking o pojemności 500 sam/godzinę. Biorąc pod uwagę, że średni czas załatwiania spraw we Wrzeszczu to 2 godziny + dojazd PKM (w dwie strony i oczekiwanie) - 1 godzina, wiec wychodzi pojemność parkingu co najmniej 1500 samochodów. A buduje się 20 czy 30 miejsc. Ktoś tu robi sobie JAJA !!!!

    • 19 2

  • 80 lat za murzynami (1)

    już w latach 30. ub. wieku Niemcy budowali berlinkę na 2 pasy w każdą stronę ..., a co będzie się działo na ul.Slowackiego jak wybudują tunele pod Martwą Wisłą?

    • 9 5

    • cóż, dużo czołgów i sprzetu wojskowego to i droga szeroka

      • 0 0

  • te światła na słowackiego powinny być bardziej zgrane bo ruszając z Niedźwiednika to czekają nas jeszcze 3 stania na czerwonym świetle w stronę Wrzeszcza

    • 7 2

  • (1)

    Słowackiego korkuje się bo jakiś mózg z ZDiZ zmienił układ świateł na rondzie De la Salle. Wystarczy się przyjrzeć jak zmieniają się swiatła i jest inaczej niż jakieś pół roku temu. Auta jadące od strony Złotej Karczmy mają bardzo krótko zielone, a czerwone trwa w nieskończoność.

    • 15 8

    • Ale przynajmniej piesi nie muszą przebiegać przez ulicę by zdążyć ;)

      • 8 3

  • na odcinku ul. WIELKOPOLSKIEJ pomiędzy do ul. SOPOCKIEJ !!! (2)

    Jak można pisać takie bzdury!!! Od kilku dni między 15 a 18 nie da sie wyjechac z Sopockiej na Wielkopolska w czasie mniejszym niz 40 minut!!! Widzialem jak byly prace przy sygnalizacji przy ul. Sopockiej i Buraczanej w zeszly weekend! Chyba kazdy kto jezdzi Sopocka i Wielkopolska w kierunku Karwin miedzy 15 a 18 moze to potwierdzic!! Bylo zle, ale od paru dni te zatory sa makabryczne! Natomiast po wyjezdzie za Starodworcowa korek jak reka odjal. Po co nam te nowe ustawienia??? Po co na to wydawac pieniadze??

    • 15 2

    • No to juz kolejna taka wypowiedz i niestety tak to wygląda !

      • 1 1

    • od poniedziałku dramat na sopockiej- potwierdzam w 100%!!! ;/

      jw

      • 0 1

  • Wczoraj w Radiu Gdańsk po godz. 11 wypowiadał się "ekspert" od ruchu. (2)

    Był to chyba pracownik ZDiZ. Powiedział dosłownie "Kierowca to zabójca". Mówił tez inne bzdety typu: ruch samochodów w mieście należy ograniczać i spowalniać, a wspierać rowerzystów, pieszych i komunikację miejską.

    Jeśli tacy ludzie zajmują się w mieście ruchem, nie ma co liczyć na zmniejszenie korków. A będzie wręcz odwrotnie.

    • 26 17

    • zajmować się ruchem w mieście powinni ludzie

      którzy potrafią sobie wyobrazić, że mieszkają w nim tacy, którzy poruszają się inaczej niż samochodem; jak również tacy, którzy mając samochód korzystają z niego nie w każdej sytuacji.

      • 4 1

    • espert ma rację..

      jak będziemy ograniczać ruch samochodów i wspierać rowerzystów i pieszych, Budyń nie będzie musiał kupować nowych limuzyn dla Urzędu Miasta.. :-))

      • 0 2

  • Ja bym miał dwie propozycje. (2)

    Drobne zmiany na które jest sporo miejsca, nie trzeba by nic wyburzać w okolicy rodna de la'Sale. Po pierwsze wydłużyć prawo skręt w kierunku Moreny na Słowackiego. Przynajmniej ci jadący w kierunku Moreny/Gdańska mieliby łatwiej i nie zawalaliby Słowackiego na wprost tak bardzo. A tam jest na ten prawo skręt spokojnie z 300-400m miejsca, więc byłby spory.

    Druga sprawa, to lewoskręt w kierunku Moreny. Kosztem wyspy i pasa zieleni można by go rozszerzyć do dwóch pasów. Czemu? Potokowa i samo skrzyżowanie są spokojnie w stanie przyjąć dwie nitki samochodów, a wpuszczenie tam samochodów z dwóch pasów umożliwi skrócenie zielonego światła dla nich (co wydłuży czas przejazdu dla osób jadących przez skrzyżowanie na wprost) bez obniżania przepustowości w tym kierunku.

    Wiem, że takie zmiany by trochę kosztowały, ale są raczej kosmetyczne.

    • 18 5

    • "lewoskręt w kierunku Moreny"?

      Czy samochody jadące z Wrzeszcza na Morenę muszą się pchać akurat w Słowackiego??

      • 1 2

    • absolutnie nie

      Zwiększą lewoskręt i Słowackiego jeszcze bardziej się zakorkuje, przez leni w samochodach, którzy muszą na Morenę pruć akurat Słowackiego.

      • 3 1

  • osły nie wiedzieli że ruch wzrośnie ?

    pamiętam animacje i zapewnienia że ruch będzie płynnie szedł przez całe miasto ?????????????????????? zwolnić projektantów i obciążyć za bubel planistów

    • 10 3

  • Fakty są takie, że po otwarciu na N.Słowackiego (2)

    zwiększyła się liczba aut, co jest chyba naturalne.
    Faktem jest, że sygnalizacja na de la Salle jest przeprogramowana tak, że zielone na Słowackiego "w dół" trwa naprawdę chwilę - to wielu z nas zauważa.
    Po prostu korki, zostały przesunięte na odcinek leśny, a odcinek oddany w 2012 można wykorzystać medialnie. "Opłacało się budować - przecież zlikwidowaliśmy korki." :-)

    • 15 3

    • co proponujesz?

      • 0 0

    • a jak te korki zostały przesunięte?

      zwłaszcza że część samochodów nie przekracza Ronda de la Salle?

      • 0 0

  • Słowackiego - dwupasowe lewo i prawoskręty - miejsce jest (2)

    Skoro ZDiZ "nie widzi", że można na de la Salle dodać drugi lewoskręt ze Słowackiego od Wrzeszcza w Potokową i drugi prawoskręt z Potokowej w SŁowackiego to rozmowa z tymi "fachowcami" nie ma sensu.

    • 8 5

    • Myślę, że tym "fachowcom" należy już podziękować!

      • 2 4

    • Łosie kierowcy i tak robią sobie drugi prawoskręt z Potokowej na Słowackiego i stąd często te korki i wypadki. Rozumiem jeszcze to, że tak robią autobusy, bo mają swój czas na przejazd, ale wkurzają mnie takie cwaniaczki wpychające się na siłę i blokujące poprawny przejazd innym kierowcom.
      Marzę o tym, żeby stała tam policja i wlepiała mandaty.

      • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane