• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe

Michał Brancewicz
29 lutego 2024, godz. 13:30 
Opinie (265)
Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko budowę linii kolejowej, ale też powstanie bezkolizyjnego przejazdu nad Traktem św. Wojciecha. Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko budowę linii kolejowej, ale też powstanie bezkolizyjnego przejazdu nad Traktem św. Wojciecha.

Sześć konsorcjów, także z zagranicy, złożyło oferty w przetargu na zaprojektowanie trasy kolejowej PKM Południe oraz jej części drogowej. Rozpiętość cenowa jest duża i wynosi od 30 do 55 mln zł. Dokumentacja projektowa ma powstać w trzy lata.



Czy PKM Południe powstanie do 2030 r.?

Organizatorem przetargu jest Pomorska Kolej Metropolitalna SA. Należąca do samorządu województwa pomorskiego spółka zarezerwowała na ten cel 35,6 mln zł (29,6 mln zł na część kolejową i 6 mln zł na część drogową). To oznacza, że w budżecie mieszczą się tylko dwie z sześciu złożonych ofert.

  1. Databout z Warszawy i TDM Projekt z Krakowa - 30 233 400 zł
  2. Sweco Polska z Poznania oraz Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych z Łodzi - 35 571 600 zł
  3. Infra - Centrum Doradztwa z Warszawy, Mosty Gdańsk i Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu - 44 034 000 zł
  4. Transprojekt Gdański, TPF z Warszawy i TPF Getinsa Euroestudios z Madrytu - 48 400 500 zł
  5. Multiconsult Polska z Warszawy i Europrojekt Gdańsk - 48 701 850 zł
  6. Voessing Polska z Bydgoszczy i Vössing Ingenieurgesellschaft mbH z Düsseldorfu - 55 823 550 zł

O wyborze oferty zadecyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. doświadczenie zespołu projektowego. Na opracowanie dokumentacji wybrany wykonawca będzie miał 36 miesięcy od dnia podpisania umowy.

PKM Południe - projekt obejmuje:

  1. budowę 7,5 km linii kolejowej nr 250 od SKM Śródmieście do węzła Kowale,
  2. budowę bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową E65 i Traktem św. Wojciech,
  3. budowę drugiego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale.

Kolej dla 100 tys. mieszkańców Południa i sąsiednich gmin



W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i 3-poziomowym parkingiem na 2,1 tys. aut. Dzięki temu od samego początku będą mogli z niego korzystać również mieszkańcy sąsiednich gmin.

- Gdańsk Południe i jego najbliższa okolica, to równie mocno rozwijająca się część
metropolii oraz okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo, gdzie już wkrótce
mieszkać będzie aż 100 tysięcy osób. Naszą rolą jest zapewnić im efektywny, niezawodny i
niskoemisyjny transport - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędne jest m.in. do ubiegania się o unijne dofinansowanie realizacji PKM Południe.

Jeśli samorządom uda się zdobyć na ten cel pieniądze z UE, wybudowanie aglomeracyjnego odcinka PKM Południe wraz ze zintegrowanymi z nim miejskimi inwestycjami drogowymi będzie możliwe do 2030 r.

Koszt budowy trasy kolejowej PKM Południe szacowany jest na 1,8 mld zł



6 przystanków PKM Południe:
  1. Trakt św. Wojciecha
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
  2. Madalińskiego
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
  3. Łostowice-Świętokrzyska
    • Przystanek PKM Łostowice.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
  4. Niepołomicka
  5. Przystanek PKM Niepołomicka. Przystanek PKM Niepołomicka.
  6. Wielkopolska
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
  7. Kowale
  8. Przystanek PKM Kowale. Przystanek PKM Kowale.

Miejsca

Opinie (265) 1 zablokowana

  • Szkoła średnia (1)

    Może już czas na szkołę średnią dla 100 tys. mieszkańców Południa Gdańska.

    • 13 0

    • Już dawno

      Są z tym po czasie, a jeszcze nie zaczęli nawet planować..
      Liceum, technikum i szkoła zawodowa od zaraz powinny być!

      • 0 0

  • Będzie jak pierwsza PKM (2)

    Miliardy pójdą żeby raz na pół godziny jechał szynobus? Nic tylko budować tory dekoracyjne...SKM też coraz rzadziej....

    • 11 4

    • Tu powin o wyjsc to lepiej

      Spore zagęszczenie. Brak przystanków w polach ......

      • 3 0

    • To będzie przedłużenie linii SKM. Częstotliwość kursowania będzie więc taka sama jak na linii SKM, nie PKM.

      • 6 0

  • (1)

    Databout.... Lepiej zrobić nowy przetarg niż pozwolić im projektować

    • 5 1

    • Zrobić konkurs dla studenciaków,dać nagrody najlepszym,a potem zamknąć projekty na lata w kasie pancernej......

      • 2 0

  • Mają rozmach. Metra nie będzie to albo górą albo odnogi PKM

    • 5 2

  • Znowu cała kasa z UM na miasto Gdańsk, a co reszta województwa

    Niech miasto Gdańsk swoją wewnętrzną komunikację buduje ze swojego budżetu ( plus eu). Miasto Warszawa nie buduje metra za wojewódzkie pieniądze

    • 4 5

  • Gazowiec (2)

    Była.przestrzeń na południowych dzielnicach pod linie SKM/PKM ale Pan prezydent Budyń zabudował wszystko deweloperką teraz będzie kilka razy drożej i dłużej będzie trwała inwestycja ale cóż My Gdańszczanki I Gdańszczanie lubimy takie klimaty.....

    • 14 0

    • OOOO,to tak jak zNową ul.Wyzwolenia dla tirów.

      • 3 0

    • jest tajemnicą poliszynela, że rezerwę pod rozbudowę SKM na górny taras "oddał" Adamowicz

      Podobnie jak zaniechał budowy kolei nadmorskiej i "małej obwodnicy południowej" przez Olszynkę...

      Wszystkie przedsięwzięcia Gdańska to wyciągnięte z szuflady i wykoślawione plany z lat '70

      • 6 1

  • Ale sobie wymyśli z tą PKM (2)

    Na te wybory podpisują umowę o projekt, na następne o budowę na kolejne otwarcie :)

    • 8 1

    • Fajnopolacy to d...

      Łykają media głównego ścieku jak leci...

      • 4 2

    • No fakt. Poprzedniej władzy nie udało się nawet dworców dokończyć ale otwarcia byly

      • 1 0

  • I kolejne miliony ida na poludnie (1)

    I dobudowe infrastruktury do tanich mieszkan . A dlaczego tam mieszkania sa tansze? Bo nie ma tam infrastruktury. Ale co tam my Gdanszczanie z Przymorza, Oliwy, Zabianki... u nas Serdeczna czasem przyjedzie drzewko jakies posadzi, sfotografuje sie i tyle; syf, deweloperka, turysci, zabytki upadajace, drogi dziurawe, chodniki krzywe, ceny mieszkan... astronomiczne

    • 8 8

    • Przecież Żabianka, Oliwa czy Przymorze mają skm

      Kiedyś nasze dzielnice też zaczynały prawie od zera, nie rozumiem skąd ta zawiść do innych dzielnic

      • 5 2

  • Ale to będzie gwałt na tkance miejskiej i wycinka reszty zieleni.

    Jestem jak najbardziej za budową kolejki, ale władze miasta pomyślały o tym 15 lat za późno i pozwoliły na zabudowanie terenu osiedlami. Teraz będzie wciskanie na siłę i estakady przy budynkach. Jak lata dwudzieste poprzedniego wieku w Ameryce. Gdańsk to totalny chaos urbanistyczny i nadrabianie braków szpachlą.

    • 22 3

  • (1)

    Science Fiction. Dlatego zapomnijcie o Nowej Świętokrzyskiej która powinna być już gotowa od co najmniej 10 lat. Przy okazji tych fantazji nic nie robią z Kampinoską z tymczasowych dziurawych płyt, które leżą sobie jako prowizorka od chyba 20 lat ?
    I tak będzie kolejne kilkanaście lat, jak dalej będziecie wybiegać "serdeczność z ekipą ".

    • 15 4

    • Zgadza się. Temat wraca cyklicznie od wyborów do wyborów.A ludziska (o zgrozo) dalej ten kit kupują.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane