- 1 Dostał 5 mandatów naraz (62 opinie)
- 2 Winda, która wygląda jak kapliczka (31 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (293 opinie)
- 4 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (116 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (199 opinii)
- 6 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (45 opinii)
Chwaszczyńska i Słowackiego w korkach. Czy musimy się z tym pogodzić?
Korki na drogach między dolnym a górnym tarasem Trójmiasta będą coraz większe, bo podróże między Gdynią a Gdańskiem coraz częściej kierowcy odbywają obwodnicą. Sprawdzamy, czy można jeszcze usprawnić ruch na dwóch najbardziej zakorkowanych drogach w Trójmieście - ul. Słowackiego w Gdańsku i ul. Chwaszczyńskiej w Gdyni
. Pytamy także o przyczyny zatorów.
Coraz chętniej kierowcy poruszający się po naszej metropolii wybierają podróż przez Obwodnicę Trójmiasta i ewentualnie Południową Obwodnicę Gdańska. Omijają w ten sposób usianą sygnalizacjami trasę średnicową, która przecina Gdańsk, Sopot a także Gdynię (wiedzie od Traktu św. Wojciecha przez al. Niepodległości w Sopocie do ul. Morskiej w Gdyni).
Ten stan niesie ze sobą konsekwencje. Korkują się ulice łączące najważniejsze dzielnice Gdyni i Gdańska z obwodnicą - szczególnie ul. Chwaszczyńska na Karwinach i ul. Słowackiego między Matarnią a Wrzeszczem. Kierowcy w godzinach szczytu tracą tam nawet 30 minut i przekonują, że sytuacja jest niedopuszczalna.
Sprawdzamy więc, co jest faktycznie powodem kłopotów w ruchu na wspomnianych ulicach i czy można niewielkim kosztem przejazd usprawnić tak, by można było swobodnie się tam poruszać samochodem.
Trasa Słowackiego stała się ofiarą swojego sukcesu
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Na nitce do Matarni przed rozbudową poruszało się niespełna 1000 samochodów. Z naszych niedawno wykonanych analiz wynika, że teraz porusza się tam w godzinie szczytu nawet ponad 2 tys. aut. Podobnie jest też na nitce w stronę Wrzeszcza - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Jak zapewniają urzędnicy, na rondzie de la Salle, które - zdaniem kierowców - jest powodem największych korków na tej ulicy, program sygnalizacji nie zmienił się od grudnia 2012 r. Wtedy zmiany wymuszone były potężnymi korkami, które tworzyły się we Wrzeszczu na nitce w stronę Niedźwiednika, od strony Matarni natomiast przejazd odbywał się swobodnie. Obecne ustawienia sygnalizacji są optymalne.
Inżynierowie ruchu mimo utyskiwań kierowców dostrzegają jednak zmianę na lepsze w porównaniu do lat poprzednich. - Dawniej, gdy ulica we Wrzeszczu miała przebieg jednej jezdni, korki doskwierały kierowcom od godz. 6:30 do późnych godzin wieczornych. Obecnie zatory odczuwalne są głównie w czasie porannych i popołudniowych godzin szczytu. W pozostałych godzinach podróżuje się przyjemnie - mówi Wawrzonek.
Zdaniem urzędników tanich i prostych sposobów na rozładowanie korków w ciągu Trasy Słowackiego nie ma. Z kolei budowa kolejnych kosztownych estakad nad skrzyżowaniami lub poszerzanie ulicy nie wchodzi w rachubę, bowiem nie zezwalają na to plany zagospodarowania przestrzennego.
By podróże w czasie godzin szczytu odbywały się ul. Słowackiego sprawnie, ruch samochodowy musiałby tam zmaleć o ok. 25 proc. To jednak wymaga zaangażowania kierowców i zmiany sposobu myślenia o poruszaniu się po mieście. W 2015 roku, przy okazji uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i szybkich połączeń między Osową a Wrzeszczem przekonamy się, czy kierowcy zostawią samochody na stacji w Matarni i do Wrzeszcza pojadą komunikacją publiczną.
Czy lekarstwem na korki na ul. Słowackiego może być rozbudowa ul. Spacerowej do dwóch pasów wraz z tunelem pod Pachołkiem? Wielu kierowców wierzy, że realizacja tej inwestycji odciążyłaby właśnie ul. Słowackiego. Inżynierowie ruchu mają jednak odmienne zdanie. - Kierowcy w układzie docelowym i tak dojeżdżając do ul. Czyżewskiego od strony Osowy będą musieli zmierzyć się z zatorami. To będzie zniechęcać kierowców do jazdy tą ulicą - mówi Wawrzonek.
Na ul. Chwaszczyńskiej
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Niektórzy winą za całe zamieszanie obarczają system Tristar. Sęk w tym, że działa on na razie jedynie na odcinku ul. Wielkopolskiej pomiędzy al. Zwycięstwa
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Wymieniane są sterowniki, wraz z nowymi programami sygnalizacji świetlnej, wciągamy światłowody do studni kanalizacyjnych oraz nacinamy nawierzchnię w celu instalacji pętli indukcyjnych - wyjaśniają drogowcy z gdyńskiego ZDiZ.
Niewykluczone więc, ze sytuacja unormuje się za kilka tygodni. Potrzebna jest kalibracja systemu, ale istnieje również zagrożenie, że korki w tym miejscu pozostaną. Kierowcy bowiem coraz częściej jadąc do Gdyni omijają Sopot i centrum miasta, kierując się już w Gdańsku na obwodnicę.
Zjazdy, którymi najszybciej można dojechać do śródmieścia prowadzą bowiem do ulicy Chwaszczyńskiej i Chwarznieńskiej
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Miejsca
Opinie (310)
-
2013-11-20 08:02
W mieście pracują, ale mieszkają poza miastem i tam płacą podatki (1)
- 12 4
-
2013-11-20 09:26
Osowa
poza Gdańskiem. A to nie wiedziałem. Dąbrowa i Chwarzno poza Gdynią? Też nie wiedziałem. Brawo.
- 2 3
-
2013-11-20 08:04
(6)
Pomysł przecinania okrutnymi sznytami ulic zdrowej tkanki miejskiej powstał w głowach ludzi bez wyobraźni. Mieszkańcy Detroit uśmiechali się do siebie. Kowboje do Indian, Indianie do mustangów. Ale pewnego strasznego dnia ludzie obudzili się i przez okno zobaczyli ulice. Czym prędzej popędzili więc do salonów i kupili samochody. Na początku było nieźle bo mustangi odetchnęły z ulgą. Potem okazało się ulice pokroiły tkankę miejską na getta i miasto zaczęło umierać. Jedynym ratunkiem dla zurbanizowanych kompleksów jest całkowita likwidacja ulic. Nie ma ulic, nie ma samochodów, nie ma korków.
- 13 11
-
2013-11-20 08:13
Pomijasz jedną ważną kwestię, można powiedzieć nawet, że prestiżową (2)
Posiadanie samochodu mentalnie wiąże się ze statusem i prestiżem. Posiadanie dwóch samochodów to prestiż przynajmniej dwukrotnie większy. Posiadanie suva to dodatkowe punkty do lansu.
Zmiana mentalna jest potrzebna do obniżenia rangi samochodu. Nie likwidacja ulic.- 9 5
-
2013-11-20 08:38
HAHAHA
No, no,posiadanie starego fiata(nie klasyka) jest dla mnie kwestią prestiżu! Z autem mam + 100 do własnej wartości. :D
ogarnijcie się.- 4 2
-
2013-11-20 09:21
A ja jeżdżę kilkunastoletnim złomem nie dlatego, ze chcę podkreślić swój status społeczny, ale dlatego że tak jest dużo szybciej
życie jest zbyt krótkie, żeby tracić czas na stanie w zatłoczonym tramwaju. I nie mam na myśli 15 minut tylko grubo ponad godzinę dziennie
- 6 4
-
2013-11-20 08:53
Chyba miało być szyderczo a wyszło, że masz gościu 100% racji :) (1)
Dam ci plusika
- 4 0
-
2013-11-20 09:05
Detroit to też fajny przykład
bo to miasto rzeczywiście umiera.
Może więc to nie była ironia:)- 3 0
-
2013-11-20 11:23
nie karmcie trolla uzależnionego od kradzieży nicków
- 2 0
-
2013-11-20 08:09
Program sygnalizacji
Prosze nie kłamać, że program w ciągu ul. Słowackiego nie zmienił się od 2012 roku. Zmiana jest odczuwalna. Tristar to wywalone pieniadze w błoto.
- 16 5
-
2013-11-20 08:12
Tok myślenia.... (2)
Niestety Polska jest strasznie zacofana. Obwodnica już dawno powinna cała składać się z trzech pasów w jedną stronę, tak samo wszystkie główne drogi dojazdowe do obwodnicy (wystarczy sobie przypomnieć co się działo w okolicy Auchan kiedy obwodnica była dwupasmowa, a co jest teraz - idealny płynny ruch). A tak to co wszędzie mamy? Dwa zakorkowane pasy z milionami świateł po drodze... Czy naprawdę tak ciężko robić coś raz a dobrze w tym głupim kraju?
Tak samo sytuacja wygląda w Pruszczu Gdańskim. Był remont ul. Raciborskiego do obwodnicy. Zamiast zrobić ładny odcinek dwupasmowy (było na to tyle miejsca) to zrobili koślawą jednopasmówkę przez co zawsze są korki w godzinach szczytu.
Czy w Polsce jakikolwiek urzędnik patrzy przyszłościowo? Samochodów na drogach będzie coraz więcej. W innych krajach ulice 3-4 pasmowe to norma, a u nas... ?- 11 8
-
2013-11-20 10:10
Ilość pasów miarą zacofania?
A może kompleksów?
Samochodów będzie coraz więcej? Mamy więcej samochodów na mieszkańca niż miasta niemieckie. Zerowy przyrst naturalny i ujemne saldo migracji. Wprawdzie w Sopocie jest więcej zarejestrowanych samochodów niż mieszkańców, ale nie da się prowadzić więcej niż 1 samochodu na raz.- 6 0
-
2013-11-20 11:25
w wielu innych krajach normą jest likwidacja estakad i wielopasmowych dróg w mieście
expresswaye są przekształcane w ulice bulwarowe z tramwajami w środku
- 2 2
-
2013-11-20 08:23
Na budowę estakad nie zezwalają plany?
To trzeba zmienić te plany! A gdyby dalej się nie dało, to trzeba zmienić urzędników!
- 16 10
-
2013-11-20 08:26
3M do przodu !
Dotychczasowe zmiany są o wiele spóźnione a w ogóle to
nawet młodzi projektanci "skażeni" są starymi wzorcami.
Brak świeżości w myśleniu to główna przyczyna zastoju w tej dziedzinie.- 6 0
-
2013-11-20 08:28
Chwaszcvzyńska pogorszyła się ostatnio (2)
Jeżdżę w stronę Chwaszczyna z Gdyni i stoję już na obwodnicy, bo korkuje się zjazd na Karwiny,a w drugą stronę katastrofa. Tak jest od niedawna, przed dziewiątą korek w stronę Gdyni sięga nieraz radiostacji tego wcześniej nie było.
- 14 1
-
2013-11-20 10:26
Chwaszczyńska...
A czy ktoś "odpowiedzialny" wpadł w ogóle na pomysł, aby uruchomić prawoskręt na obwodnice? Niedopuszczalne jest, że samochody, które jadą od Tesco w kierunku centrum Gdyni mają dwa pasy, a cała masa kierowców, którzy chcą dostać się na obwodnicę stoją za nimi. Ci pierwsi nie mogą sie włączyć, bo nie ma miejsca, a jadący w kierunku obwodnicy mogliby spokojnie sobie skręcić w prawo i już by rozładowano ruch, ale po co? Już nie wspomne o skrzyżowaniu na samej Dąbrowie centrum, gdzie kierowcy skręcający na Dąbrówkę blokują tych z Dąbrowy i Wiczlina, czy nie powinni mieć lewosketu, przecież to ogromna dzielnica. I nie są dla mnie tłumaczeniem koszty inwestycji, bo przez 10 lat można było to w końcu rozwiązać, a nie czekać, aż HOSSA zbuduje kolejne 4 wielkie kompleksy.
- 4 0
-
2013-11-20 11:21
Bo władze Gdyni
nie mają ŻADNEJ wizji na połączenie zachodnich dzielnic z centrum. Tylko pjer...lą dyrdymały o buspasach, rowerach. A zamiast inwestycji sypią kasę w infoboxy, lotniska a za chwilę w nowy pałac urzędu miasta. Nowa Chwarznieńska - też będzie modelowo skopana.
- 2 0
-
2013-11-20 08:29
(1)
budowanie "estakad nad skrzyżowaniami lub poszerzanie ulicy nie wchodzi w rachubę, bowiem nie zezwalają na to plany zagospodarowanie przestrzennego". ale budowanie wieżowców we Wrzeszczu czy Gdańsku Głównym jest już ok.
- 9 5
-
2013-11-20 08:37
Budowanie wieżowców jest ok - to jest miasto.
Byle ładnych wieżowców i nie obok gotyckiego kościoła.
- 5 3
-
2013-11-20 08:33
Zdaniem kierowców budowa dwujezdniowej ul. Spacerowej wraz z tunelem pod Pachołkiem mogłaby pozytywnie wpłynąć na zmniejszenie
Czyli, że teraz ktoś kto jedzie do Sopotu, Żabianki, Oliwy czy Przymorza nie będzie jechał przez Wrzeszcz?! Są tacy desperaci, którzy tak teraz jadą?
- 4 4
-
2013-11-20 08:33
A Morska!?
Sygnalizacja ustawiona jest tragicznie!!! Wczoraj, przed 17 od estakady, do Cisowej ciągle czerwona fala, na skrzyżowaniu ze Zbożową, Morska w obu kierunkach stoi dwa cykle, w tym czasie w/z Zbożowej wjechały/wyjechały 3 samochody!!! A samochodów wcale nie tak dużo, bo gro aut zjeżdża wcześniej na estakadę, a później na obwodnicę.
- 4 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.