• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe

Michał Brancewicz
29 lutego 2024, godz. 13:30 
Opinie (265)
Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko budowę linii kolejowej, ale też powstanie bezkolizyjnego przejazdu nad Traktem św. Wojciecha. Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko budowę linii kolejowej, ale też powstanie bezkolizyjnego przejazdu nad Traktem św. Wojciecha.

Sześć konsorcjów, także z zagranicy, złożyło oferty w przetargu na zaprojektowanie trasy kolejowej PKM Południe oraz jej części drogowej. Rozpiętość cenowa jest duża i wynosi od 30 do 55 mln zł. Dokumentacja projektowa ma powstać w trzy lata.



Czy PKM Południe powstanie do 2030 r.?

Organizatorem przetargu jest Pomorska Kolej Metropolitalna SA. Należąca do samorządu województwa pomorskiego spółka zarezerwowała na ten cel 35,6 mln zł (29,6 mln zł na część kolejową i 6 mln zł na część drogową). To oznacza, że w budżecie mieszczą się tylko dwie z sześciu złożonych ofert.

  1. Databout z Warszawy i TDM Projekt z Krakowa - 30 233 400 zł
  2. Sweco Polska z Poznania oraz Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych z Łodzi - 35 571 600 zł
  3. Infra - Centrum Doradztwa z Warszawy, Mosty Gdańsk i Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu - 44 034 000 zł
  4. Transprojekt Gdański, TPF z Warszawy i TPF Getinsa Euroestudios z Madrytu - 48 400 500 zł
  5. Multiconsult Polska z Warszawy i Europrojekt Gdańsk - 48 701 850 zł
  6. Voessing Polska z Bydgoszczy i Vössing Ingenieurgesellschaft mbH z Düsseldorfu - 55 823 550 zł

O wyborze oferty zadecyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. doświadczenie zespołu projektowego. Na opracowanie dokumentacji wybrany wykonawca będzie miał 36 miesięcy od dnia podpisania umowy.

PKM Południe - projekt obejmuje:

  1. budowę 7,5 km linii kolejowej nr 250 od SKM Śródmieście do węzła Kowale,
  2. budowę bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową E65 i Traktem św. Wojciech,
  3. budowę drugiego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale.

Kolej dla 100 tys. mieszkańców Południa i sąsiednich gmin



W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i 3-poziomowym parkingiem na 2,1 tys. aut. Dzięki temu od samego początku będą mogli z niego korzystać również mieszkańcy sąsiednich gmin.

- Gdańsk Południe i jego najbliższa okolica, to równie mocno rozwijająca się część
metropolii oraz okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo, gdzie już wkrótce
mieszkać będzie aż 100 tysięcy osób. Naszą rolą jest zapewnić im efektywny, niezawodny i
niskoemisyjny transport - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędne jest m.in. do ubiegania się o unijne dofinansowanie realizacji PKM Południe.

Jeśli samorządom uda się zdobyć na ten cel pieniądze z UE, wybudowanie aglomeracyjnego odcinka PKM Południe wraz ze zintegrowanymi z nim miejskimi inwestycjami drogowymi będzie możliwe do 2030 r.

Koszt budowy trasy kolejowej PKM Południe szacowany jest na 1,8 mld zł



6 przystanków PKM Południe:
  1. Trakt św. Wojciecha
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
  2. Madalińskiego
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
  3. Łostowice-Świętokrzyska
    • Przystanek PKM Łostowice.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
  4. Niepołomicka
  5. Przystanek PKM Niepołomicka. Przystanek PKM Niepołomicka.
  6. Wielkopolska
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
  7. Kowale
  8. Przystanek PKM Kowale. Przystanek PKM Kowale.

Miejsca

Opinie (265) 1 zablokowana

  • (1)

    To nie o same szyny chodzi... Tu głównie trzeba teraz rozplanować co inne... To co pozwoli zarobić a nie wydać....

    • 3 9

    • zarabiac maja ludzie, ktorzy ta infrastrukture wykorzystuja...

      Oraz podmioty, ktore ich pracy potrzebuja...

      Miasto usiluje zarabiac na mieszkancach a to podstawowy blad w zalozeniach...

      • 0 0

  • Obiecanki cacanki. Nie wierze w żadną PKM, tramwaj czy Nową Małomiejska.

    Miasto jest sparaliżowane i cytując Pana Prezydenta i prawdopodobnie tak będzie, takie są prawa natury.

    • 18 8

  • Deweloperka powinna się dołożyć. (2)

    • 23 9

    • kierowcy niech winiety płacą.

      • 0 1

    • jaki to u kelnerow...

      Kolega!!!

      • 0 0

  • Ale po co? (1)

    Przecież jak zaczynali budowę PKM to Kacper Płażyński twierdził, że to bezsensowna inwestycja i źle wydane pieniądze, bo PKM będzie powietrze wozić.

    • 18 9

    • No i znowu atakują ten projekt z redaktorem N na czele

      • 1 1

  • Parę lat później niż w 2030 to znaczy, że będzie w 2032, bo para to zawsze tylko dwa. 1 to jedność, a 3 i więcej to już kilka.

    • 5 5

  • pałąc saski to koszt około 2,5 mld przypomniam (5)

    tysiace ludzi skorzystaja z tej linii , a ile z palacu saskiego...

    • 18 13

    • (1)

      Tyle, że Pałac Saski stoi.
      A PKM pozostanie na papierze.

      • 4 9

      • A gdzie stoi? Chyba snach.

        Przecież nie powstało jeszcze nic z wyjątkiem filmików propagandowych.

        • 1 1

    • przedłużenie obwodnicy do portu w Gdyni nie znajduje mecenasa (1)

      wszystkie rządy potulnie finansują "zakopiankę"...

      porównaj sobie znaczenie gospodarcze tych przedsięwzięć...

      • 1 0

      • Estakada Kwiatkowskiego jest, nie wystarczy?

        Trzeba było zamiast rąbać przez las przedłużyć obwodnicę i skręcić w prawo do portu. A tak te drogi będą się dublować.

        • 1 0

    • a jaka jest korzyść z rydwanu?

      za 150 tysięcy to można mieszkania miejskie wyremontować.

      • 4 2

  • Opóźnienie oby nie ćwierć wieku (1)

    jak z Nową Świętokrzyską

    • 20 4

    • jakie cwierć wieku

      w latach 70 o tym słyszałem. w SP 56 miał być przystanek. A tu zaraz mój wnuk do tej szkoły pójdzie.

      • 5 0

  • Prędzej dotrze na południe niż na jakąś północ... (1)

    A częstotliwość kursów w Gdyni jest porażająca. Zrobił się z tego głównie projekt kolejki dla wiosek wokół Gdańska niestety :(

    • 13 4

    • no cóż, to oczywiste...

      Obecny marszałek mami swój elektorat...

      • 3 0

  • do Nowego Portu (3)

    też jeden Jegomość przed wyborami obiecywał przywrócenie pociągów osobowych

    • 13 3

    • Nowa Letnica wykluczona komunikacyjnie! (1)

      Raczej to było po wyborach i dlatego mieszkańcy Nowej Letnicy są bardzo rozczarowani.

      • 3 1

      • Jak to wykluczona komunikacyjnie?

        Macie tramwaje

        • 4 4

    • a wygrał?

      te wybory?

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Mieszkańcy (35)

    Po co tam jest potrzebna linia kolejowa. Wystarczyłoby doprowadzić linię tramwajową wraz z porządną drogą. Koszt byłby relatywnie mniejszy.

    • 81 227

    • Tylko to nie to samo (2)

      Zobacz sobie przepustowość popularnych linii tramwajowych w centrum Gdańska

      • 19 2

      • no patrzę i widzę pełen tramwaj co minutę lub dwie i zauważam że przewożą w niektórych godzinach więcej ludzi niż skm (1)

        • 1 9

        • Niesamowite, że 32-metrowy tramwaj wygląda na pełniejszy niż 4 razy dłuższa SKM

          • 0 0

    • Porzadne drogi łaczace gdańsk śródmieście

      • 2 16

    • Znajdz różnicę tramwaj a pociąg (6)

      Po to tam jest potrzebana linia kolejowa, żeby dojazd do centrum trwał 15 minut a nie 30 minut, nie wspomnę juz nawet o czasie dojazdu tramwajem np na Oliwę, ludzie myślcie zanim zanim coś napiszecie....

      • 36 4

      • Witamy słoika (1)

        Tramwaj na oliwę? Być może nie wiesz ale tramwaje jeżdżą na prąd.

        • 21 8

        • Buahahahaha!!!!

          Na węgiel

          • 5 0

      • ludzie z trójmiasta nawet nie wiedzą że tramwaje mogą być szybkie (1)

        i to nie trzeba takich szukać na zachodzie, do Poznania wystarczy się wybrać żeby zrozumieć że w trójmieście ta niby "szybka" skm ma średnią prędkość taką samą jak poznańskie tramwaje na PST

        • 6 8

        • jan

          ...mamy większe aspiracje niz jakies tam tramwaje.... bedzie SKM i moze nawet na słupach.... taki NY w Gdańsku..... poznań gdzie to jest?

          • 6 2

      • No popatrz a ile tramwajem z Południa do Wrzeszcza będziesz jechał? - o ile powstanie połączenie z Moreny do Wrzeszcza. Wytłumacz też ludziom aby porzucili tramwaje relacji Wrzeszcz - Gdańsk Główny bo SKM jeździ szybciej

        • 2 5

      • Tramwaj na oliwę. Egzamin robić zanim słoików wpuszczą.

        Może dostaniesz nobla w dziedzinie techniki za tramwaj napędzany oliwą?)

        • 1 2

    • tramwaj jedzie bardzo długo (4)

      a koleją dojedziesz znacznie szybciej i to od Śródmieścia Gdańska, przez Wrzeszcz, Oliwę, Sopot aż po Gdynię i Wejherowo

      • 14 3

      • z takim myśleniem ludzie w trójmieście jeszcze długo będą wybierać samochody (2)

        jeśli sugerujesz komuś pojechanie skm z Gdańska do Wejherowa to jeśli nie jest masochistą to po pierwszym razie weźmie auto i już do skm nie wróci, obecnie to jest 70 minut jazdy, z Kowal będzie 90, jaki wielki korek na obwodnicy musi być żeby autem przekroczyć 90 minut do Wejherowa? czas zacząć ograniczać rolę skm do linii Gdańsk Gdynia i puszczać coraz więcej przyspieszonych pociągów regionalnych, 45 minut z Gdańska do Wejherowa może kogoś zachęcić, 70 tylko rozśmieszyć

        • 6 13

        • I w czym problem? Szybki dojazd koleją z Kowal do Wrzeszcza i przesiadka na regio.

          • 4 0

        • Na trasie Gdańsk Wejherowo można skorzystać z polregio, jak ktos się bardzo spieszy.

          Zresztą to bez znaczenia, czy pociągi jeżdżą pod nazwą SKM czy polregio. Ważne by jeździły często i regularnie.

          • 6 2

      • niekoniecznie bo istnieje coś takiego jak szybki tramwaj - przerabiają to w Poznaniu Szczecinie Krakowie a i w Bydgoszczy gdzie z Fordonu jedzie się czasem dłużej do Centrum niż u nas

        • 0 0

    • To nie ten kaliber (5)

      zobacz ile ludu może zabrać jeden pociąg, a ile jeden tramwaj

      • 23 4

      • a zobacz ile ludzi zabierają tramwaje kursujące co minutę a ile pociągi kursujące co 7,5 minuty? (3)

        przecież SKM nie pojedzie tam częściej niż obecna częstotliwość a tramwaj mógłby dowolnie często

        • 5 19

        • Co minute? Technicznie niemozliwe (1)

          Tramwaje co 2-3min optymalnie mozna puszczac. Pociag rowniez

          • 11 1

          • Relatywnie droższy wariant ze względu na ilość potrzebnego taboru.

            Tramwaj z definicji jest niewydolny. Gdyby tak było, nikt nie budowałby metra tylko sam tramwaj. Przestańcie więc znaffcy konfabulować w tematach o których pojęcia nie macie!

            • 8 1

        • Jakie tramwaje co minutę? Już przy obecnych rozkładach z 3-minutowymi przerwami między kursami trasa Śródmieście - Łostowice Świętokrzyska jest przeciążona i regularnie tworzą się na niej korki tramwajowe.

          • 12 1

      • Wyobraź sobie że nie ma tramwaju na Zwycięstwa tylko SKM kursuje do Wrzeszcza - wtedy zobaczysz różnice. Jeśli powstanie PKM na południe i tak nie będzie korzystało z niej że tramwaje będą jeździć puste

        • 6 0

    • Ile osób wsiada do tramwaju (6)

      a ile do pociągu? Już policzyłeś? No właśnie dlatego. Bądź uczciwy. Przyznaj, że tobie chodzi tylko o drogę dla autek a nie o żaden tramwaj. Tylko pociąg rozładuje korki, bo zapewni transport odpowiedniej liczby pasażerów w szczycie.

      • 38 5

      • tramwaj może jeździć co minutę a pociąg nie częściej niż co 5 (4)

        sumarycznie więc tramwaj przewieźć może tyle samo ludzi, do tego nikt nie zabrania łączyć tramwajów po dwa wozy o ile inne trasy w mieście miałyby dłuższe przystanki, ogólnie to szybki tramwaj miałby efekt podobny do kolei w tym rejonie a byłby tańszy w budowie i pozyskaniu taboru, osoby które tramwaj kojarzą z najwolniejszym środkiem transportu zachęcam do wybrania się do Poznania na PST - tam tramwaje jeżdżą co chwilę, mają prędkość średnią dla całej linii porównywalną z naszą SKM ale mają częstsze przystanki, jedynym sensownym argumentem za koleją na południe Gdańska jest jej późniejsze przedłużenie na Kaszuby, tego tramwaj już by nie zrobił

        • 8 29

        • jan (1)

          .... i wlasnie dla tego bedzie SKM. Buduja to raz na kolejne 30-50 lat. zapas jest potrzebny. juz za 10 lat zobaczycie ze bez tego nie da sie dojechac z poludnia.

          • 22 3

          • dlatego

            nie "dla tego"
            To zupełnie dwa różne znaczenia tego zwrotu.

            • 1 2

        • Powodzenia w puszczaniu tramwajów na Łostowice co minutę. Już przy 2-3 minutach robią się korki tramwajowe

          • 16 1

        • Tramwaj w pewnym momencie musi być jednak kolizyjny pozostałym ruchem, kolej nie. SKM ma zresztą od lat 70 przystosowanie do kursowania co 3 minuty, a pewnie przy modernizacji dałoby się osiągnąć minutowy takt, ale takiego akurat u nas nie potrzeba.

          • 13 2

      • Bydgoszcz ma tramwaj do Fordonu gdzie mieszka mniej więcej tyle mieszkańców co całe południe Gdańska. Tam się dało u nas nie

        • 1 11

    • No napewno i tramwajem dojazd z kowal do centrum trwałby 2 godziny

      ...

      • 18 2

    • Tramwajem do Oliwy godzina z Łostowic.
      PKM: mniej niż 20 minut.

      • 37 1

    • Mieszkaniec (1)

      A ja widze na ostatniej wizualizacji pociąg na dole i tramwaj na górze - w Kowalach!!!

      • 10 4

      • No i?

        Ten tramwaj to linia idąca od Adamowicza

        • 3 0

    • Jedź sobie z oliwy do ujeściska, przy 20 krzesłach i najlepiej z plecakiem na plecach. Dobrze, że na zachodzie mają trochę inną mentalność niż ty i choć troche komfortu jest istotne.

      • 14 1

    • Chyba nigdy nie jechałeś rano pkm

      Zachęcam, zmienisz zdanie

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane