• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co może powstać wzdłuż Kolei Metropolitalnej?

Maciej Naskręt
25 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Aktualnie teren pod przyszły szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej to raj dla amatorów jazdy na rowerze. Aktualnie teren pod przyszły szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej to raj dla amatorów jazdy na rowerze.

Wzdłuż Kolei Metropolitalnej, na odcinku od Niedźwiednika do obwodnicy Trójmiasta, powstanie szeroki na 20 m tzw. pas techniczny. Budowniczowie PKM dają zielone światło tym, którzy mają rozsądny pomysł na zagospodarowanie tego terenu. Mogłaby tu powstać ścieżka spacerowa lub droga rowerowa. A może coś jeszcze innego?



Przebieg Kolei Metropolitalnej. Kolorem czerwonym oznaczono pas techniczy, który można wykorzystać pod ścieżkę dla rowerów, bądź pieszych. Przebieg Kolei Metropolitalnej. Kolorem czerwonym oznaczono pas techniczy, który można wykorzystać pod ścieżkę dla rowerów, bądź pieszych.
Przepisy zmusiły kolejarzy ze spółki Pomorska Kolej Metropolitalna do wytyczenia pasa technicznego na nowym szklaku między obwodnicą, a Niedźwiednikiem, którego szerokość od torów na północ będzie wynosić 20 metrów.

- Spowodowane jest to bezpieczeństwem przyszłych pasażerów i ruchu kolejowego. Gdyby pas techniczny byłby węższy, na torowisko mogłyby przewracać się podczas wichur m.in. drzewa - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy samorządowej spółki PKM.

Inwestor 18-kilometrowego szlaku kolejowego nie chce wspomnianego terenu zamykać dla mieszkańców, tym bardziej, że torowisko będzie przebiegało po stromym nasypie, będącym naturalną przeszkodą dla tych, którym przyjdzie do głowy oglądać pociągi z bliska.

- Zaproponowaliśmy miastu zagospodarowanie tego terenu. Jednak nie mogą być to budowle. Skłaniamy się ku rekreacyjnej ścieżce rowerowej, ale to, co tam powstanie, nie leży już gestii naszej inwestycji - dodaje Konopacki.

Na co powinien zostać przeznaczony pas techniczny przy Kolei Metropolitalnej?

W powstanie drogi dla rowerów wierzy gdański oficer rowerowy. - Byłaby ona idealnym połączenie górnego i dolnego tarasu. Rowerzyści z łatwością pokonywaliby łagodnie różnice terenów - mówi Remigiusz Kitliński. - Zresztą droga rowerowa była tam planowa w 2006, gdy budowa Kolei Metropolitalnej jeszcze nie była przesądzona - przypomina.

Aby cała ścieżka była przejezdna, jej inwestor musiałby zbudować przepust, bądź nieduży drewniany most nad Strzyżą, która wypływa m.in. ze zbiornika retencyjnego Wróbla Staw.

Ale droga rowerowa to nie jedyny pomysł na zagospodarowanie tego terenu. Mieszkańcy domów w Jasieniu, nieopodal których pobiegnie kolej, woleliby ścieżkę dla spacerowiczów.

- Sądzę, że idealnie byłoby zbudować tam ścieżkę wyłącznie dla pieszych. Brakuje parków, miejsc, w których można odetchnąć. Wystarczy tych ścieżek rowerowych. Linia kolejowa i tak zabierze część terenów zielonych, a ścieżka mogłaby to nam zrekompensować - uważa pan Mariusz.

Co ciekawe, budowa linii PKM wpłynie z korzyścią na pobliską część Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. - Powstająca linia na nasypie utrudni przejazd posiadaczom quadów i miłośnikom jazdy po lesie motocyklem - tłumaczy Konopacki.

Czemu ścieżka rowerowa lub chodnik może powstać tylko do Niedźwiednika, a nie dalej w kierunku Wrzeszcza? Ponieważ od miejsca, w którym kolej przetnie ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska do ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska zaplanowano w przyszłości budowę nowej ulicy, tzw. Nowej Abrahama. Ewentualna ścieżka kolidowałby z planowaną drogą, chyba że miałaby ona charakter tymczasowy.

Opinie (168) 1 zablokowana

  • Ścieżka (2)

    "- Sądzę, że idealnie byłoby zbudować tam ścieżkę wyłącznie dla pieszych. Brakuje parków, miejsc, w których można odetchnąć. Wystarczy tych ścieżek rowerowych. Linia kolejowa i tak zabierze część terenów zielonych, a ścieżka mogłaby to nam zrekompensować - uważa pan Mariusz."
    Jest 20 m, więc nie widzę problemu aby zrobić ścieżkę dla spacerowiczów oraz osobną dla rowerzystów.

    • 5 2

    • rowerzyści chcą 3 metry ścieżki

      ale 17 metrów to dla pieszych stanowczo za mało. Najlepiej, żeby nie było torów, bo jeszcze dzieci pod pociąg wpadną.

      • 5 2

    • pociągi będą spalinowe , więc fajnie będzie je sobie powdychać na spacerze razem z dziećmi !

      • 0 0

  • rola projektanta (1)

    miasto zatrudnia NAJLEPSZYCH fachowców, więc pytanie zbędne - dobry projektant zaplanuje ścieżki rowerowe i dla rolkarzy, piesze i dla joggingu, gderanie o braku miejsca na 200m szerokości to asekuranctwo z powodu braku kasy..., jak nie umicie to wicie - każdy student architektury zrobi to za was za mniejszą kasę, termin jak to u studenta - jeśli to część egzaminacyjna to na jutro...

    • 5 1

    • 20m

      • 3 0

  • Trasa dla biathlonistów

    Na wysokości przystanków Kolei Metropolitalnej sprzedać działkę chętnym do zainwestowania m. innymi w strzelnice nie tylko dla biathlonistów.

    • 1 0

  • Kto bedzie mial ochote na spacer wzdluz torow ? (3)

    ...

    • 3 3

    • Zbieracze puszek i butelek.

      • 1 1

    • (1)

      Sporo ludzi teraz tędy przechodzi.

      • 1 0

      • bo nie ma torów, to przechodzi

        • 1 1

  • Na 20metrach można zmieścić rowery i pieszych i jeszcze trochę zostanie

    A swoją drogą to już widzę te tłumy spacerowiczów wzdłuż torów kolejowych...

    • 4 1

  • Proponuję

    Duże sieci handlowe, hipermarkety i dyskonty, ekrany reklamowe, drogi szybkiego ruchu i boiska sportowe typu "Orlik".

    • 0 2

  • zagospodarowanie

    a moze wywiesić niezrealozowane obietnice z kampanii wyborczych naszych włodarzy - moze by się zmieściły na tym 18kilometrowym odcinku :)

    • 0 0

  • 20 metrowz pas

    No tak 20 metrowy pas to stanowczo za mało żeby pomieścić i pieszych i rowerzystów. Tak, podywagujmy jeszcze....co by tu można zrobić

    • 0 0

  • Ma powstać ścieżka dla dzików, żab, ślimaków, mrówek i jeleni.... Oraz fotoradary dla

    chodzących tam normalnych ludzi i koniecznie kasa z biletami dla pobierania opłat za wstęp do lasu.

    • 0 1

  • BARDZO Potrzebne połączenie Kiełpinek "Wiszące Ogrody" - Matarnia

    Powinien powstać szlak rowerowo - pieszy i KOniEC !

    Uzasadnienie:
    Czy ktoś próbował się dostać z Auchan na Matarnie ?
    Mamy takie opcje :
    1. samochodem obwodnicą - i to na tyle, bo nikt nie pomyślał o pasie dla pieszych wzdłuż tej drogi !!!
    2. Autobusami przez Nowatorów Budowlanych z trzema przesiadkami, bo autobusy nie jeżdżą za bardzo obwodową.
    3. Pieszo - po błocie przez te działki , albo po drugiej stronie obwodnicy przez doły góry przez las prawie nie do przejścia.

    Korzyści :
    1. Powstanie asfaltowa droga na Matarnię .
    2. Połączy wiele szlaków rowerowych (Słowackiego , Kartuska, Armii Krajowej) i spacerowych w Dolinie Strzyży , nowo odrestaurowany zbiornik retencyjny Jasień, Wróbla Staw , ze wszystkimi tunelowymi przejściami pod nasypem kolejki PKM.
    3. Umożliwi przejazd rowerem wzdłuż obwodnicy od Szadółek , poprzez Kiełpinek , Matarnię w kierunku Oliwy.
    4. Mam nadzieję że powstanie połączenie również do kładki nad obwodnicą przy węźle Karczemki.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane