- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (430 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (52 opinie)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (261 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (165 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (107 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Sześć konsorcjów, także z zagranicy, złożyło oferty w przetargu na zaprojektowanie trasy kolejowej PKM Południe oraz jej części drogowej. Rozpiętość cenowa jest duża i wynosi od 30 do 55 mln zł. Dokumentacja projektowa ma powstać w trzy lata.
- Databout z Warszawy i TDM Projekt z Krakowa - 30 233 400 zł
- Sweco Polska z Poznania oraz Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych z Łodzi - 35 571 600 zł
- Infra - Centrum Doradztwa z Warszawy, Mosty Gdańsk i Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu - 44 034 000 zł
- Transprojekt Gdański, TPF z Warszawy i TPF Getinsa Euroestudios z Madrytu - 48 400 500 zł
- Multiconsult Polska z Warszawy i Europrojekt Gdańsk - 48 701 850 zł
- Voessing Polska z Bydgoszczy i Vössing Ingenieurgesellschaft mbH z Düsseldorfu - 55 823 550 zł
O wyborze oferty zadecyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. doświadczenie zespołu projektowego. Na opracowanie dokumentacji wybrany wykonawca będzie miał 36 miesięcy od dnia podpisania umowy.
PKM Południe - projekt obejmuje:
- budowę 7,5 km linii kolejowej nr 250 od SKM Śródmieście do węzła Kowale,
- budowę bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową E65 i Traktem św. Wojciech,
- budowę drugiego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale.
Kolej dla 100 tys. mieszkańców Południa i sąsiednich gmin
W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i 3-poziomowym parkingiem na 2,1 tys. aut. Dzięki temu od samego początku będą mogli z niego korzystać również mieszkańcy sąsiednich gmin.
- Gdańsk Południe i jego najbliższa okolica, to równie mocno rozwijająca się część
metropolii oraz okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo, gdzie już wkrótce
mieszkać będzie aż 100 tysięcy osób. Naszą rolą jest zapewnić im efektywny, niezawodny i
niskoemisyjny transport - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędne jest m.in. do ubiegania się o unijne dofinansowanie realizacji PKM Południe.
Jeśli samorządom uda się zdobyć na ten cel pieniądze z UE, wybudowanie aglomeracyjnego odcinka PKM Południe wraz ze zintegrowanymi z nim miejskimi inwestycjami drogowymi będzie możliwe do 2030 r.
Koszt budowy trasy kolejowej PKM Południe szacowany jest na 1,8 mld zł
6 przystanków PKM Południe:
- Trakt św. Wojciecha
- Madalińskiego
- Łostowice-Świętokrzyska
- Niepołomicka
- Wielkopolska
- Kowale
Miejsca
Opinie (265) 1 zablokowana
-
2024-02-29 13:38
(1)
To nie o same szyny chodzi... Tu głównie trzeba teraz rozplanować co inne... To co pozwoli zarobić a nie wydać....
- 3 9
-
2024-03-01 08:17
zarabiac maja ludzie, ktorzy ta infrastrukture wykorzystuja...
Oraz podmioty, ktore ich pracy potrzebuja...
Miasto usiluje zarabiac na mieszkancach a to podstawowy blad w zalozeniach...- 0 0
-
2024-02-29 13:39
Obiecanki cacanki. Nie wierze w żadną PKM, tramwaj czy Nową Małomiejska.
Miasto jest sparaliżowane i cytując Pana Prezydenta i prawdopodobnie tak będzie, takie są prawa natury.- 18 8
-
2024-02-29 13:40
Deweloperka powinna się dołożyć. (2)
- 23 9
-
2024-03-01 06:55
kierowcy niech winiety płacą.
- 0 1
-
2024-03-01 08:18
jaki to u kelnerow...
Kolega!!!
- 0 0
-
2024-02-29 13:42
Ale po co? (1)
Przecież jak zaczynali budowę PKM to Kacper Płażyński twierdził, że to bezsensowna inwestycja i źle wydane pieniądze, bo PKM będzie powietrze wozić.
- 18 9
-
2024-02-29 22:25
No i znowu atakują ten projekt z redaktorem N na czele
- 1 1
-
2024-02-29 13:46
Parę lat później niż w 2030 to znaczy, że będzie w 2032, bo para to zawsze tylko dwa. 1 to jedność, a 3 i więcej to już kilka.
- 5 5
-
2024-02-29 13:51
pałąc saski to koszt około 2,5 mld przypomniam (5)
tysiace ludzi skorzystaja z tej linii , a ile z palacu saskiego...
- 18 13
-
2024-02-29 14:13
(1)
Tyle, że Pałac Saski stoi.
A PKM pozostanie na papierze.- 4 9
-
2024-02-29 23:11
A gdzie stoi? Chyba snach.
Przecież nie powstało jeszcze nic z wyjątkiem filmików propagandowych.
- 1 1
-
2024-02-29 14:50
przedłużenie obwodnicy do portu w Gdyni nie znajduje mecenasa (1)
wszystkie rządy potulnie finansują "zakopiankę"...
porównaj sobie znaczenie gospodarcze tych przedsięwzięć...- 1 0
-
2024-03-01 10:14
Estakada Kwiatkowskiego jest, nie wystarczy?
Trzeba było zamiast rąbać przez las przedłużyć obwodnicę i skręcić w prawo do portu. A tak te drogi będą się dublować.
- 1 0
-
2024-02-29 15:00
a jaka jest korzyść z rydwanu?
za 150 tysięcy to można mieszkania miejskie wyremontować.
- 4 2
-
2024-02-29 13:53
Opóźnienie oby nie ćwierć wieku (1)
jak z Nową Świętokrzyską
- 20 4
-
2024-02-29 15:09
jakie cwierć wieku
w latach 70 o tym słyszałem. w SP 56 miał być przystanek. A tu zaraz mój wnuk do tej szkoły pójdzie.
- 5 0
-
2024-02-29 13:56
Prędzej dotrze na południe niż na jakąś północ... (1)
A częstotliwość kursów w Gdyni jest porażająca. Zrobił się z tego głównie projekt kolejki dla wiosek wokół Gdańska niestety :(
- 13 4
-
2024-02-29 17:35
no cóż, to oczywiste...
Obecny marszałek mami swój elektorat...
- 3 0
-
2024-02-29 14:01
do Nowego Portu (3)
też jeden Jegomość przed wyborami obiecywał przywrócenie pociągów osobowych
- 13 3
-
2024-02-29 20:05
Nowa Letnica wykluczona komunikacyjnie! (1)
Raczej to było po wyborach i dlatego mieszkańcy Nowej Letnicy są bardzo rozczarowani.
- 3 1
-
2024-02-29 20:07
Jak to wykluczona komunikacyjnie?
Macie tramwaje
- 4 4
-
2024-02-29 20:48
a wygrał?
te wybory?
- 1 0
-
2024-02-29 14:02
Opinia wyróżniona
Mieszkańcy (35)
Po co tam jest potrzebna linia kolejowa. Wystarczyłoby doprowadzić linię tramwajową wraz z porządną drogą. Koszt byłby relatywnie mniejszy.
- 81 227
-
2024-02-29 14:06
Tylko to nie to samo (2)
Zobacz sobie przepustowość popularnych linii tramwajowych w centrum Gdańska
- 19 2
-
2024-02-29 15:11
no patrzę i widzę pełen tramwaj co minutę lub dwie i zauważam że przewożą w niektórych godzinach więcej ludzi niż skm (1)
- 1 9
-
2024-03-01 01:48
Niesamowite, że 32-metrowy tramwaj wygląda na pełniejszy niż 4 razy dłuższa SKM
- 0 0
-
2024-02-29 14:15
Porzadne drogi łaczace gdańsk śródmieście
- 2 16
-
2024-02-29 14:24
Znajdz różnicę tramwaj a pociąg (6)
Po to tam jest potrzebana linia kolejowa, żeby dojazd do centrum trwał 15 minut a nie 30 minut, nie wspomnę juz nawet o czasie dojazdu tramwajem np na Oliwę, ludzie myślcie zanim zanim coś napiszecie....
- 36 4
-
2024-02-29 14:35
Witamy słoika (1)
Tramwaj na oliwę? Być może nie wiesz ale tramwaje jeżdżą na prąd.
- 21 8
-
2024-02-29 18:36
Buahahahaha!!!!
Na węgiel
- 5 0
-
2024-02-29 15:06
ludzie z trójmiasta nawet nie wiedzą że tramwaje mogą być szybkie (1)
i to nie trzeba takich szukać na zachodzie, do Poznania wystarczy się wybrać żeby zrozumieć że w trójmieście ta niby "szybka" skm ma średnią prędkość taką samą jak poznańskie tramwaje na PST
- 6 8
-
2024-02-29 15:43
jan
...mamy większe aspiracje niz jakies tam tramwaje.... bedzie SKM i moze nawet na słupach.... taki NY w Gdańsku..... poznań gdzie to jest?
- 6 2
-
2024-02-29 19:50
No popatrz a ile tramwajem z Południa do Wrzeszcza będziesz jechał? - o ile powstanie połączenie z Moreny do Wrzeszcza. Wytłumacz też ludziom aby porzucili tramwaje relacji Wrzeszcz - Gdańsk Główny bo SKM jeździ szybciej
- 2 5
-
2024-03-01 06:10
Tramwaj na oliwę. Egzamin robić zanim słoików wpuszczą.
Może dostaniesz nobla w dziedzinie techniki za tramwaj napędzany oliwą?)
- 1 2
-
2024-02-29 14:30
tramwaj jedzie bardzo długo (4)
a koleją dojedziesz znacznie szybciej i to od Śródmieścia Gdańska, przez Wrzeszcz, Oliwę, Sopot aż po Gdynię i Wejherowo
- 14 3
-
2024-02-29 15:10
z takim myśleniem ludzie w trójmieście jeszcze długo będą wybierać samochody (2)
jeśli sugerujesz komuś pojechanie skm z Gdańska do Wejherowa to jeśli nie jest masochistą to po pierwszym razie weźmie auto i już do skm nie wróci, obecnie to jest 70 minut jazdy, z Kowal będzie 90, jaki wielki korek na obwodnicy musi być żeby autem przekroczyć 90 minut do Wejherowa? czas zacząć ograniczać rolę skm do linii Gdańsk Gdynia i puszczać coraz więcej przyspieszonych pociągów regionalnych, 45 minut z Gdańska do Wejherowa może kogoś zachęcić, 70 tylko rozśmieszyć
- 6 13
-
2024-02-29 17:40
I w czym problem? Szybki dojazd koleją z Kowal do Wrzeszcza i przesiadka na regio.
- 4 0
-
2024-02-29 18:43
Na trasie Gdańsk Wejherowo można skorzystać z polregio, jak ktos się bardzo spieszy.
Zresztą to bez znaczenia, czy pociągi jeżdżą pod nazwą SKM czy polregio. Ważne by jeździły często i regularnie.
- 6 2
-
2024-02-29 19:51
niekoniecznie bo istnieje coś takiego jak szybki tramwaj - przerabiają to w Poznaniu Szczecinie Krakowie a i w Bydgoszczy gdzie z Fordonu jedzie się czasem dłużej do Centrum niż u nas
- 0 0
-
2024-02-29 14:32
To nie ten kaliber (5)
zobacz ile ludu może zabrać jeden pociąg, a ile jeden tramwaj
- 23 4
-
2024-02-29 15:04
a zobacz ile ludzi zabierają tramwaje kursujące co minutę a ile pociągi kursujące co 7,5 minuty? (3)
przecież SKM nie pojedzie tam częściej niż obecna częstotliwość a tramwaj mógłby dowolnie często
- 5 19
-
2024-02-29 16:34
Co minute? Technicznie niemozliwe (1)
Tramwaje co 2-3min optymalnie mozna puszczac. Pociag rowniez
- 11 1
-
2024-02-29 18:36
Relatywnie droższy wariant ze względu na ilość potrzebnego taboru.
Tramwaj z definicji jest niewydolny. Gdyby tak było, nikt nie budowałby metra tylko sam tramwaj. Przestańcie więc znaffcy konfabulować w tematach o których pojęcia nie macie!
- 8 1
-
2024-02-29 17:39
Jakie tramwaje co minutę? Już przy obecnych rozkładach z 3-minutowymi przerwami między kursami trasa Śródmieście - Łostowice Świętokrzyska jest przeciążona i regularnie tworzą się na niej korki tramwajowe.
- 12 1
-
2024-02-29 19:47
Wyobraź sobie że nie ma tramwaju na Zwycięstwa tylko SKM kursuje do Wrzeszcza - wtedy zobaczysz różnice. Jeśli powstanie PKM na południe i tak nie będzie korzystało z niej że tramwaje będą jeździć puste
- 6 0
-
2024-02-29 14:38
Ile osób wsiada do tramwaju (6)
a ile do pociągu? Już policzyłeś? No właśnie dlatego. Bądź uczciwy. Przyznaj, że tobie chodzi tylko o drogę dla autek a nie o żaden tramwaj. Tylko pociąg rozładuje korki, bo zapewni transport odpowiedniej liczby pasażerów w szczycie.
- 38 5
-
2024-02-29 15:02
tramwaj może jeździć co minutę a pociąg nie częściej niż co 5 (4)
sumarycznie więc tramwaj przewieźć może tyle samo ludzi, do tego nikt nie zabrania łączyć tramwajów po dwa wozy o ile inne trasy w mieście miałyby dłuższe przystanki, ogólnie to szybki tramwaj miałby efekt podobny do kolei w tym rejonie a byłby tańszy w budowie i pozyskaniu taboru, osoby które tramwaj kojarzą z najwolniejszym środkiem transportu zachęcam do wybrania się do Poznania na PST - tam tramwaje jeżdżą co chwilę, mają prędkość średnią dla całej linii porównywalną z naszą SKM ale mają częstsze przystanki, jedynym sensownym argumentem za koleją na południe Gdańska jest jej późniejsze przedłużenie na Kaszuby, tego tramwaj już by nie zrobił
- 8 29
-
2024-02-29 15:09
jan (1)
.... i wlasnie dla tego bedzie SKM. Buduja to raz na kolejne 30-50 lat. zapas jest potrzebny. juz za 10 lat zobaczycie ze bez tego nie da sie dojechac z poludnia.
- 22 3
-
2024-02-29 18:33
dlatego
nie "dla tego"
To zupełnie dwa różne znaczenia tego zwrotu.- 1 2
-
2024-02-29 16:25
Powodzenia w puszczaniu tramwajów na Łostowice co minutę. Już przy 2-3 minutach robią się korki tramwajowe
- 16 1
-
2024-02-29 17:38
Tramwaj w pewnym momencie musi być jednak kolizyjny pozostałym ruchem, kolej nie. SKM ma zresztą od lat 70 przystosowanie do kursowania co 3 minuty, a pewnie przy modernizacji dałoby się osiągnąć minutowy takt, ale takiego akurat u nas nie potrzeba.
- 13 2
-
2024-02-29 19:43
Bydgoszcz ma tramwaj do Fordonu gdzie mieszka mniej więcej tyle mieszkańców co całe południe Gdańska. Tam się dało u nas nie
- 1 11
-
2024-02-29 16:22
No napewno i tramwajem dojazd z kowal do centrum trwałby 2 godziny
...
- 18 2
-
2024-02-29 16:25
Tramwajem do Oliwy godzina z Łostowic.
PKM: mniej niż 20 minut.- 37 1
-
2024-02-29 16:30
Mieszkaniec (1)
A ja widze na ostatniej wizualizacji pociąg na dole i tramwaj na górze - w Kowalach!!!
- 10 4
-
2024-02-29 21:14
No i?
Ten tramwaj to linia idąca od Adamowicza
- 3 0
-
2024-03-01 06:00
Jedź sobie z oliwy do ujeściska, przy 20 krzesłach i najlepiej z plecakiem na plecach. Dobrze, że na zachodzie mają trochę inną mentalność niż ty i choć troche komfortu jest istotne.
- 14 1
-
2024-03-02 19:01
Chyba nigdy nie jechałeś rano pkm
Zachęcam, zmienisz zdanie
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.