• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chwaszczyńska i Słowackiego w korkach. Czy musimy się z tym pogodzić?

Maciej Naskręt, Patryk Szczerba
20 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Popołudniowy zator na ul. Słowackiego z Matarni do ronda de la Salle. Zdaniem kierowców popołudniami taki widok jeszcze kilka miesięcy temu był rzadkością. Popołudniowy zator na ul. Słowackiego z Matarni do ronda de la Salle. Zdaniem kierowców popołudniami taki widok jeszcze kilka miesięcy temu był rzadkością.

Korki na drogach między dolnym a górnym tarasem Trójmiasta będą coraz większe, bo podróże między Gdynią a Gdańskiem coraz częściej kierowcy odbywają obwodnicą. Sprawdzamy, czy można jeszcze usprawnić ruch na dwóch najbardziej zakorkowanych drogach w Trójmieście - ul. Słowackiego w Gdańsku zobacz na mapie Gdańskaul. Chwaszczyńskiej w Gdyni zobacz na mapie Gdyni. Pytamy także o przyczyny zatorów.



Korki na ul. Chwaszczyńskiej w Gdyni w ostatnich dniach nasiliły się. Korki na ul. Chwaszczyńskiej w Gdyni w ostatnich dniach nasiliły się.
Coraz chętniej kierowcy poruszający się po naszej metropolii wybierają podróż przez Obwodnicę Trójmiasta i ewentualnie Południową Obwodnicę Gdańska. Omijają w ten sposób usianą sygnalizacjami trasę średnicową, która przecina Gdańsk, Sopot a także Gdynię (wiedzie od Traktu św. Wojciecha przez al. Niepodległości w Sopocie do ul. Morskiej w Gdyni).

Ten stan niesie ze sobą konsekwencje. Korkują się ulice łączące najważniejsze dzielnice Gdyni i Gdańska z obwodnicą - szczególnie ul. Chwaszczyńska na Karwinach i ul. Słowackiego między Matarnią a Wrzeszczem. Kierowcy w godzinach szczytu tracą tam nawet 30 minut i przekonują, że sytuacja jest niedopuszczalna.

Sprawdzamy więc, co jest faktycznie powodem kłopotów w ruchu na wspomnianych ulicach i czy można niewielkim kosztem przejazd usprawnić tak, by można było swobodnie się tam poruszać samochodem.

Trasa Słowackiego stała się ofiarą swojego sukcesu

Wraz z zakończeniem rozbudowy Trasy Słowackiego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska w grudniu 2012 r., na odcinku leśnym zobacz na mapie Gdańska - nieco wyżej - ruch samochodów wzrósł o 100 proc. względem badań natężenia ruchu z okresu, gdy ul. Słowackiego miała w tej dzielnicy przekrój jednej jezdni.

- Na nitce do Matarni przed rozbudową poruszało się niespełna 1000 samochodów. Z naszych niedawno wykonanych analiz wynika, że teraz porusza się tam w godzinie szczytu nawet ponad 2 tys. aut. Podobnie jest też na nitce w stronę Wrzeszcza - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Jak zapewniają urzędnicy, na rondzie de la Salle, które - zdaniem kierowców - jest powodem największych korków na tej ulicy, program sygnalizacji nie zmienił się od grudnia 2012 r. Wtedy zmiany wymuszone były potężnymi korkami, które tworzyły się we Wrzeszczu na nitce w stronę Niedźwiednika, od strony Matarni natomiast przejazd odbywał się swobodnie. Obecne ustawienia sygnalizacji są optymalne.

Inżynierowie ruchu mimo utyskiwań kierowców dostrzegają jednak zmianę na lepsze w porównaniu do lat poprzednich. - Dawniej, gdy ulica we Wrzeszczu miała przebieg jednej jezdni, korki doskwierały kierowcom od godz. 6:30 do późnych godzin wieczornych. Obecnie zatory odczuwalne są głównie w czasie porannych i popołudniowych godzin szczytu. W pozostałych godzinach podróżuje się przyjemnie - mówi Wawrzonek.

Zdaniem urzędników tanich i prostych sposobów na rozładowanie korków w ciągu Trasy Słowackiego nie ma. Z kolei budowa kolejnych kosztownych estakad nad skrzyżowaniami lub poszerzanie ulicy nie wchodzi w rachubę, bowiem nie zezwalają na to plany zagospodarowania przestrzennego.

By podróże w czasie godzin szczytu odbywały się ul. Słowackiego sprawnie, ruch samochodowy musiałby tam zmaleć o ok. 25 proc. To jednak wymaga zaangażowania kierowców i zmiany sposobu myślenia o poruszaniu się po mieście. W 2015 roku, przy okazji uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i szybkich połączeń między Osową a Wrzeszczem przekonamy się, czy kierowcy zostawią samochody na stacji w Matarni i do Wrzeszcza pojadą komunikacją publiczną.

Czy lekarstwem na korki na ul. Słowackiego może być rozbudowa ul. Spacerowej do dwóch pasów wraz z tunelem pod Pachołkiem? Wielu kierowców wierzy, że realizacja tej inwestycji odciążyłaby właśnie ul. Słowackiego. Inżynierowie ruchu mają jednak odmienne zdanie. - Kierowcy w układzie docelowym i tak dojeżdżając do ul. Czyżewskiego od strony Osowy będą musieli zmierzyć się z zatorami. To będzie zniechęcać kierowców do jazdy tą ulicą - mówi Wawrzonek.

Czy inwestycje w nową infrastrukturę w Trójmieście rozładują coraz większy tłok na drogach?

Chwaszczyńska bije rekordy natężenia ruchu

Na ul. Chwaszczyńskiej zobacz na mapie Gdyni w kierunku centrum Gdyni zator trwa cały poranek. O problemach związanych z ruchem na tym odcinku pisaliśmy kilka dni temu. Kierowcy winnych szukali wśród urzędników z gdyńskiego ZDiZ, którzy zapewniali, że światła działają prawidłowo, a sterujące je programy nie zostały zmienione. Po naszej interwencji została także sprawdzona sygnalizacja świetlna przy zjazdach z obwodnicy, którą zawiaduje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, gdzie również nie było żadnej awarii.

Niektórzy winą za całe zamieszanie obarczają system Tristar. Sęk w tym, że działa on na razie jedynie na odcinku ul. Wielkopolskiej pomiędzy al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdynido ul. Sopockiej zobacz na mapie Gdyni, gdzie zatorów większych niż zazwyczaj nie ma. Wyżej, w kierunku obwodnicy, cała infrastruktura jest - od poniedziałku - dopiero podłączana.

- Wymieniane są sterowniki, wraz z nowymi programami sygnalizacji świetlnej, wciągamy światłowody do studni kanalizacyjnych oraz nacinamy nawierzchnię w celu instalacji pętli indukcyjnych - wyjaśniają drogowcy z gdyńskiego ZDiZ.

Niewykluczone więc, ze sytuacja unormuje się za kilka tygodni. Potrzebna jest kalibracja systemu, ale istnieje również zagrożenie, że korki w tym miejscu pozostaną. Kierowcy bowiem coraz częściej jadąc do Gdyni omijają Sopot i centrum miasta, kierując się już w Gdańsku na obwodnicę.

Zjazdy, którymi najszybciej można dojechać do śródmieścia prowadzą bowiem do ulicy Chwaszczyńskiej i Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni, na której jazdę dodatkowo utrudnia rozbudowa prowadzona na leśnym odcinku. Trzeba też dodać do tego mieszkańców zachodnich dzielnic Gdyni oraz Dąbrowy, dla których obydwie ulice stanowią wylotówki w stronę centrum i dalej do Sopotu lub Gdańska.

Miejsca

Opinie (310)

  • W mieście pracują, ale mieszkają poza miastem i tam płacą podatki (1)

    • 12 4

    • Osowa

      poza Gdańskiem. A to nie wiedziałem. Dąbrowa i Chwarzno poza Gdynią? Też nie wiedziałem. Brawo.

      • 2 3

  • (6)

    Pomysł przecinania okrutnymi sznytami ulic zdrowej tkanki miejskiej powstał w głowach ludzi bez wyobraźni. Mieszkańcy Detroit uśmiechali się do siebie. Kowboje do Indian, Indianie do mustangów. Ale pewnego strasznego dnia ludzie obudzili się i przez okno zobaczyli ulice. Czym prędzej popędzili więc do salonów i kupili samochody. Na początku było nieźle bo mustangi odetchnęły z ulgą. Potem okazało się ulice pokroiły tkankę miejską na getta i miasto zaczęło umierać. Jedynym ratunkiem dla zurbanizowanych kompleksów jest całkowita likwidacja ulic. Nie ma ulic, nie ma samochodów, nie ma korków.

    • 13 11

    • Pomijasz jedną ważną kwestię, można powiedzieć nawet, że prestiżową (2)

      Posiadanie samochodu mentalnie wiąże się ze statusem i prestiżem. Posiadanie dwóch samochodów to prestiż przynajmniej dwukrotnie większy. Posiadanie suva to dodatkowe punkty do lansu.

      Zmiana mentalna jest potrzebna do obniżenia rangi samochodu. Nie likwidacja ulic.

      • 9 5

      • HAHAHA

        No, no,posiadanie starego fiata(nie klasyka) jest dla mnie kwestią prestiżu! Z autem mam + 100 do własnej wartości. :D
        ogarnijcie się.

        • 4 2

      • A ja jeżdżę kilkunastoletnim złomem nie dlatego, ze chcę podkreślić swój status społeczny, ale dlatego że tak jest dużo szybciej

        życie jest zbyt krótkie, żeby tracić czas na stanie w zatłoczonym tramwaju. I nie mam na myśli 15 minut tylko grubo ponad godzinę dziennie

        • 6 4

    • Chyba miało być szyderczo a wyszło, że masz gościu 100% racji :) (1)

      Dam ci plusika

      • 4 0

      • Detroit to też fajny przykład

        bo to miasto rzeczywiście umiera.

        Może więc to nie była ironia:)

        • 3 0

    • nie karmcie trolla uzależnionego od kradzieży nicków

      • 2 0

  • Program sygnalizacji

    Prosze nie kłamać, że program w ciągu ul. Słowackiego nie zmienił się od 2012 roku. Zmiana jest odczuwalna. Tristar to wywalone pieniadze w błoto.

    • 16 5

  • Tok myślenia.... (2)

    Niestety Polska jest strasznie zacofana. Obwodnica już dawno powinna cała składać się z trzech pasów w jedną stronę, tak samo wszystkie główne drogi dojazdowe do obwodnicy (wystarczy sobie przypomnieć co się działo w okolicy Auchan kiedy obwodnica była dwupasmowa, a co jest teraz - idealny płynny ruch). A tak to co wszędzie mamy? Dwa zakorkowane pasy z milionami świateł po drodze... Czy naprawdę tak ciężko robić coś raz a dobrze w tym głupim kraju?

    Tak samo sytuacja wygląda w Pruszczu Gdańskim. Był remont ul. Raciborskiego do obwodnicy. Zamiast zrobić ładny odcinek dwupasmowy (było na to tyle miejsca) to zrobili koślawą jednopasmówkę przez co zawsze są korki w godzinach szczytu.

    Czy w Polsce jakikolwiek urzędnik patrzy przyszłościowo? Samochodów na drogach będzie coraz więcej. W innych krajach ulice 3-4 pasmowe to norma, a u nas... ?

    • 11 8

    • Ilość pasów miarą zacofania?

      A może kompleksów?
      Samochodów będzie coraz więcej? Mamy więcej samochodów na mieszkańca niż miasta niemieckie. Zerowy przyrst naturalny i ujemne saldo migracji. Wprawdzie w Sopocie jest więcej zarejestrowanych samochodów niż mieszkańców, ale nie da się prowadzić więcej niż 1 samochodu na raz.

      • 6 0

    • w wielu innych krajach normą jest likwidacja estakad i wielopasmowych dróg w mieście

      expresswaye są przekształcane w ulice bulwarowe z tramwajami w środku

      • 2 2

  • Na budowę estakad nie zezwalają plany?

    To trzeba zmienić te plany! A gdyby dalej się nie dało, to trzeba zmienić urzędników!

    • 16 10

  • 3M do przodu !

    Dotychczasowe zmiany są o wiele spóźnione a w ogóle to
    nawet młodzi projektanci "skażeni" są starymi wzorcami.
    Brak świeżości w myśleniu to główna przyczyna zastoju w tej dziedzinie.

    • 6 0

  • Chwaszcvzyńska pogorszyła się ostatnio (2)

    Jeżdżę w stronę Chwaszczyna z Gdyni i stoję już na obwodnicy, bo korkuje się zjazd na Karwiny,a w drugą stronę katastrofa. Tak jest od niedawna, przed dziewiątą korek w stronę Gdyni sięga nieraz radiostacji tego wcześniej nie było.

    • 14 1

    • Chwaszczyńska...

      A czy ktoś "odpowiedzialny" wpadł w ogóle na pomysł, aby uruchomić prawoskręt na obwodnice? Niedopuszczalne jest, że samochody, które jadą od Tesco w kierunku centrum Gdyni mają dwa pasy, a cała masa kierowców, którzy chcą dostać się na obwodnicę stoją za nimi. Ci pierwsi nie mogą sie włączyć, bo nie ma miejsca, a jadący w kierunku obwodnicy mogliby spokojnie sobie skręcić w prawo i już by rozładowano ruch, ale po co? Już nie wspomne o skrzyżowaniu na samej Dąbrowie centrum, gdzie kierowcy skręcający na Dąbrówkę blokują tych z Dąbrowy i Wiczlina, czy nie powinni mieć lewosketu, przecież to ogromna dzielnica. I nie są dla mnie tłumaczeniem koszty inwestycji, bo przez 10 lat można było to w końcu rozwiązać, a nie czekać, aż HOSSA zbuduje kolejne 4 wielkie kompleksy.

      • 4 0

    • Bo władze Gdyni

      nie mają ŻADNEJ wizji na połączenie zachodnich dzielnic z centrum. Tylko pjer...lą dyrdymały o buspasach, rowerach. A zamiast inwestycji sypią kasę w infoboxy, lotniska a za chwilę w nowy pałac urzędu miasta. Nowa Chwarznieńska - też będzie modelowo skopana.

      • 2 0

  • (1)

    budowanie "estakad nad skrzyżowaniami lub poszerzanie ulicy nie wchodzi w rachubę, bowiem nie zezwalają na to plany zagospodarowanie przestrzennego". ale budowanie wieżowców we Wrzeszczu czy Gdańsku Głównym jest już ok.

    • 9 5

    • Budowanie wieżowców jest ok - to jest miasto.

      Byle ładnych wieżowców i nie obok gotyckiego kościoła.

      • 5 3

  • Zdaniem kierowców budowa dwujezdniowej ul. Spacerowej wraz z tunelem pod Pachołkiem mogłaby pozytywnie wpłynąć na zmniejszenie

    Czyli, że teraz ktoś kto jedzie do Sopotu, Żabianki, Oliwy czy Przymorza nie będzie jechał przez Wrzeszcz?! Są tacy desperaci, którzy tak teraz jadą?

    • 4 4

  • A Morska!?

    Sygnalizacja ustawiona jest tragicznie!!! Wczoraj, przed 17 od estakady, do Cisowej ciągle czerwona fala, na skrzyżowaniu ze Zbożową, Morska w obu kierunkach stoi dwa cykle, w tym czasie w/z Zbożowej wjechały/wyjechały 3 samochody!!! A samochodów wcale nie tak dużo, bo gro aut zjeżdża wcześniej na estakadę, a później na obwodnicę.

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane