• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z nową linią tramwajową przez Wrzeszcz?

Michał Stąporek
2 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
Inżynierowie z PG zarekomendowali przebieg tramwaju przez ul. Do Studzienki. Miasto chce tego uniknąć, by nie wyburzać stojących tam budynków, dlatego popiera budowę trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Pewne jest, że tramwaj nie pojedzie przez ul. Siedlicką, biegnącą przez teren Politechniki Gdańskiej. Inżynierowie z PG zarekomendowali przebieg tramwaju przez ul. Do Studzienki. Miasto chce tego uniknąć, by nie wyburzać stojących tam budynków, dlatego popiera budowę trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Pewne jest, że tramwaj nie pojedzie przez ul. Siedlicką, biegnącą przez teren Politechniki Gdańskiej.

Opublikowano raport inżynierów Politechniki Gdańskiej, na temat przebiegu trasy tramwajowej z Południa Gdańska przez Morenę do Wrzeszcza. Sugerują oni, by trasa włączyła się w al. Grunwaldzką na skrzyżowaniu z ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, a nie z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska. Miejscy urzędnicy dystansują się wobec ocen zawartych w tej analizie.



Czy tramwaj z Południa Gdańska do Wrzeszcza pomoże w odkorkowaniu miasta?

Na stronie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska opublikowano tzw. koreferat, czyli krytyczną analizę projektu trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz, przygotowanego przez firmę Mosty Katowice. (O projekcie pisaliśmy obszernie po raz pierwszy jesienią, ale od tej pory sporo się w nim zmieniło). Autorem koreferatu jest zespół inżynierów ruchu pracujących pod kierownictwem dr. Kazimierza Jamroza. To on jest jednym z twórców założeń systemu kierowania ruchem Tristar.

W 50-stronicowym opracowaniu zawarto wiele uwag na temat projektu, ale kluczową jest rekomendacja poprowadzenia tramwaju we Wrzeszczu przez ul. Do Studzienki. Inżynierowie uważają, że w tym celu warto nawet wyburzyć stojące przy tej ulicy budynki.

Poznaj historię ul. Do Studzienki (materiał archiwalny)



Autorzy przekonują, że:

"Poprowadzenie tramwaju przez ulicę Bohaterów Getta Warszawskiego bez istotnych zmian geometrycznych i organizacji ruchu nie zwiększy przepustowości i nie polepszy warunków ruchu na analizowanym skrzyżowaniu.

Biorąc pod uwagę wyniki przeprowadzonych analiz stwierdzono, że istnieje możliwość zorganizowania ruchu na analizowanym skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego i Do Studzienki po wprowadzeniu linii tramwajowej wzdłuż Trasy Nowa Politechniczna na to skrzyżowanie bez pogorszenia jego sprawności i warunków ruchu."

Oznacza to powrót do pierwotnego pomysłu poprowadzenia trasy tramwajowej przez Wrzeszcz.

Zespół dr. Kazimierza Jamroza sugeruje poprowadzenie tramwaju na wprost przez skrzyżowanie Grunwaldzkiej-Do Studzienki-Miszewskiego, a także dobudowanie trzeciej nitki torów wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w kierunku ul. Jaśkowa Dolina. Zespół dr. Kazimierza Jamroza sugeruje poprowadzenie tramwaju na wprost przez skrzyżowanie Grunwaldzkiej-Do Studzienki-Miszewskiego, a także dobudowanie trzeciej nitki torów wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w kierunku ul. Jaśkowa Dolina.
Zespół dr. Jamroza nie ukrywa, że takie rozwiązanie wymaga przebudowy całego układu komunikacyjnego wzdłuż al. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Do Studzienki do centrum handlowego Manhattan. Jedną z propozycji jest dołożenie tu trzeciej nitki torów tramwajowych. W efekcie z Grunwaldzkiej zniknęłyby 42 miejsca parkingowe, a pieszym pozostałby chodnik o szerokości jedynie 1,75 m.

Urzędnicy spodziewali się, że koreferat będzie krytyczny wobec idei zachowania budynków przy ul. Do Studzienki i wprowadzenia tramwaju na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Dr Kazimierz Jamroz jest specjalistą od ruchu drogowego, autorem wielu prac na temat jego bezpieczeństwa, ale nie jest urbanistą. A to właśnie względy urbanistyczne sprawiły, że urzędnicy zaczęli stawiać na budowę tramwaju w miejscu, gdzie nie będzie to wymagało wyburzeń.

Dlatego nie powinna dziwić adnotacja, zamieszczona przy raporcie: "Jednocześnie informujemy, że stanowisko Zamawiającego (...) jest odmienne do ujętego w koreferacie stanowiska zespołu Politechniki Gdańskiej". (podkreślenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska)

Co teraz zrobi miasto?

Prawdopodobnie ostatecznie porzucono już pomysł budowy tramwaju przez teren Politechniki Gdańskiej. Choć obniżyłoby to koszta inwestycji i ułatwiło dotarcie na uczelnię studentom, władze PG pozostały w tej sprawie nieugięte.

Do dalszego etapu decyzji środowiskowej przekazane zostaną dwa warianty, różniące się tylko dolnym odcinkiem trasy, czyli jego przebiegiem przez Wrzeszcz. Analizowane będą warianty włączenia tramwaju do al. Grunwaldzkiej poprzez ul. Do Studzienki oraz przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Z naszych informacji wynika, że urzędnicy będą forsować wariant budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Jeżeli z jakichś powodów się to nie uda, miasto bierze pod uwagę wycofanie się z inwestycji. Powód? Urzędnicy uważają, że tramwaj na skrzyżowaniu ul. Do Studzienki - al. Grunwaldzka całkowicie zatka nie tylko to miejsce, ale i całą aleję we Wrzeszczu.

Teoretycznie środki na rozwój transportu zbiorowego w miastach mają być dzielone w grudniu tego roku. Niewykluczone jednak, że wiele miast może mieć problem z przygotowaniem dokumentów do tego czasu. W związku z tym termin ten może być przesunięty na luty 2017 r.

Opinie (345) 10 zablokowanych

  • tunel (1)

    może puścić tam tunel?
    np w Madrycie część lini jest pod ziemią, wraz ze stacjami

    • 9 2

    • W Krakowie też jedną z opcji 'metra' jest wpuszczenie tramwajów pod ziemię

      • 1 0

  • Ja w ogóle nie rozumiem, jak można było zamawiać raport na PG - mimo że ma świetnych inżynierów. Przecież to klasyczny konflikt interesów. Warszawa, Krakow czy Wroclaw nie mają uczelni technicznych?

    • 12 5

  • Przecież jest tramwaj z południa do Wrzeszcza. (1)

    Chełm Gdańsk Wrzeszcz. Co to jest południe Gdańska? To może tez tramwaj z Osowej? Co to , autobusów nie ma?

    • 11 4

    • Autobusy to nie konkurencja dla auta.

      Autobusy u nas to nie jest konkurencja dla auta bo są za wolne i stoją w korkach przez brak buspasów.

      • 4 2

  • W końcu jakieś mądre rozwiązanie.

    Tylko pierwszy wariant z ul. Do Studzienki reszta jest bez sensu,
    ale wiadomo zawsze znajdą się mądrzejsi.

    • 8 17

  • Czy Politechnika ma patrona?

    Tu mozna skladac propozycje, zaczne od męża Jarosława Kaczynskiego

    • 8 5

  • Radość jazdy tramwajem mija z chwilą awarii jednego z nich. (2)

    • 16 3

    • Mija w momencie wsiadania do niego

      • 6 4

    • radość z jazdy obwodnicą mija z chwilą stłuczki między dwoma samochodami

      wtedy się tworzą megakorki o niemożliwej do przewidzenia dynamice i czasie rozwiązania

      • 1 0

  • A to Budyń ma też mieszkanie w Gdańsku Południe? (1)

    Chce zwiększyć atrakcyjność oferty wynajmu?

    • 10 5

    • Budyń w każdej dzielnicy Gdańska ma mieszkanie

      • 6 1

  • Autobus linia 100 (2)

    Przy okazji dyskusji o komunikacji miejskiej proponowałby zlikwidować poronioną "starówkową" linię autobusową numer 100 (nawet podczas Jarmaru wożąca powietrze) i przekierowanie busików na trasę Aleja Zwycięstwa - Akademia Medyczna - Smoluchowskiego
    Ludzie naprawde maja problem z dotarciem pod górę do wszystkich klinik GUM.

    • 24 4

    • POPIERAM! !!!

      Świetny pomysł dla starszych i chorych osób!

      • 7 2

    • Ta linia istnieje tylko po to, żeby miasto mogło wyższe czynsze pobierać.

      • 2 1

  • PG

    władze PG nie zgadzaja się? a co mają do gadania,przecież to jest ulica Siedlicka którą sobie zamknęli by studenci mieli bezpieczniej i były miejsca parkingowe-i co z tego wyszło-ano nic studenci dalej blokuja dzielnice,a taki tramwaj dał by szanse
    na rozładowanie parkingów i pobliskich uliczek,bo narazie to My mieszkańcy jesteśmy dla PG a nie odwrotnie

    • 16 4

  • Tramwaj na matarnię wzdłuż nowej słowackiego.

    Bardziej by się przydał mieszkańcom tramwaj z Wrzeszcza w stronę niedźwiednika i dalej na Matarnię najlepiej połączony w okolicach niedźwiednika z tramwajem na morenę.
    Obecnie to jest porażka bo zakorkowana nowa słowackiego tylko blokuje przejazd autobusów w godzinach szczytu razem z autami ale włodarze nie zrealizują tego bo powiela PKM niestety który ma przystanki w polu.

    • 16 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane