• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co może powstać wzdłuż Kolei Metropolitalnej?

Maciej Naskręt
25 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Aktualnie teren pod przyszły szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej to raj dla amatorów jazdy na rowerze. Aktualnie teren pod przyszły szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej to raj dla amatorów jazdy na rowerze.

Wzdłuż Kolei Metropolitalnej, na odcinku od Niedźwiednika do obwodnicy Trójmiasta, powstanie szeroki na 20 m tzw. pas techniczny. Budowniczowie PKM dają zielone światło tym, którzy mają rozsądny pomysł na zagospodarowanie tego terenu. Mogłaby tu powstać ścieżka spacerowa lub droga rowerowa. A może coś jeszcze innego?



Przebieg Kolei Metropolitalnej. Kolorem czerwonym oznaczono pas techniczy, który można wykorzystać pod ścieżkę dla rowerów, bądź pieszych. Przebieg Kolei Metropolitalnej. Kolorem czerwonym oznaczono pas techniczy, który można wykorzystać pod ścieżkę dla rowerów, bądź pieszych.
Przepisy zmusiły kolejarzy ze spółki Pomorska Kolej Metropolitalna do wytyczenia pasa technicznego na nowym szklaku między obwodnicą, a Niedźwiednikiem, którego szerokość od torów na północ będzie wynosić 20 metrów.

- Spowodowane jest to bezpieczeństwem przyszłych pasażerów i ruchu kolejowego. Gdyby pas techniczny byłby węższy, na torowisko mogłyby przewracać się podczas wichur m.in. drzewa - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy samorządowej spółki PKM.

Inwestor 18-kilometrowego szlaku kolejowego nie chce wspomnianego terenu zamykać dla mieszkańców, tym bardziej, że torowisko będzie przebiegało po stromym nasypie, będącym naturalną przeszkodą dla tych, którym przyjdzie do głowy oglądać pociągi z bliska.

- Zaproponowaliśmy miastu zagospodarowanie tego terenu. Jednak nie mogą być to budowle. Skłaniamy się ku rekreacyjnej ścieżce rowerowej, ale to, co tam powstanie, nie leży już gestii naszej inwestycji - dodaje Konopacki.

Na co powinien zostać przeznaczony pas techniczny przy Kolei Metropolitalnej?

W powstanie drogi dla rowerów wierzy gdański oficer rowerowy. - Byłaby ona idealnym połączenie górnego i dolnego tarasu. Rowerzyści z łatwością pokonywaliby łagodnie różnice terenów - mówi Remigiusz Kitliński. - Zresztą droga rowerowa była tam planowa w 2006, gdy budowa Kolei Metropolitalnej jeszcze nie była przesądzona - przypomina.

Aby cała ścieżka była przejezdna, jej inwestor musiałby zbudować przepust, bądź nieduży drewniany most nad Strzyżą, która wypływa m.in. ze zbiornika retencyjnego Wróbla Staw.

Ale droga rowerowa to nie jedyny pomysł na zagospodarowanie tego terenu. Mieszkańcy domów w Jasieniu, nieopodal których pobiegnie kolej, woleliby ścieżkę dla spacerowiczów.

- Sądzę, że idealnie byłoby zbudować tam ścieżkę wyłącznie dla pieszych. Brakuje parków, miejsc, w których można odetchnąć. Wystarczy tych ścieżek rowerowych. Linia kolejowa i tak zabierze część terenów zielonych, a ścieżka mogłaby to nam zrekompensować - uważa pan Mariusz.

Co ciekawe, budowa linii PKM wpłynie z korzyścią na pobliską część Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. - Powstająca linia na nasypie utrudni przejazd posiadaczom quadów i miłośnikom jazdy po lesie motocyklem - tłumaczy Konopacki.

Czemu ścieżka rowerowa lub chodnik może powstać tylko do Niedźwiednika, a nie dalej w kierunku Wrzeszcza? Ponieważ od miejsca, w którym kolej przetnie ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska do ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska zaplanowano w przyszłości budowę nowej ulicy, tzw. Nowej Abrahama. Ewentualna ścieżka kolidowałby z planowaną drogą, chyba że miałaby ona charakter tymczasowy.

Opinie (168) 1 zablokowana

  • ale o so chozi ? (1)

    Zacznijcie od wybudowania bieżni. Zróbcie ją dla wszystkich, pas 20m pomieści od rowerów, rolkarzy, biegaczy, pieszych. Każdy na swoim pasie.

    A kolei i tak nie wybudują, to zostanie chociaż bieżnia.

    • 10 1

    • no a gdzie konie?

      Kon ma zawsze pod gorke!

      • 7 0

  • Ktoś wyżej napisał; (1)

    Tor saneczkowy i narciarski.

    Rewelacja jak dla mnie, w sezonie zimowym wykorzystane na maxa, a w sezonie bez śniegu bieżnia dla rowerów, rolkarzy, biegaczy, spacerowiczów itd.

    • 9 0

    • zamawiaj juz armatki sniezne!

      moze lepiej dac to smarkaczom do wyscigow na cwierc mili,zeby nie stwarzali zagrozenie na Grunwaldzkiej.

      • 0 2

  • Nalezaloby wybudowac Pas Ochrony Pieszego (POT). Za drutem kolczastym i postawic Nienorme.

    • 2 1

  • POP oczywiscie
    Hihi

    • 1 1

  • nie rowery (1)

    nic co ma związek z rowerami - za dobrze mają - rozpanoszyli się po całym mieście

    • 6 12

    • jak cię nie stać na rower,to już twój problem...

      • 0 2

  • a po co Nowa Abrahama skoro jest Nowa Słowackiego? (2)

    Jak powstanie kolej ruch kołowy powinien zmaleć. Taki jest chyba tego cel, więc po jakie licho robić jezdnię, która dublować miałaby linie kolejową? Żeby kolej była niekonkurencyjna?

    • 14 4

    • żeby (1)

      wszyscy jadący od obwodnicy w stronę oliwy/zaspy i na odwrót nie przewijali się przez centrum wrzeszcza. dla mnie ta koncepcja jest prosta, oczywista i słuszna,za to nie widzę przeszkód, żeby wzdłuż niej był ciąg pieszo rowerowy. zwłaszcza, że planowana jest na 2030, do tego czasu (20 lat) będzie można z tego korzystać...

      • 8 3

      • Mieszkańcy Zaspy dojadą Nową Kościuszki na Zaspę

        a mieszkańcy Oliwy Spacerową. A taka Nowa Abrahama to nie dość że spaliny i hałas w lesie to jeszcze kilkadziesiąt milionów do śmieci. JA NIE CHCĘ ZA TO PŁACIĆ

        • 3 3

  • Pas techniczny

    Prosze o wskazanie podstawy prawnej do zachowania tego "pasa technicznego". Obecne znane mi przepisy nakazuja wycinanie drzew w odległosci 15m od toru, lokalizacje granicy kolejowej w odległosci 3m od krawedzi budowli kolejowej a inne budowle niezwiazane z ruchem kol. powinny być lokalizowane w odległosci 10m od tej granicy i 20m od osi toru.

    • 6 0

  • Internauta Zuut ma rację. Sama budowa PKM w warunkach zapaści ekonomicznej kraju i samej Unii...

    to zwykła głupota i przekręt. Ten 20 m pas powinien być przeznaczony wyłącznie dla pana prezydenta Adamowicza i jego współpracowników oraz dla pana marszałka Struka, którzy na kolanach powinni tamtedy "iść" do Częstochowy w celu odpuszczenia im grzechów niegospodarności, pychy etc.

    • 2 6

  • Acha, więc jednak w tym pasie kolejowym rosną drzewa!!! (1)

    A nie tak dawno pojawiły się opinie, że stary nasyp jest pozbawiony drzew i krzewów. Czyli znowu tzw. obrońcy PKM kłamią (i to nie po raz pierwszy). Czyżby Amber Gold w wydaniu kolejowym?

    • 1 4

    • Wdłuż toru jest dużo drzew i to dość wyrośniętych.

      Ciekawe, kto zgarnie kasę za ścięte drewno?

      • 0 1

  • "...budowa linii PKM wpłynie z korzyścią na pobliską część Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego".

    Ludzieeeeeeeeeeeee!!! Tu potrzeba psychiatry i to szybko!!!

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane