• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chwaszczyńska i Słowackiego w korkach. Czy musimy się z tym pogodzić?

Maciej Naskręt, Patryk Szczerba
20 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Popołudniowy zator na ul. Słowackiego z Matarni do ronda de la Salle. Zdaniem kierowców popołudniami taki widok jeszcze kilka miesięcy temu był rzadkością. Popołudniowy zator na ul. Słowackiego z Matarni do ronda de la Salle. Zdaniem kierowców popołudniami taki widok jeszcze kilka miesięcy temu był rzadkością.

Korki na drogach między dolnym a górnym tarasem Trójmiasta będą coraz większe, bo podróże między Gdynią a Gdańskiem coraz częściej kierowcy odbywają obwodnicą. Sprawdzamy, czy można jeszcze usprawnić ruch na dwóch najbardziej zakorkowanych drogach w Trójmieście - ul. Słowackiego w Gdańsku zobacz na mapie Gdańskaul. Chwaszczyńskiej w Gdyni zobacz na mapie Gdyni. Pytamy także o przyczyny zatorów.



Korki na ul. Chwaszczyńskiej w Gdyni w ostatnich dniach nasiliły się. Korki na ul. Chwaszczyńskiej w Gdyni w ostatnich dniach nasiliły się.
Coraz chętniej kierowcy poruszający się po naszej metropolii wybierają podróż przez Obwodnicę Trójmiasta i ewentualnie Południową Obwodnicę Gdańska. Omijają w ten sposób usianą sygnalizacjami trasę średnicową, która przecina Gdańsk, Sopot a także Gdynię (wiedzie od Traktu św. Wojciecha przez al. Niepodległości w Sopocie do ul. Morskiej w Gdyni).

Ten stan niesie ze sobą konsekwencje. Korkują się ulice łączące najważniejsze dzielnice Gdyni i Gdańska z obwodnicą - szczególnie ul. Chwaszczyńska na Karwinach i ul. Słowackiego między Matarnią a Wrzeszczem. Kierowcy w godzinach szczytu tracą tam nawet 30 minut i przekonują, że sytuacja jest niedopuszczalna.

Sprawdzamy więc, co jest faktycznie powodem kłopotów w ruchu na wspomnianych ulicach i czy można niewielkim kosztem przejazd usprawnić tak, by można było swobodnie się tam poruszać samochodem.

Trasa Słowackiego stała się ofiarą swojego sukcesu

Wraz z zakończeniem rozbudowy Trasy Słowackiego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska w grudniu 2012 r., na odcinku leśnym zobacz na mapie Gdańska - nieco wyżej - ruch samochodów wzrósł o 100 proc. względem badań natężenia ruchu z okresu, gdy ul. Słowackiego miała w tej dzielnicy przekrój jednej jezdni.

- Na nitce do Matarni przed rozbudową poruszało się niespełna 1000 samochodów. Z naszych niedawno wykonanych analiz wynika, że teraz porusza się tam w godzinie szczytu nawet ponad 2 tys. aut. Podobnie jest też na nitce w stronę Wrzeszcza - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Jak zapewniają urzędnicy, na rondzie de la Salle, które - zdaniem kierowców - jest powodem największych korków na tej ulicy, program sygnalizacji nie zmienił się od grudnia 2012 r. Wtedy zmiany wymuszone były potężnymi korkami, które tworzyły się we Wrzeszczu na nitce w stronę Niedźwiednika, od strony Matarni natomiast przejazd odbywał się swobodnie. Obecne ustawienia sygnalizacji są optymalne.

Inżynierowie ruchu mimo utyskiwań kierowców dostrzegają jednak zmianę na lepsze w porównaniu do lat poprzednich. - Dawniej, gdy ulica we Wrzeszczu miała przebieg jednej jezdni, korki doskwierały kierowcom od godz. 6:30 do późnych godzin wieczornych. Obecnie zatory odczuwalne są głównie w czasie porannych i popołudniowych godzin szczytu. W pozostałych godzinach podróżuje się przyjemnie - mówi Wawrzonek.

Zdaniem urzędników tanich i prostych sposobów na rozładowanie korków w ciągu Trasy Słowackiego nie ma. Z kolei budowa kolejnych kosztownych estakad nad skrzyżowaniami lub poszerzanie ulicy nie wchodzi w rachubę, bowiem nie zezwalają na to plany zagospodarowania przestrzennego.

By podróże w czasie godzin szczytu odbywały się ul. Słowackiego sprawnie, ruch samochodowy musiałby tam zmaleć o ok. 25 proc. To jednak wymaga zaangażowania kierowców i zmiany sposobu myślenia o poruszaniu się po mieście. W 2015 roku, przy okazji uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i szybkich połączeń między Osową a Wrzeszczem przekonamy się, czy kierowcy zostawią samochody na stacji w Matarni i do Wrzeszcza pojadą komunikacją publiczną.

Czy lekarstwem na korki na ul. Słowackiego może być rozbudowa ul. Spacerowej do dwóch pasów wraz z tunelem pod Pachołkiem? Wielu kierowców wierzy, że realizacja tej inwestycji odciążyłaby właśnie ul. Słowackiego. Inżynierowie ruchu mają jednak odmienne zdanie. - Kierowcy w układzie docelowym i tak dojeżdżając do ul. Czyżewskiego od strony Osowy będą musieli zmierzyć się z zatorami. To będzie zniechęcać kierowców do jazdy tą ulicą - mówi Wawrzonek.

Czy inwestycje w nową infrastrukturę w Trójmieście rozładują coraz większy tłok na drogach?

Chwaszczyńska bije rekordy natężenia ruchu

Na ul. Chwaszczyńskiej zobacz na mapie Gdyni w kierunku centrum Gdyni zator trwa cały poranek. O problemach związanych z ruchem na tym odcinku pisaliśmy kilka dni temu. Kierowcy winnych szukali wśród urzędników z gdyńskiego ZDiZ, którzy zapewniali, że światła działają prawidłowo, a sterujące je programy nie zostały zmienione. Po naszej interwencji została także sprawdzona sygnalizacja świetlna przy zjazdach z obwodnicy, którą zawiaduje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, gdzie również nie było żadnej awarii.

Niektórzy winą za całe zamieszanie obarczają system Tristar. Sęk w tym, że działa on na razie jedynie na odcinku ul. Wielkopolskiej pomiędzy al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdynido ul. Sopockiej zobacz na mapie Gdyni, gdzie zatorów większych niż zazwyczaj nie ma. Wyżej, w kierunku obwodnicy, cała infrastruktura jest - od poniedziałku - dopiero podłączana.

- Wymieniane są sterowniki, wraz z nowymi programami sygnalizacji świetlnej, wciągamy światłowody do studni kanalizacyjnych oraz nacinamy nawierzchnię w celu instalacji pętli indukcyjnych - wyjaśniają drogowcy z gdyńskiego ZDiZ.

Niewykluczone więc, ze sytuacja unormuje się za kilka tygodni. Potrzebna jest kalibracja systemu, ale istnieje również zagrożenie, że korki w tym miejscu pozostaną. Kierowcy bowiem coraz częściej jadąc do Gdyni omijają Sopot i centrum miasta, kierując się już w Gdańsku na obwodnicę.

Zjazdy, którymi najszybciej można dojechać do śródmieścia prowadzą bowiem do ulicy Chwaszczyńskiej i Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni, na której jazdę dodatkowo utrudnia rozbudowa prowadzona na leśnym odcinku. Trzeba też dodać do tego mieszkańców zachodnich dzielnic Gdyni oraz Dąbrowy, dla których obydwie ulice stanowią wylotówki w stronę centrum i dalej do Sopotu lub Gdańska.

Miejsca

Opinie (310)

  • Tristar (2)

    Niech coś z tym Tristarem zrobią - wczoraj jechałam słowackiego co światła się zatrzymując... o 21:00, nie przekraczając dozwolonej prędkości. Ehhh...

    • 37 1

    • Jedyny skutek Tristara

      To będą mandaty. Na nic innego nie licz.

      • 24 2

    • dlatego trzeba tam jechac min 80, zreszta tak samo w miescie

      • 1 0

  • Gdynia - skrzyżowanie Wielkopolskiej ze Starodworcową (1)

    Ten człowiek odpowiedzialny za ustawienie świateł powinien być publicznie wybatożony.

    • 24 2

    • To nie człowiek, te komputer

      angielska wóda

      • 4 2

  • Kierowcy winnych szukali wśród urzędników z gdyńskiego ZDiZ, którzy zapewniali, że światła działają prawidłowo, a sterujące je

    "Kierowcy winnych szukali wśród urzędników z gdyńskiego ZDiZ, którzy zapewniali, że światła działają prawidłowo, a sterujące je programy nie zostały zmienione."

    Ale śmieszne.
    A kto pozmieniał? Kto dołożył fazę do skrętu w lewo z której korzysta 2 samochód na 10 min? Kto wydłużył fazy wyjazdu z podporządkowanych?
    Kto zablokował Chwaszczyńska i Wielkopolską od Chwaszczyna do Al. Zwycięstwa?
    Krasnoludki?

    • 29 4

  • Ktoś tu kłamie (1)

    Do niedawna, Słowackiego z Wrzeszcza jeżdziło się prawie bez korków. Zatrzymania tylko na światłach. Teraz korek sięga ulicy Hynka. Zmiana na gorsze odbyła się z dnia na dzień. I nikt mi nie powie, że nie grzebano przy światłach na De Salla. Nikt mi też nie powie, że nagle, jednego dnia, przybyło 100% aut.

    • 60 7

    • aut na drodze przybylo

      jak pokazuja badania ruchu
      ale dlatego ze teraz wielu kierowcow z gornych tarasow i poludniowych dzielnic wybiera slowaka jako krotszy i mniej dziurawy dojazd w kier wrzeszcz - oliwa i dalej na polnoc

      • 1 1

  • nie wypowiadałem się na temat poszerzania Słowackiego (2)

    i jak już to zrobili, też się nie wypowiem. Jestem laikiem w tych sprawach.

    Pamiętam tylko opinie, że takie rozwiązania robił zachód Europy kilkadziesiąt lat temu i potem żałował, i że budowa/poszerzania dróg nie zmniejsza korków, tylko przesuwa (jakoś tak to leciało). Była też mowa o tym, by zacieśniać tkankę miejską w centrum a nie robić przysłowiowego obwarzanka.

    No i pamiętam szaleńczy odzew mieszkańców osiedli/miast za obwodnicą (tak wynikało z treści), którzy się cieszyli, że dzięki temu będzie szybciej zawieść dziecko do przedszkola na dolnym tarasie. Była też prośba o więcej: jakieś estakady, bezkolizyjne ronda, w środku miasta.

    To co, budujemy estakadę na Niedźwiedniku/Ujeścisku?

    • 22 3

    • Do nich nie dociera, (1)

      że korki nie znikają w cudowny sposób tylko przesuwają się w inne miejsce. A rozbudowa układu zachęca innych do jazdy samochodem i w efekcie końcowym powiększa korki.

      • 7 2

      • "to dosyć prosta zależność"

        • 3 0

  • kloss

    Na pohybel ekoterrorystom i zrównoważonemu transportowi miejskiemu ! Na pohybel urawniłowce !

    • 5 8

  • Sygnalizacja na Drodze Różowej to porażka!

    Zupełny brak synchronizacji

    • 3 2

  • Panie Naskręt zamiast bić pianę

    pojedź pan do NYC albo do Moskwy, a jak zbyt daleko masz Kaliningrad o rzut beretem. W dużych miastach korki były, są i będą.

    • 4 15

  • Panie kierowniku Naskręt, jak są samochody to muszą być korki

    takie jest odwieczne prawo natury

    • 15 7

  • Tristar jet jak Norton Antivirus...

    ...spowalnia cały ruch.

    • 25 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane