• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z nową linią tramwajową przez Wrzeszcz?

Michał Stąporek
2 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Inżynierowie z PG zarekomendowali przebieg tramwaju przez ul. Do Studzienki. Miasto chce tego uniknąć, by nie wyburzać stojących tam budynków, dlatego popiera budowę trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Pewne jest, że tramwaj nie pojedzie przez ul. Siedlicką, biegnącą przez teren Politechniki Gdańskiej. Inżynierowie z PG zarekomendowali przebieg tramwaju przez ul. Do Studzienki. Miasto chce tego uniknąć, by nie wyburzać stojących tam budynków, dlatego popiera budowę trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Pewne jest, że tramwaj nie pojedzie przez ul. Siedlicką, biegnącą przez teren Politechniki Gdańskiej.

Opublikowano raport inżynierów Politechniki Gdańskiej, na temat przebiegu trasy tramwajowej z Południa Gdańska przez Morenę do Wrzeszcza. Sugerują oni, by trasa włączyła się w al. Grunwaldzką na skrzyżowaniu z ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, a nie z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska. Miejscy urzędnicy dystansują się wobec ocen zawartych w tej analizie.



Czy tramwaj z Południa Gdańska do Wrzeszcza pomoże w odkorkowaniu miasta?

Na stronie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska opublikowano tzw. koreferat, czyli krytyczną analizę projektu trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz, przygotowanego przez firmę Mosty Katowice. (O projekcie pisaliśmy obszernie po raz pierwszy jesienią, ale od tej pory sporo się w nim zmieniło). Autorem koreferatu jest zespół inżynierów ruchu pracujących pod kierownictwem dr. Kazimierza Jamroza. To on jest jednym z twórców założeń systemu kierowania ruchem Tristar.

W 50-stronicowym opracowaniu zawarto wiele uwag na temat projektu, ale kluczową jest rekomendacja poprowadzenia tramwaju we Wrzeszczu przez ul. Do Studzienki. Inżynierowie uważają, że w tym celu warto nawet wyburzyć stojące przy tej ulicy budynki.

Poznaj historię ul. Do Studzienki (materiał archiwalny)



Autorzy przekonują, że:

"Poprowadzenie tramwaju przez ulicę Bohaterów Getta Warszawskiego bez istotnych zmian geometrycznych i organizacji ruchu nie zwiększy przepustowości i nie polepszy warunków ruchu na analizowanym skrzyżowaniu.

Biorąc pod uwagę wyniki przeprowadzonych analiz stwierdzono, że istnieje możliwość zorganizowania ruchu na analizowanym skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego i Do Studzienki po wprowadzeniu linii tramwajowej wzdłuż Trasy Nowa Politechniczna na to skrzyżowanie bez pogorszenia jego sprawności i warunków ruchu."

Oznacza to powrót do pierwotnego pomysłu poprowadzenia trasy tramwajowej przez Wrzeszcz.

Zespół dr. Kazimierza Jamroza sugeruje poprowadzenie tramwaju na wprost przez skrzyżowanie Grunwaldzkiej-Do Studzienki-Miszewskiego, a także dobudowanie trzeciej nitki torów wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w kierunku ul. Jaśkowa Dolina. Zespół dr. Kazimierza Jamroza sugeruje poprowadzenie tramwaju na wprost przez skrzyżowanie Grunwaldzkiej-Do Studzienki-Miszewskiego, a także dobudowanie trzeciej nitki torów wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w kierunku ul. Jaśkowa Dolina.
Zespół dr. Jamroza nie ukrywa, że takie rozwiązanie wymaga przebudowy całego układu komunikacyjnego wzdłuż al. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Do Studzienki do centrum handlowego Manhattan. Jedną z propozycji jest dołożenie tu trzeciej nitki torów tramwajowych. W efekcie z Grunwaldzkiej zniknęłyby 42 miejsca parkingowe, a pieszym pozostałby chodnik o szerokości jedynie 1,75 m.

Urzędnicy spodziewali się, że koreferat będzie krytyczny wobec idei zachowania budynków przy ul. Do Studzienki i wprowadzenia tramwaju na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Dr Kazimierz Jamroz jest specjalistą od ruchu drogowego, autorem wielu prac na temat jego bezpieczeństwa, ale nie jest urbanistą. A to właśnie względy urbanistyczne sprawiły, że urzędnicy zaczęli stawiać na budowę tramwaju w miejscu, gdzie nie będzie to wymagało wyburzeń.

Dlatego nie powinna dziwić adnotacja, zamieszczona przy raporcie: "Jednocześnie informujemy, że stanowisko Zamawiającego (...) jest odmienne do ujętego w koreferacie stanowiska zespołu Politechniki Gdańskiej". (podkreślenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska)

Co teraz zrobi miasto?

Prawdopodobnie ostatecznie porzucono już pomysł budowy tramwaju przez teren Politechniki Gdańskiej. Choć obniżyłoby to koszta inwestycji i ułatwiło dotarcie na uczelnię studentom, władze PG pozostały w tej sprawie nieugięte.

Do dalszego etapu decyzji środowiskowej przekazane zostaną dwa warianty, różniące się tylko dolnym odcinkiem trasy, czyli jego przebiegiem przez Wrzeszcz. Analizowane będą warianty włączenia tramwaju do al. Grunwaldzkiej poprzez ul. Do Studzienki oraz przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Z naszych informacji wynika, że urzędnicy będą forsować wariant budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Jeżeli z jakichś powodów się to nie uda, miasto bierze pod uwagę wycofanie się z inwestycji. Powód? Urzędnicy uważają, że tramwaj na skrzyżowaniu ul. Do Studzienki - al. Grunwaldzka całkowicie zatka nie tylko to miejsce, ale i całą aleję we Wrzeszczu.

Teoretycznie środki na rozwój transportu zbiorowego w miastach mają być dzielone w grudniu tego roku. Niewykluczone jednak, że wiele miast może mieć problem z przygotowaniem dokumentów do tego czasu. W związku z tym termin ten może być przesunięty na luty 2017 r.

Opinie (345) 10 zablokowanych

  • Pod przykrywką BGW rozwalą Morenę?

    A jak góra? Rozjada nam Morenę tunelami?

    • 5 3

  • przecież i tak nicinici z połączenia południa Gdańska z Wrzeszczem.

    Przecież zaplanowano cholerne bus pasy i przesiadki z autobusu na tramwaj a to znacznie wydłuży transport z południa Gdańska do Wrzeszcza...

    • 7 2

  • Grunwaldzka ma skrzyzowania w obrebie Wrzeszcza do przebudowy. (3)

    Ruch masy samochodow jest co chwile tamowany absurdalna iloscia swiatel tylko po to, zeby pare samochodwo z bocznych ulic sie moglo wlaczyc.

    Tranzytowy ruch powinien isc bezkolizyjnie. Takie rozwiazania jak wiadukt na wysokosci Galerii lub tunel w Sopocie bardzo pomagaja w szybkim i bezwypadkowym poruszaniu sie.

    Ale zamiast tego w urzedzie siedzi jakis skonczony pacan, ktorego plodami umyslu sa takie potworki jak swiatla przy Alchemii czy kolejne swiatla do dwoch domow na wysepce :(

    • 10 11

    • nie (2)

      w centrum miasta nie ma czegoś takiego jak ruch tranzytowy.
      centrum miasta to nie jest miejsce na autostradę.
      nie masz jechać szybko.
      światła niestety są potrzebne, bo kierowcy nie puszczają pieszych.
      gdyby kultura jazdy była taka, że pieszy może iść bezpiecznie i samochody ustępują pieszym, to nie trzeba by tylu świateł i ruch byłby płynny.

      • 8 3

      • a ja chce tam uplynnienia ruchu

        mieszkalem w wielu miejscach i ulica pod oknem nie jest nawet w polowie tak uciazliwa co skrzyzowanie. duzo mniej halasu i zanieczyszczen robi samochod, ktory plynnie przejedzie. a nie najpierw z piskiem zedrze klocki, a potem przy ruszaniu czarna chmure z TDIka pusci.

        • 1 0

      • Tu potrzebna jest akurat droga alternatywna i tyle

        Zamiast przerabiać skrzyżowania wystarczy zrobić nową Abrahama, aby auta zaczęły omijać wrzeszcz i przestały się przez niego pchać.
        Na samym przykładzie słowackiego i przebudowania skrzyżowania na Morenie i Łostowickiej widać, jak bardzo odciążono Grunwaldzką, która kiedyś była dużo mocniej zakorkowana niż teraz.
        Obecnie mieszkańcy próbują jechać bokiem omijając tą drogę, ale potrzebny jest jeszcze jeden taki przelot nad grunwaldzką właśnie na wysokości nowej abrahama.
        Jednakże problem pozostaje z Oliwą i jak puścić ruch, aby tam nie przenieść korków. Najlepiej by to zrobić tunelem i oddać tą dzielnicę wreszcie ludziom, a nie autom, ale tunel równoległy do grunwaldzkiej to raczej mit na który nie będzie stać naszego miasta.

        • 2 0

  • Tramwaj (1)

    Za taka kase ile pomnikow Lecha mozna by postawic ?..... , ale odjechalem .

    • 3 6

    • Lech w kazdym tramwaju

      • 3 1

  • Ela (2)

    Te stare budynki powinny zostac rozebrane...a tramwaj pod samymi domami to juz przegiecie. Jak ci ludzie beda mieszkac? Bo juz teraz sie na Studzienki mieszkac nie da.

    • 9 6

    • a jak mieszkają w Nowym Porcie

      albo w centrum Krakowa czy Wrocławia?

      • 3 1

    • Tramwaj nie taki straszny

      Mieszkam na Wita Stwosza przy samym tramwaju i jakoś mi on nie przeszkadza. A torowisko nie było wymieniane od wielu lat. Przy nowym sposobie kładzenia torów nie będzie nic słychać.

      • 1 0

  • Akurat urzedasow zaczęły obchodzić trzy rozpadające sie rudery

    To bardzo ciekawe ze przez dłuższy czas trasa planowana Do Studzienki była dla urzedasow ok a teraz nagle im żal ruder które od dawna wiadomo ze bedą rozwalane. A BGW to mała klimatyczna uliczka z zabytkowymi kamienicami wara urzedasom od nich!

    • 12 9

  • Zawsze można metro zbudować :)

    • 5 0

  • Tramwaj do Wrzeszcza

    Jak budowali ul. Słowackiego to powinni puścić tramwaj z Moreny ul.Potokową do Słowackiego i dalej do Wrzeszcza , miejsca było i jest dosyć. No ale władza wie lepiej.

    • 16 4

  • Budowa linii na siłę..

    Zasadzili się na kasę z Unii i chcą ją wyszarpnąć obojętnie na co aby się tylko ładnie nią podzielić. Linia tramwajowa to przykrywka. Na razie stoi PKM którą zbudowali jacyś inżynierowie nie mający pojęcia o stawianiu nasypów. CO z tego że jest na gwarancji skoro my mieszkańcy dostajemy w plecy?!

    • 14 0

  • (1)

    Dostali pierd°lca na punkcie budowy nowych linii tramwajowych. Budują, budują a miasto i tak zakorkowane. Puknijcie Wy się w te swoje zakuta łby i błagam przestańcie realizować te swoje chore pomysły dla dobra mieszkańców bo to g.won prawda.

    • 10 9

    • miasto zakorkowane

      ale kto mądry nie musi w korku stać bo ma alternatywę - tramwaj.

      ja korzystam i sobie chwalę. a auto zostawiam pod blokiem

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane