- 1 Dostał 5 mandatów naraz (62 opinie)
- 2 Winda, która wygląda jak kapliczka (31 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (292 opinie)
- 4 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (116 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (199 opinii)
- 6 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (45 opinii)
Chwaszczyńska i Słowackiego w korkach. Czy musimy się z tym pogodzić?
Korki na drogach między dolnym a górnym tarasem Trójmiasta będą coraz większe, bo podróże między Gdynią a Gdańskiem coraz częściej kierowcy odbywają obwodnicą. Sprawdzamy, czy można jeszcze usprawnić ruch na dwóch najbardziej zakorkowanych drogach w Trójmieście - ul. Słowackiego w Gdańsku i ul. Chwaszczyńskiej w Gdyni
. Pytamy także o przyczyny zatorów.
Coraz chętniej kierowcy poruszający się po naszej metropolii wybierają podróż przez Obwodnicę Trójmiasta i ewentualnie Południową Obwodnicę Gdańska. Omijają w ten sposób usianą sygnalizacjami trasę średnicową, która przecina Gdańsk, Sopot a także Gdynię (wiedzie od Traktu św. Wojciecha przez al. Niepodległości w Sopocie do ul. Morskiej w Gdyni).
Ten stan niesie ze sobą konsekwencje. Korkują się ulice łączące najważniejsze dzielnice Gdyni i Gdańska z obwodnicą - szczególnie ul. Chwaszczyńska na Karwinach i ul. Słowackiego między Matarnią a Wrzeszczem. Kierowcy w godzinach szczytu tracą tam nawet 30 minut i przekonują, że sytuacja jest niedopuszczalna.
Sprawdzamy więc, co jest faktycznie powodem kłopotów w ruchu na wspomnianych ulicach i czy można niewielkim kosztem przejazd usprawnić tak, by można było swobodnie się tam poruszać samochodem.
Trasa Słowackiego stała się ofiarą swojego sukcesu
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Na nitce do Matarni przed rozbudową poruszało się niespełna 1000 samochodów. Z naszych niedawno wykonanych analiz wynika, że teraz porusza się tam w godzinie szczytu nawet ponad 2 tys. aut. Podobnie jest też na nitce w stronę Wrzeszcza - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Jak zapewniają urzędnicy, na rondzie de la Salle, które - zdaniem kierowców - jest powodem największych korków na tej ulicy, program sygnalizacji nie zmienił się od grudnia 2012 r. Wtedy zmiany wymuszone były potężnymi korkami, które tworzyły się we Wrzeszczu na nitce w stronę Niedźwiednika, od strony Matarni natomiast przejazd odbywał się swobodnie. Obecne ustawienia sygnalizacji są optymalne.
Inżynierowie ruchu mimo utyskiwań kierowców dostrzegają jednak zmianę na lepsze w porównaniu do lat poprzednich. - Dawniej, gdy ulica we Wrzeszczu miała przebieg jednej jezdni, korki doskwierały kierowcom od godz. 6:30 do późnych godzin wieczornych. Obecnie zatory odczuwalne są głównie w czasie porannych i popołudniowych godzin szczytu. W pozostałych godzinach podróżuje się przyjemnie - mówi Wawrzonek.
Zdaniem urzędników tanich i prostych sposobów na rozładowanie korków w ciągu Trasy Słowackiego nie ma. Z kolei budowa kolejnych kosztownych estakad nad skrzyżowaniami lub poszerzanie ulicy nie wchodzi w rachubę, bowiem nie zezwalają na to plany zagospodarowania przestrzennego.
By podróże w czasie godzin szczytu odbywały się ul. Słowackiego sprawnie, ruch samochodowy musiałby tam zmaleć o ok. 25 proc. To jednak wymaga zaangażowania kierowców i zmiany sposobu myślenia o poruszaniu się po mieście. W 2015 roku, przy okazji uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i szybkich połączeń między Osową a Wrzeszczem przekonamy się, czy kierowcy zostawią samochody na stacji w Matarni i do Wrzeszcza pojadą komunikacją publiczną.
Czy lekarstwem na korki na ul. Słowackiego może być rozbudowa ul. Spacerowej do dwóch pasów wraz z tunelem pod Pachołkiem? Wielu kierowców wierzy, że realizacja tej inwestycji odciążyłaby właśnie ul. Słowackiego. Inżynierowie ruchu mają jednak odmienne zdanie. - Kierowcy w układzie docelowym i tak dojeżdżając do ul. Czyżewskiego od strony Osowy będą musieli zmierzyć się z zatorami. To będzie zniechęcać kierowców do jazdy tą ulicą - mówi Wawrzonek.
Na ul. Chwaszczyńskiej
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Niektórzy winą za całe zamieszanie obarczają system Tristar. Sęk w tym, że działa on na razie jedynie na odcinku ul. Wielkopolskiej pomiędzy al. Zwycięstwa
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Wymieniane są sterowniki, wraz z nowymi programami sygnalizacji świetlnej, wciągamy światłowody do studni kanalizacyjnych oraz nacinamy nawierzchnię w celu instalacji pętli indukcyjnych - wyjaśniają drogowcy z gdyńskiego ZDiZ.
Niewykluczone więc, ze sytuacja unormuje się za kilka tygodni. Potrzebna jest kalibracja systemu, ale istnieje również zagrożenie, że korki w tym miejscu pozostaną. Kierowcy bowiem coraz częściej jadąc do Gdyni omijają Sopot i centrum miasta, kierując się już w Gdańsku na obwodnicę.
Zjazdy, którymi najszybciej można dojechać do śródmieścia prowadzą bowiem do ulicy Chwaszczyńskiej i Chwarznieńskiej
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Miejsca
Opinie (310)
-
2013-11-20 06:57
Tristar (2)
Niech coś z tym Tristarem zrobią - wczoraj jechałam słowackiego co światła się zatrzymując... o 21:00, nie przekraczając dozwolonej prędkości. Ehhh...
- 37 1
-
2013-11-20 07:18
Jedyny skutek Tristara
To będą mandaty. Na nic innego nie licz.
- 24 2
-
2013-11-20 11:34
dlatego trzeba tam jechac min 80, zreszta tak samo w miescie
- 1 0
-
2013-11-20 07:13
Gdynia - skrzyżowanie Wielkopolskiej ze Starodworcową (1)
Ten człowiek odpowiedzialny za ustawienie świateł powinien być publicznie wybatożony.
- 24 2
-
2013-11-20 07:16
To nie człowiek, te komputer
angielska wóda
- 4 2
-
2013-11-20 07:15
Kierowcy winnych szukali wśród urzędników z gdyńskiego ZDiZ, którzy zapewniali, że światła działają prawidłowo, a sterujące je
"Kierowcy winnych szukali wśród urzędników z gdyńskiego ZDiZ, którzy zapewniali, że światła działają prawidłowo, a sterujące je programy nie zostały zmienione."
Ale śmieszne.
A kto pozmieniał? Kto dołożył fazę do skrętu w lewo z której korzysta 2 samochód na 10 min? Kto wydłużył fazy wyjazdu z podporządkowanych?
Kto zablokował Chwaszczyńska i Wielkopolską od Chwaszczyna do Al. Zwycięstwa?
Krasnoludki?- 29 4
-
2013-11-20 07:16
Ktoś tu kłamie (1)
Do niedawna, Słowackiego z Wrzeszcza jeżdziło się prawie bez korków. Zatrzymania tylko na światłach. Teraz korek sięga ulicy Hynka. Zmiana na gorsze odbyła się z dnia na dzień. I nikt mi nie powie, że nie grzebano przy światłach na De Salla. Nikt mi też nie powie, że nagle, jednego dnia, przybyło 100% aut.
- 60 7
-
2013-11-20 23:16
aut na drodze przybylo
jak pokazuja badania ruchu
ale dlatego ze teraz wielu kierowcow z gornych tarasow i poludniowych dzielnic wybiera slowaka jako krotszy i mniej dziurawy dojazd w kier wrzeszcz - oliwa i dalej na polnoc- 1 1
-
2013-11-20 07:19
nie wypowiadałem się na temat poszerzania Słowackiego (2)
i jak już to zrobili, też się nie wypowiem. Jestem laikiem w tych sprawach.
Pamiętam tylko opinie, że takie rozwiązania robił zachód Europy kilkadziesiąt lat temu i potem żałował, i że budowa/poszerzania dróg nie zmniejsza korków, tylko przesuwa (jakoś tak to leciało). Była też mowa o tym, by zacieśniać tkankę miejską w centrum a nie robić przysłowiowego obwarzanka.
No i pamiętam szaleńczy odzew mieszkańców osiedli/miast za obwodnicą (tak wynikało z treści), którzy się cieszyli, że dzięki temu będzie szybciej zawieść dziecko do przedszkola na dolnym tarasie. Była też prośba o więcej: jakieś estakady, bezkolizyjne ronda, w środku miasta.
To co, budujemy estakadę na Niedźwiedniku/Ujeścisku?- 22 3
-
2013-11-20 09:32
Do nich nie dociera, (1)
że korki nie znikają w cudowny sposób tylko przesuwają się w inne miejsce. A rozbudowa układu zachęca innych do jazdy samochodem i w efekcie końcowym powiększa korki.
- 7 2
-
2013-11-20 10:02
"to dosyć prosta zależność"
- 3 0
-
2013-11-20 07:27
kloss
Na pohybel ekoterrorystom i zrównoważonemu transportowi miejskiemu ! Na pohybel urawniłowce !
- 5 8
-
2013-11-20 07:27
Sygnalizacja na Drodze Różowej to porażka!
Zupełny brak synchronizacji
- 3 2
-
2013-11-20 07:29
Panie Naskręt zamiast bić pianę
pojedź pan do NYC albo do Moskwy, a jak zbyt daleko masz Kaliningrad o rzut beretem. W dużych miastach korki były, są i będą.
- 4 15
-
2013-11-20 07:30
Panie kierowniku Naskręt, jak są samochody to muszą być korki
takie jest odwieczne prawo natury
- 15 7
-
2013-11-20 07:31
Tristar jet jak Norton Antivirus...
...spowalnia cały ruch.
- 25 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.