• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe

Michał Brancewicz
29 lutego 2024, godz. 13:30 
Opinie (265)
Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko budowę linii kolejowej, ale też powstanie bezkolizyjnego przejazdu nad Traktem św. Wojciecha. Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko budowę linii kolejowej, ale też powstanie bezkolizyjnego przejazdu nad Traktem św. Wojciecha.

Sześć konsorcjów, także z zagranicy, złożyło oferty w przetargu na zaprojektowanie trasy kolejowej PKM Południe oraz jej części drogowej. Rozpiętość cenowa jest duża i wynosi od 30 do 55 mln zł. Dokumentacja projektowa ma powstać w trzy lata.



Czy PKM Południe powstanie do 2030 r.?

Organizatorem przetargu jest Pomorska Kolej Metropolitalna SA. Należąca do samorządu województwa pomorskiego spółka zarezerwowała na ten cel 35,6 mln zł (29,6 mln zł na część kolejową i 6 mln zł na część drogową). To oznacza, że w budżecie mieszczą się tylko dwie z sześciu złożonych ofert.

  1. Databout z Warszawy i TDM Projekt z Krakowa - 30 233 400 zł
  2. Sweco Polska z Poznania oraz Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych z Łodzi - 35 571 600 zł
  3. Infra - Centrum Doradztwa z Warszawy, Mosty Gdańsk i Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu - 44 034 000 zł
  4. Transprojekt Gdański, TPF z Warszawy i TPF Getinsa Euroestudios z Madrytu - 48 400 500 zł
  5. Multiconsult Polska z Warszawy i Europrojekt Gdańsk - 48 701 850 zł
  6. Voessing Polska z Bydgoszczy i Vössing Ingenieurgesellschaft mbH z Düsseldorfu - 55 823 550 zł

O wyborze oferty zadecyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. doświadczenie zespołu projektowego. Na opracowanie dokumentacji wybrany wykonawca będzie miał 36 miesięcy od dnia podpisania umowy.

PKM Południe - projekt obejmuje:

  1. budowę 7,5 km linii kolejowej nr 250 od SKM Śródmieście do węzła Kowale,
  2. budowę bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową E65 i Traktem św. Wojciech,
  3. budowę drugiego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale.

Kolej dla 100 tys. mieszkańców Południa i sąsiednich gmin



W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i 3-poziomowym parkingiem na 2,1 tys. aut. Dzięki temu od samego początku będą mogli z niego korzystać również mieszkańcy sąsiednich gmin.

- Gdańsk Południe i jego najbliższa okolica, to równie mocno rozwijająca się część
metropolii oraz okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo, gdzie już wkrótce
mieszkać będzie aż 100 tysięcy osób. Naszą rolą jest zapewnić im efektywny, niezawodny i
niskoemisyjny transport - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędne jest m.in. do ubiegania się o unijne dofinansowanie realizacji PKM Południe.

Jeśli samorządom uda się zdobyć na ten cel pieniądze z UE, wybudowanie aglomeracyjnego odcinka PKM Południe wraz ze zintegrowanymi z nim miejskimi inwestycjami drogowymi będzie możliwe do 2030 r.

Koszt budowy trasy kolejowej PKM Południe szacowany jest na 1,8 mld zł



6 przystanków PKM Południe:
  1. Trakt św. Wojciecha
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
  2. Madalińskiego
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
  3. Łostowice-Świętokrzyska
    • Przystanek PKM Łostowice.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
  4. Niepołomicka
  5. Przystanek PKM Niepołomicka. Przystanek PKM Niepołomicka.
  6. Wielkopolska
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
  7. Kowale
  8. Przystanek PKM Kowale. Przystanek PKM Kowale.

Miejsca

Opinie (265) 1 zablokowana

  • (1)

    Zazdroszczę. W Gdyni po tylu latach nadal 1 pociag na godzinę. I urzad miasta nie robi nic, żeby to zmienić i przedłużyć tory. Zemsta za lotnisko

    • 5 2

    • Ale macie skm

      • 1 0

  • PKM (2)

    Dlaczego PKM nie inwestuje w dzielnice Gdyni

    • 3 3

    • bo to miejska spółka

      Gdańska i samorządu województwa.

      • 2 2

    • Bo Gdynia jako miasto też musiałaby się w to zaangażować

      • 3 0

  • (1)

    W którym miejscu beda przechodzić tory na oruni na wysokości szkoly nr. 56 i wyżej w kierunku Oruni Górnej? Nie umiem sobie tego wyobrazić..

    • 2 0

    • po Nakielskiej

      potem przetną Małomiejską na wysokości Ptasiej i wzdłuż Małomiejskiej, zburzą Leone i te szałerki wzdłuż Małomiejskiej i tam to ma być, taką mają koncepcję, ale nie bój, nic z tego nie będzie, to bzdura i cud na kiju, nigdy takie coś nie powstanie

      • 1 1

  • Lata lecą (2)

    Inwestycja jest już tak bardzo opóźniona, że projekt powinien obejmować trasę do Starej Piły. Tereny w kierunku Żukowa rozbudowują się i w tym miejscu wzrośnie liczba mieszkańców. Jak zwykle nie myśli się 20 lat naprzód tylko na czas obecny. Koszty wzrosną, kolejne lata na kolejne projekty , przetargi itd.

    • 7 3

    • Na trasie Pruszcz - Straszyn- Kolbudy nadal są tory. Dlaczego jeszcze nikt nie pomyślał o modernizacji ???

      • 2 0

    • Stara pila lol

      • 0 1

  • Wszyscy gadają ilu mieszkańcom to pomoże, ale ilu mieszkańcom to zniszczy życie to jest ważne (3)

    czyje dobro jest ważniejsze, tych co im się polepszy czy tych co im się pogorszy ? a może tych co tego nie chcą jest więcej od tych co tego chcą ?

    • 5 3

    • Oho zaczęło się

      • 1 0

    • Komu i co pogorszy szybki i ekologiczny środek transportu? Proszę nie być jak mieszkańcy ul. BGW i nie paraliżować wszystkich potrzebnych na wczoraj inwestycji komunikacyjnych.

      • 2 1

    • Jakieś konkrety gdzie i jak pogorszy?

      Bo teren, który jeszcze pozostał pod tę inwestycję i tak zakładał przynajmniej dwupasmową drogę i tramwaj według pierwszych dawnych planów. Więc od zawsze było wiadomo, że coś tam drogowo szynowego może powstać prędzej czy później

      • 2 0

  • A gdzie MTM? (2)

    A "cudowna" firma MTM nie złożyła oferty? Pewnie byłoby to o 80% mniej niż najniższa z podanych w artykule ... tyle tylko, że termin wykonania nie wcześniej niż III kwartał 2072 :D

    • 3 1

    • (1)

      A gdzie oni linie kolejowe projektują?

      • 0 0

      • Na szczęście nigdzie, bo nie mogli się dzięki temu zgłosić

        • 1 0

  • Za sprzedane grunty miejskie deweloperem już dawno powinny być pieniądze na tą inwestycje, ale pieniążki dla Adamowicza musiały się zgadzać...

    • 6 0

  • Nigdy tego nie zbudują

    robią was w bambuko jak chcą, za kilka zakumacie jacy jesteście naiwni

    • 4 0

  • Zburzyć te Południe i zapomnieć, buraki tam posadzić

    • 1 2

  • schody, tabor

    Chociaż minimalny powiew cywilizacji w postaci zadaszeń zejść i schodów ruchomych. Bo tabor, z tego co widać, niebawem będzie świętował 60 urodziny.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane