• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z nową linią tramwajową przez Wrzeszcz?

Michał Stąporek
2 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
Inżynierowie z PG zarekomendowali przebieg tramwaju przez ul. Do Studzienki. Miasto chce tego uniknąć, by nie wyburzać stojących tam budynków, dlatego popiera budowę trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Pewne jest, że tramwaj nie pojedzie przez ul. Siedlicką, biegnącą przez teren Politechniki Gdańskiej. Inżynierowie z PG zarekomendowali przebieg tramwaju przez ul. Do Studzienki. Miasto chce tego uniknąć, by nie wyburzać stojących tam budynków, dlatego popiera budowę trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Pewne jest, że tramwaj nie pojedzie przez ul. Siedlicką, biegnącą przez teren Politechniki Gdańskiej.

Opublikowano raport inżynierów Politechniki Gdańskiej, na temat przebiegu trasy tramwajowej z Południa Gdańska przez Morenę do Wrzeszcza. Sugerują oni, by trasa włączyła się w al. Grunwaldzką na skrzyżowaniu z ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, a nie z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska. Miejscy urzędnicy dystansują się wobec ocen zawartych w tej analizie.



Czy tramwaj z Południa Gdańska do Wrzeszcza pomoże w odkorkowaniu miasta?

Na stronie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska opublikowano tzw. koreferat, czyli krytyczną analizę projektu trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz, przygotowanego przez firmę Mosty Katowice. (O projekcie pisaliśmy obszernie po raz pierwszy jesienią, ale od tej pory sporo się w nim zmieniło). Autorem koreferatu jest zespół inżynierów ruchu pracujących pod kierownictwem dr. Kazimierza Jamroza. To on jest jednym z twórców założeń systemu kierowania ruchem Tristar.

W 50-stronicowym opracowaniu zawarto wiele uwag na temat projektu, ale kluczową jest rekomendacja poprowadzenia tramwaju we Wrzeszczu przez ul. Do Studzienki. Inżynierowie uważają, że w tym celu warto nawet wyburzyć stojące przy tej ulicy budynki.

Poznaj historię ul. Do Studzienki (materiał archiwalny)



Autorzy przekonują, że:

"Poprowadzenie tramwaju przez ulicę Bohaterów Getta Warszawskiego bez istotnych zmian geometrycznych i organizacji ruchu nie zwiększy przepustowości i nie polepszy warunków ruchu na analizowanym skrzyżowaniu.

Biorąc pod uwagę wyniki przeprowadzonych analiz stwierdzono, że istnieje możliwość zorganizowania ruchu na analizowanym skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego i Do Studzienki po wprowadzeniu linii tramwajowej wzdłuż Trasy Nowa Politechniczna na to skrzyżowanie bez pogorszenia jego sprawności i warunków ruchu."

Oznacza to powrót do pierwotnego pomysłu poprowadzenia trasy tramwajowej przez Wrzeszcz.

Zespół dr. Kazimierza Jamroza sugeruje poprowadzenie tramwaju na wprost przez skrzyżowanie Grunwaldzkiej-Do Studzienki-Miszewskiego, a także dobudowanie trzeciej nitki torów wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w kierunku ul. Jaśkowa Dolina. Zespół dr. Kazimierza Jamroza sugeruje poprowadzenie tramwaju na wprost przez skrzyżowanie Grunwaldzkiej-Do Studzienki-Miszewskiego, a także dobudowanie trzeciej nitki torów wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w kierunku ul. Jaśkowa Dolina.
Zespół dr. Jamroza nie ukrywa, że takie rozwiązanie wymaga przebudowy całego układu komunikacyjnego wzdłuż al. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Do Studzienki do centrum handlowego Manhattan. Jedną z propozycji jest dołożenie tu trzeciej nitki torów tramwajowych. W efekcie z Grunwaldzkiej zniknęłyby 42 miejsca parkingowe, a pieszym pozostałby chodnik o szerokości jedynie 1,75 m.

Urzędnicy spodziewali się, że koreferat będzie krytyczny wobec idei zachowania budynków przy ul. Do Studzienki i wprowadzenia tramwaju na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Dr Kazimierz Jamroz jest specjalistą od ruchu drogowego, autorem wielu prac na temat jego bezpieczeństwa, ale nie jest urbanistą. A to właśnie względy urbanistyczne sprawiły, że urzędnicy zaczęli stawiać na budowę tramwaju w miejscu, gdzie nie będzie to wymagało wyburzeń.

Dlatego nie powinna dziwić adnotacja, zamieszczona przy raporcie: "Jednocześnie informujemy, że stanowisko Zamawiającego (...) jest odmienne do ujętego w koreferacie stanowiska zespołu Politechniki Gdańskiej". (podkreślenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska)

Co teraz zrobi miasto?

Prawdopodobnie ostatecznie porzucono już pomysł budowy tramwaju przez teren Politechniki Gdańskiej. Choć obniżyłoby to koszta inwestycji i ułatwiło dotarcie na uczelnię studentom, władze PG pozostały w tej sprawie nieugięte.

Do dalszego etapu decyzji środowiskowej przekazane zostaną dwa warianty, różniące się tylko dolnym odcinkiem trasy, czyli jego przebiegiem przez Wrzeszcz. Analizowane będą warianty włączenia tramwaju do al. Grunwaldzkiej poprzez ul. Do Studzienki oraz przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Z naszych informacji wynika, że urzędnicy będą forsować wariant budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Jeżeli z jakichś powodów się to nie uda, miasto bierze pod uwagę wycofanie się z inwestycji. Powód? Urzędnicy uważają, że tramwaj na skrzyżowaniu ul. Do Studzienki - al. Grunwaldzka całkowicie zatka nie tylko to miejsce, ale i całą aleję we Wrzeszczu.

Teoretycznie środki na rozwój transportu zbiorowego w miastach mają być dzielone w grudniu tego roku. Niewykluczone jednak, że wiele miast może mieć problem z przygotowaniem dokumentów do tego czasu. W związku z tym termin ten może być przesunięty na luty 2017 r.

Opinie (345) 10 zablokowanych

  • Przez wiele lat mówiło się wyłącznie o wariancie przez Do Studzienki

    Ale potem miasto zostało ogłupione przez rajstopkowców z Fraga, którym nie podoba się poszerzenie drogi i nagle okazuje się że najlepszy wariant idzie slalomem jak tyłek węża i trzeba do niego dokupić tramwaje na akumulator. Ale w imię nieposzerzania dróg zrobimy wszystko.

    • 10 7

  • Tunel tunel tunel

    Budowac tu gdzie jest sens i potrzeba a nie pod krzakami na Pacholku

    • 4 3

  • Od 1 wrzesnia w pojazdach komunikacji miejskiej

    nie bedą czytane nazwy przystankow. Zamiast tego całą drogę będzie odmawiany apel smolenski. Nad godną oprawą bedą czuwali pracownicy Renomy karząc mandatami osoby zbyt słabo (ponizej 100%) skupione.

    • 7 5

  • jak nie wybużą do studzienki to same się wybużą zabytki na getta

    • 4 3

  • jest trzecia mozliwosc (1)

    Tramwaj powinien dojezdzac na ul smoluchowskiego i zatrzymywac sie przy szpitalu uniwersyteckim

    • 8 2

    • Po co? Na wizyte na NFZ czeka sie teraz po kilka lat.

      • 3 2

  • A co z dojazdem do CMI!!!!

    • 5 1

  • społeczeństwo obywatelskie

    W jakim kierunku to zmierza. Można pisać co się chce, często ewidentne brednie, hejtować, obrażać, poniżać, robić co się chce... Puszczają wszelkie hamulce. Pobici parkingowi, zniszczone parkomaty w pasie nadmorskim itd... Co to będzie?

    • 2 1

  • (3)

    Ta linia tramwajowa obojętnie jak będzie przebiegać to i tak, tylko i wyłącznie powstaje dla mieszkańców Moreny, mieszkańcy Suchanina do przystanków będą mieli od 1,5 do 2 kilometrów.

    • 7 2

    • To sie emeryt przejdzie dla zdrowotnosci

      • 1 1

    • (1)

      A mieszkancy Wrzeszcza, konkretnie Do Studzienki i sasiadujacych ulic beda mieszkac w jeszcze wiekszym syfie i halasie.
      Ps.Moze miasto zajelo by sie bezdomnym , ktory spi i zalatwia sie w smietniku na rogu Do Studzienki - Fiszera? Smrod,ze przejsc nie mozna ta strona ulicy.

      • 2 0

      • a to śmietnik komunalny czy wspólnoty?

        każdy może wezwać straż miejską. i to lepiej pomoże niż pomstowanie w internecie ;)

        • 0 0

  • tramwaj.........

    pies jak nie ma co robić to jajca liże,niech nasi włodarze zaczna myśleć głowami a nie du......mi

    • 1 1

  • Ja widac na "zalaczonym obrazku" najbardziej logicznym i ekonomicznym byl wariant przez Siedlecka.Ale "panstwo w panstwie" postawilo veto. Juz kilkanascie lat temu,kiedy zagrodzono przejscie i przejazd przez Siedlecka nie podobalo mi sie to jako mieszkance Wrzeszcza.Wariant miasta jest najbardziej pokrecony i pewnie przejdzie.

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane