• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe

Michał Brancewicz
29 lutego 2024, godz. 13:30 
Opinie (265)
Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko budowę linii kolejowej, ale też powstanie bezkolizyjnego przejazdu nad Traktem św. Wojciecha. Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko budowę linii kolejowej, ale też powstanie bezkolizyjnego przejazdu nad Traktem św. Wojciecha.

Sześć konsorcjów, także z zagranicy, złożyło oferty w przetargu na zaprojektowanie trasy kolejowej PKM Południe oraz jej części drogowej. Rozpiętość cenowa jest duża i wynosi od 30 do 55 mln zł. Dokumentacja projektowa ma powstać w trzy lata.



Czy PKM Południe powstanie do 2030 r.?

Organizatorem przetargu jest Pomorska Kolej Metropolitalna SA. Należąca do samorządu województwa pomorskiego spółka zarezerwowała na ten cel 35,6 mln zł (29,6 mln zł na część kolejową i 6 mln zł na część drogową). To oznacza, że w budżecie mieszczą się tylko dwie z sześciu złożonych ofert.

  1. Databout z Warszawy i TDM Projekt z Krakowa - 30 233 400 zł
  2. Sweco Polska z Poznania oraz Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych z Łodzi - 35 571 600 zł
  3. Infra - Centrum Doradztwa z Warszawy, Mosty Gdańsk i Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu - 44 034 000 zł
  4. Transprojekt Gdański, TPF z Warszawy i TPF Getinsa Euroestudios z Madrytu - 48 400 500 zł
  5. Multiconsult Polska z Warszawy i Europrojekt Gdańsk - 48 701 850 zł
  6. Voessing Polska z Bydgoszczy i Vössing Ingenieurgesellschaft mbH z Düsseldorfu - 55 823 550 zł

O wyborze oferty zadecyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. doświadczenie zespołu projektowego. Na opracowanie dokumentacji wybrany wykonawca będzie miał 36 miesięcy od dnia podpisania umowy.

PKM Południe - projekt obejmuje:

  1. budowę 7,5 km linii kolejowej nr 250 od SKM Śródmieście do węzła Kowale,
  2. budowę bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową E65 i Traktem św. Wojciech,
  3. budowę drugiego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale.

Kolej dla 100 tys. mieszkańców Południa i sąsiednich gmin



W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i 3-poziomowym parkingiem na 2,1 tys. aut. Dzięki temu od samego początku będą mogli z niego korzystać również mieszkańcy sąsiednich gmin.

- Gdańsk Południe i jego najbliższa okolica, to równie mocno rozwijająca się część
metropolii oraz okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo, gdzie już wkrótce
mieszkać będzie aż 100 tysięcy osób. Naszą rolą jest zapewnić im efektywny, niezawodny i
niskoemisyjny transport - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędne jest m.in. do ubiegania się o unijne dofinansowanie realizacji PKM Południe.

Jeśli samorządom uda się zdobyć na ten cel pieniądze z UE, wybudowanie aglomeracyjnego odcinka PKM Południe wraz ze zintegrowanymi z nim miejskimi inwestycjami drogowymi będzie możliwe do 2030 r.

Koszt budowy trasy kolejowej PKM Południe szacowany jest na 1,8 mld zł



6 przystanków PKM Południe:
  1. Trakt św. Wojciecha
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
  2. Madalińskiego
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
  3. Łostowice-Świętokrzyska
    • Przystanek PKM Łostowice.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
  4. Niepołomicka
  5. Przystanek PKM Niepołomicka. Przystanek PKM Niepołomicka.
  6. Wielkopolska
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
  7. Kowale
  8. Przystanek PKM Kowale. Przystanek PKM Kowale.

Miejsca

Opinie (265) 1 zablokowana

  • Ciekaw jestem jak długo będzie trzeba czekać na realizację tego projektu?

    • 5 2

  • To ja juz nie dozyje jak moj dziadek tramwaju na Chelm

    • 8 0

  • Opinia wyróżniona

    SKM (46)

    Pilną sprawą jest dobudowanie torów na Oruni, do Pruszcza Gdańskiego, Tczewa. Na tej trasie już mieszka ponad 100 tys. ludzi. Należy w tym kierunku przedłużyć SKM.

    • 248 35

    • (10)

      Ale to portal Trójmiasto

      • 8 1

      • a więc opinia jak najbardziej na miejscu (9)

        mnóstwo ludzi mieszkających w sąsiadujących gminach przyjeżdża do Gdańska czy Gdyni do pracy w firmach, które tu płacą podatki, a zatem ich obecność tu jest bardzo cenna i pożądana, bo działają na korzyść miasta

        • 14 8

        • jak sie szczur urodzi w stajni to nie jest koniem (5)

          taki z ciebie ,,gdańszczanin,, hahahaha Gdańszczan jak już, jestem Gdańszczanem się mówi a nie gdańszczaninem

          • 3 9

          • (3)

            Z polskiego pała. Za pochodzenie zza Buga bosy antku ban.

            • 3 2

            • (2)

              ty też jesteś gdańszczanin ? hahahahaha pani cię tak nauczyła ? to jak się mówi w liczbie mnogiej gdańszczanie czy gdańszczaninie ? ale pani tak powiedziała hahahahaha, przygłup tworzy następnego przygłupa tak to działa

              • 2 3

              • tak tak wiemy pani pedagożko

                • 2 1

              • No widzimy właśnie... Nie pisz już.

                • 2 0

          • typowy bul tyłka wsioka - co przebrałeś się za mieszczucha tylko tej słomy ni jak nie da się wyjąć ? no i te wiejskie nawyki...

            • 7 1

        • A Ty gdzie płacisz podatki??

          • 2 0

        • Podatek płaci tam gdzie mieszka

          wprowadziłbym myto na granicy miasta.

          • 4 0

        • Skoro tak to odbuduj linie kolejową do Skarszew i Kościerzyny z Pszczółek by jeszcze więcej ludzi dojeżdżało koleją

          • 6 0

    • Tylko, kto o tym decyduje? (5)

      Bo na pewno nie władze samorządowe - gminy mają w SKM ze 20%, wojowództwo z 10%.

      Na południe Gdańska też było planowane SKM, już w połowie lat 70...

      • 18 0

      • 1,8 mld to dużo ale to niestety spuścizna po rządach Morawieckiego po których została hiper PiS inflacja :))))))) (4)

        Tyle pozostało po 8 latach rządów kulawego i jego grupy :))))))))))))))))

        • 18 11

        • Podobno Pan coś z alimentami ma do tyłu coś słyszałem? (2)

          • 6 6

          • ale bronił sądy na KODzie (1)

            to go nie zamkną

            • 6 4

            • Prawie 500 zł wpłaciłem przez 10 lat to mało?

              • 2 3

        • odejdź

          • 1 3

    • Jeśli gdzieś przedłużać skm to maksymalnie do Pruszcza. (1)

      Tczew nie potrzebuje syfiastej i powolnej skm, nikt nią nie pojedzie tak samo jak nikt obecnie nie chce jeździć tymi wolniejszymi kursami regio co zatrzymują się wszędzie. Do Tczewa potrzeba więcej przyśpieszonych regio a nie jakiegoś pseudo tramwaju z zatrzymaniem w każdej dziurze.

      • 30 8

      • Tczew ma swoją darmową komunikacje, korzystaj.

        • 10 1

    • Zaledwie 15 tys. mieszka

      • 1 13

    • Albo... (1)

      Przeflancowac Kartę Mieszkańca na kursy do Pruszcza polregio

      • 11 0

      • To ma sens, nie trzeba dublować linii kolejowych

        Tylko niech to Regio jeździ w jakimś rytmie, przyjanmniej w godzinach szczytu

        • 10 0

    • Do Brzezna są tory (8)

      Można uruchomić szynobusy nie tylko w dni meczowe

      • 12 1

      • Reaktywacja kolejki SKM obiecana była przez PiS na trasie Nowy Port ---Gdańsk (6)

        A co tym dojazdem do Nowej Letnicy? Przecież tam powstała całkiem nowa dzielnica mieszkaniowa.

        • 9 2

        • (1)

          Zrobią tam linie tramwajową

          • 1 3

          • Tak,w planach Gdańsk 2099.

            • 3 1

        • a to PiS w Gdansku rzadzi??! (3)

          Pamietasz pod jakim warunkiem ta obietnica byla skladana??!

          Linie kolejowa do Nowego Portu zaoral Gdansk, chcac uniknac kosztow utrzymania.

          Bo po co placic obcym kolejarzom, jak ma sie swoich tramwajarzy??!

          • 8 4

          • Gdańskie fanaberie i zadzieranie nosa.

            W całej Polsce miał być powrót kolei i tych zlikwidowanych tras.Gdyby miasto Gdańsk chciało dogadać się z portem i koleją,to ta linia byłaby odbudowana.Nowy Port,Letnica,Brzeźno miało by dogodny dojazd do Gdańska Gł. A Czy Nowa Letnica chce mieć tramwaj za 50 lat?

            • 3 6

          • (1)

            Linia kolejowa nigdy nie należała do samorządu więc jak Miasto miało ja zaorać?

            • 3 1

            • normalnie,dla wygody portu gdańskiego.

              • 0 0

      • Dla kiboli są kolejki SKM za free,a dalej do NP to tory dawno temu zwinęli.

        • 7 0

    • chciałam niesmiało przypomnieć, że władza obiecała bus pas z Oruni (3)

      obietnic należy dotrzymywać

      • 20 7

      • (2)

        Rada Oruni storpedowała ten pomysł, bo święte lewoskręty są ważniejsze.

        • 15 6

        • Oni wszystko torpedują związane z komunikacją miejską (1)

          • 12 6

          • Szczególnie autobusy pod swoim domem

            • 5 1

    • (4)

      Ok. Teraz należy powiedzieć o tym władzom Pruszcza, Tczewa jak i innych gmin na proponowanej trasie a nie oczekiwać że Gdańsk to sfinansuje.
      Mowa jest o lini SKM która będzie budowana za pieniądze Gdańszczan a zatem i w granicach m. Gdańska.

      • 25 9

      • A kto płaci za PKM Południe?

        PKM należąca do samorządu województwa pomorskiego.
        Więc o jakich ty pieniądzach tylko gdańszczan piszesz. Każdy mieszkanie Pomorza będzie się do tego dokładać

        • 20 6

      • PKM (1)

        Kowale to gmina Kolbudy a więc również nie Gdańsk.

        • 7 9

        • I tu się mylisz drogi rozmówco. Tak, przystanek nazywa się Kowale, dokładnie Węzeł Kowale, lecz to jedynie nazwa, a nie dokładne wskazanie gdzie ów przystanek będzie. Co więcej może to być jednie nazwa robocza by móc łatwiej określić przybliżony przebieg i lokalizację przystanku.
          Spójrz dokładnie na mapkę. Ów przystanek jest zlokalizowany tuż za / obok Świętokrzyskiej w pobliżu zbiornika retencyjnego. W zasadzie przy samej granicy z Kowalami lecz nadal po stronie Gdańska.
          Zatem ten odcinek jest w granicach m. Gdańska.

          • 19 2

      • Pruszcz ma udzialy w SKM

        Każda inwestycją SKM jest więc współfinansowana przez PrGd, a SKM nie dojeżdża do PrGd - porą to zmienić.

        • 5 0

    • (1)

      Gdzie ty znajdziesz miejsce na tyle par torów? Park zlikwidujesz czy będziesz burzył budynki mieszkalne?

      • 11 5

      • Pod lub nad obecnym torowiskiem

        Ewentualnie ominąć Orunię przez Żuławy odejście na wysokości Zaroślaka

        • 7 2

    • 15 lat za późno

      Tam mieszka już 200 tyś osób

      • 11 3

    • A po co tam skm?

      Jest regio

      • 6 14

    • Ale to juz było...

      SKM już była, wstrzymana ze względu na natężenie ruchu na odcinku Gdańsk - Tczew.

      • 5 2

    • władze pomyślą o tym w 2030-40

      wcześniej się nie da !!!!

      Najpierw będzie kolejny stadion za 1,2 miliarda złotych

      • 2 2

  • niby fajny pomysł, ale nie na miarę potrzeb., (3)

    To nie zastąpi metra, bo jest za małe. Nie przekona to kierowców do żadnych przyzwyczajeń. To będzie kolejka dla niektórych uczniów i małej garstki innych osób. Patrz -- aktualna sytuacja PKM na tzw. kaszuby.
    Musi być kolejka, która będzie atrakcyjniejsza. Czyli gęsta sieć metra z pociągami co 5 min. Przykładów można mnożyć wiele z całego świata. Tam nie budują PKM.

    • 5 14

    • (2)

      "To będzie kolejka dla niektórych uczniów i małej garstki innych osób. Patrz -- aktualna sytuacja PKM na tzw. kaszuby."
      Tymczasem aktualna sytuacja PKM wygląda tak, że pociągi w szczycie jeżdżą pełne, mimo tego, że rozkład pozostawia wiele do życzenia. Tymczasem PKM Południe będzie przedłużeniem SKM. Innymi słowy to będzie naziemne metro z pociągami w szczycie co 7 min.

      • 12 1

      • tak, tak, PKMka miała jechać co 10 minut. jeździ co pół godziny i jest zapchana uczniami. (1)

        bo składów nie ma i są krótkie.

        • 1 2

        • Na częstotliwość kursowania PKMki to marudź do marszałka, nie do mnie. Ja za to nie odpowiadam.

          • 0 0

  • Przecież to nigdy nie powstanie, w co wierzycie (2)

    to są bajki i cuda na kiju bo akurat wybory idą

    • 15 6

    • O pierwszej PKM też tak mówiono (1)

      • 2 1

      • Takie treści wlasnie mają wypisywać pisowcy. Ciekawe że te same wpisy są wszedzie

        • 1 1

  • Kiedyś SKM-ka dojeżdżała do Tczewa a z Pruszcza i Pszczółek odjeżdżały pociągi, które obsługiwały okolice Gdańśka. (2)

    Czy po to zlikwidowano tą infrastrukturę żeby teraz projektować i budować nową??? Czy ten przygłup, który likwiduje połączenia kolejowe i przystanki odpowiedział karnie za dewastację???

    • 11 0

    • Szczerze mówiąc jest duże prawdopodobieństwo, że to był powód (1)

      Że zlikwidowano SKM do Tczewa. Zapewne chcą ją zrobić stricte miejską koleją a wszystko co będzie poza Trójmiasto wyjeżdżało będzie obsługiwane przez Polregio

      • 3 0

      • I to ma sens

        Zobacz ile by jechała taka SKM z Tczewa do Wejherowa, a ile jedzie regio

        • 3 0

  • Szkoda, że pociągnął tego np do Straszyna (2)

    • 3 1

    • (1)

      Kto i za co pociągnął?

      • 4 0

      • Chyba mu pociagneli w Straszynie ale niezbyt dobrze i teraz zglasza te niedociagniecia.

        • 2 0

  • Jak niby mają iść te tory, bo z mapy (3)

    Wynika, że odrazu przez zbiornik retencyjny Augustowska i tereny rekreacyjne w co nie bardzo chce mi się wierzyć...

    • 5 7

    • a byłes tam w ogole? (2)

      jest ogromna rezerwa pod taka inwestycje

      • 4 3

      • Mieszkam 50 metrów od zbiornika (1)

        Natomiast mapa pokazuję trasę idealnie przez zbiornik retencyjny. Oczywiście w kierunku Srebrnej są wolne tereny, ale wtedy idzie trasa przez ogródki działkowe. Wszystko w kierunku pętli tramwajowej, to bloki mieszkalne... Dlatego piszę o tym, że to co widzimy jej jest dokładne.

        • 3 4

        • trojmiasto zrobiło niedokładną mapę. na stronie pkm południe jest dokładniejsza. tory przebiegają obok zbiornika.

          • 0 0

  • Największy problem PKM to odcinek Wrzeszcz - tzw. Orunia (8)

    Dopóki miasto nie dogada się z koleją co ma jeździć po torach na tym odcinku - nie ma żadnych szans na logiczną PKM.
    SKM, której właścicielem jest PKP ma wydzieloną parę torów /linia nr 250/ i po nie sobie jeździ wykorzystując połowę potencjału tej linii.
    Na drugiej parze torów - linie 202 i 9 ma się "zmieścić" pozostały ruch czyli przewoźnicy Intercity, Polregio, PKM, ruch towarowy. Na to nie ma szans.
    Albo PKP z SKM na jednej parze torów albo w ogóle można zapomnieć o projekcie.

    • 7 2

    • Przecież idea jest taka (4)

      Że mają powstać odrębne tory dla PKM aka SKM

      • 4 0

      • (3)

        I gdzie je wcisniesz między Wrzeszczem a Politechniką? Dalej wcale nie jest lepiej. Ruch towarowy do/z Gdyni miał lecieć węglówką. Tylko nie ma jak, bo PLK nie potrafi rozstrzygnąć przetargu na rozbudowę do linii dwutorowej i elektryfikację. To tym bardziej nie zrobi nic z obecną linią przez Gdańsk.

        • 3 1

        • A obecnie SKM jeździ tylko do Wrzeszcza?

          Będzie tak jak dotychczas, przynajmniej do Gdyni, tyle że wydłużą SKM do Kowal

          • 5 1

        • No właśnie, co z węglówką?

          Cały ruch towarowy do Gdyni można puścić tamtędy. Ruch do Portu w Gdańsku może omijać Śródmieście przez Olszynkę. To by była duża zmiana.

          • 1 0

        • Mylisz dwa projekty

          PKM obecna jeżeli będzie kiedykolwiek połączona z PKM południe to w okolicy Jasienia. Będą one jeździć po zupełnie innych torach tzn. że chcąc pojechać na Jasień ze sw. Wojciecha będziesz musiał się przesiąść we Wrzeszczu, bo PKM południe ma jechać dalej po trasie SKM, a nie w kierunku Strzyży do Gdyni

          • 1 0

    • Zosia - Samosia

      "Ja siama!!!"

      Jakie to polskie...
      Jakie to urzędnicze...

      • 4 0

    • Przecież ten projekt to po prostu przedłużenie torów SKM. Aktualna linia PKM na razie nie będzie w to wpięta. Może w którymś następnym etapie, ale to wpięcie jest planowane między Jasieniem a Kiełpinkiem, a nie na odcinku Wrzeszcz-Orunia.

      • 3 0

    • Ruch towarowy

      Musi bezwzględnie zniknąć z głównej magistrali kolejowej, po wybudowaniu drugiego toru i elektryfikacji linii Gdynia Kościerzyna. Wtedy ruch towarowy z Gdyni powinien bypassem omijać Trójmiasto

      • 0 0

  • Porzadne drogi łaczace gdańsk śródmieście - Starogarg , wrzeszcz - Kolbudy , Gdańsk - Pruszcz Gdański ,powinny mieć priorytet (2)

    Natomiast przed II wojna światowa było połaczenie kolejowe z Gdyni przez Oliwę do Starogardu Gdańskiego . Można by przeanalizować ten projekt i wdrożyć po odpowiednich poprawkach Na pewno wyjdzie taniej !!!!!!!!

    • 5 10

    • Jo, jo - było to połączenie przez zasypany tunel pod Pachołkiem

      Wiem że dziś 29 luty - ale ochłoń

      • 4 0

    • Oliwę?

      A nie Osowę?

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane